Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2002, 16:46   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Een absolute aanrader is de film Swing Kids uit 1993, onder de directie van Thomas Carter. Een dramatische film die zich afspeelt onder Nazi Duitsland.

You either march to one tune or dance to another (je zal maar op één toon marsjeren of dansen op de andere)

Deze film handelt over de jeugd tijdens het nazi-regime. Enerzijds had je de HJ (Hitler Jugend) met haar ideologie en alles wat er voor staat.
Anderzijds vertelt deze film het waargebeurde verhaal van de Swing Kids.
De Swing Kids hingen een muzikale stroming aan, gebaseerd op de jazz muziek, negermuziek volgens de nazi's en verderfelijk dus.
Het was de tijd van Duke Ellington, Count Basie en Benny Goodman. In het geheim werden er feesten en partys gehouden en werd er de "Jitterbug" gedanst: een buitengewoon dynamische en erg acrobatische swingende dans op de tonen van de jazz. Geheim ? want verboden door de nazi's. De Swing Kids droegen ook lang haar en droegen vrij extra vagante kleren (voor die tijd toch).
Voor de Swing Kids was dit tegelijkertijd ook een vorm van protest tav de nazi's die enkel marsmuziek en liederen alla Horst Wessel, muziek van Eigen Bodem dus, tolereerden.

Ergens deed die film me denken aan een gebeurtenis, begin jaren '80.
Ik woonde het Nationaal Zangfestival in het Sportpaleis te Antwerpen bij en oa Toots Thielemans (ons nationaal monument in de jazz !!) trad ook op. Toen Toots optrad sprong plotseling Edwin Truyens (KVHV) het podium op, en verscheurde de partituren van Toots Thielemans !!
"Geen negermuziek" klonk het op het podium en in de zaal van het ANZ en het vlaamsche gepeupel klonk luid gejuich en applaus op !
Edwin Truyens was toen praesus bij het KVHV (Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond- de voorloper en latere concurrent van het NSV- Nationalistisch Studenten Verbond).
Ik herinner me dit voorval nog best, want de maandagavond -daags nadien- woonde ik een concert bij van diezelfde Toots Thielemans, in de Elisabethzaal van Antwerpen, en vertelde hij daar -nog zichtbaar aangedaan- dit incident aan zijn publiek, dat spontaan een staande ovatie uitbracht voor deze toch zo biezondere en zeer fijngevoelige kunstenaar.

Terug naar de Swing Kids.
Uiteraard hebben deze 'beatniks-van-hun-tijd' niet kunnen stand houden tegenover de Hitler Jugend. Hun party's werden verklikt en alles werd kort en klein geslagen tijdens goed voorbereide razia's. Vele honderden Swing Kids werden omgebracht, duizenden brachten de oorlogsjaren door in de werkkampen van de nazi's.

Alleszins een aanrader die film !
Barbara Hershey is een van de hoofdrolspeelsters, maar de film is vooral muzikaal en qua dans een streling voor het oog (en de zinnen .

Ps: de typische groet van de Swing Kids wanneer ze elkaar op die geheime partys en/of in de straten tegenkwamen: "Swing Heil" dit naar analogie van het "Sieg Heil" van de Hitler Jugend. Rare jongens die Swing Kids

Swing Heil !!!
Oud 14 december 2002, 16:50   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Hollywood wordt gedomineerd door de joden!

Wat betreft de heer Truyens: hij was inderdaad bij het KVHV in Antwerpen maar kwam in conflict met de gematigden die niets van het radicale nationalisme wilden weten, waarna hij en een paar anderen in 1976 de NSV stichtte.
Hij had en heeft gelijk wat betreft die "negermuziek"!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2002, 16:55   #3
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Wat betreft de heer Truyens: hij was inderdaad bij het KVHV in Antwerpen maar kwam in conflict met de gematigden die niets van het radicale nationalisme wilden weten, waarna hij en een paar anderen in 1976 de NSV stichtte.
Over de periode waarover ik spreek was Edwin Truyens mandataris/partijraadslid bij het Vlaams Blok en één van haar belangrijkste partij-ideologen (1979-1983).

En het NSV kennen we zeker nog wel. Filip Dewinter is daar nog voorzitter van geweest en thans ere-voorzitter.
Oud 14 december 2002, 16:57   #4
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ergens deed die film me denken aan een gebeurtenis, begin jaren '80.
Ik woonde het Nationaal Zangfestival in het Sportpaleis te Antwerpen bij en oa Toots Thielemans (ons nationaal monument in de jazz !!) trad ook op. Toen Toots optrad sprong plotseling Edwin Truyens (KVHV) het podium op, en verscheurde de partituren van Toots Thielemans !!
"Geen negermuziek" klonk het op het podium en in de zaal van het ANZ en het vlaamsche gepeupel klonk luid gejuich en applaus op !
Edwin Truyens was toen praesus bij het KVHV (Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond- de voorloper en latere concurrent van het NSV- Nationalistisch Studenten Verbond).
Goh, t is toch nie waar zeker, dat wist ik nie eens. t Is blijkbaar toch altijd iets geweest op dat zangfeest. 1 keer in mijn leven heb ik het bijgewoond, en dat was meteen ook de laatste, want er hing toen ook zo'n dreigende sfeer, doordat extremisten papiertjes over het publiek uitstrooiden en het zangfestijn misbruikten om het ontslag van Lionel Vandenberghe (voorzitter Ijzerbedevaartcomite) te eisen.
Geen wonder dat ze dan marginaliseren.
Zo'n mensen zijn er tragisch genoeg mee de oorzaak van dat mensen een echt schoon lied van bij ons niet meer in de mond durven nemen uit angst er een slechte mondhygiëne op na te houden.
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2002, 17:01   #5
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
En het NSV kennen we zeker nog wel. Filip Dewinter is daar nog voorzitter van geweest en thans ere-voorzitter.

En dan? Ik ben ook lid van de NSV! Is het een schande misschien dat FDW nog bij de NSV is geweest?
Oud 14 december 2002, 17:03   #6
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, de reden dat men zo panisch doet over de "zuiverheid" van zo'n zangfeest is omdat men elders niet aan de bak komt met zijn eigen liedjes en akkoord dat dat soms wat bemoeilijkt wordt, soms om gegronde redenen (er zijn nog andere liederen dan alleen maar strijdliederen), maar er zijn zonder twijfel diplomatischer en commercieel doordachtere truuks om de "eigen" liedjes aantrekkelijk te maken en in vreugd te laten vertolken. Iemands partituren verscheuren is een onwaarschijnlijk domme affaire en getuigd van bitter weinig respect voor de medemens, dan hoef je het zeker niet terug te verwachten.
Goh, zowaar, er begint mij zoiets te dagen uit het verleden, uit de nieuwsberichten van toen. Ik herinner me het vaag. t Was ook altijd wat, maar de mensen keken er soms al niet meer van op.
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2002, 17:09   #7
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

En dan? Ik ben ook lid van de NSV! Is het een schande misschien dat FDW nog bij de NSV is geweest?
Niet dat ik het NSV (of VJM) meteen wil vergelijken met de Hitler Jugend, maar ze tappen wel uit hetzelfde oude vaatje.
Oud 14 december 2002, 17:09   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Zou u sieren om over Toots' muziek te zwijgen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2002, 17:14   #9
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Iemand die beloond wordt door de Coburger-maffiaclan met een adelijke titel en deze ook aanvaardt is bij mij automatisch verachtelijk!
Oud 14 december 2002, 17:16   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iemand die beloond wordt door de Coburger-maffiaclan met een adelijke titel en deze ook aanvaardt is bij mij automatisch verachtelijk!
Leer lezen.
Ik spreek over zijn muziek.
Ik vind het absoluut pijnlijk, hoe jij je in verband daarmee ultra-belachelijk maakt.
Maar zelfs dat recht heb je natuurlijk. Vrije mening, nietwaar.
Oud 14 december 2002, 17:19   #11
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leer lezen.
Ik spreek over zijn muziek.
Ik vind het absoluut pijnlijk, hoe jij je in verband daarmee ultra-belachelijk maakt.
Maar zelfs dat recht heb je natuurlijk. Vrije mening, nietwaar.
Het is toevallig wel omwille van zijn muziek dat hij door de Coburgers beloond werd hé pipo, en niet omwille van de kleur van z'n ogen!
Oud 14 december 2002, 17:20   #12
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet dat ik het NSV (of VJM) meteen wil vergelijken met de Hitler Jugend, maar ze tappen wel uit hetzelfde oude vaatje.

Maar dommerik toch!!!
Jeezes, waar hebben de rechtse nationalisten het verdiend om zulke dwaze tegenstanders te hebben? 8)
Oud 14 december 2002, 17:23   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is toevallig wel omwille van zijn muziek dat hij door de Coburgers beloond werd hé pipo, en niet omwille van de kleur van z'n ofgen!
En dat is de reden dat jij zijn muziek veracht?
Omdat iemand die jij niet kan luchten ze wél apprecieert?
Belachelijk, op het kinderachtige af.

Geef liever eens een inhoudelijke muzikale analyse van zijn nummers, of een bespreking van zijn uitvoeringspraktijk. Probeer daarmee aan te tonen dat ze waardeloos is. Kwiet!
Oud 14 december 2002, 17:27   #14
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is toevallig wel omwille van zijn muziek dat hij door de Coburgers beloond werd hé pipo, en niet omwille van de kleur van z'n ofgen!
En dat is de reden dat jij zijn muziek veracht?
Juist!
Citaat:
Omdat iemand die jij niet kan luchten ze wél apprecieert?
Belachelijk, op het kinderachtige af.
Kan mij geen moer schelen! Afmaken, die belgicistjes!
Citaat:
Geef liever eens een inhoudelijke muzikale analyse van zijn nummers, of een bespreking van zijn uitvoeringspraktijk. Probeer daarmee aan te tonen dat ze waardeloos is. Kwiet!
Ik analyseer geen negermuziek!
Oud 14 december 2002, 17:36   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik analyseer geen negermuziek!
Dat kan ik begrijpen.
Daarvoor weegt ge muzikaal-techisch véél te licht.

Als ik u kan plezieren, dan wil ik best voor u enige van zijn nummers ontleden. Zeg mij de titels maar via PM.

Dan kunt ge er elders misschien eens mee uitpakken, en intelligent overkomen.
Oud 14 december 2002, 18:25   #16
Guderian
Banneling

Standaard

Het gefluit van kanariepietjes, het communiceren van dolfijnen of het "musiceren" van negers interesseert mij geen bal!
Oud 14 december 2002, 18:28   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gefluit van kanariepietjes, het communiceren van dolfijnen of het "musiceren" van negers interesseert mij geen bal!
Mij goed.
Maak je dan niet belachelijk met er desondanks een 'mening' te willen over ventileren.
Oud 14 december 2002, 18:30   #18
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
...er desondanks een 'mening' te willen over ventileren.
Doe ik ook niet!
Oud 14 december 2002, 18:33   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
...er desondanks een 'mening' te willen over ventileren.
Doe ik ook niet!
ik meende nochtans enig denigrerend geluid over leven en werk van Toots Thielemans vanuit uw richting gehoord te hebben, maar ik zal me dus vergist hebben. Je houdt dus toch van hem..........
Oud 14 december 2002, 18:44   #20
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zeer interessant verhaal, maar het roep 1 vraag bij mij op;
Wat deed een fatsoenlijke mens als Toots Thielemans op zo'n vlaemsch-nationa(alsocia)listisch zangfeest?! :o
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be