![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Partijlid
|
Ondanks een inflatie (dus prijsstijging) van 5.8%, leeflonen en laagste pensioenen welke volgens een zoveelste universitaire studie beduidend onder de armoedegrens liggen, dokters die weer volop dure merkgeneesmiddelen voorschrijven, en de steeds opnieuw herhaalde loze belofte van een Eerste Minister om zich met de belangrijke dingen van de mensen bezig te houden, heeft deze regering sinds haar aantreden vorig jaar, nog geen enkel wetsvoorstel of Koninklijk besluit dienaangaande ingediend of uitgevoerd.
Ondertussen slepen de 'werkloze' parlementsleden zich met hun riante veelvoud van een 'werkloosheids'-vergoeding doelloos naar de zomervakantie, met de vrees dat bij hun terugkeer in oktober, er geen oplossing voor BHV, en de staatshervorming, maar een C4 op hen ligt te wachten. Spijtig dat wij (zoals in vrijwel alle zogenaamde democratische landen) een 'particratisch', en geen democratisch politiek bestel hebben. In dat geval zouden de 'gekozenen des volk' de regering kunnen naar huis sturen, hun falende partijleidingen duidelijk kunnen maken dat zij als parlementairen hun individueel grondwettelijke prerogatieven opnemen en zullen uitvoeren. Zodoende zouden zij een regering van technocraten, dus een échte uitvoerende macht, kunnen samenstellen, met de opdracht zich uitsluitend met de sociale- economische- en milieuproblematiek bezig te houden. Met andere woorden: met datgene waarvoor de mensen op 10 juni vorig jaar hebben gekozen. Juist...de grote lijnen van het scenario van een goedkope kortfilm. Maar, mag ik op een warme prille zomerdag, zo af en toe ook eens dromen?...
|
|
|
#2 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Partijlid
|
Wel...er zullen best heel wat kiezers zijn die communautair gestemd hebben.Maar uit alle onderzoeken blijkt wel dat de overghrote meerderheid van de kiezers dat juist niet hebben gedaan.
|
|
|
#4 | |
|
Banneling
|
Citaat:
de realiteit bewijst dat België er niet meer in slaagt één regering te vormen, één beleid te voeren. we moeten nu verder. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Volgens de zoveelste universitaire studie zeker?
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#7 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Een commercieel bedrijf die zo lang besluiteloos zou zijn door communitaire problemen in het top-management zou snel failliet gaan. Een regering van technocraten zou Belgie meteen opsplitsen en de overblijvende delen zouden zich dan inderdaad concentreren op de kern-activiteiten (sociale- economische- en milieuproblematiek). Het is beter deelbedrijven te hebben die wendig kunnen ageren op de marktbehoeftes en een efficiente bestuursstructuur, dan om een groot log bedrijf te hebben die vooral mét zijn eigen bestuursstruktuur bezig is. Maar.... wilt U wel een regering van technocraten? Dus mensen die (zonder rekening te houden met de publieke opinie) alle blokkades opruimen. Of toch maar liever aanmodderen met de huidige belgische constuctie? |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vind die droom van de draadopstarter maar een nachtmerrie.
Rare opvatting van demokratie: die parlementairen moeten niet doen wat ze in eer en geweten aan hun kiezers hebben voorgehouden als hun kiesprogramma. Neen, ze moeten datgene waarvoor de kiezers op hen gestemd hebben opzij zetten .... om te doen doen wat één bietekwiet hier "gedroomd" zou hebben. Lijkt me zo'n "pauselijke" of "kerkelijke" of "islam-achtige" manier van beleving van de demokratie. Het ergste van het ergste dus. En hij snapt het zelf niet eens.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Partijlid
|
Mijn beste Schaker, Schoofzak en Hamc; is het nu echt zo moeilijk om te lezen wat er staat? De belgische constructie werkt niet meer omdat (vooral de Vlaamse) partijen dat zo willen. Door door de nu reeds grote versnippering van boevoegdheden wordten wetgevingen en overeenkomsten ondoorzichtig, verwarrend en belachelijk. Een regering van technocraten zou juist door de controle van de parlementairen en het ontbreken van de partijdruk 'de wil van het volk' kunnen uitvoeren. De parlementairen zouden met recht en reden de sloganeske en bedrieglijke communautaire beloften van hun partijverkiezingsprogramma kunnen opzijzetten en zich concentreren op het sociaal economische van dat programma. Zij hoeven helmaal niet te doen wat ik alms 'bietekwiet' droom, maar gewoon waarvoor zij zijn verkozen en betaald worden: de armoedige leeflonen en lage pensioenen op een redelijk niveau brengen, de basisdienstverleningen terug ten dienst van de burger laten werken, en waar mogelijk de prijzen ervan onder controle houden. Dat kan alleen maar als men de politieke macht centraliseert i.v.v. te versnipperen.
Renaat Van Poelvoorde Voor wie meer inzicht wilt krijgen over wie ik ben en wat mij drijft: http://www.rvp.be Laatst gewijzigd door renaat6 : 26 juni 2008 om 20:17. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zou de Poel een nick zijn van zijn hoogheid de prince Philippe den taaie de Laeken?
Die laat ook zeer geregeld duidelijk blijken dat hij het niet gesnapt heeft.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#12 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit Uw conclusie kunnen we nét zo goed de stelling trekken dat de belgische constructie door de geschiedenis heen dan alleen maar goed heeft kunnen werken omdat vooral de vlaamse partijen elke weer over zich heen, lieten lopen door de francofonen om de eenheid te bewaren... We hebben het dan over een didactuur inderdaad,en wel eentje uit de omgekeerde wereld aangezien hier de minderheid de lakens mag uitdelen. Alles behalve democratisch dus... Citaat:
Het belgië van nu is een creatie van de politici mijn beste,die zoveel mogelijk postjes op politiek niveau bijmaken om de vriendjes en partijleden van een royaal inkomen te voorzien .. Daarom dat belgië moet splitsen,dan zijn wij vlamingen alleen nog verantwoordelijk voor onze politici,en zijn wij van de meerkost van andere federale en gewestelijke regeringen en instellingen verlost die wel door ons betaald worden,maar die tegelijk in ons de grote vijand zien die bestreden moet worden... Citaat:
Wakker worden mijn beste, elke politici hanteert dezelfde regel..Eerst het eigenbelang,dan het partijbelang,en voor het landsbelang moet het hun electoraal wat gaan opbrengen anders beginnen ze er niet aan... Citaat:
Nee meneer,hun eerste prioriteit ligt in de toekomst bij de volgende verkiezing en staat vervolgens model voor hun politiek discours voor het behoud van hun mandaat... Hun enige zorg is dat het geld op moet,geven ze grote belastingsverminderingen aan het groot-kapitaal en wat kruimeltjes voor de werkende bevolking... Voor iedere kleine belastingsvermindering die voor jan modaal bestemd is gaat gewoonlijk gepaard met een verhogen van andere bestaande belastingen of het creëren van een nieuw soort belasting .. Vestzak broekzakoperatie noemen ze dit,of zoals destijds Mark Eyskens het zo mooi kon zeggen..de fiscale afroming van het loon door de belastingsdiensten... De enigen in belgië die er de laatste tijd op vooruit zijn gegaan zijn de heren van het groot-kapitaal die zich schaamteloos verrijken en de politieke kaste zelf die enkele jaren geleden zichzelf een flinke opslag hebben gegeven en die daardoor nu tot s'werelds best betaalde politici behoren.. En dat in een tijd van bezuinigingen... In belgië staat de politiek niet ten dienste van zijn volk,maar staat het volk ten dienste van de politiek... |
||||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Of gelooft U dat de Vlamingen tot het einde der tijden kan blijven sponsoren? |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Renaat heeft veel tijd en geniet van een goed pensioen... wat de meesten achter hem NIET gaan doen. Dus hij kan nog wat dromen van Verhofstadt en zo... Zijn pensioentje is safe. Renaat kan dus onze tijd wat verdoen met rommel.
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
|
Citaat:
En dat bevalt u niet om de een of andere vooralsnog onduidelijke reden(en). Het is voor de Walen buigen of barsten. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
CD&V heeft gewonnen door hun Vlaamse beloftes. Neem daar nog de NV&A bij. |