Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Van wie stamt de mensheid af volgens u?
De aap 44 70,97%
Adam en Eva 12 19,35%
Ik twijfel. 6 9,68%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2006, 08:57   #161
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Maar gelukkig heeft God van de mens geen slaven gemaakt, Hij houdt van ons als zijn kinderen.
Waarom ziet hij zijn Afrikaanse kindjes niet even graag als zijn Europese?
Oud 22 augustus 2006, 09:05   #162
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
God is een rascist?
Oud 22 augustus 2006, 09:11   #163
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
God is een rascist?
Dat moge duidelijk zijn, gezien hij de zwarte kindjes doorgaans in minder gunstige sociale en economische omstandigheden laat geboren worden.

Ik vermoed bij de god der christenen ook een doorgedreven vorm van homofobie: je kan er niet omheen dat AIDS toch vooral zijn homo-kindjes treft, en die ziekte wens je als liefhebbende vader niet eens aan je ergste vijand toe.
Oud 22 augustus 2006, 09:31   #164
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Dat moge duidelijk zijn, gezien hij de zwarte kindjes doorgaans in minder gunstige sociale en economische omstandigheden laat geboren worden.

Ik vermoed bij de god der christenen ook een doorgedreven vorm van homofobie: je kan er niet omheen dat AIDS toch vooral zijn homo-kindjes treft, en die ziekte wens je als liefhebbende vader niet eens aan je ergste vijand toe.
Massamoordenaar rascist, homofoob, incest pleger en van emancipatie moet hij ook al niet teveel hebben. Dan vraag ik mij toch af hoe het daarboven in de hemel moet zijn... ik moet er niet aan denken.
Oud 22 augustus 2006, 09:56   #165
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of iemand nu in Afrika of in Europa of waar dan ook geboren wordt, maakt voor God niet uit. Alle mensen zijn zijn kinderen en bijgevolg houdt Hij van alle mensen evenveel.

Indien God niet of minder van de Afrikaanse bevolking zou houden, lijkt het mij trouwens onwaarschijnlijk dat het aantal christenen in Afrika de afgelopen decennia zo specaculair zou zijn toegenomen.
Oud 22 augustus 2006, 10:04   #166
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat een domme discussie. In oosterse religies hebben ze dit soort gedoe allang voorbijgestreefd.
... zei de pseudo-anarchistische oeraap.

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 22 augustus 2006 om 10:04.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 10:28   #167
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
...

Het is een werkelijk verschrikkelijke gedachte om aan een verschrikkelijke ziekte te moeten lijden zonder dat daar een reden voor is. Indien het besmet worden met een afschuwelijke ziekte totaal afhankelijk is van willekeurige factoren, is het lijden dat die ziekte met zich meebrengt volledig zinloos. Dat is een gruwelijk beeld waar ik niet in kan geloven.

Ik geloof dat het lijden op deze wereld niet zinloos is. Er zijn mensen die ik persoonlijk ken en die een echte lijdensweg doormaken. Toch blijven die mensen vertrouwen op God en voelen zij zich uiteindelijk niet door Hem in de steek gelaten. Hun lijden en geloof is een krachtige getuigenis, die mijn persoonlijk geloof alleen maar versterkt.

Het beeld van een haatdragende god die mensen straft met dodelijke en/of pijnlijke ziektes, komt niet overeen met het beeld van een liefdevolle, troostende god waarin christenen geloven.
Oud 22 augustus 2006, 10:35   #168
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:

Indien God niet of minder van de Afrikaanse bevolking zou houden, lijkt het mij trouwens onwaarschijnlijk dat het aantal christenen in Afrika de afgelopen decennia zo specaculair zou zijn toegenomen.
Wat misschien nog wel veel belangrijker om te vermelden is, is het feit dat heel veel mensen als kind worden gedoopt, en daarom automatisch geadministreerd staan als christenen, maar zich inmiddels kunnen hebben bekeerd tot een ander geloof, of helemaal niet meer geloven, of zelfs helemaal niet gelovig zijn en desondanks toch gedoopt.
Oud 22 augustus 2006, 10:59   #169
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat misschien nog wel veel belangrijker om te vermelden is, is het feit dat heel veel mensen als kind worden gedoopt, en daarom automatisch geadministreerd staan als christenen, maar zich inmiddels kunnen hebben bekeerd tot een ander geloof, of helemaal niet meer geloven, of zelfs helemaal niet gelovig zijn en desondanks toch gedoopt.
De groei van het christendom in Afrika is niet zozeer een demografische groei maar vooral een missionaire groei.

Dat betekent dat de toename van het aantal christenen in Afrika voor een groot deel te danken is aan het grote aantal mensen die zich tot het christendom bekeren en niet zozeer het gevolg van christenen die hun pasgeboren kinderen laten dopen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 22 augustus 2006 om 11:00.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:08   #170
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
De groei van het christendom in Afrika is niet zozeer een demografische groei maar vooral een missionaire groei.

Dat betekent dat de toename van het aantal christenen in Afrika voor een groot deel te danken is aan het grote aantal mensen die zich tot het christendom bekeren en niet zozeer het gevolg van christenen die hun pasgeboren kinderen laten dopen.
Kijk je naar plaatsen waar het christendom snel groeit. Dan kom je vaak terecht in gebieden met een laag opgeleide bevolking, lage conjunctuur of ecologische achteruitgang. Deze groepen zijn erg gevoelig voor externe beinvloeding. Geef hun een kom met rijst en vertel wat je wil. Dat is ook de kick van de 80.000 zendelingen die in Afrika ronddolen. Altijd prijs zullen we maar zeggen.
Oud 22 augustus 2006, 11:16   #171
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk je naar plaatsen waar het christendom snel groeit. Dan kom je vaak terecht in gebieden met een laag opgeleide bevolking, lage conjunctuur of ecologische achteruitgang. Deze groepen zijn erg gevoelig voor externe beinvloeding. Geef hun een kom met rijst en vertel wat je wil. Dat is ook de kick van de 80.000 zendelingen die in Afrika ronddolen. Altijd prijs zullen we maar zeggen.
Er is niets mis mee dat christenen naar gebieden trekken met een laagopgeleide bevolking, lage conjunctuur of ecologische achteruitgang om de mensen daar te helpen. Integendeel zelfs, het siert hen juist dat ze zich inzetten voor die mensen. Dat mensen zich vervolgens tot het christendom bekeren en geïnspireerd worden om anderen te helpen, vind ik juist een goede zaak.
Oud 22 augustus 2006, 11:19   #172
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Er is niets mis mee dat christenen naar gebieden trekken met een laagopgeleide bevolking, lage conjunctuur of ecologische achteruitgang om de mensen daar te helpen. Integendeel zelfs, het siert hen juist dat ze zich inzetten voor die mensen. Dat mensen zich vervolgens tot het christendom bekeren en geïnspireerd worden om anderen te helpen, vind ik juist een goede zaak.
Idd, kassa kassa (subsidies)...

Btw, In Europa doet gelukkig niemand wat een Paus zegt, een enkele zot uitgezonderd, daarom hebben we het ook zo goed, en is onze levensverwachting zo hoog. Wij Europeanen hebben het heft zelf in handen genomen en vertrouwen niet langer op een opperwezen, en zeker niet op het Vaticaan. Afrika is bij uitstek hét voorbeeld van een continent waar religie de maatschappij nog vorm geeft, net als in het Midden Oosten. Het is er dan ook naar: armoede, ellende, geweld, ziekte, overbevolking, extreme ongelijkheid, intolerant, precies zoals deze opperwezen van Ziekte en Terreur het graag ziet én ook zoals het vaticaan het graag ziet, ze doen dan ook hun uiterste best om Europa weer terug te voeren naar een tijdperk van duisternis. Het Vaticaan heeft zich in ieder geval altijd met hand en tand vezet tegen elke vooruitgang ten goede. Net zoals ze dat nu doen in het geval van Afrika.
Gij zult lijden en creperen ter ere van God.

Laatst gewijzigd door Apocalyps : 22 augustus 2006 om 11:31.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:28   #173
Dumballover
Burger

Standaard

Ik wist al dat mensen afstamden van de aap sedert het lied monkey man van the Rolling Stones
Dumballover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 11:55   #174
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Idd, kassa kassa (subsidies)...
Ontvangt de katholieke kerk dan meer geld aan subsidies per gedoopte in Afrika dan dat ze geld uitgeeft aan ontwikkelingshulp? Indien u het antwoord weet, zou ik graag weten waar u uw cijfermateriaal vandaan haalt. Indien niet, dan is uw opmerking onzin.

Citaat:
Btw, In Europa doet gelukkig niemand wat een Paus zegt, een enkele zot uitgezonderd, daarom hebben we het ook zo goed, en is onze levensverwachting zo hoog.
Ik zie niet meteen een verband tussen het niet luisteren naar de paus en de hoge levensverwachting in Europa. Kunt u mij enkele voorbeelden geven?

Citaat:
Wij Europeanen hebben het heft zelf in handen genomen en vertrouwen niet langer op een opperwezen, en zeker niet op het Vaticaan. Afrika is bij uitstek hét voorbeeld van een continent waar religie de maatschappij nog vorm geeft, net als in het Midden Oosten. Het is er dan ook naar: armoede, ellende, geweld, ziekte, overbevolking, extreme ongelijkheid, intolerant,
China en Rusland bvb. zijn landen waar religie de maatschappij geen vorm geeft. Toch is er ook in die landen armoede, ziekte, geweld, overbevolking, extreme ongelijkheid en intollerantie. Daarnaast zijn al die problemen niet aanwezig in "gelovige landen" zoals Ierland en Italië.
Al die ellende die u opsomt is dus niet automatisch het gevolg van religie.

Citaat:
precies zoals deze opperwezen van Ziekte en Terreur het graag ziet én ook zoals het vaticaan het graag ziet, ze doen dan ook hun uiterste best om Europa weer terug te voeren naar een tijdperk van duisternis. Het Vaticaan heeft zich in ieder geval altijd met hand en tand vezet tegen elke vooruitgang ten goede. Net zoals ze dat nu doen in het geval van Afrika.
Gij zult lijden en creperen ter ere van God.
Dat is helemaal niet waar. Er zijn talloze zaken die voor positieve vooruitgang zorgen en waartegen het Vaticaan zich niet verzet: het afschaffen van de doodstraf, het recht op onderwijs, de bouw van ziekenhuizen, de bouw van bibliotheken, ...

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 22 augustus 2006 om 11:56.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 16:05   #175
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
is dat ook uw reaktie, op de grond gaan liggen, op uw rug, met de pootjes omhoog, als men u agressief behandelt?
Jij bent echt een beetje "loco" hé....net alsof mensen honden zijn.Met zulk een reaktie heb je niks te winnen.Op andermans genade rekenen is een uiterst slechte gok.
Dat is niet wat ik bedoel. In het dagelijkse leven ben ik postbode, en kom ik dus met lui van allerlei slag in contact.

Ik heb geleerd mezelf ietwat kwetsbaar op te stellen, wanneer mensen me erop aanspreken dat zij "voor de zoveelste keer" hun krant niet (tijdig) bezorgd kregen.

En het is mijn ondervinding, elke dag opnieuw, dat mensen heel snel hun woede laten varen. Diplomatie of mensenkennis noemen we zo iets. Tussen twee haakjes: die job doe ik nu al meer dan 18 jaar (en ja, nog altijd even graag).

En een hond die zich door een soortgenoot bedreigd weet, doet in feite indentiek hetzelfde: heel diplomatisch, bijna gewiekst zelfs, "manipuleert" hij de agressor en weet hij gedaan te krijgen dat die kalmeert.

De laatste jaren is het opvallend hoe agressief en gestresseerd mensen geworden zijn, waarschijnlijk omdat ze vergeten zijn (of niet meer willen weten) dat er nog zoiets als diplomatie bestaat. Het is er zelfs op gaan lijken dat velen het niet meer willen weten, in hun manie om zich af te zetten tegen alles wat in de bijbel staat, zo van: "Simpelweg omdat het in de bijbel staat, kán het niet waar zijn."

Soms verricht een vriendelijk woord, een luisterend oor, ja zelfs een kwinkslag wonderen. Dagdagelijkse realiteit voor mij, waarde CarlGustaaf. Kom me dus niet vertellen dat dit universele principe, dat niet alleen door de bijbel wordt onderschreven, maar ook door een hele rits andere overtuigingen (waaronder het humanisme!!!), niet werkt.

Ik zou zeggen... probeer het zelf eens!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 16:10   #176
Meems
Vreemdeling

Meems's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
@ Meems,

Wat vandaag bekend is aan fossiel materiaal representeert slechts een momentopname. Het is niet omdat de "missing link" tussen aap en mens vandaag nog ontbreekt, dat hij niet zou bestaan. Met onregelmatige tussenposen stuit men op overblijfselen van vroege mensachtigen; de kans dat die "missing link" ooit wel eens boven water komt is niet denkbeeldig.

De aanname dat die "missing link" bestaat vloeit logischerwijze voort uit het vinden van vele andere "missing links" bij andere diersoorten. Zo werd nog maar relatief kort geleden de link gevonden die de dinosaurussen bindt aan onze vogels vandaag, en ontdekte men dat die dino's geen koudbloedige soorten waren, doch - net als onze vogels - warmbloedig.

Je argument als zouden "missing links" niet voorkomen klopt dus voor geen meter. En het aangrijpen van vervalsingen (die inderdaad voorgekomen zijn) om de evolutieleer onderuit te halen kan je nooit logisch onderbouwen, temeer omdat veel van die vervalsingen door wetenschappers zélf werden ontkracht.
De meteorietinslag wordt wel algemeen aanvaard als de oorzaak voor het uitsterven van de dinoos. Maar vele wetenschappers vermoeden dat de grote uitsterving kort vóór de inslag al had plaatsgevonden, te wijten aan klimaatverandering, bvb. als gevolg van de sterk toegenomen vulkanische activiteit. (Door de zondvloed ?).
Wetenschappers moeten echter werken in het heden, zij proberen de fossielen die zij vinden, te doen passen in het verleden en trachten de oorzaak te vinden waarom zij de dag van vandaag niet meer leven ! Op welke wijze willen zij erachter komen, hoe het werkelijk gegaan is ? Geen enkele wetenschapper heeft dat stuk geschiedenis van de aarde meegemaakt. Evolutionisen spreken van 65 Mio jaar geleden, volgens de Bijbel zou het 4.500 jaar geleden zijn, waaruit men kan opmaken dat mens en dinosauriër samen geleefd hebben. Job 39 en 40 beschrijft een aantal dieren en hun kenmerken, en daarin wordt de Behemoth (volgens de beschrijving komen er verschillende dinoos voor in aanmerking), alsook de Leviathan beschreven, (komt overeen met draken, o.a. de Chinese draken welom bekend).
Interessant om lezen dit integrale boek(je) :
http://www.dinoos.nl/pdf/dinoboek.pdf

Laatst gewijzigd door Meems : 22 augustus 2006 om 16:11.
Meems is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 16:18   #177
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Schot in de roos, waarde Dave.

Ronduit zielig - om niet te zeggen: grof - dat diegenen die meestal de eersten waren om elders menselijke nood te lenigen zo zwaar op de korrel worden genomen. Er bestaat al honderden jaren armoe en missionering, maar steeds speelden christenen een voortrekkersrol om daaraan tegemoet te komen.

Ik stel zeker niet dat vrijzinnigen dat niet gedaan hebben, maar in veel mindere mate dan christenen. Waar zaten zij, tijdens de kolonisatie van het Zwarte Continent; zij, wier adepten hier vandaag op dit forum zo fel tekeergaan en die haast beweren het alleenrecht te genieten op waarden als gelijkwaardigheid, vrijheid enz...?

De eerste ben ik om te bekennen dat sommige missionarissen zich inderdaad aan "zieltjeswinnerij" hebben bezondigd, zowel in het verleden als soms nu nog. En ik betreur evenzeer de genociden die "in Gods naam" werden bedreven, waarbij ik opmerk dat die nooit of te nimmer het werk waren van missionarissen, doch steeds van wereldse heersers. (Ik denk bvb. aan de kolonisatie door Spanje & Portugal van Latijns-Amerika.)

De overgrote meerderheid van die missionarissen verricht een machtige prestatie, die me zoveel deugd doet dat ik, ondanks alle ellende die mensen mekaar aandoen, géén misantroop ben geworden. Ik ben trots op hen, zowel christelijke als die van andere gezindten; niet omdat ik christen ben, maar in de eerste plaats omdat ik mens ben.
Oud 22 augustus 2006, 16:38   #178
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meems Bekijk bericht
De meteorietinslag wordt wel algemeen aanvaard als de oorzaak voor het uitsterven van de dinoos. Maar vele wetenschappers vermoeden dat de grote uitsterving kort vóór de inslag al had plaatsgevonden, te wijten aan klimaatverandering, bvb. als gevolg van de sterk toegenomen vulkanische activiteit. (Door de zondvloed ?).
Wetenschappers moeten echter werken in het heden, zij proberen de fossielen die zij vinden, te doen passen in het verleden en trachten de oorzaak te vinden waarom zij de dag van vandaag niet meer leven ! Op welke wijze willen zij erachter komen, hoe het werkelijk gegaan is ? Geen enkele wetenschapper heeft dat stuk geschiedenis van de aarde meegemaakt. Evolutionisen spreken van 65 Mio jaar geleden, volgens de Bijbel zou het 4.500 jaar geleden zijn, waaruit men kan opmaken dat mens en dinosauriër samen geleefd hebben. Job 39 en 40 beschrijft een aantal dieren en hun kenmerken, en daarin wordt de Behemoth (volgens de beschrijving komen er verschillende dinoos voor in aanmerking), alsook de Leviathan beschreven, (komt overeen met draken, o.a. de Chinese draken welom bekend).
Interessant om lezen dit integrale boek(je) :
http://www.dinoos.nl/pdf/dinoboek.pdf
Je hoeft zelfs niet tot de bijbelse geschiedenis terug te keren, Meems.

Ten tijde van de grote ontdekkingsreizen van de 15e en 16e eeuw, kwamen de zeelui terug thuis met de strafste verhalen.

En de wereldkaarten van die tijd trachtten vorm te geven aan nog niet ontdekte werelddelen, die dus nog nooit door een ("beschaafd") mens waren betreden. Antarctica bijvoorbeeld stond wel op de kaarten - vreemd genoeg klopt de vorm van het continent wel in grote lijnen - met als enig opschrift: Hic sunt dracones (Hier zitten draken.)

Draken, griffioenen, centauren, Leviathan, Behemoth... ze zijn allemaal ontsproten aan de menselijke fantasie. Die fantasie moet dus wel een "prikkel" in die richting hebben gehad, anders zouden draken nooit "uitgevonden" geweest zijn. Wie zegt ons dat men tijdens de wordingsgeschiedenis van de bijbel (en andere eeuwenoude geschriften) geen fossielen kende, of nooit een versteende schedel van één of andere dinosaurus had gevonden?

Toevallig bestaan die fossielen al miljoenen jaren, en zou het bijzonder onwaarschijnlijk zijn dat men pas sinds de moderne tijden in aanraking ermee gekomen is. Terwijl evenwel de moderne mens zich geprikkeld weet om één en ander te gaan onderzoeken, liet de antieke mens liever zijn fantasie de vrije loop. Niet omdat hij primitiever was, wel omdat het instrument van de wetenschap in die tijd nog zo goed als ontbrak.

Terwijl de antieke mens zijn fantasie botvierde op de grote levensvragen, en vandaaruit tot het Scheppingsverhaal kwam, zoals wij het kunnen lezen in Genesis, tracht de moderne mens die levensvragen op gans andere wijze te benaderen, waarbij wetenschap een prominente positie inneemt.

Om dan maar die oude verhalen als "fantasietjes van simpele geesten" af te doen, zoals sommige (voornamelijk niet-gelovigen) doen, vind ik van zeer weinig respect getuigen voor onze voorouders. Want wie "dieper" leest ontdekt in die teksten vaak nog heel interessante levenslessen. Die oude teksten pretenderen immers niet een wetenschappelijk tractaat te zijn. We moeten ze dus lezen met dezelfde (fantasierijke) bril als waarmee de auteurs ze geschreven hebben.

Respect voor onze antieke voorouders hoeft respect voor de moderne mens niet in de weg te staan, integendeel: beiden komt eerbied toe. Daarom richt ik mijn kritiek niet alleen tot diegenen die de fantasie kennelijk ontberen om een oude tekst op een oude manier te lezen, maar evenzeer tot diegenen die de verdienste, die de wetenschap ontegensprekelijk voor de mensheid betekent, hardnekkig blijven ontkennen. Want ook zij slagen er niet in om Genesis met dezelfde bril te lezen als de auteur(s).
Oud 22 augustus 2006, 16:43   #179
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Afrika is bij uitstek hét voorbeeld van een continent waar religie de maatschappij nog vorm geeft, net als in het Midden Oosten. Het is er dan ook naar: armoede, ellende, geweld, ziekte, overbevolking, extreme ongelijkheid, intolerant...
Het is toch bijzonder betreurenswaardig dat lui van andere gezindten dan het christendom het missiewerk aan christenen hebben overgelaten, nietwaar Apocalyps.

Want mochten bvb. vrijzinnigen zich dezelfde moeite getroost hebben als christenen, dan was minstens half Afrika vandaag vrijzinnig. Daarom stel ik de vraag: Waar zaten al die vrijzinnigen?

Oh, ik ken je tegenargument al: de arme, ongeschoolde negertjes zijn te primitief voor het humanisme.

Tot slot: Belgisch Kongo gold indertijd als een voorbeeld van kolonisatie en missionering. Of de Kerk zich t.g.v. haar macht een monopolie wist te bepleiten bij de vrijzinnige koning Leopold II is echter maar zeer de vraag...
Oud 22 augustus 2006, 17:18   #180
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Het is toch bijzonder betreurenswaardig dat lui van andere gezindten dan het christendom het missiewerk aan christenen hebben overgelaten, nietwaar Apocalyps.

Want mochten bvb. vrijzinnigen zich dezelfde moeite getroost hebben als christenen, dan was minstens half Afrika vandaag vrijzinnig. Daarom stel ik de vraag: Waar zaten al die vrijzinnigen?

Oh, ik ken je tegenargument al: de arme, ongeschoolde negertjes zijn te primitief voor het humanisme.

Tot slot: Belgisch Kongo gold indertijd als een voorbeeld van kolonisatie en missionering. Of de Kerk zich t.g.v. haar macht een monopolie wist te bepleiten bij de vrijzinnige koning Leopold II is echter maar zeer de vraag...

Waar bleven de vermaningen uit Rome toen de Duitsers miljoenen Joden de gaskamers injoegen? Niet veel over gehoord als ik de geschiedenisboeken mag geloven. Dan kom je niet weg met drie weesgegroetjes en op vrijdag geen vlees eten. Sterker nog, aan het eind van WO 2 is het wereld omspannende katholieke netwerk ingezet om allerlei top nazi's te helpen vluchten, met name naar Zuid Amerika. De toenmalige Paus kreeg het woord Jood geeneens over de lippen, dat is ook de kern van het probleem.
De Katholieke kerk heeft sinds de kerkvader Augustinus jodenhaat gepreekt. Niet alleen dat, het heeft permanent geweld gebruikt tegen anders/niet gelovigen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be