Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2021, 21:58   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als uw vrouw dat deed haat get over West Vlaanderen hé...
Ik moet je teleurstellen. Onze verliefdheid en passie is ontstaan aan de Gentse univ.
Oud 29 juli 2021, 22:04   #162
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Behalve de taal hebben we ook niets gemeen.
Laten we goede buren blijven, maar we hoeven daarom niet samen te smelten.
Laat alles gewoon gelijk dat het is.
“Niets gemeen”??? Op economisch en financieel vlak is dat hoegenaamd niet zo. Of jij het nu graag hebt of niet, maar dat is wellicht de meest doorslaggevende factor voor een steeds verder gaande toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. En er is een Engels gezegde dat wel degelijk de realiteit weergeeft: the flag follows the trade.
Oud 29 juli 2021, 22:56   #163
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vrouw deed aan ontwikkelingssamenwerking?
Vanuit Aalst en Ninove, ... kunt ge dat toch moeilijk ontwikkelingssamenwerking noemen he, ... (T is al te zien wat ge zelf ontwikkeling noemt natuurlijk)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 23:06   #164
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ook de gortigste uitvoering van anders een goed wintergerecht.
Eens. In de winter kan goede* erwtensoep of snert echt heerlijk zijn.

(*= zelfgemaakte, dus geen blik van Unox)
Oud 29 juli 2021, 23:10   #165
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Zij zijn Calvinisten of Gereformeerd, en daar ga je ons Bourgondiers tegenover zetten, daar gaat volk naar komen kijken. Ik denk dat den Bart eens naar ne goeien doktoor moet om eens naar zijn hersens te laten kijken, want volgens mij is er iets niet helemaal in de haak.

Dat ze hier jupiler drinken is al erg genoeg, maar heb je die kattepis al eens gedronken die ze daar bier durven noemen ?
De grootste groep Christenen in Nederland zijn nog steeds Rooms Katholiek, goed we zijn wel net zo nominaal Katholiek als jullie, maar dan nog

Maar het is waar dat Protestanten, meer trouwe kerkgangers zijn.
Oud 29 juli 2021, 23:24   #166
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat is onaanhoorbaar ?
Antwerps is ook voor veel O of W Vlamingen ergerlijk om naar te luisteren. Maar hoe meet je dat objectief ?
Als (Nederlandse) West (Noord) Brabander, vind ik Antwerps juist erg leuk om naar te luisteren. Allicht omdat dat dialect nauw verwant is aan de West Brabantse dialecten (de dialecten van de Baronie van Breda en het Markiezaat van Bergen op Zoom).

En West Vlaams, het helpt dat ik Zeeuws ook nog best goed kan volgen, dus voor mij is West Vlaams nog niet helemaal koeterwaals

Anderzijds zijn er binnen Nederland, voor mij als Brabander, dialecten, die verder afstaan van mijn dialect, dan veel van de dialecten in het Vlaams Gewest.
Oud 29 juli 2021, 23:30   #167
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De grootste groep Christenen in Nederland zijn nog steeds Rooms Katholiek, goed we zijn wel net zo nominaal Katholiek als jullie, maar dan nog

Toch is het verraderlijk. Bijna iedere Nederlander uit katholieke families zijn gedoopt en staan geregistreerd als katholiek, maar geloven eigenlijk niet. Zijn er niet veel meer Nederlanders met protestantse voorouders die gewoon niet als protestant opgeschreven staan, maar wel die cultuur en mentaliteit hebben?

Ik ervaar Nederland toch echt wel als een land met een protestantse grondslag hoor. Het blijft uiteraard een seculier land verder en nog steeds goed voor katholieken.

Zelfs ik ben een katholiek officieel, maar heb mijn plechtige niet gedaan. Nu gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik een persoon ken uit een christelijke familie die waarschijnlijk ook nog steeds officieel lid is van de PKN. Die persoon ziet er ook protestants uit en gedraagt zich zo, maar is niet-gelovig.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 juli 2021 om 23:42.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 23:34   #168
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als (Nederlandse) West (Noord) Brabander, vind ik Antwerps juist erg leuk om naar te luisteren. Allicht omdat dat dialect nauw verwant is aan de West Brabantse dialecten (de dialecten van de Baronie van Breda en het Markiezaat van Bergen op Zoom).
Dat heb ik ook gemerkt. Mensen uit die streek spreken dezelfde taal als ik met mijn ouders praat vaak.

Wat ik ook interessant vind is hoe men in het Land van Heusden en Altena Brabants praat, ook al is de streek erg orthodox-gereformeerd en was de bevolking er tot 1961 vrij geïsoleerd van de rest. Ook hoorde het land vanaf de 14de eeuw tot het Graafschap Holland en pas vanaf 1815 bij Noord-Brabant.

Desondanks is hun dialect Brabants, daar waar in de Brabantse Westhoek Hollands gepraat wordt (met Brabantse invloeden).

Zowel de Westhoek als het Land van Heusden en Altena worden tot 'Hollands Brabant' gerekend.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 juli 2021 om 23:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 00:15   #169
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Toch is het verraderlijk. Bijna iedere Nederlander uit katholieke families zijn gedoopt en staan geregistreerd als katholiek, maar geloven eigenlijk niet. Zijn er niet veel meer Nederlanders met protestantse voorouders die gewoon niet als protestant opgeschreven staan, maar wel die cultuur en mentaliteit hebben?

Ik ervaar Nederland toch echt wel als een land met een protestantse grondslag hoor. Het blijft uiteraard een seculier land verder en nog steeds goed voor katholieken.

Zelfs ik ben een katholiek officieel, maar heb mijn plechtige niet gedaan. Nu gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik een persoon ken uit een christelijke familie die waarschijnlijk ook nog steeds officieel lid is van de PKN. Die persoon ziet er ook protestants uit en gedraagt zich zo, maar is niet-gelovig.
Ik heb zelfs mijn plechtige of vormsel gedaan. Wat betreft voorouders valt dit wel mee, maar omdat het Protestantisme dominant was, zijn zij wel eerder meer geseculariseerd, dan Nederlandse Katholieken, die tot de jaren 1960 in een emancipatie-proces zaten (gestart in 1795 (!!), de Bataafsche Republiek, toen Katholieken nominaal gelijk werden).

Ik ervaar Nederland, als een land met regionale verschillen, soms heel kort op elkaar. Het Calvinistische Zeeland en het ''Bourgondische'' Brabant zijn soms heel dichtbij (bijvoorbeeld Tholen en Bergen op Zoom), maar toch al snel heel anders.
In de kern is Protestants wel dominant, maar in Brabant en Limburg is het meer een Calvinistische saus op een Bourgondische kern. Zo zijn wij voor Belgen al gauw te Calvinistisch, maar vindt men ons Boven de Sloot al snel wel erg Bourgondisch.
Andere delen van het land hebben weer hun eigen kenmerken, Nederland is minder homogeen dan men denkt, we zijn niet allemaal Hollanders (prima volk hoor), maar we zijn wel allemaal Nederlanders (zelfs de Friezen).
Oud 30 juli 2021, 00:31   #170
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook gemerkt. Mensen uit die streek spreken dezelfde taal als ik met mijn ouders praat vaak.

Wat ik ook interessant vind is hoe men in het Land van Heusden en Altena Brabants praat, ook al is de streek erg orthodox-gereformeerd en was de bevolking er tot 1961 vrij geïsoleerd van de rest. Ook hoorde het land vanaf de 14de eeuw tot het Graafschap Holland en pas vanaf 1815 bij Noord-Brabant.

Desondanks is hun dialect Brabants, daar waar in de Brabantse Westhoek Hollands gepraat wordt (met Brabantse invloeden).

Zowel de Westhoek als het Land van Heusden en Altena worden tot 'Hollands Brabant' gerekend.
Ook dat is enigszins te verklaren. De Westhoek, dus de Fendert (Fijnaart), Dinteloord, Willemstad etc. zijn veel nieuwere polders. Het land van Heusden en Altena, is ouder, het komt voort uit de Gouw Teisterbant (van Tiel tot Vlaardingen), dus los van geloof had de taal daar een natuurlijker verloop, nieuwe polders zijn vaak meer kolonisten. Ook zijn de oudere delen van Hollands Brabant, zich al na de Sint Elizabethsvloeden van de 15e eeuw, ook noodgedwongen, meer op het zuiden gaan richten, omdat ze geïsoleerd raakten van de rest van het Graafschap Holland. Het verschil in geloof heeft dit deels verzwakt, mede omdat Katholiek Noord Brabant, economisch ook zwaar is geraakt door de Opstand en het vervolgens twee eeuwen enkel nuttig is bevonden als militaire buffer.
Oud 30 juli 2021, 07:22   #171
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelf als ze niet naar de kerk gaan kunnen ze nog altijd de preek aanhoren op kerkradio.

(hebben die ook van die coole jingles om luisteraars te lokken)

Prijs de heer op 66.6 AM !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 08:58   #172
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Vanuit Aalst en Ninove, ... kunt ge dat toch moeilijk ontwikkelingssamenwerking noemen he, ... (T is al te zien wat ge zelf ontwikkeling noemt natuurlijk)
in de tijd dat Quercus zijn madam heeft leren kennen was de regio Aalst nog het centrum van de wereld. Voor mij toch.
Oud 30 juli 2021, 09:05   #173
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw vrouw deed aan ontwikkelingssamenwerking?
Als ,je als vrouw uit Aalst in zee gaat met een West-Vlaming doe je uitdrukkelijk aan ontwikkelingssamenwerking.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 30 juli 2021 om 09:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2021, 09:39   #174
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ,je als vrouw uit Aalst in zee gaat met een West-Vlaming doe je uitdrukkelijk aan ontwikkelingssamenwerking.
Vwalla, toch eentje die het willen begrijpen heeft.
Oud 30 juli 2021, 10:19   #175
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw komt niet uit Aalst. En er zijn veel meer welvarende families in West-Vlaanderen dan in de regio Aalst-Ninove.
Oud 3 augustus 2021, 01:43   #176
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2021, 15:31   #177
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Oud 3 augustus 2021, 22:40   #178
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is gemarineerd in vitriool.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2021, 18:34   #179
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

https://twitter.com/TheodorHolman/st...72602160832515

Citaat:
Belgen hebben echt een hekel aan ons.
Maar wat lezen we verder?

https://twitter.com/GercoD/status/1423307257002012681

Citaat:
Lees net dat nummer 4 Noor heet en niet een Noor is..... Dan gaat die Vlieger idd niet op.
Oud 5 augustus 2021, 22:12   #180
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frans Bauer.

Laatst gewijzigd door Everytime : 5 augustus 2021 om 22:12.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be