![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
België ontstond pas in 1830. En pas in 1839 werden de grenzen definitief vastgelegd. Na WO I werd een stukje Duitsland door België ingelijfd. Vergeten we trouwens niet dat de belgicistische irrendentisten van die tijd ook grote delen van Nederland wensten te annexeren (meer bepaald Zeeuws-Vlaanderen, Nederlands-Limburg en delen van Noord-Brabant), alsook hele brokken van het Rijnland. Allemaal zogezegd omwille van "historische redenen". Merkwaardig toch dat diezelfde belgicisten nooit zulke eisen richting Frankrijk formuleerden... |
||
|
|
|
|
|
#162 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De wel heel merkwaardige figuur van Loupoigne vergt trouwens een kritische benadering. Uit historisch onderzoek is gebleken dat hij eigenlijk een agent was die door de Oostenrijkers betaald werd. Dit verklaart ook waarom hij, in tegenstelling tot de Boerenkrijgers in Vlaanderen en Luxemburg, met huurlingen werkte. Is het tegenwoordig al "de Rolliers". Bij mijn weten is het "Rolliers". Natuurlijk waren Rolliers, Van Gansen, Corbeels en de andere boerenleiders keizersgezind, daar de Oostenrijkse keizer ondertussen weer als wettige heerser was erkend. Immers, we zijn enkele jaren na de Brabantse Omwenteling en de keizer had de Zuid-Nederlandse gewesten weer in hun privilegies hersteld en de verschillende hervormingen van zijn voorganger naar de prullenmand verwezen. |
||
|
|
|
|
|
#163 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Wat ik wil, is dé echte bestemming voor België: de natiestaat zijn van zijn de Belgen, en die zie ik nog altijd primair als Nederlandstalig. Met respect voor de andere talen, zoals Frans, Duits en Luxemburgs (vergelijk het met Fries binnen Nederland). Door een spijtige geschiedenis is het zo niet geweest, maar zo hoort het. Elk separatisme is een vlucht, een laffe daad in mijn ogen, omdat de "Vlamingen" te laf zijn om hun recht op te eisen. Vandaar dat ik nog meer respect heb voor zij die terug willen naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dan voor die lafaards van separatisten, die een Vlaamse staat willen.
|
|
|
|
#164 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#165 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kamerijk was ooit wel een deel van het graafschap Vlaanderen. Trouwens, het is me nog steeds niet duidelijk waar u de grenst wil trekken en naar welke periode u eigenlijk wilt teruggaan. Nemen we de 9e eeuw misschien als toetssteen? Dan gaat een groot deel van het huidige België naar Duitsland, daar het immers toen tot het Duitse Rijk behoorde. Een ander deel gaat naar Frankrijk. Dergelijke redeneringen zijn de vrucht van een typisch staatsnationalistisch denken dat uit is op expansie en die veroveringsdrang wil rechtvaardigen. Stel je eens voor dat de Litouwers ook zo gaan redeneren en de gebieden gaan opeisen die eens behoorden tot het oude Litouwse koninkrijk... Hommeles verzekerd... ![]() |
||
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarom formuleer ik nogmaals de vraag: waaruit blijkt Elias' "politiek keuze" in dat werk, op welke manier beïnvloedt dat de weergaven van de geschiedkundige feiten en in hoeverre doet dit de waarde van het werk dalen. Graag dus een antwoord. U velt een oordeel, dus veronderstel ik ook dat u dit oordeel kunt argumenteren vanuit het boek zelf. |
|
|
|
|
|
|
#167 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#168 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laat ons vooral het resultaat horen, Jan!
En vergeet er niet bij te zeggen dat het idee van een belgicist komt die de BUB nogal genegen is. __________________________________________________ __________
|
|
|
#169 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://forum.toudi.org/forum/viewtop...1482&forum=1&0 |
||
|
|
|
|
|
#170 | |||||||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als politieke entiteit: nee, dat was in 1585, onder heerschappij van de Habsburgers. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#171 | |||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#172 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U hanteert inderdaad een gevaarlijke vorm van staatsnationalisme waarbij staten, naargelang het hun uitkomt, kunnen komen aandraven met irredentistische eisen. Daarenboven gaat uw redenering helemaal de mist in. Op welke criteria steunt u immers dergelijke eisen? Moet een gebied bij een huidige staat worden aangehecht omdat het ooit in de geschiedenis eens tot een bepaald vorstendom behoorde waarvan het grootste deel van dat gebied nu onder de hedendaagse staat valt? Dan wordt samenleven in Europa wel heel moeilijk. Duitsland moet dan plotseling alle gebieden ten oosten van de Rhône gaan opeisen, daar die eens tot het Duitse Rijk behoorden. Onze gebieden vallen dan ook noodzakelijkerwijze onder dezelfde eisen. Frankrijk kan echter zich baseren op de Napoleontistische grenzen. Bijgevolg worden niet alleen België, Nederland maar ook grote delen van Duitsland opgeslokt. Blijft dan de vraag hoe men dergelijke eisen gaat verzoenen? Misschien nog eens een oorlogje uitvechten??? Kortom, dergelijk irredentisme zet geen zoden aan de dijk. Het is een ziekelijke vorm van staatsnationalistisch denken. |
|
|
|
|
|
|
#173 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#174 |
|
Banneling
|
Gaat de Vlaemsche beweging nu ook de nog de oostkantons opeisen?
Ze worden belachelijker met de dag... .................................................. ........................ |
|
|
|
|
|
#175 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Om op uw kritiek terug te komen: ik vind ook niet dat we oorlog met Frankrijk moeten voeren om Zuid-Vlaanderen, alleen mag het geen geheim zijn dat we vroeg of laat die gebieden terug wil. Frankrijk maakt er ook geen geheim van dat het graag zijn grens tot aan de Rijn zou hebben. We moeten daar volwassen mee om kunnen gaan, tot er bepaalde gevolgen zich kunnen aandienen. Bijvoorbeeld een geldlening in ruil voor Zuid-Vlaanderen. Ik zeg maar wat.
|
|
|
|
#176 |
|
Gouverneur
|
Als ik mij niet vergis, zijn het vooral de vlaamsnationalisten die Zuid-Vlaanderen terug willen. Past u uw eigen logica ook op uw mensen toe?
En zo ja, waarom horen we dan van dezen geen eis om Zeeuws-Vlaanderen terug te mogen? Conclusie: uw zedenpreek over irredentisme is evengoed van toepassing op de vlaamsnationalisten.
|
|
|
#177 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Pfffff...
|
|
|
|
#178 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eind 19e eeuw was er nog geen sprake van enige politieke entiteit: alle vorstendommen behielden immers hun zelfstandigheid en privilegies. De eenheid gebeurde slechts in de hand van de monarch. Trouwens, 1585 is niet de sleuteldatum, maar wel de Vrede van Munster waarbij de Generaliteitslanden onder het bestuur van de Republiek kwamen. Op geen enkele wijze zullen de Zuidelijke Nederlanden een politieke entiteit zijn, daar iedere vorst (Oostenrijker of Spanjaard) steeds weer de politieke constellaties in de Zuidelijke Nederlanden zal respecteren. En de vorst die daaraan iets wou veranderen, zag zich onmiddellijk geconfronteerd met hevige tegenstand. Jozef II en de Brabantse Omwenteling zijn daar een mooi voorbeeld van. Even opmerken dat het Prinsbisdom Luik, het Land van Loon (dat onder Luik stond maar met een eigen status) en nog enkele andere vorstendommen niet onder de Habsburgers viel. Van enige politieke entiteit was dus zeker geen sprake. |
||
|
|
|
|
|
#179 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#180 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U mag me trouwens eens een bron geven waaruit zou blijken dat Vlaamsnationalisten Frans-Vlaanderen willen annexeren. |
|
|
|
|