Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2008, 01:26   #161
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Russen en Oekraïners op de talenforums die ik tegenkom converseren moeiteloos met elkaar; ik weet te weinig van Slavische talen maar het lijkt mij dat de verschillen tussen deze 2 niet groter zijn dan die tussen Hollands en Vlaams.
In het Russisch waarschijnlijk...
Oekraïens en Russisch is toch niet volledig hetzelfde, meer te vergelijken met het verschil tussen Nederlands en Duits.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2008, 01:34   #162
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Trouwens ik denk dat de EU echt wel aan overstretching doet, waarom beginnen ze niet eens de grote verschillen die nu al binnen de EU bestaan te verminderen? Of is dat de bedoeling niet? Een Bulgaar verdient gemiddeld 15 keer minder dan een Deen... hoe kun je nu tot een gemeenschappelijk beleid komen met landen die zo verschillend zijn? Als ze zo voort doen kun je evengoed Marokko er ook bijnemen...
Dit is zonder twijfel goed voor de werkgevers, lageloonlanden en nieuwe afzetmarkten zonder handelsbarrières, maar of het goed is voor werknemers, hier en in de lageloonlanden, is een andere vraag. In Polen is bijna geen werkloosheid en toch gaan de lonen er in vergelijking met de levenskost niet echt op vooruit en migreren talloze Polen naar West-Europa.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 januari 2008 om 01:40.
Oud 13 februari 2008, 21:30   #163
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maakt uiterlijk het verschil? Dan behoort Georgië meer tot Europa dan bvb. Albanië, want Georgiërs zien er blanker en Europeser uit, terwijl hun cultuur, geschiedenis en mentaliteit echt wel mijlenver van de West-Europese staat.

.
Meent u dit nu? Voor zover ik al gezichten gezien heb van mensen uit beide landen zou ik zeggen dat Albanezen er bijna net als hun Griekse en slavische buren uitzien. Hoe zou je trouwens verklaren dat Albanezen er uiterlijk minder Europees uitzien? Claimen zij zelf niet af te stammen van de Illyriërs?
Oud 14 februari 2008, 02:23   #164
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Meent u dit nu? Voor zover ik al gezichten gezien heb van mensen uit beide landen zou ik zeggen dat Albanezen er bijna net als hun Griekse en slavische buren uitzien. Hoe zou je trouwens verklaren dat Albanezen er uiterlijk minder Europees uitzien? Claimen zij zelf niet af te stammen van de Illyriërs?
Ze stammen ook af van de Illyriërs. En toch zijn ze minder Europees van uiterlijk, misschien door Turkse en zigeuner-invloed? Georgiëës zien er over het algemeen vrij Europees uit.

AlbaniË

Georgië
Oud 28 mei 2008, 20:43   #165
evilbu

Standaard

Citaat:
Als Rusland, Oekraïne, Moldavië, Georgië, etc. bij Europa komen wordt de Russische cultuur de dominante cultuur in Europa, wordt Russisch de belangrijkste taal en schuift het centrum van de EU zowiezo op naar Moskou.
Ik denk dat de invloed van de ex-Soviets op West-Europa dan veel groter wordt dan omgekeerd, want Russen passen zich zelden aan. Het gros van de EU-bevolking zou dan ook in de voormalige Sovjet-Unie en Oost-Europa wonen, terwijl er ook talloze Russen, Oekraïeners, Georgiërs, etc. zich in West-Europa zouden vestigen.
Dat lijkt zo te zijn.
Ik las net dat in 1989 slechts 0.2% van de Russen een andere Sovjettaal kon praten. De vraag is natuurlijk wel : wat is de definitie van "Rus" en "Sovjettaal".
Oud 29 mei 2008, 17:27   #166
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wie mag van u nog toetreden tot de Europese Unie?

Daarover gaat deze poll. Het gaat dus niet over de landen waarvan u denkt dat ze nog gaan toetreden of dat ze willen toetreden, maar alleen over de landen die van u zouden mogen toetreden. Om ons niet te ver te leiden zijn microstaten (zoals Liechtenstein en Andorra) niet opgenomen in de poll. Groenland is ook niet opgenomen.

Wijziging: Om de één of de andere reden krijg ik die poll niet toegevoegd. Nu ja, dan moet het zo maar:
- Albanië
- Armenië
- Azerbeidzjan
- Bosnië en Herzegovina:
- Georgië
- Ijsland
- Kaapverdië
- Kazachstan
- Kroatië
- Macedonië
- Moldavië
- Montenegro
- Noorwegen
- Oekraïne
- Noorwegen
- Rusland
- Servië
- Turkije
- Zwitserland
niemand
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2008, 19:07   #167
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze stammen ook af van de Illyriërs. En toch zijn ze minder Europees van uiterlijk, misschien door Turkse en zigeuner-invloed? Georgiëës zien er over het algemeen vrij Europees uit.
Illyrië, ligt dat in Griekenland ofzo?

Maar goed, vindt u dit bijvoorbeeld een reden om Albanië niet ooit tot de EU toe te laten treden? Want eerlijk gezegd vind ik dat dit land nog meer recht op een toetreding heeft dan Servië. Waarom? De volksaard past veel beter in Europa. Het land is vrij stabiel, de bevolking draagt voor het overgrote deel geen godsdienst aan, en het land heeft geen oorlogsmisdaden begaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2008, 20:05   #168
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Illyrië is niet duidelijk omschreven. De Albanezen stellen dat ze van hen afstammen maar dat is vooral om te kunnen zeggen dat ze er al langer zijn dan de Slavische volkeren.
De Illyrische provincies die onder Napoleon ingesteld waren , waren Kroatisch en hadden niets met Albanezen te maken.

Citaat:
Maar goed, vindt u dit bijvoorbeeld een reden om Albanië niet ooit tot de EU toe te laten treden? Want eerlijk gezegd vind ik dat dit land nog meer recht op een toetreding heeft dan Servië. Waarom?
Ja waarom?

Citaat:
De volksaard past veel beter in Europa.
Een echt goeie reputatie hebben ze niet in Europa...

Citaat:
Het land is vrij stabiel,
Ik zou Albanië nu toch niet als de meest geslaagde staat omschrijven...

Citaat:
de bevolking draagt voor het overgrote deel geen godsdienst aan,
Telt albanianisme als godsdienst?

en het land heeft geen oorlogsmisdaden begaan.[/quote]
Landen begaan geen oorlogsmisdaden.

Maar of mensen uit Albanië oorlogsmisdaden begaan hebben, is nog maar de vraag... tijdens de oorlog in 1999 ging de grens open tussen Kosovo en Albanië en kon het ergste tuig Kosovo binnenwandelen (permanent zelfs)
Oud 30 mei 2008, 00:17   #169
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht

Maar goed, vindt u dit bijvoorbeeld een reden om Albanië niet ooit tot de EU toe te laten treden? Want eerlijk gezegd vind ik dat dit land nog meer recht op een toetreding heeft dan Servië. Waarom? De volksaard past veel beter in Europa. Het land is vrij stabiel, de bevolking draagt voor het overgrote deel geen godsdienst aan, en het land heeft geen oorlogsmisdaden begaan.
Illyrië stemt min of meer overeen met het huidige Joegoslavië plus Albanië.

Uiterlijk is natuurlijk geen reden, maar er zijn wel andere redenen om aan Albanië te twijfelen. De volksaard past beter in Europa? Dat vind ik dus echt niet, Servië is VEEL Europeser, Albanië is echt geen westerse cultuur en zelfs met moeite een Europese. Zo bvb. heersen er aloude gewoonterechterlijke wetten die vetes tussen clans regelen, en die bvb. toestaan dat de neef van de vriend van een dief vermoord mag worden door de familie van het slachtoffer. Noch hun volksmuziek, noch hun uiterlijk noch hun cultuur doen Europees aan. Stabiel? Ik raad U dringend aan eens de politieke ontwikkelingen van de laatste 2 decennia in Albanië door te nemen, enkele ordewoorden: burgeroorlog, massabetogingen, maffia, corruptie, verkiezingsfraude, gewapende milities, etc. Geen oorlogsmisdaden? Veel UCK'ers waren Albanezen van oorsprong.
Oud 30 mei 2008, 02:59   #170
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

De Albanezen hebben nog een lange weg af te leggen voor ze bij de rest van Europa passen, vooral economisch en sociaal dan. Laat ze eerst hun economie ontwikkelen en de criminaliteit indijken en dan zien we wel.
Kroatie aan de andere kant zou ik onmiddellijk lid laten worden. Mediterraan-Slavisch-Oostenrijkse cultuur, en relatief welvarend. De huidige regering is niet verantwoordelijk voor misdaden gepleegd tijdens de oorlogen in Bosnie of met de Serviers.
Landen als Noorwegen en Zwitserland hebben de kwalificaties, maar de bevolking moet het toch willen ook. Je gaat toch geen landen tegen hun zin bij de EU inlijven?
Kaapverdie ligt in Afrika, kan dus zelfs geen kandidaat zijn, en Turkije en Azerbajdjan passen niet cultureel, maar dat is een oud debat.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 05:46   #171
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

forzaflandria

Citaat:
De Albanezen hebben nog een lange weg af te leggen voor ze bij de rest van Europa passen, vooral economisch en sociaal dan. Laat ze eerst hun economie ontwikkelen en de criminaliteit indijken en dan zien we wel.
De economie gaat vooruit, maar feit blijft dat Albanezen niet Europeser zijn dan Turkije of Azerbaidjan, bovendien is het ook een moslimland.(weliswaar niet zo praktiserend meer na decennia communisme, maar dat geldt ook voor Azerbaidjan). Albanië was tot de jaren '40 een van de achterlijkste landen ter wereld, van 1300 tot voor WOI was dit Turks, en de Turkse culturele invloed is onmiskenbaar heel sterk, de cultuur van Albanië is duidelijk oosters.

Citaat:
Kroatie aan de andere kant zou ik onmiddellijk lid laten worden. Mediterraan-Slavisch-Oostenrijkse cultuur, en relatief welvarend. De huidige regering is niet verantwoordelijk voor misdaden gepleegd tijdens de oorlogen in Bosnie of met de Serviers.
inderdaad, maar dan moeten ze wel hun verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van de Servische minderheid. De gevolgen van de oorlog zijn nog niet uitgewist.

Citaat:
Landen als Noorwegen en Zwitserland hebben de kwalificaties, maar de bevolking moet het toch willen ook. Je gaat toch geen landen tegen hun zin bij de EU inlijven?
Die landen willen geen bemoeizucht uit de EU en dat begrijp ik ook.

Citaat:
Kaapverdie ligt in Afrika, kan dus zelfs geen kandidaat zijn, en Turkije en Azerbajdjan passen niet cultureel, maar dat is een oud debat.
Ik stel U voor eens Baku te bezoeken, eigenlijk een heel Russische, Europees aandoende prachtige stad, meisjes in minirokjes waar je ook kijkt. Een dag en nacht verschil met Iran.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 mei 2008 om 05:49.
Oud 31 mei 2008, 11:08   #172
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

De EU moet per onmiddellijk worden afgeschaft, laat staan dat er landen bij moeten komen.

In plaats daarvan moeten er regio's komen voor economische samenwerking op basis van gezamenlijke historische achtergrond.

dus een EU voor Noord Europa (Angelsaksisch, Benelux, Duitstalig en Scandinavië)
Een EU voor Latijns Europa
Een EU voor Slavisch Europa

en dan graag geen ondemocratisch ondoorzichtig handjeklap met allerlei maatregelen waar burgers niet over mogen beslissen, maar alleen maar economische samenwerking met behoud van zelfbeschikkingsrecht voor de onafhankelijke staten.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 11:45   #173
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Als we nu eens de EU gewoon afschaffen.
Oud 31 mei 2008, 11:47   #174
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als we nu eens de EU gewoon afschaffen.
We kunnen beter de EU hervormen. Er uit stappen of zelfs het afschaffen ervan leidt tot ongewenste chaos.
Oud 31 mei 2008, 12:19   #175
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hoezo?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 12:21   #176
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoezo?
Omdat Nederland en België niet zonder vrijhandel kunnen. We zijn immers niet overal zelfvoorziend in.
Oud 31 mei 2008, 14:26   #177
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat heeft vrijhandel met de EU te maken?
Oud 31 mei 2008, 14:33   #178
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat heeft vrijhandel met de EU te maken?
ehm...

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 14:36   #179
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ja?
Oud 31 mei 2008, 14:53   #180
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja?
De basis van de EU werd gelegd bij de EGKS, een vrijhandelsorganisatie. De EU is een verdere uitbouwing daarvan. Helaas niet erg efficient, maar toch.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be