![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 13 november 2003
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 1.525
|
![]() Witte school - Zwarte school
Ook bij ons is het fenomeen bekend, al neemt het hier nog niet dezelfde dramatische proporties aan als boven de Moerdijk. In een krampachtige poging om van de scholen een perfecte afspiegeling van de gekleurde samenleving te maken, werden goedbedoelde spreidingsplannen uitgedokterd. In eigen land kwam er een zogenaamd anti-discriminatiepact dat scholen verplicht allochtone kinderen in te schrijven. Veel zoden brengt dat allemaal niet aan de dijk. Eens een school verkleurt, is er doorgaans geen houden meer aan. Autochtone ouders vluchten dan massaal met hun kinderen naar 'witte' scholen in de dure rand van de stand. In Nederland is de segregatie of apartheid op de schoolbanken een feit. HP/ De Tijd: "Meer dan de helft van de 201 Amsterdamse basisscholen is op dit moment 'zwart' (met meer dan 70% allochtone leerlingen). Op 54 van die scholen is zelfs geen enkel Nederlands kind meer te vinden. 127 scholen bestaan voor meer dan de helft uit allochtone achterstandsleerlingen." HP/De Tijd (26 maart 2004) brengt over zeven bladzijden het onthutsende verhaal van een autochtone moeder die vruchteloos op zoek gaat naar een goede school voor haar dochter. "In Amsterdam heb je als ouder bitter weinig keus. Sinds 2000 hanteren alle Amsterdamse openbare en sommige algemeen-bijzondere scholen het postcodebeleid: kinderen moeten zoveel mogelijk binnen hun eigen postcode naar een school. Het idee erachter is om zo de spreiding van allochtone en autochtone leerlingen over de scholen te verbeteren. Ter bevordering van het kennisniveau en de integratie van minderheden." Maar, zo stelt de journaliste vast, dankzij het postcodebeleid wordt in Amsterdam nu volop met adressen gesjoemeld want "geen ouder zal zijn eigen kind opofferen aan het multiculturele ideaal" ... "Witte bewuste ouders zijn veel te eigenwijs om zich een schoolkeuze te laten opdringen. Ze zullen kiezen in het belang van hun eigen kind. En dat betekent: verhuizen! De stad uit of naar dat postcodegebied waar de meeste andere witte ouders wonen en waar scholen dus ook automatisch wit zijn." Of hoe de overheid ongewild de gettovorming nog in de hand werkt. De kwaliteit van het onderwijs, het omgevingsklimaat en de botsing van fundamentele waarden zetten de verdraagzame reporter aan om haar dochter toch maar naar een 'witte' school te sturen. "Als ik aan de schoolpoort een kudde moeders zie staan met hoofddoeken en jassen tot op de enkels, een onverstaanbare taal murmelend, een baby lurkend aan een fles limonade in de buggy, dan denk ik: dit zullen mijn vriendinnen niet worden. Ligt dat aan mij? Gedeeltelijk. Andersom zullen Turken en Marokkanen hun kinderen ook liever niet bij mij over de vloer laten komen." De multiculturele samenleving is een zeepbel die uit elkaar spat als ze op de realiteit botst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
|
![]() Waarom zegt men niet gewoon scholen voor moslims en scholen voor al de rest? Het zijn enkel de moslims die problemen maken rond de scholen die er zijn en niet alle andere migranten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
|
![]() Citaat:
Je hoeft echt geen Islemofoob te zijn (a la Darwin) om te erkennen dat er zich met de integratie van moslimgemeenschappen in onze samenleving ernstige problemen voordoen. En die problemen erkennen is de eerste en absoluut noodzakelijke stap om ze op te lossen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Banneling
Geregistreerd: 13 november 2003
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 1.525
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het artikel de realiteit reflecteert : de bekommernis van witte ouders om van bij de aanvang te vermijden dat hun kinderen achterstandkinderen worden. Want dat is een feit als er zo'n concentratie allochtonen zitten, die de NL taal niet machtig zijn, ze nog moeten aanleren, en thuis, generatie op generatie, zeker niet aangemoedigd worden om ze te spreken. Ik denk dat er heel weinig autochtone ouders zijn die hun kinderen in een ge-arabiseerde school les willen laten volgen. Het fenomeen van de witte en zwarte scholen zou anders geen keiharde realiteit zijn, niet? Dat heeft niets met het kleur van die mensen te maken, maar enkel met een terechte weerzin voor bepaalde vastgeroeste waarden, normen en praktijken uit hun cultuur. Verder valt toch op dat cultuurrelativisten met twee maten en twee gewichten meten : aan de allochtone cultuur en identiteit mag kost wat kost niet geraakt worden, assimilatie is taboe. Daar tegenover staat wel dat als de autochtone cultuur haar eigenheid en identiteit probeert te beschermen, dat diezelfde cultuurrelativisten beginnen te schermen met verwijten als 'onverdraagzaamheid', etc. En u bent verbaast als die cultuurrelativisten meer en meer het onderspit moeten delven. Ik niet. ![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
|
![]() Citaat:
En, eerlijk gezegd, als je ziet hoeveel allochtone kinderen er rondlopen dan is het misschien niet eens zo'n slecht idee voor de toekomst van je kind dat het ook wat Arabisch opsteekt ![]() ![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |