Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2008, 11:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Luchthavencommissie formuleert 10 krachtlijnen om werkgelegenheid op en rond

De Vlaamse Luchthavencommissie (VLC) formuleert vandaag in een aanbeveling aan de Vlaamse Regering tien krachtlijnen om de werkgelegenheidsproblemen op de luchthaven van Zaventem op te lossen. De luchthaven kampt nu al met moeilijkheden om vacatures in te vullen. Tegen 2025 wordt een verdubbeling van de huidige werkgelegenheid verwacht. Dit vergt een duidelijke strategie. Voor de Vlaamse Luchthavencommissie is het aanboren van een uitgebreider arbeidspotentieel hierbij prioritair. Daarvoor moeten meer werkzoekenden vanuit Brussel naar de luchthaven komen en moet aangepaste begeleiding en opleiding georganiseerd worden. Dit impliceert bijkomende acties op het vlak van (taal)opleiding, duurzaam woon-werkverkeer in het bijzonder ‘s nachts, arbeidsorganisatie en –bemiddelingsdiensten. Ook is het noodzakelijk dat de Vlaamse Regering op korte termijn het ‘Ontwikkelingsperspectief 2025’ als beleidskader bekrachtigt, alvorens werkgevers en werknemers concrete engagementen kunnen nemen.

Uitbreiding rekruteringspotentieel

De VLC roept de bedrijven op om samen met hun werknemers oplossingen te zoeken om het werkregime en de arbeidstijden aantrekkelijker te organiseren. Initiatieven zoals het combineren van twee deeltijdse jobs en het beter afstemmen van uurroosters kunnen bedrijven aantrekkelijker maken.

Een aangepaste arbeidsorganisatie ondersteunt ook oplossingen voor het nachtelijk woon-werkverkeer. Dit kan volgens de VLC door een betere organisatie van openbaar vervoer zowel vanuit Vlaanderen als vanuit Brussel. In functie van de vraag kan het gaan om de uitbouw van bestaande lijnen of de organisatie van vraagafhankelijk vervoer.

Om de instroom van werkzoekenden uit Brussel te bevorderen, pleit de VLC ook voor het verder inzetten op taalopleidingen en een efficiënte samenwerking tussen de arbeidsbemiddelingdiensten.

Brussels Airport Academy

Een goed uitgewerkt en breed bekend opleidingsaanbod is belangrijk om arbeidskrachten aan te trekken en te laten evolueren. Dit aanbod richt zich zowel op de huidige als op de toekomstige werknemers. De VLC stelt voor de opleidingen onder één naam te bundelen en te promoten, bvb. The Brussels Airport Academy. En dit volgens het principe van het unieke loket. De Academy werkt actief samen met het onderwijs, de sector en de overheid.

In nauwe relatie hiermee pleit de VLC voor de opmaak van een kadaster van luchthavengebonden beroepscompetentieprofielen die ook leiden tot ervaringsbewijzen.

Instroom van kansengroepen door begeleiding op maat

Naast een uitbreiding van de rekruteringsregio vraagt de VLC extra begeleiding en opleiding voor kansengroepen via de bestaande arbeidsmarktinstrumenten. Het is belangrijk dat de luchthavenbedrijven, de bemiddelings- en opleidingsinstanties hier samen afspraken over maken en initiatieven nemen.

Permanent Tewerkstellingsforum

De ervaring met DHL illustreert de meerwaarde van een permanente dialoog tussen de sociale partners, actief op de luchthaven, en de arbeidsmarktactoren (instanties op vlak van opleiding, arbeidsbemiddeling, …). De VLC pleit voor de oprichting van een permanent tewerkstellingsforum dat initiatieven neemt en/of opvolgt om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Stabiel juridisch kader via duidelijke politieke visie

De VLC vraagt dat de Vlaamse Regering op korte termijn het Ontwikkelingsperspectief 2025 als beleidskader bekrachtigt en het volledige START-project verder uitwerkt. Dit impliceert een stabiel en rechtszeker exploitatiekader.

De Vlaamse luchthavencommissie is gevraagd om overleg met alle betrokken partijen te organiseren om tot concrete oplossingen voor de knelpunten te komen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be