![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Europees Commissaris
|
![]() Het een verhindert het ander niet. Als het enkel ging om het Belgisch federalisme beter ordenen, was het al lang opgelost. Iedereen weet zeer goed, de franstaligen op de eerste plaats, dat Vlaanderen maar lastig uit het staatsverband kan stappen zolang er een zweem van twijfel bestaat over een deel van zijn grondgebied. Halle-Vilvoorde is het (dunne) levenslijntje van de Belgicisten en de Walen, het verbindt Vlaanderen nog wat met Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als het er op aankomt zal Wallonië niet echt geïnteresseerd zijn in Brussel. Brussel ligt middenin Vlaanderen en is er met al zijn vezels meer verbonden. De Belgische structuur is aan het wankelen en dat zal voor Brussel het moment van de waarheid zijn: het zal moederziel alleen oog in oog met Vlaanderen staan. En dan zal er moeten gepraat worden tussen Vlaanderen en zijn grootste stad. Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 augustus 2007 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een samengaan met NDL - zelfs daar snel opvolgend - eveneens. Voorwaarde is onverbiddelijk te kiezen voor separatisme. Jij wil Vlaanderen België laten overnemen. Anderen willen België uit Vlaanderen gooien. De tweede oplossing is de meest realistische. De eerste is zelfbedrog.
![]() |
![]() |
#165 |
Europees Commissaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 augustus 2007 om 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sorry, maar dit land heeft ons geleerd dat wetten en grondwetten totaal onbelangrijk zijn als het er op aankomt. Denk alleen al maar aan de taalwetgeving, de toepassing van de faciliteiten in Wallonië of BHV. Enkel de macht telt, Doki. Wie de macht heeft, past de wetten aan aan zijn belangen. Dat is Belgisch, en nu stilaan ook een beetje Vlaams. Het zal voor de onderhandelingen Vlaanderen-Brussel niet anders zijn. Als de Vlamingen de evidente macht die ze hebben, willen gebruiken natuurljk. En daar ijver ik voor. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 augustus 2007 om 14:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar het is het constante, koppige ongeloof in een normale assertieve Vlaamse attitude die me van jou (en vele flaminganten) tegensteekt. Ik vind dat vernederend, en meen dat we beter onze energie zouden steken in het opbouwen van zo'n attitude dan in het hardnekkig bevestigen van onze kleinheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er bestaat geen enkele twijfel over het grondgebied van het Vlaams Gewest. BHV is immers slechts van toepassing voor de federale kieskringen, niet voor de vastlegging van Vlaanderens grenzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan hebben we alleen nog maar over de formele, institutionele banden gesproken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er een boedelscheiding komt dan kan BHV - mocht die kieskring nog bestaan - niet ingeroepen worden als een element in de betwisting van Vlaanderens grenzen. De grenzen van het Vlaams Gewest liggen immers vast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Doki : 5 augustus 2007 om 16:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Wat de Brusselaars zullen kiezen weet ik niet: zij moeten daarover beslissen. Hoe dikwijls moet ik dat nog herhalen? Als ik één ding geleerd heb, (ik ben 77) dan weet ik zeer goed dat door zwaaien met geld verschrikkelijk veel bekomen wordt. De Franstaligen houden niet van België, zij houden van ons geld. Wallonië is steuntrekker en kan zichzelf nog niet behelpen, hoe zouden zij Brussel kunnen onderhouden? De merknaam "België" is het allerlaatste dat we wensen. Laatst gewijzigd door luc broes : 5 augustus 2007 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil alleen ingaan tegen jouw visie van /streven naar Vlaamse dominantie over la Belgique als de weg naar het realiseren van Vlaamse verzuchtingen. Een Vlaamse meerderheid in Vlaanderen acht ik mogelijk, maar een Vlaamse meerderheid in België (vijf op de zes Vlamingen die aan hetzelfde zeel trekken) , dat niet.
![]() |
![]() |
#175 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...780687&LANG=nl In de waalse maarkten bij de taalgrens in Henegouwen, het is moeilijk voor een Franstalige te zijn aanvaarden want de koopmannen zijn alles de Vlamingen. Laatst gewijzigd door rainbox : 5 augustus 2007 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hebben die twee klaargekregen wat Leterme vandaag niet lukt dankzij het 'non' van de Franstaligen?
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft dat te maken met het al of niet respecteren van de grondwet?
![]() |
![]() |
#178 |
Schepen
|
![]() Vinden jullie normaal dat een Waal door anderen koopmannen is verboden omdat hij is Waals in een Waalse gemeente ? Dit Waal gaat niet in de vlaamse maarkten maar hij is tweetalig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wilde je nu eigenlijk zeggen? Dat een Waal het pikt geweerd te worden op zijn eigen markt door Flamins?
![]() |
![]() |
#180 |
Schepen
|
![]() Ja. Het is de realiteit. Tijdens elke weken was hij niet aangevaard omdat hij een Waal is ... Het milieu van de koopmannen op de maarkten is een dicht milieu. Ieder heeft zijn plaats in ieder gemeente. Ze houden niet van de concurrentie, overal niet van de Walen.
Laatst gewijzigd door rainbox : 5 augustus 2007 om 20:44. |
![]() |
![]() |