![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je moet dus een vergelijkingspunt hebben. En daar ligt net het misverstand. Door het gebrek aan militaire cultuur (waarmee ik gewoon bedoel : kennis van over tactiek, wapens en militaire geschiedenis) hebben velen de neiging om in hun hoofd een mentale constructie te maken van een propere oorlog en de actie van de Amerikanen dan te beoordelen op basis van die constructie. Zo kom je natuurlijk nergens. Mijn punt is : je moet de oorlog in Irak vergelijken met andere oorlogen, anders ben je gewoon uit je nek aan het kletsen. En als je dat doet dan kan je gewoon niet meer zeggen dat de Amerikanen geen inspanning doen. Ik daag je uit om één enkel voorbeeld te geven van een oorlog van vergelijkbare intensiteit waar een land het beter doen (properder dus). Dat bestaat niet. In Ivoorkust hebben de Fransen *ook* burgers gedood. In Golfoorlog I heeft de Franse luchtmacht op precies dezelfde manier als de Amerikaanse gebombardeerd. Men haalt hier vaak Fallujah aan, maar zware gevechten in een bebouwde kom leiden *altijd* tot een hele hoop burgerslachtoffers. De hoge nauwkeurigheid van de Amerikaanse wapens laat toe om militaire doewitten te vernietigen met minder burgerslachtoffers dan pakweg 20 jaar geleden. Dat is een feit. Neem dat van een ex-artillerieofficier aan. Ik kan het zelfs zien op TV. Citaat:
De NAVO zit nu in Afghansitan in gevechten gewikkeld. Wedden dat de Europese troepen clusterbommen meegenomen hebben? White fosfor is een wreed wapen. Een clusterbom is niet wreder dan een handgranaat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Sommigen zouden, als ze oorlogen en wreedheden toch zo verwerpelijk vinden, eens moeten rondkijken naar wat de systemen, die zij door dik en dun verdedigen, zelf doen/deden... Men kan natuurlijk de hypocriet uithangen en zijn kop in het zand (blijven) steken... Maar eens gaat men toch in dat zand stikken... Woorden uit de mond van mensen, die de meest onmenselijke en moorddadige systemen verdedigen, geven mij soms braakneigingen... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 16 juni 2006 om 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() 8)
Citaat:
Ik bash niet tegen de VS, ben het wel 100% roerend oneens met het beleid van de Bush-junta, dus mag je me voor mijn part wel een Bush-Basher noemen. Op de NWO-thread moet ge dringend eens wat meer informatie opdoen
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() U bent, hoe U het ook draait en keert, een VS basher... Groetjes van Chipie, die, in tegenstelling met U, weet dat hij een clown is... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
[SIZE=2][SIZE=5][/SIZE][/SIZE] Citaat:
Laatst gewijzigd door kaatd : 16 juni 2006 om 10:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ivm het proper noemen van een oorlog, welk vergelijkingspunt je ook gebruikt, oorlog is niet proper dus moeten ze mij dat op televisie of via militaire woordvoerders ook niet proberen te vertellen. Dat is gewoon wat ik duidelijk wou maken. Het is gewoon holle propaganda, en waarschijnlijk zijn er oorlogen (geweest) die veel gruwelijker waren/zijn maar dat het onmogelijk is om het nog beter te doen dan de VS nu in Irak, durf ik toch sterk betwijfelen (maar ja, ik heb geen "militaire cultuur".) Hier (in het Frans) vindt u nog het volledige dossier mbt oorlogsmisdaden dat tegen Generaal Franks (en anderen) werd ingediend in mei 2003 door een Belgische advocaat. (Meer info: http://indymedia.all2all.org/news/2003/05/63127.php ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() @ Kaal: Natuurlijk is er een verschil tussen de theorie van de Conventie en de toepassing ervan op het terrein. Ik ben niet zo naief of onnozel dat ik ervan uitga dat je een 'propere' oorlog kan voeren en ik weet ook dat de VS-theorie over assymetrical warfare daarmee in tegenspraak is.
De VS hebben bij de invasie een 'relatief propere' oorlog gevoerd: hun bombardementen waren 'redelijk' precies, het aantal burgerslachtoffers daarvan is relatief laag, dat is zo. Het was veeleer een terreurcampagne en een psyops operatie. De naam 'Shock and Awe' zegt dat zelf: de bedoeling was veeleer om angst in te boezemen dan direct slachtoffers maken. Wat de invasie betreft klopt dat dus. Dat verandert natuurlijk door de misrekening van de VS die blijkbaar niet gerekend hadden op een uitgebreid, goed georganiseerd en keihard verzet. Vreemd natuurlijk, maar bon, dat is hun misrekening. Sinds die guerrillaoorlog is losgebroken, zien we ook een heel ander beeld en is het voor de soldaten ook een heel ander verhaal. Gemiddeld 75 aanvallen per dag, dat kruipt natuurlijk niet in je kouwe kleren en dat moet de soldaten onvoorstelbare angst aanjagen en hen regelmatig in wilde paniek brengen. Dat ze dan regelmatig op dezelfde manier reageren, verbaast me niet echt. Maar het is dus wél het einde van de propere oorlog. Citaat:
Maar de Conventies hebben sowieso de bedoeling om oorlogen aan banden te leggen en zowel soldaten als burgers te beschermen en te trachten om in gewapende conflicten regels op te leggen. Dat die regels overtreden worden, lijkt me de logica zelve. Ze worden vooral gebruikt door de overwinnaars om de verliezers aan de schandpaal te nagelen, het omgekeerde zal zich slechts zelden voordoen. Dat betekent niet dat het bombarderen van burgerdoelwitten in Servië (bijvoorbeeld een luchtaanval op een passagierstrein toen die over een brug reed, het bombardement op het gebouw van de Servische radio en televisie in Belgrado met ten minste zestien doden, de aanval op de Chinese ambassade in Belgrado, een moordende aanval op een konvooi vluchtelingen, de systematische vernietiging van de burgerlijke infrastructuur (bruggen, electriciteitscentrales, fabrieken zonder enige band met militaire productie…), het gebruik van fragmentatiebommen, die bedoeld zijn om zoveel mogelijk mensen te doden, het gebruik van munitie gemaakt uit verarmd uranium, dat naast zijn lage radioactieve straling op zich al een uiterst giftig zwaar metaal is, dat de komende jaren nog duizenden kankerslachtoffers zal maken.) of de schuilkelders, waterzuiveringsinstallaties, enz. in Irak geen overtreding van de Conventie zijn. Maar wie zal dat aanklagen, behalve een progressieve journalist hier en een vredesorganisatie elders? Nobody gives a shit, dat is de droevige maar realistische vaststelling. De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars, zei Winston Churchill al. Hij kon het weten natuurlijk. Laatst gewijzigd door kaatd : 16 juni 2006 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Edit: WP dient officieel om rook te maken, maar the dirty secret is dat het nogal effectief is om een ingregraven of verschanste vijand "uit zijn hol" te jagen, door het verschrikkingseffect van dat wapen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kaal : 16 juni 2006 om 13:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister-President
|
![]() Ik ben ervan overtuigd dat de guerilla-oorlog vuiler is dan de inval zelf. Het kan ook niet anders. Waar wij van mening verschillen is dat ik niet overtuigd ben dat de uitschuivers waarvan wij vandaag weet hebben zo uitzonderlijk zijn, voor een guerilla-oorlog. Haditha's zullen er altijd zijn, zeker in zo'n context. Voor mij is Abu Ghraib dan ook erger voor de reputatie van het Amerikaans leger.
PS Ik zou op alles willen reageren maar ik moet nu dringend aan de slag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||
|
![]() Citaat:
Als men deze effecten kent, is het een misdaad om dergelijke wapens in te zetten in dichtbevolkte gebieden (en eigenlijk altijd wegens chemische rommel.)) Het doet er niet toe of anderen dat ook gebruiken, het gebruik ervan door de VS was onnodig en misdadig. Citaat:
Citaat:
Ten eerste klaag ik gewoon deze (en alle oorlogen) an sich aan. Ten tweede zie ik in dit conflict nog steeds zeer veel onnodige slachtoffers vallen door 'verkeerd' (opzettelijk?) gebruik van onnodig wrede wapens tegen niet-militaire doelen, maakt mij dat nu uit of dat in andere oorlogen ook zo is. Ik denk alleszins dat de VS gedeeltelijk met opzet bepaalde wapens en tactieken gebruikt(e). Iets wat mij dat oa doet denken is het feit dat er met snipers op ziekenwagens wordt geschoten, dat de VS ook in andere oorlogen al wel eens gewoon nieuwe vreselijke wapens inzette om de nog niet gekende effectiviteit en de gevolgen te testen en dat bijv. R. Fisk over 'de eerste golfoorlog' het volgende schrijft over de VS bombardementen op Bagdad: "Ze bombardeerden regelmatig bunkers waar vermoedelijk burgers sliepen die relaties hadden met het regime. Het bombarderen van doelen waar vrouwen en kinderen verbleven was routine." Als je dat doortrekt, verbaast het niet dat men ook de burgerbevolking van een (vermeend) bolwerk van verzet treft. Net zoals ook al gezegd is dat het niet kan dat gewone Irakezen niets moeten vrezen voor hun (zij het minieme) steun aan het verzet. Legitimatie dus om ieder burger als verdacht te beschouwen en te terroriseren. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 16 juni 2006 om 21:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Pentagon probeert nu al 10 jaar het deksel op de doofpot te houden,maar het lukt steeds minder...(klik maar oa netscape,het stopt niet meer)
Aanzienlijke aantallen (het zouden er nu al duizenden zijn) Amerikanen,die dienst gedaan hebben in Irak,vertrokken gezond van lijf en leden,maar ontwikkelen allerlei ziektes nadien... Dit is steeds moeilijker in de doofpot te stoppen aangezien een groeiend aantal van de "zieken" eigenlijk geen beroepsmilitairen zijn maar mensen die na hun periode als "National Guard" of "Reserves" hun burgerleven terug wilden oppakken,maar nu ontdekken dat het niet gaat....ze krijgfen tumoren,plassen bloed,kunnen amper bewegen,...... ![]() En altijd weer diezelfde "schuldige","depleted uranium"....dit fijne stof,ongeveer 60% zo radio-aktief als "natuurlijk uranium",en vermoedelijk perfect veilig zolang het netjes,als vaste substantie in een granaatkop,of ingebed in "pantserverf" op een voertuig zit... Maar als fijn stof,ingeademt en jarenlang in het longweefsel,en de lever,en de nieren hangend, een moordenaar op lange termijn! Het heeft 40 jaar geduurd eer de VS-regering officieel erkend heeft dat ze een paar duizend GI's,na blootgesteld te zijn aan een oefening waarbij ze in een zone waar een atoombom(een echte!) ontploft was moesten "oprukken", in "onaanvaardbare" omstandigheden gebracht heeft...(gelukkig voor de overheid waren verreweg de meesten al lang dood) Het heeft 20 jaar geduurd voordat officieel erkend werd dat een paar duizend Vietnam-veteranen door het middel Agent-Orange ernstig ziek geworden waren.Agent Orange had(gelukkig) enkel verspreiding in gelimiteerde gebieden...Een ongekend aantal Vietnamezen is er ook door aangetast..... Hoe ze dit groeiend schandaal (enkele honderduizenden VS-militairen zijn al "geroteerd" doorheen Irak) gaan onderdrukken,ik heb er geen idee van....temeer daar er rapporten zijn dat ook in grote delen van Irak er massaal kinderen sterven,niet van honger,dorst of terroristische bommen...maar afwijkingen en ziektes die buitenproproportioneel veel voorkomen..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noem me gerust een n00b op dit gebied, maar als verarmd uranium zo schadelijk is voor de volledige omgeving, waarom wordt het dan eigenlijk in munitie gebruikt? Wat is het nut ervan?
Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 augustus 2006 om 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 1) Het is beschikbaar uit de nucleaire industrie,de keus is ofwel "opwerken" op een of andere manier,ofwel stockeren,ofwel...jawel..voor wapens gebruiken 2) Het is zeer zwaar,dus zeer geschikt om een granaat,binnen dezelfde afmetingen een grotere massa te geven ( = meer kinetische energie).Militair is het ook een voordeel als het uiteenslaat in fijn,gloeiend heet stof nadat de granaat het pantser doorboord heeft,dan wordt de bemanning verbrand(hetgeen waarcshijnlijk tientallen Iraakse tankbemanningen overkomen is) 3) Diezelfde hoge dichtheid maakt het ook uiterst geschikt om "verzwaarde" pantserblokken en zelfs verven te maken (algemeen op VS- en Britse tanks),waardoor deze amper nog vernietigbaar zijn met meer "klassieke" anti-tankwapens |
|
![]() |
![]() |