![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() Kennis? Het is niet een kwestie van kennis, maar van principes. U lijkt me wel behoorlijk traag van begrip.
Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik snap wel dat vrijzinnig Vlaanderen graag zou zien dat het Vaticaan de "K" van Leuven zou afpakken al was het maar om hun vooroordelen bevestigd te zien. Maar dat u zich nu zit op te winden omdat Rome dit niet doet en zich in bochten zit te leggen waarom dit wel zou moeten gebeuren is belachelijk. Als Rome de "K" zou afpakken dan zouden ze te streng en rigide geweest zijn en was er sprake geweest van fundamentalisme. Nu ze het niet doen is het een gebrek aan principes. Altijd prijs in het vrijzinnige schietkraam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Consequent met haar eigen leer zou Rome zijn ja, indien ze de 'K' aan Leuven zouden ontnemen. Laatst gewijzigd door system : 8 september 2007 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() Verschillen
Minder zittenblijvers in katholieke scholen http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=g7411qjk4 het gemeenschapsonderwijs 42 procent schoolachterstand. het stedelijk en gemeentelijk onderwijs 49 procent schoolachterstand. het katholieke onderwijs 23 procent schoolachterstand. Ongelijke bedragen http://www.gva.be/dossiers/-o/onderw...rondetafel.asp Het vrije net maakt zowel in het basis- als in het secundair onderwijs een kleine 64 procent uit van het totale leerlingenaantal. Voor de beide andere netten is de verhouding verschillend: in het basisonderwijs heeft het gemeentelijk (en provinciaal) net ruim 22 procent, en het gemeenschapsonderwijs 13,6; in het secundair is de verhouding omgekeerd: 26,6 voor het gemeenschapsonderwijs en 8,6 voor het gemeentelijk net. In totale werkingsmiddelen beschikt het gemeenschapsonderwijs per leerling over een bedrag in de grootte-orde van 1.500 euro, het gemeentelijk net over zowat 1450 euro, en het vrije net over minder dan 550 euro. De subsidies van de Vlaamse overheid bedragen volgens de studie van Deloitte&Touche 802 euro per leerling voor het gemeenschapsnet, 448 euro voor het gemeentelijk net, en 385 euro voor het vrije net. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 september 2007 om 06:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Elk school is anders maar toch is het algemeen zo dat Katholieke scholen beter presteren dan andere netten en dit met minder geld. Slecgte leerlingen bestaan niet, indien scholen problemen hebben met rrn antal leerlingen dan ligt dit aan de schoolstructuur en op dit gebied presteren Katholieke scholen weeral beter vanwege hun tucht. In Leueven zelf zie je het verschil. Katholieke scholen bedelen voor geld terwijl een atheneum baadt in het geld (ze hebben zelfs een klaslokaal waarvan het dak opengaat zoals de Arena in Rotterdam). Maar als je dan kijkt naar de waarde van de diploma's. Wel die van de atheneum zijn minder gegeerd op de arbeidsmarkt dan de Katholieke scholen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Minister
|
![]() Zoals reeds ad nauseam gepoogd werd aan u duidelijk te maken valt dit buiten mijn en uw bevoegdheid en die van iedereen op dit forum. Indien u deze zaak wenst verder te zetten stel ik voor dat u zich wendt tot het Vaticaan. Dat is in Rome zoals u misschien zal weten. Vragen naar een zekere Benedictus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu is het al de fout van de leerlingen als het openbaar onderwijs in kwaliteit achterblijft. U vergeet dat men 12 jaar tijd heeft om het niveau van de leerlingen op te krikken. Het verschil tussen beide netten is dat men in het katholiek onderwijs ervan uitgaat dat dit mogelijk is. Hoe vrijzinnig is het trouwens om iedereen hetzelfde schoolsysteem op te dringen? Vrijheid van onderwijskeuze zou m.i. toch tot de zo hoog in het vaandel gedragen autonomie van het individu moeten horen. Laatst gewijzigd door Rene Artois : 8 september 2007 om 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
D�*t is vrijheid van onderwijskeuze. Uw keuze is geen vrijheid van onderwijs maar vrijheid (van) voor subsidiering. Laatst gewijzigd door system : 10 september 2007 om 06:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 september 2007 om 06:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 september 2007 om 06:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() je blijft het herhalen als een mantra, maar ik heb nog steeds geen bewijs gelezen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En scholen die negatief in het nieuws komen vinden we zeker ook terug in het Vrij onderwijs. De dader van de steekpartij in de Gentse school, volgde les in het Vrij Secundair Onderwijs. Laatst gewijzigd door system : 10 september 2007 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zeg 'misschien', want mijn perceptie is wellicht een ietwat vertroebeld door m'n eigen ervaringen. Ik licht eventjes kort toe: mijn moeder was destijds leerkracht ASO in het Rijksonderwijs voor de vakken Nederlands, Engels en ... 'zedenleer'. Uiteraard moest ik dus naar het rijksonderwijs... het pedadogisch project aldaar (we spreken over het basisonderwijs, 4de leerjaar) bestond erin om leerlingen die het moeilijk hadden met rekenen op een ezelsbankje te zetten en een heel leerjaar vruchteloos te laten knoeien op staartbreuken en elke verdere integratie in de klas te ontzeggen. De leerkracht legde het erop aan dat ik rijp was voor het BLO. Op naar het vrije net... pa en ma hebben daar menige avond over geruzied. Maar ziet, na enkele maanden geduldwerk door de taakleerkracht aan het college was ik helemaal 'bij'; moest zelfs m'n jaar niet overzitten en kon een jaar later naar het eerste jaar latijn trekken. (oud systeem) Uiteindelijk, nog eens zes jaar later humaniora latijn-wiskunde vlotjes doorzwommen. Maar wacht... er is meer! Mijn ouders waren ondertussen gescheiden. (oh vloek, oh vloek !!!) En toch werd mijn ma lid van de ouderraad, terwijl het bovendien perfect geweten was dat zij als gescheiden ouder het toch zo gehate vak 'zedenleer' gaf aan de RMS. De clou van het verhaal kwam enkele jaren later toen ik in Gent aan de RUG studeerde en tijdens een feestje op die 'breeddenkende Rijksschool' me liet ontvallen dat het vrij onderwijs eigenlijk m'n redding was geweest. Het kot was te klein!!! Twee jaar later nam m'n ma ontslag op op het RMS onder meer omdat ze van dan af in zowat alles werd geboycot. Plots was ze 'modelleraar' af... (kan bewezen worden a.h.v. inspectieverslagen) Kom mij dus vooral niet overtuigen van de breeddenkendheid van sommige 'vrijzinnigen'. Vrij? my ass !!! Ga dus maar een ander overtuigen met die hele en halve leugens en valse veronderstellingen.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 10 september 2007 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De overheid moet zorgen voor onderwijs. Of zij dit zelf organiseert of dit in onderaanbesteding laat doen maakt niets uit. Uit alle beschikbare gegevens blijkt trouwens dat het vrij (lees katholiek) onderwijs zich van deze taak beter en tegen lagere kost kwijt dan het gemeenschapsonderwijs vandaar ook hun succes. Dat dit voor veel vrijzinnigen een doorn in het oog is kan men begrijpen maar het zou een aanzet moeten zijn om het niveau van het gemeenschapsonderwijs op te trekken ipv aanleiding voor herhaalde aanvallen op het katholiek net en de onderwijsvrijheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Minister
|
![]() Zou de overheid dan niet beter beginnen met het goede voorbeeld te geven en de netten van het gemeenschaps-, gemeente- en provinciaal onderwijs samen te voegen?
|
![]() |
![]() |