Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van het behoud van de monarchie in België ?
Ja want ik hou van de Coburgs. 2 2,56%
Ja want een koning is altijd beter dan een president. 6 7,69%
Ja want in België kan het gewoon niet anders met Vlamingen, Walen en Brusselaars. 6 7,69%
Ja want presidenten zijn duurder dan een koninklijke familie. 3 3,85%
Ja maar enkel in een protocollaire functie zonder donaties. 12 15,38%
Neen want de monarchie is niet democratisch. 43 55,13%
Neen want een koninklijke familie kost meer dan presidenten. 1 1,28%
Neen want (andere reden). 5 6,41%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2003, 16:43   #161
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Be
ne koning betaalt ook zelf zijn kosten , personeel en zo
Ik vind die "zelf" er toch wel iets te veel aan hoor, al zijn kosten worden uiteindelijk rechtstreeks door de burgers betaald.

Citaat:
daarbij over het algemeen is het zo dat ne president zich rijk moet maken over de termijn dat hij president is relatief korte periode dus daarna is het een andere en die doet hetzelfde terwijl dat bij een koning niet zo is hij heeft tijd
Ik heb altijd gedacht dat de drijfveer van een president het garanderen was van een goed bestuur en niet zo veel mogelijk geld verdienen op een zo kort mogelijke periode. Het leven van een president stopt niet nadat hij president af is hoor, die man kan gewoon terug aan het werk en centjes verdienen.

Citaat:
daarbij komt nog dat de koningklijke familie wel werkt dat is over het algemeen dan op dat vlak dat ze werken voor de bevolking zou het dan beter zijn dat zij werken voor hun eigen en op die manier zeggen de bevolking foert zene
Hier versta ik niets van maar als de koninklijke familie zelf zou werken begrijp ik al helemaal niet waarom ze dotaties moeten krijgen.[/list]
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2003, 14:09   #162
PO
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PO
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Be
een koning natuurlijk , ne president kost meer geld ,en t zou maar dwaas zijn
Een president is naar verhouding goedkoper dan 'n koning, zeker in België.
Al zijn kinderen, de ganse hofhouding, al de paleizen worden allemaal betaald met belastinggeld.

Een president van twee zelfstandige deelrepublieken? om te beginnen kan het erdoor.
Ja, natuurlijk, een president wordt gesponsord door de multinationals, die zal het zeker goed voor hebben met de gewone mensen. Nee, hoor geef mij maar een koninkrijk.
Ik vind wel dat de prinsen en andere leden zouden moeten werken voor een inkomen.
Wie kiest voor een democratie als enigste volwaardige vorm van een rechtgeaarde staat, ten dienste van alle bewoners, kiest voor een republiek.
Een koninkrijk is een monarchie die berust op macht omdat iemand in het juiste bedje is geboren waaraan hij geen verdienste heeft.
Een president moet worden gekozen onder haar inwoners, en aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een koning moet aan niets voldoen, gewoon de ezel uithangen is reeds goed.
Oud 16 augustus 2003, 10:00   #163
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een president moet worden gekozen onder haar inwoners, en aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Zoals daar zijn :
- inlijven van de media
- omkopen van rechters, politici, ...
- zonder scrupules liegen en bedriegen ...
- het algemeen belang is ondergeschikt aan de eigen partijstandpunten

Citaat:
Heeft men er in Nederland, Zweden, Spanje of België last van ?

Kroonprinsen worden tenminste van kindsbeen af opgeleid om neutraal en menselijk op te treden. Berlusconi's gaan over lijken om de macht te verwerven.

De kans op een slecht-functionerende vorst is stukken kleiner dan de kans op een take-the-money-and-run-president.

Voor mij mag ons koningshuis er gerust blijven. Maar dan zuiver protocolair. Het volk heeft een vaderfiguur nodig die hen moreel ondersteunt bij rampspoed, tegenslag, grote vreugde, .... en die los staat van politieke kuiperijen.

Ziet ge verhofstadt al een klapke doen met de oud-strijders wiens pensioentje hij net nog extra belastte ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 10:33   #164
PO
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Zoals daar zijn :
- inlijven van de media
- omkopen van rechters, politici, ...
- zonder scrupules liegen en bedriegen ...
- het algemeen belang is ondergeschikt aan de eigen partijstandpunten

Citaat:
Heeft men er in Nederland, Zweden, Spanje of België last van ?

Kroonprinsen worden tenminste van kindsbeen af opgeleid om neutraal en menselijk op te treden. Berlusconi's gaan over lijken om de macht te verwerven.

De kans op een slecht-functionerende vorst is stukken kleiner dan de kans op een take-the-money-and-run-president.

Voor mij mag ons koningshuis er gerust blijven. Maar dan zuiver protocolair. Het volk heeft een vaderfiguur nodig die hen moreel ondersteunt bij rampspoed, tegenslag, grote vreugde, .... en die los staat van politieke kuiperijen.

Ziet ge verhofstadt al een klapke doen met de oud-strijders wiens pensioentje hij net nog extra belastte ?
En dat nodig was om het koningshuis te onderhouden.

De bevolking heeft goede voorbeelden nodig.
Oud 18 augustus 2003, 11:05   #165
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
En dat nodig was om het koningshuis te onderhouden.

De bevolking heeft goede voorbeelden nodig.
We maakten op een vorig forum eens een kosten-vergelijking tussen een president of een koning.

Een koning is goedkoper.
Oud 18 augustus 2003, 11:14   #166
Albert
Banneling

Standaard

Beseffen al die belgen wel dat hun koning een zoon is van een collaborateur die door de Walen werd buitengegooid?
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 11:15   #167
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Beseffen al die belgen wel dat hun koning een zoon is van een collaborateur die door de Walen werd buitengegooid?
Van welk land komt gij nu eigenlijk???
Oud 18 augustus 2003, 11:17   #168
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Citaat:
Als het niet waar is mag je mij dat eens uitleggen hoor.
Oud 18 augustus 2003, 11:31   #169
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag van welk land jij komt.
Oud 18 augustus 2003, 11:38   #170
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag van welk land jij komt.
Uit Wallonie. En wil je mij dan nu uw uitleg geven?
Oud 18 augustus 2003, 11:44   #171
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Een koning wordt gesponsord door corrupte politici en multinationals, geef mij dan maar een president.
Iedereen moet werken voor een inkomen.
Wilt ge uw beweringen eens staven met feiten en cijfers in plaats van uit uw nek te lukken ?

En weet je wat : lees eens het boek "Stupid White Men" van Michael Moore (wees gerust, ook in het Nederlands verkrijgbaar) en lees eens na hoe een president van de meest democratische republiek ter wereld (allez, dat zeggen ze zelf toch) aan de macht komt ?

Vooral hun laatste specimen hangt aaneen van de industriële belangensponsors uit de olie- en wapenwereld. Toch wel een chance dat net onder zijn auspiciën die industriën gouden zaken aan het doen zijn in Irak, Afghanistan, ... Voor Saoudi-Arabië is het nog wat te vroeg en te gevoelig ... ...
Oud 18 augustus 2003, 11:54   #172
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Die koning had maar één betrachting : zijn volk en zijn land minimaal schade toebrengen. De regering (van vooral franstaligen) zat 'veilig' in Engeland. De koning bleef.

En hij heeft zich nadien neergelegd bij de minderheid van de (waalse) rouspetteurs. Wat wil je hem dan nog verwijten ? Zijn zoon Boudewijn heeft het onweerlegbaar schitterend gedaan en ook Albert II kan niets worden verweten.

Met alle respect voor uw Louis Michel (de enige waalse politieker die de Vlamingen ergens zouden kunnen aanvaarden als premier) maar hij trekt voluit de partijdige kaart van de waalse industrie. Niet dat dat niet geoorloofd is, maar onze vorst blijft op dat vlak werkelijk onbesproken.

Opgelet : ik ben geen flamingant en ik ben een grote vriend voor Wallonie. Als tweetalige belg heb ik zelfs meer vrienden in Wallonië dan aan deze zijde van de taalgrens. Maar ik ben niet akkoord met uw bewering.
Oud 18 augustus 2003, 15:38   #173
advocadus
Partijlid

advocadus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Die koning had maar één betrachting : zijn volk en zijn land minimaal schade toebrengen. De regering (van vooral franstaligen) zat 'veilig' in Engeland. De koning bleef.

En hij heeft zich nadien neergelegd bij de minderheid van de (waalse) rouspetteurs. Wat wil je hem dan nog verwijten ? Zijn zoon Boudewijn heeft het onweerlegbaar schitterend gedaan en ook Albert II kan niets worden verweten.

Met alle respect voor uw Louis Michel (de enige waalse politieker die de Vlamingen ergens zouden kunnen aanvaarden als premier) maar hij trekt voluit de partijdige kaart van de waalse industrie. Niet dat dat niet geoorloofd is, maar onze vorst blijft op dat vlak werkelijk onbesproken.

Opgelet : ik ben geen flamingant en ik ben een grote vriend voor Wallonie. Als tweetalige belg heb ik zelfs meer vrienden in Wallonië dan aan deze zijde van de taalgrens. Maar ik ben niet akkoord met uw bewering.
Een koning die collaboreert doet dat volgens u om zijn volk en zijn land minimale schade toe te brengen. Ik denk dat u gelijk heeft.

Geeft u mij dan ook gelijk dat flaminganten opkomen voor de Vlamingen om hun volk en hun streek minimale schade toe te brengen ?
Oud 18 augustus 2003, 16:07   #174
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Tja, want eigenlijk deed die koning gewoon hetzelfde als mijn grootvader: voor zijn "gezin" zorgen.
Oud 18 augustus 2003, 16:13   #175
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

De monarchie als instelling is ondemocratisch.
De Belgische staat is ondemocratisch op zich.
Twee redenen dus om de Coburg-familie het te laten aftrappen. Enkel een Vlaamse republiek in een sterk Europa biedt een antwoord op heel wat problemen van de 21ste eeuw.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 16:36   #176
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Tja, want eigenlijk deed die koning gewoon hetzelfde als mijn grootvader: voor zijn "gezin" zorgen.
Maar ik denk dat Uw grootvader er niet zo goed vanaf is gekomen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 16:43   #177
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Yep. Hij werd in de bak gesmeten. En mijn grootmoeder (en haar kinderen) heeft altijd geweigerd te vertellen wat er met h�*�*r gebeurde.
Oud 18 augustus 2003, 20:44   #178
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door advocadus
Citaat:
Citaat:

Een koning die collaboreert doet dat volgens u om zijn volk en zijn land minimale schade toe te brengen. Ik denk dat u gelijk heeft.
Niet volgens mij. Volgens de historici. Ik ga overigens niet akkoord met de term "collaboratie". Tenzij u "overleggen en onderhandelen met het oog op beperking van de schade" collaboratie wil noemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door advocadus
Geeft u mij dan ook gelijk dat flaminganten opkomen voor de Vlamingen om hun volk en hun streek minimale schade toe te brengen ?
Als je bedoelt dat ze bv Joodse Vlamingen op hun zolders verborgen tegenover de Nazi's, dan geef ik u gelijk. Als u bedoelt dat ze het verzet tegen de verleiders voor een zogezegd Germaanse Grootmacht dwarsboomden door verraad en verklikking, dan ben ik het integendeel volledig oneens.
Oud 18 augustus 2003, 22:17   #179
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel Yann, nog altijd geen reactie om mijn stelling te weerleggen?
Oud 18 augustus 2003, 22:23   #180
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel Yann, nog altijd geen reactie om mijn stelling te weerleggen?
Leg dat eens uit vriend??
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be