![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag? | |||
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
24 | 20,87% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
16 | 13,91% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
29 | 25,22% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
20 | 17,39% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 4,35% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,74% |
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het belang van de burger:
OP DE BARRICADES! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#164 | ||||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bijkomend nadeel van stemrecht is : het is fundamenteel onduidelijk wat "thuisblijvers" nu eigenlijk willen uitdrukken. De ene kan het interpreteren in de zin van "ik ben ongeinteresseerd en ongeinformeerd en heb geen mening". Iemand anders kan dan weer beweren dat je door thuis te blijven "bewust de meerderheid van de kiezers hebt gemandateerd". Er is dus betwisting mogelijk en er blijft dus een gebrek aan transparantie ivm de uitgebrachte stem van thuisblijvers. Citaat:
We moeten dus vragen : wat betekent het "een morele keuze te maken" en is er hierbij sprake van dwang ? Een morele keuze maken betekent in dit specifieke geval in de eerste plaats het feit dat de democratie jou als onderdaan overvalt met de verwachting om om de zoveel tijd een bestuur te kiezen. Als je zou willen dat je niet voor het probleem gesteld wordt van een morele keuze te maken, zul je de democratie moeten afschaffen, want democratie betekent niets anders dan het geloof dat wie geregeerd wordt, moet kunnen kiezen wie hem regeert. Het feit dat jij die morele keuze op je brood krijgt, is juist de basisvoorwaarde van de democratie. Is er hierbij sprake van "dwang" van het maken van een morele keuze ? Een keuze is gedwongen indien ze niet te ontlopen valt. Indien dus de mogelijkheid bestaat om de keuze te ontlopen, kunnen we niet meer spreken van dwang. De keuze kan ontlopen worden door ze af te wentelen op "iemand anders'", namelijk : de meerderheid van de kiezers. Kan dit in het systeem van stemrecht : Ja, door thuis te blijven. Kan dit in het systeem van stemplicht : Ja, door blanco te stemmen. Het feit dat blanco stemmen bij de uitgebrachte stemmen worden geteld, is louter een formaliteit zonder wezenlijk belang. (Opmerking : merk op dat in het gelukzalige regime 'dictatuur' genaamd de mensen worden bevrijd van de vervelende last van het maken van deze morele keuze !) Citaat:
Citaat:
Mag je mensen geen stimulerende context aanbieden, als je immers weet dat de thuisblijvers "struktureel gebonden zijn" (vb. laaggeschoolden, werklozen, enz...)? Dit geldt als bijkomende ethische omstandigheid om in overweging te nemen. (zie artikel van professor aangehaald door lazybones). Citaat:
De visie dat de stem afgedwongen is, is hierboven reeds aangevochten. Niet alleen is het niet helemaal correct (je hebt immers meerdere inhoudelijke keuzes- idealiter ook "geen-van-allen"), maar bovendien wordt niet aangetoond in welke zin "thuisblijven" een oplossing zou zijn voor het zogezegde "afgedwongen" stemmen. Er is tegenstrijdigheid met de uitspraak dat thuisblijven betekent "automatisch de meerderheid van de kiezers (en dus ook HUN keuze) te mandateren". Citaat:
Ten tweede, kan je zeggen dat als een bedrag van x- miljoen euro moet verdeeld worden over belangen van aktieve kiezers en belangen van thuisblijvers, de politici dit geld waarschijnlijk eerder aan de aktieve kiezers zullen besteden, daar deze hen effektief kunnen afstraffen als ze ontgoocheld worden, terwijl de thuisblijvers deze optie niet hebben. Citaat:
Wel schijnt het zo te zijn, dat de zetelverdeling in België een grote afwijking vertoont tegenover het aantal % van de stemmen die een partij behaalt, doch dit is een sub-probleem dat afwijkt van de discussie stemplicht/stemrecht. Citaat:
Citaat:
In globo gezien, is je betoog voor mij althans niet overtuigend genoeg om de voordelen van stemplicht in twijfel te trekken. Citaat:
Uw onderscheid tussen "weloverwogen" of "bewuste" stemmen en "niet-overwogen" stemmen is ook reeds aangevochten door lazybones. Citaat:
Citaat:
mvg! Laatst gewijzigd door sancho : 2 augustus 2004 om 12:56. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wanneer je stemplicht oplegt in een louter vertegenwoordigend systeem en dus tegelijkertijd het referendum uitsluit, dan gaat mijn argument van afgedwongen mandaat uiteraard nog sterker op. De koppelverkoop van programmapunten verplicht onder de neus schuiven van een kiezer, zonder die een controle instrument op het al dan niet uitvoeren ervan te gunnen, is waarlijke afpersing. Het is dus een typisch argument vanwege de machthebbers, die de burger wel bekwaam achten om volledige partijprogramma's te evalueren, incluis de geschiktheid van de mandatarissen (vandaar het bijkomnde morele aspect) maar anderzijds de burger wél te dom te achten om over een eenduidige vraag te antwoorden met ja of neen, naargelang hun wens........ Kort gezegd komt deze autoritaire ondemocratische visie kaderend in de praktijk van stemplicht er op neer: "Kies en zwijg!"
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat van die partijprogrammas is wel een goed punt. Het toont aan hoe hypocriet het systeem van representatieve 'democratie' wel is. Een probleem wil ik met een voorbeeld aantonen: wat doet iemand die enerzijds tegen abortus is en anderzijds voor stemrecht voor migranten? Blok stemmen en het antivreemdelingenstandpunt er bij nemen of Groen stemmen en het pro abortus standpunt er bij nemen? Nogal een dillema. Via referendas zou hij kunnen stemmen: abortus nee, stemrecht ja. Nu kan dat niet tenzij hij een nieuwe partij zou oprichten. Algemeen zijn de argumenten tegen directe democratie eigenlijk net argumenten tegen representatieve democratie. Uitsluiten van hele bevolkingsgroepen, corruptie, vriendjespolitiek, demagogie... zijn enkel mogelijk omdat de burger geen rechtsreekse controle heeft. Stellen dat stemplicht een zaak is van een morele plicht vanwege de burger is ook nogal dubieus. Zij die actief voor stemplicht ijveren zijn doorgaans ook degenen die tegen het referendum zijn, vreemd genoeg. Wat nu gebeurt is dat de bevolking (het 'electoraat', een wood dat al aantoont hoe de bevolking eigenlijk behandeld wordt, zoiets als het kiesvee) verplicht wordt te kiezen wie eigenlijk de dictator voor de komende drie jaar wordt. Nogal belachelijk, niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat betreft referenda was de bewoording misschien te provocatief, maar ik blijf bij mijn standpunt ivm stemplicht. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als er voor de referenda geen stemplicht is, bestaat het gevaar dat maar 1/3 van de mensen bijvoorbeeld gaat stemmen en zodoende een bijzonder vertekent beeld aftekent over specifieke thema's. Wanneer die dan nog eens "bindend" worden gemaakt, kan het wel zijn dat dit de facto meer tegen de wil van de bevolking ingaat dan het systeem van representatieve democratie met stemplicht. Indien er voor de referenda wel stemplicht is, veroorzaakt je met je pleiade aan referenda niets anders dan een regelrechte aanslag op de tijd van de burgers, terwijl er nu al mensen liggen te mekkeren als ze eens een half uur moeten gaan stemmen. Derhalve, lijken referenda mij op het eerste gezicht een slechte bestuursvorm. De oplossing voor uw dilemma ligt erin dat de burger een bepaalde ideologie moet kiezen, vanwaaruit de bestuurders pogen die ideologie door te drukken. In het voorbeeldje betekent dit dus : ofwel de conservatief-religieuze ideologie, ofwel de progressieve-ecologische ideologie. (Er bestaat trouwens ook een partijtje groen-rechts genaamd.) Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1: niet iedereen hoeft te stemmen voor een referendum. Als je geen bal kent van een bepaald thema kan je er bewust voor kiezen niet mee te stemmen. Er zijn alleszins een aantal zaken waar ik niet voor zou meestemmen omdat ik weet dat ik daar niet genoeg geinformeerd rond ben. 2: bovendien, je kan alle referenda op één bepaalde dag (bvb elke eerste zaterdag van de maand) laten vallen. Eén keer naar het stemhokje gaan. Citaat:
Dus zelfs als er bij een referendum 'maar' drie procent komt opdagen heeft die uitslag een pak meer legitimiteit. En wie niet komt stemmen geeft bewust zijn mandaat af aan degenen die wel gaan stemmen. Citaat:
We zijn hier trouwens zowat allemaal net tégen stemrecht. Citaat:
Wat doet iemand die zowel pro migrantenstemrecht is als tegen abortus? Vlaams Blok stemmen? Groen? Citaat:
Maar als iets kan verbeterd worden is het ook onzze plicht het te verbeteren. Citaat:
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 5 augustus 2004 om 19:52. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door sancho : 6 augustus 2004 om 10:53. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Menig parlementariër schijnt eenzelfde mentaliteit te hebben. Het is heel eigenaardig te veronderstellen dat de burger te dom is om rond één kwestie een mening te geven maar dat hij dan wel in staat is om partijen en individuen te evalueren. Citaat:
Citaat:
Ik kan zo lang niet wachten. Via referenda kan je onmiddelijk je gedacht zeggen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door sancho : 8 augustus 2004 om 10:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Parlementslid
|
![]() Stemrecht zet meer aan tot een bewuste keuze. Bij stemplicht ben je toch vooral stemvee.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb meer vertrouwen dat mijn belangen via referenda zullen behartigd worden dan door een of ander 'verkozen' instituut van professionele heersers. En wie weet stem ik wel op potentiele dictators tijdens de parlementsverkiezingen. Hoe is Hitler ook alweer aan de macht gekomen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over het algemeen kan je zeggen dat directe participerende democratie misschien enkele nadelen heeft maar vooral heb je de volledige vrije keuze.
Representatieve 'democratie' berust op het feit dat de bevolking eigenlijk de macht afstaat aan (af en toe te verkiezen) elites. Om dat tekort aan democratie te camoufleren wordt dan de stemplicht ingevoerd zodat het moet lijken alsof de bevolking wél 'de macht' heeft. De macht om voor een perdiode te kiezen welke pseudodictator de macht heeft. Bovendien, alle argumenten tegen directe democratie gelden niet tegen directe democratie maar tegen democratie op zich. Als je er van uit gaat dat de bevolking te stom is voor referenda te kiezen, is die gewoon te stom te kiezen tout court en kunnen we beter de technocratie invoeren. Daar sta ik natuurlijk niet achter voor alle duidelijkheid.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 8 augustus 2004 om 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het gaat bij referenda om het principe, niet om het referendum toe te passen bij "1 kwestie". Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Directe participatie zal de interesse vanwege de bevolking doen toenemen. Neem de brede lagen van de bevolking mee op in de politiek en hun enthousiasme zal wel stijgen. Hoe meer participatie mogelijk is, hoe meer enthousiastelingen zullen gaan stemmen telkens er een referendum is. Citaat:
Citaat:
En vraag de doorsnee mens in de straat maar eens wat hij vindt van de democratie in dit land.
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||