Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2009, 14:57   #1801
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
In ieder geval meer dan de BUB.
Daar heb ik affiniteit mee.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 15:01   #1802
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij heb ik jou hier meermaals zien verklaren dat Nederland het Vlaamse onderwijs en gezondheidszorg moet overnemen. Wat dat betreft neem je inderdaad kritiekloos de publieke opinie over. Als je je wat meer zou verdiepen in die onderwerpen, dan zal je snel zien dat het zo slecht allemaal niet is in Nederland.
dat werd besproken met Ernst.
maar we hebben in het document opt laatste dat vrij gemaakt om in te vullen.
dus er zal geen Vlaams onderwijs of gezondheidszorg jullie opgedrongen worden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 15:01   #1803
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
alles klakkeloos over?
lees het DAN maar is tegoei.
Pas op, doe niet TE autoritair tegen een Hollander.
Oud 14 juli 2009, 15:04   #1804
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Pas op, doe niet TE autoritair tegen een Hollander.
ik nam enkel een verdedigende houding aan.
niets autoritair.

trouwens kijk is naar jezelf!
doe jij als Belgiscist niet autoritair tegenover Vlaanderen?
Oud 14 juli 2009, 15:32   #1805
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik nam enkel een verdedigende houding aan.
niets autoritair.

trouwens kijk is naar jezelf!
doe jij als Belgiscist niet autoritair tegenover Vlaanderen?
Toch wel, je bent zeer autoritair.

Nietwaar System ?
Oud 14 juli 2009, 15:35   #1806
Shadowke

Standaard

Citaat:

Nietwaar System ?
kijk eens eerst naar jezelf

Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 juli 2009 om 15:38.
Oud 14 juli 2009, 15:40   #1807
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nietwaar System ?
Onlangs dacht ik nog bij mezelf: Die Henri is echt System's bitch.

Kennelijk terecht.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 15:43   #1808
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onlangs dacht ik nog bij mezelf: Die Henri is echt System's bitch.

Kennelijk terecht.
Ik ken 'm persoonlijk niet.

Weet alleen dat het een toffe Pee is die zich niet onder de tafel laat lullen hier.
Oud 14 juli 2009, 20:18   #1809
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hooguit komt men met drogredenen zoals de aanwezigheid van vele Nederlanders in Belgische ziekenhuizen. Alsof je daar vergaande conclusies aan kan verbinden over de kwaliteit.
kost en snelheid van behandeling zijn even belangrijk. je hebt niets aan de beste gezondheidszorg als je met een simpele gescheurde kruisband maandenlang op een wachtlijst staat. Een kennis heeft dit momenteel voor.
begin juni gescheurd en zijn operatie stond eind september gepland.

in belgie kan hij eind deze maand onder het mes maar nu heeft hij miserie met zijn verzekeringsmaatschappij want die willen dat niet dekken.

als het mij overkomt lig ik binnen de 5 max. 6 weken onder het mes en ik moet geen administratieve oorlog beginnen met de ziekenkas.

maar goed in holland is alles beter en dus moet ik maar accepteren dat ik in Niessens nieuwe landje met een beetje geluk MAAR 4 maand moet wachten voor een vrij banale operatie.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 20:29   #1810
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
kost en snelheid van behandeling zijn even belangrijk. je hebt niets aan de beste gezondheidszorg als je met een simpele gescheurde kruisband maandenlang op een wachtlijst staat. Een kennis heeft dit momenteel voor.
begin juni gescheurd en zijn operatie stond eind september gepland.

in belgie kan hij eind deze maand onder het mes maar nu heeft hij miserie met zijn verzekeringsmaatschappij want die willen dat niet dekken.

als het mij overkomt lig ik binnen de 5 max. 6 weken onder het mes en ik moet geen administratieve oorlog beginnen met de ziekenkas.

maar goed in holland is alles beter en dus moet ik maar accepteren dat ik in Niessens nieuwe landje met een beetje geluk MAAR 4 maand moet wachten voor een vrij banale operatie.
Nee, in Holland is niet alles beter. En de wachtlijsten zijn zeker een probleem. Er wordt hard aan gewerkt, en ze zijn lang niet meer zo erg als ze geweest zijn. Nog niet zo heel lang geleden had men in Vlaanderen trouwens ook te maken met wachtlijsten, dat vergeet men vaak. Bovendien heeft de Belgische gezondheidszorg weer andere mankementen. Zo heeft Belgie veel meer last van resistente bacterieen. Snelheid is belangrijk, maar als een geliefde sterft ten gevolge van een infectie met MRSA ben je ook niet blij. Er sterven jaarlijks in Belgie meer mensen aan enge ziekenhuisbacterieen dan er omkomen bij verkeersongevallen. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dat minder erg is dan de wachtlijsten in Nederland. Zo wordt Belgie ook bekritiseerd voor het langzaam beschikbaar komen van nieuwe, vaak levensreddende medicijnen. De overlevingskans voor de meeste vormen van kanker ligt ook hoger in Nederland. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Over die vele medicijntoeristen bijvoorbeeld, die in NEderland hun medicijnen komen halen. De vergelijking tussen de Nederlandse en Belgische zorg is vaak oneerlijk. Men vergelijkt het beste van Belgie(de snelheid), met het slechtste van Nederland(de wachtlijsten). Overigens las ik hier op dit forum ook van iemand dat ie maanden moest wachten op een heupoperatie in Vlaanderen.
Oud 14 juli 2009, 22:09   #1811
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, in Holland is niet alles beter. En de wachtlijsten zijn zeker een probleem. Er wordt hard aan gewerkt, en ze zijn lang niet meer zo erg als ze geweest zijn. Nog niet zo heel lang geleden had men in Vlaanderen trouwens ook te maken met wachtlijsten, dat vergeet men vaak. Bovendien heeft de Belgische gezondheidszorg weer andere mankementen. Zo heeft Belgie veel meer last van resistente bacterieen. Snelheid is belangrijk, maar als een geliefde sterft ten gevolge van een infectie met MRSA ben je ook niet blij. Er sterven jaarlijks in Belgie meer mensen aan enge ziekenhuisbacterieen dan er omkomen bij verkeersongevallen. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dat minder erg is dan de wachtlijsten in Nederland. Zo wordt Belgie ook bekritiseerd voor het langzaam beschikbaar komen van nieuwe, vaak levensreddende medicijnen. De overlevingskans voor de meeste vormen van kanker ligt ook hoger in Nederland. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Over die vele medicijntoeristen bijvoorbeeld, die in NEderland hun medicijnen komen halen. De vergelijking tussen de Nederlandse en Belgische zorg is vaak oneerlijk. Men vergelijkt het beste van Belgie(de snelheid), met het slechtste van Nederland(de wachtlijsten). Overigens las ik hier op dit forum ook van iemand dat ie maanden moest wachten op een heupoperatie in Vlaanderen.
Waarom krioelt het in onze ziekenhuizen dan van de Hollanders ?

Kunt U daar een zinnig antwoord op geven ?
Oud 14 juli 2009, 22:38   #1812
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bovendien heeft de Belgische gezondheidszorg weer andere mankementen. Zo heeft Belgie veel meer last van resistente bacterieen. Snelheid is belangrijk, maar als een geliefde sterft ten gevolge van een infectie met MRSA ben je ook niet blij.
residente bacterieën zijn in heel Europa te vinden. maar goed, je wil persé kritiek hebben omdat in holland alles beter is

Citaat:
Er sterven jaarlijks in Belgie meer mensen aan enge ziekenhuisbacterieen dan er omkomen bij verkeersongevallen. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dat minder erg is dan de wachtlijsten in Nederland.
overal sterven er mensen aan die bacterieën maar dat het er meer zijn dan verkeersslachtoffers? lijkt straf
Citaat:
Zo wordt Belgie ook bekritiseerd voor het langzaam beschikbaar komen van nieuwe, vaak levensreddende medicijnen. De overlevingskans voor de meeste vormen van kanker ligt ook hoger in Nederland.
en worden mensen die op wachtlijsten staan ook meegetelt? of propt men die algauw in een andere categorie?
Citaat:
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Over die vele medicijntoeristen bijvoorbeeld, die in NEderland hun medicijnen komen halen.
in belgie heeft de medische industrie te veel macht wat medicijnen een stuk duurder maakt als in onze buurlanden. hetzelfde fenomeen zie je naar 't schijnt in de oostkantons of aan de Frans-belgische grens.
Citaat:
De vergelijking tussen de Nederlandse en Belgische zorg is vaak oneerlijk. Men vergelijkt het beste van Belgie(de snelheid), met het slechtste van Nederland(de wachtlijsten).
elke vergelijking is per definitie oneerlijk omdat de systemen anders in mekaar zitten. interessant dat je hierover pas klaagt als er kritiek komt op Nederland.
zolang je je landje kunt verheerlijken zijn alle vergelijkingen en studies eerlijk.
nogal inconsequent hé
Oud 14 juli 2009, 22:45   #1813
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
elke vergelijking is per definitie oneerlijk omdat de systemen anders in mekaar zitten. interessant dat je hierover pas klaagt als er kritiek komt op Nederland.
zolang je je landje kunt verheerlijken zijn alle vergelijkingen en studies eerlijk.
nogal inconsequent hé
ik heb wel eens recente vergelijkende onderzoeken hier gepresenteerd waaruit blijkt dat de Nederlandse gezondheidszorg vanuit consumentenoptiek volstrekt aan de top van Europa staat (en België in de middenmoot). Dat wordt óók genegeerd, dus zo bijzonder is dat niet.
En los daarvan, jawel, natuurlijk kunnen en moeten we hier ook nog dingen verbeteren. Kommer en kwel is het echter niet, noch in België het paradijs. En dat zijn de feiten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 23:04   #1814
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik heb wel eens recente vergelijkende onderzoeken hier gepresenteerd waaruit blijkt dat de Nederlandse gezondheidszorg vanuit consumentenoptiek volstrekt aan de top van Europa staat (en België in de middenmoot).
voor diegenen die het zich kunnen permiteren. De Nederlandse gezondheidszorg is voor een heel groot stuk privé. wie de duurste polissen afsluit heeft de beste zorg. Enkele jaren geleden wist een Nederlandse studiegenoot mij te vertellen dat tandartsen niet eens in het basispakket zaten.
Dat is in belgie gewoon ondenkbaar

De Nederlandse jan modaal kan die dure polissen niet afsluiten en hij valt terug op de basiszorg en komt er dan, tov de belgische jan modaal, bekaaid af. wachtlijsten, essentiele zaken die niet gedekt zijn en jaarlijks is hij veel meer kwijt dan de belgische jan modaal.

de vlamingen hier spreken over de basiszorg waar elke belg recht op heeft.
NEderlanders hebben een gezondheidszorg met 2 snelheden en als je enkel de dure polissen neemt dan zou het er nog aan mankeren dat ge slechter af zijt als de belgische basiszorg. als studies enkel misbruikt worden om jezelf te verheerlijken dan neem ik al die studies niet helemaal serieus.

Citaat:
En los daarvan, jawel, natuurlijk kunnen en moeten we hier ook nog dingen verbeteren. Kommer en kwel is het echter niet, noch in België het paradijs. En dat zijn de feiten.
daar heb je absoluut gelijk in maar als ik sommige posts lees zou ik denken dat belgie een of ander 3e wereldland is. les petits belges die uiteraard totaal inferieur zijn aan hun noorderburen.
Oud 15 juli 2009, 06:57   #1815
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb wel eens recente vergelijkende onderzoeken hier gepresenteerd waaruit blijkt dat de Nederlandse gezondheidszorg vanuit consumentenoptiek volstrekt aan de top van Europa staat (en België in de middenmoot). Dat wordt óók genegeerd, dus zo bijzonder is dat niet.
Dan stel ik weer eens de vraag :
Waarom staan de Nederlanders hier dan in de file om geopereerd te worden ?
Oud 15 juli 2009, 07:20   #1816
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan krijgt u weer het antwoord: U belicht slechts één van de relevante aspecten.

Maar dat dringt kennelijk niet zo vlotjes door.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 08:16   #1817
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
En dan krijgt u weer het antwoord: U belicht slechts één van de relevante aspecten.

Maar dat dringt kennelijk niet zo vlotjes door.
Niet iedereen is zo slim als de Hollander
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 08:22   #1818
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
andersom, waarom zijn er zoveel Vlamingen die elke week naar Nederland gaan om hun medicamenten te kopen?
en waarom sterven er hier effectief veel mensen aan die in feite vreselijk banale ziekenhuisbacterie? banaal omdat ze blijkbaar in Nederland gemakkelijk buiten gehouden wordt.

zoals hier al gezegd: een vergelijking maken is per definitie oneerlijk, het is alsof vragen of witte wijn nu beter is dan rode.

een compromis hierover maken, zal niet gemakkelijk zijn, vooral omdat je in Nederland met die privéfirma's zit en dat het hier door de overheid geregeld wordt.

maar niet gemakkelijk is niet gelijk aan onmogelijk natuurlijk....
Oud 15 juli 2009, 11:41   #1819
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom krioelt het in onze ziekenhuizen dan van de Hollanders ?

Kunt U daar een zinnig antwoord op geven ?
Waarom moet ik deze vraag keer op keer beantwoorden? Volgens mij is dit nu al de vijfde keer dat hier op moet ingaan.

Hier een citaat uit een artikel dat ik al eerder plaatste:

Citaat:
Nederland aan de top en wij pas twaalfde? Waarom komen al die Nederlanders dan naar hier voor hun hart- en andere operaties?

Om drie redenen, waarvan er twee ook uit deze index blijken. Ten eerste: wachtlijsten kennen wij haast niet en zij wel. Ten tweede is de toegankelijkheid van diensten in beide landen zeer hoog, maar de Nederlanders zijn slim en bouwen zelf weinig ziekenhuizen uit in bijvoorbeeld grensstreken, omdat ze weten dat wij een overaanbod hebben en zij er goedkoop gebruik van kunnen maken.

Ten derde, en dat blijkt niét uit deze index, is de tevredenheid van de patiënt zeer hoog; die heeft vooral te maken met de 'randvoorwaarden': het eten in het ziekenhuis, de vriendelijkheid van de arts. Daarin scoren we goed omdat de patiënt keuzevrijheid heeft en de concurrentie volop speelt. De Nederlanders voeren nu ook de concurrentie in.
Nu een wedervraag. Waarom hoor je jullie Belgen altijd over de wachtlijsten in de Nederlandse zorg, maar nooit over de mankementen in de Belgische zorg? Het zal toch niet zonder reden zijn dat alle internationale onderzoeken de Belgische zorg lager plaatsen dan de Nederlandse?
Oud 15 juli 2009, 11:42   #1820
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet ik deze vraag keer op keer beantwoorden? Volgens mij is dit nu al de vijfde keer dat hier op moet ingaan.

Hier een citaat uit een artikel dat ik al eerder plaatste:

Nu een wedervraag. Waarom hoor je jullie Belgen altijd over de wachtlijsten in de Nederlandse zorg, maar nooit over de mankementen in de Belgische zorg? Het zal toch niet zonder reden zijn dat alle internationale onderzoeken de Belgische zorg lager plaatsen dan de Nederlandse?
tiens, er zijn hier nochtans al genoeg Vlamingen die kritiek hebben op de Belgische zorg??
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be