Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2019, 19:42   #161
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
was niet "zomaar samenwerking", hoor. Degrelle kreeg zelfs het Ritterkreuz uit handen van Adolf Hitler en werd tegelijkertijd bevorderd tot SS-Obersturmbannführer (luitenant-kolonel). Voor een niet-Duitser kan dat tellen.
Ja, heeft die voor de oorlog ook geen geld ontvangen van Hilter en van Mussolini om zijn Nationaal-Fascistische Partij REX te steunen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 19:46   #162
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
was niet "zomaar samenwerking", hoor. Degrelle kreeg zelfs het Ritterkreuz uit handen van Adolf Hitler en werd tegelijkertijd bevorderd tot SS-Obersturmbannführer (luitenant-kolonel). Voor een niet-Duitser kan dat tellen.
Zit jij hier nu Degrelle te verdedigen omdat hij nazi eretekens kreeg?
Oud 17 augustus 2019, 19:47   #163
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, heeft die voor de oorlog ook geen geld ontvangen van Hilter en van Mussolini om zijn Nationaal-Fascistische Partij REX te steunen?
Van Mussolini in ieder geval. En lveel later ook van de NSDAP. Het VNV werd al gesponsord in het jaar 1934 door de NSDAP.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 augustus 2019 om 19:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 19:48   #164
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet ik niet. Zou best kunnen, REX stond alleszins sterker in België dan het VNV.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 19:49   #165
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zit jij hier nu Degrelle te verdedigen omdat hij nazi eretekens kreeg?
Neen, dat is hetgeen gij er van maakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 19:50   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ter attentie van de Belzieke blinde mollen:

Citaat:
“Maar als je elke beweging of stroming gaat vastpinnen op welbepaalde momenten in de geschiedenis en daar de symbolen op projecteert, dan ben je niet goed bezig. Dan kan je ook zeggen dat België Congo gekoloniseerd heeft, dus de Belgische vlag is de vlag van de kolonisering.
Citaat:
“Het klopt dat die zwarte Vlaamse Leeuw ooit wel gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen”, stelt professor Staatsrecht Hendrik Vuye. “Maar het Waals legioen van collaborateur Léon Degrelle plaatste dan weer de Belgische vlag in haar embleem. Moeten we hier dan ook even kort door de bocht gaan?”
Citaat:
En zo interpreteert iedereen de vlag dus hoe het hij/zij best uitkomt. Voor tegenstanders is het een collaboratievlag, voor voorstanders een simpele strijdvlag.

“Als alle vlaggenmeisjes en klimaatjongens nu eens zo ver mogelijk uit de buurt van het podium blijven, dan kunnen we gewoon weer naar muziek luisteren in plaats van alles kapot te polariseren.”
Anuna De Wever weet dus wat haar te doen staat.
Oud 17 augustus 2019, 19:53   #167
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Belgische vlag is net zogoed beladen en werd met veel overtuiging bij elke gelegenheid driftig gezwaaid door de zwaar collaborerende Rex-beweging van Reichsstandartenführer SS Leon Degrelle.
Wij, Vlaamsgezinden in dit gezegende jaar 2019, vegen feestelijk ons gat aan jullie eindeloos gemekker over die tweekleurige Vlaamse Leeuwenvlag. Voor mijn part mogen ze vrolijk door elkaar gebruikt worden.

Tenslotte nog dit: ik als 82-jarige die in het Britse Cardiff in zijn prille jeugdjaren ettelijke malen Luftwaffe-bombardementen op zijn dak heeft gekregen en wiens vader vijf jaren dienst op zee bij de Royal Navy heeft doorgebracht, wel deze oude man zegt dat jullie hardleerse belgicisten gans het collaboratieverhaal feestelijk in jullie gat mogen stoppen. Want jullie zijn wellicht voor 99% telgen uit families bij wie er tijdens WO2 in dit apenland gewoon niets is gebeurd. Grijze muizen die hier een grote muil opzetten en van wie sommigen zelfs "heldhaftige" grootvaders hadden die in 1944 vrolijk vrouwen van collaborerende families gingen kaalscheren, hakenkruisen in hun voorhoofd kerfden of ze zelfs verkrachtten. Wereldoorlog 2 en de collaboratie is jullie laatste strohalm. Binnen enkele jaren worden jullie electoraal finaal weggeblazen. Ik ga wat fruit eten om de rotte smaak weg te nemen die jullie soort op dit forum bij mij achterlaat.
Mijn grootvader, een verzetstrijder tijdens WWII, zou dit ondersteunen.
Die heldhaftige verzetstrijders van het laatste uur, hebben zelfs echte verstrijders en strijderster op gruwelijke manieren behandel.
Oud 17 augustus 2019, 19:57   #168
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Er is hier weer veel spreekwoordelijke inkt gevloeid over een gebeuren dat feitelijk een futiliteit is vergeleken met veel andere meer dramatische zaken. Omdat het nu eenmaal over mijnheer/mevrouw Anuna gaat en er bepaalde vlaggen waren.

Een echte symbolenstrijd dus die enkel maar onderstreept hoe geladen en gepolariseerd de samenleving wel geworden is en de vlam in de pan kan slaan.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 19:59   #169
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn grootvader, een verzetstrijder tijdens WWII, zou dit ondersteunen.
Die heldhaftige verzetstrijders van het laatste uur, hebben zelfs echte verstrijders en strijderster op gruwelijke manieren behandel.
Dat is het eeuwig riedeltje van Vlaams-nationalisten: de 'verzetstrijders van het laatste uur'. Maar niet alle verzetstrijders waren 'van het laatste uur'. Vele weerstanders werden gedood of werden verklikt en gesnapt en 'op transport gesteld'. Weinigen kwamen terug uit de kampen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 augustus 2019 om 20:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:03   #170
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik ga volgend jaar ook naar Pukkelpop, ben nu al flessen met urine aan het opsparen.

Hopelijk komen er veel linksen.
aangezien gij gaat, al zeker 1.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:05   #171
geertvdb

Standaard

Citaat:
Zelfbeschikkingsrecht is idd universeel
hahaha; dat is net een neo koloniaal recht!
uitgevonden in de 19e eeuw.
Oud 17 augustus 2019, 20:10   #172
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Beiden zijn nochtans objectief gezien de waarheid. het is een kwestie van gevoeligheden.
Als je weet wat die vlag betekende voor en tijdens de tweede wereldoorlog (en dat weet de Roover maar al te goed), en toch blijf je dat symbool bewust behouden (en ook dat weet de Roover maar al te goed), dan is het hypocriet om anderen te beschuldigen van een foutieve en beledigende associatie van dat symbool, met een verleden, waar je zelf de keuze gemaakt hebt om het symbool te behouden.
inderdaad...
Oud 17 augustus 2019, 20:12   #173
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Er is hier weer veel spreekwoordelijke inkt gevloeid over een gebeuren dat feitelijk een futiliteit is vergeleken met veel andere meer dramatische zaken. Omdat het nu eenmaal over mijnheer/mevrouw Anuna gaat en er bepaalde vlaggen waren.

Een echte symbolenstrijd dus die enkel maar onderstreept hoe geladen en gepolariseerd de samenleving wel geworden is en de vlam in de pan kan slaan.
Ja, waarom heeft Vlaanderen nog een collaboratievlag nodig?

Ik ben niet zo’n vlaggenman. Ik ben eigenaar van 0 vlaggen.

Hier in het dorp hangen de Europese, Belgische en officiële Vlaamse. Dat is best ok voor mij.
Oud 17 augustus 2019, 20:13   #174
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja, daar is men toch niet zo zeker van. En zeker niet of het zeer vroege afgebeelde zwarte dier nu een leeuw was (luipaard?) of een wolf. In het Vlaanderen van toen liepen er geen leeuwen rond. Bovendien: "Filips van den Elzas droeg in 1136 voor het eerst een klimmende (of rechtopstaande) leeuw. Zijn leeuw had een rode tong en rode klauwen." Dat is dus zeer lang al vóór 1302. Maar goed, zelfs indien dit zo was, is later de zwarte leeuw van de Graaf van Vlaanderen een collaboratievlag geworden van de Vlaams-nationalisten in WO II. Helaas. En daar gaat het om.
inderdaad, die gestoorde obsessie met een leeuw is irrationeel, en de discussie over de nagellak van de leeuw is knettergek in het kwadraat. en nochtans, we leven in de 21e eeuw al!
Oud 17 augustus 2019, 20:13   #175
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ter attentie van de Belzieke blinde mollen:

Citaat:
“Het klopt dat die zwarte Vlaamse Leeuw ooit wel gebruikt geweest is door collaboratiebewegingen”, stelt professor Staatsrecht Hendrik Vuye. “Maar het Waals legioen van collaborateur Léon Degrelle plaatste dan weer de Belgische vlag in haar embleem. Moeten we hier dan ook even kort door de bocht gaan?”

Anuna De Wever weet dus wat haar te doen staat.
Over die zwart/gele leeuwen vlag.
Ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan nergens in de officiele Vlaamse kleuren het rood terugvinden.

De leeuwenvlag met rode klauwen en tong werd door Raad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap in 1973 gekozen. En die raad bestond vooral uit CVPers.
Maar dat rood kan in nergens terugvinden in de officiele Vlaamse kleuren.
Oud 17 augustus 2019, 20:14   #176
Boa
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Hier in het dorp hangen de Europese, Belgische en officiële Vlaamse. Dat is best ok voor mij.
Wat maakt een vlag officieel? De staat?
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:19   #177
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Al op camping geweest en zeker tussen een volk dat een hele dag gezopen heeft???
...
Ik niet nee, maar ik kan me dat voorstellen dat dat uw natuurlijke habitat is?
Oud 17 augustus 2019, 20:22   #178
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

Er wordt teveel belang gehecht aan een stukje textiel. Ik vind bv de Japanse oorlogsvlag wel iets hebben. Dat zegt niets over mijn politieke voorkeur want ik keur de Japanse oorlagsmisdaden ten zeerste af. In het bijzonder de slachting van Nanking.

De Zuid-Koreaanse vlag vind ik mooi maar ik heb verder geen bijzondere band met dat land. Idem dito voor de Australische vlag. Dat zuiderkruis staat er mooi op maar ik heb geen speciale pro-Australie sentimenten.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2019, 20:26   #179
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wij, Vlaamsgezinden in dit gezegende jaar 2019, vegen feestelijk ons gat aan jullie eindeloos gemekker over die tweekleurige Vlaamse Leeuwenvlag. Voor mijn part mogen ze vrolijk door elkaar gebruikt worden.
WIJ! Gij hebt ook wel een geweldig gedacht van u eigen hé!
Citaat:
Tenslotte nog dit: ik als 82-jarige die in het Britse Cardiff in zijn prille jeugdjaren ettelijke malen Luftwaffe-bombardementen op zijn dak heeft gekregen en wiens vader vijf jaren dienst op zee bij de Royal Navy heeft doorgebracht, wel deze oude man zegt dat jullie hardleerse belgicisten gans het collaboratieverhaal feestelijk in jullie gat mogen stoppen.
Ik geloof er niks van!
Citaat:
Want jullie zijn wellicht voor 99% telgen uit families bij wie er tijdens WO2 in dit apenland gewoon niets is gebeurd.
mag dat van uw joodse geloofsgenoten, de gruwelen van de nazi's minimaliseren? Weten die wat gij hier uitsteekt, of verzwijgt ga dat? Zoals ge ook voor ons verzwijgt dat ge reen aanhanger zijt van een woestijngodsdienst?
Citaat:
Grijze muizen die hier een grote muil opzetten en van wie sommigen zelfs "heldhaftige" grootvaders hadden die in 1944 vrolijk vrouwen van collaborerende families gingen kaalscheren, hakenkruisen in hun voorhoofd kerfden of ze zelfs verkrachtten. Wereldoorlog 2 en de collaboratie is jullie laatste strohalm. Binnen enkele jaren worden jullie electoraal finaal weggeblazen.
Wow gij kunt de toekomst voorspellen!
Oud 17 augustus 2019, 20:28   #180
geertvdb

Standaard

Citaat:
Het Waals legioen droeg inderdaad de Belgische driekleur.

Ergens 1943 verklaarde Degrelle zelfs dat de Walen eigenlijk Franstalige Germanen zijn.

Degrelle werd trouwens nooit gestraf voor zijn samenwerking met de Nazi's.
wat waar is, Franken die het gallisch hebben aangenomen, een mengeling van vulgair latijn en keltisch.
Veel toponiemen in Wallonië hebben een germaanse oorsprong.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be