Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag die man een herkansing?
Neen, zulks onverantwoord gedrag kan niet. 5 20,00%
Ja, er zijn kwaadwilliger misdadigers die wel meer kansen krijgen. 17 68,00%
Ik weet het niet. Ik ben er ook nog niet uit. 3 12,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2009, 06:11   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Tweede kans bij De Lijn

Citaat:
Dronken chauffeur rijdt opnieuw met lijnbus

LEUVEN - Een buschauffeur die door De Lijn werd ontslagen na een positieve alcoholcontrole zit weer achter het stuur van een lijnbus. 'De man verdient een tweede kans', zegt Tom Van de Vreken van De Lijn.

De alcoholcontrole in januari in Leuven was duidelijk: de betrokken chauffeur van De Lijn had meer dan 0,8 promille alcohol in het bloed terwijl hij achter het stuur van zijn bus zat. De reactie van De Lijn was even duidelijk: de man moest op staande voet ontslagen worden. 'Bij een positieve ademtest tijdens een rit voor De Lijn volgt onherroepelijk het ontslag. Alcohol achter het stuur is absoluut ontoelaatbaar', zei Karen Vandenplas, woordvoerster van De Lijn toen.

'Ik ben diepbeschaamd en begrijp dat De Lijn me wil ontslaan', reageerde de man in een interview in deze krant. Naar eigen zeggen had hij de avond voordien een krat wijn van drie liter soldaat gemaakt, maar daarna had hij niets meer gedronken. Hij had alleen de fout gemaakt die bewuste dag niets te eten.

Maar dat was januari. Nu raakte bekend dat de ontslagen chauffeur via een omweg toch weer met een lijnbus rondrijdt. Hij is aan de slag gegaan voor een privévervoersbedrijf dat busritten verzorgt in opdracht van De Lijn. Met medeweten én toestemming van De Lijn. Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn pleit voor begrip. 'Die man heeft zowat twintig jaar voor ons gewerkt en had een onberispelijke staat van dienst. Tot die positieve controle stond hij bekend als een voorbeeld voor andere chauffeurs. Daarom hebben we hem de toelating gegeven om nieuw werk te gaan zoeken bij een bedrijf dat voor ons ritten uitvoert. We hadden dat kunnen verbieden, maar omdat hij zo'n goede reputatie had, hebben we dat niet gedaan.'
Volledig artikel en bron.

Wat vind u hier van? Ik ben er nog niet uit. Van de ene kant zou ik zeggen dat je zo iemand niet meer laat rijden met passagiers. Van de andere kant is het wel zo dat de man flink gestraft is geweest en dit voor de rest van zijn professioneel leven zal mogen meezeulen.

Wat ik wel mis is informatie over de levensstijl van de man. Als je op een avondje drie liter wijn op kan zonder te eten, wat is dan het risico dat dat wel vaker gebeurt? Ik ken mensen die van een half glas wijn reeds dronken zijn.

Ik ga dus geen oordeel vellen, maar had graag uw mening geweten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 maart 2009 om 06:14.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 10:17   #2
delcom
Burgemeester

Standaard

ik vind dat deze man een tweede kans verdient,
enerzijds daar hij zijn fout heeft ingezien en zelf de vraag heeft gesteld om opnieuw als buschauffeur aan de slag te gaan. Het hele gebeuren zal wel goed ingeprent zijn en hij zal dit bij de hoogste waarschijnlijkheid geen tweede keer tegenkomen.

anderzijds is het in ons land de gewoonte mensen die hebben gefaald een tweede kans te geven, dit lijkt mij trouwens ook logisch. iemand die wegens moord een celstraf krijgt van 16 jaar is na vier jaar terug op vrije voeten, mits goed gedrag. waarom zouden we dan iemand die gedurende twintig jaar een onberispelijke staat van dienst heeft geen tweede kans gunnen? temeer dat zijn fout, het benutten van alcohol, niet op dezelfde dag plaatsvond dat hij moest rijden. hij had de avond voordien heel wat gedronken, het alcoholpercentage was 's anderdaags nog niet helemaal uit zijn bloed verdwenen.
zulke problemen zouden in de toekomst trouwens gemakelijk kunnen vermeden worden.
als een werknemer van de lijn (of eender welke vervoermaatschappij dan ook) bij het aanmelden op zijn werk een alcoholtest zou afleggen (er zijn tegenwoordig voldoende apparaten op de markt om dit zonder politie te kunnen doen) kan men hierop gebaseert beslissen of de persoon in kwestie dezelfde dag mag rijden. als de persoon negatief blaast kan hij zijn werk uitvoeren.
je zou dan zelf nog één stapje verder kunnen gaan door die persoon bij het afmelden van het werk nog eens te laten blazen, blijkt hij bij het inmelden negatief doch bij het afmelden positief dient deze persoon zonder pardon onmiddelijk ontslagen te worden zonder ooit een tweede kans te krijgen.
dit zou uiteraard op aale chaufeurs dienen toegepast te worden.
Oud 24 maart 2009, 11:22   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Wat vind u hier van? Ik ben er nog niet uit. Van de ene kant zou ik zeggen dat je zo iemand niet meer laat rijden met passagiers. Van de andere kant is het wel zo dat de man flink gestraft is geweest en dit voor de rest van zijn professioneel leven zal mogen meezeulen.

Wat ik wel mis is informatie over de levensstijl van de man. Als je op een avondje drie liter wijn op kan zonder te eten, wat is dan het risico dat dat wel vaker gebeurt? Ik ken mensen die van een half glas wijn reeds dronken zijn.

Kijk naar het vogeltje!

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 maart 2009 om 11:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:23   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

iedereen verdient een tweede kans.
Oud 24 maart 2009, 11:23   #5
eno2
Banneling

Standaard

Ik wil ook terug in dienst.
Oud 24 maart 2009, 11:25   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Tweede kans bij De Lijn
En waarom zou de Lijn geen tweedelijnshulp mogen bieden?
Oud 24 maart 2009, 12:34   #7
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De lijn heeft een maatschappelijk assistent; je had beter met die man afspraken gemaakt in de zin van" erken je alcoholprobleem, meldt je aan bij Altox en laat je behandelen.
Doe je dit niet dan ben je je baan kwijt, nu krijg je nog een kans.
De man heeft duidelijk een serieus alcoholprobleem want drie liter wijn is geen normaal gebruik of gedrag.
Maar omdat dit in de media kwam moest de lijn aan haar beeldvorming denken; en dat werd ontslag en ik ben blij dat die man nog een kans krijgt!

Laatst gewijzigd door alice : 24 maart 2009 om 12:35.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:37   #8
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
iedereen verdient een tweede kans.
²
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:43   #9
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Als hij niet meer zal drinken en rijden, dan verdient hij een tweede kans.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:41   #10
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De lijn heeft een maatschappelijk assistent; je had beter met die man afspraken gemaakt in de zin van" erken je alcoholprobleem, meldt je aan bij Altox en laat je behandelen.
Doe je dit niet dan ben je je baan kwijt, nu krijg je nog een kans.
De man heeft duidelijk een serieus alcoholprobleem want drie liter wijn is geen normaal gebruik of gedrag.
Maar omdat dit in de media kwam moest de lijn aan haar beeldvorming denken; en dat werd ontslag en ik ben blij dat die man nog een kans krijgt!
3 flessen wijn op een avond veel? Als je naar een feest bent, heb je dit vlug hoor.

je moet eens rekenen: aperitief/ receptie: vlug een fles champagne de man.
Wijn tijdens het eten: een glas of 5 (2 witte tijdens de voorpla, en drie rode tijdens de hoofd pla) je zit al aan bijna 2 flessen. Dan nog ne koffie met ne cognac.
Je hebt dan nog niets van pinten gedronken tijdens het avondfeest.

Natuurlijk heeft hij een domme toer uitgehaald hé, als je weet dat je de dag nadien moet werken...
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:55   #11
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Drie liter wijn, zonder een hap te eten ? Wel een stevige drinker precies...Laatst las ik iets over een systeem, waarin je in een tester moet blazen, vooraleer het contact aan te zetten in uw voertuig. Dat had een directeur van een transportbedrijf in al zijn vrachtwagens laten installeren : als je positief bent, gaat het voertuig niet in gang.
Wat die chauffeur betreft : elke morgen in het zakske blazen, vooraleer te vertrekken. En als hij nog eens positief is, kan hij opnieuw ontslagen worden , maar deze keer voorgoed.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:58   #12
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
3 flessen wijn op een avond veel? Als je naar een feest bent, heb je dit vlug hoor.

je moet eens rekenen: aperitief/ receptie: vlug een fles champagne de man.
Wijn tijdens het eten: een glas of 5 (2 witte tijdens de voorpla, en drie rode tijdens de hoofd pla) je zit al aan bijna 2 flessen. Dan nog ne koffie met ne cognac.
Je hebt dan nog niets van pinten gedronken tijdens het avondfeest.

Natuurlijk heeft hij een domme toer uitgehaald hé, als je weet dat je de dag nadien moet werken...
Als je als professionele buschauffeur werkt, die dagelijks tientallen mensen onder zijn verantwoordelijkheid heeft, dan ga je niet naar zo een feest als je de volgende dag moet werken. Ik had trouwens verstaan dat het niet om een feest ging, want hij heeft gezegd dat hij die dag geen hap gegeten heeft. Hij heeft op zijn ééntje 3 liter wijn naar binnen gewerkt.
Oud 24 maart 2009, 16:33   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Als je als professionele buschauffeur werkt, die dagelijks tientallen mensen onder zijn verantwoordelijkheid heeft, dan ga je niet naar zo een feest als je de volgende dag moet werken. Ik had trouwens verstaan dat het niet om een feest ging, want hij heeft gezegd dat hij die dag geen hap gegeten heeft. Hij heeft op zijn ééntje 3 liter wijn naar binnen gewerkt.
Jij bent nog nooit eens doorgezakt op café of op een fuif? Enig idee hoeveel bier er wordt soldaat gemaakt?
Oud 24 maart 2009, 23:02   #14
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent nog nooit eens doorgezakt op café of op een fuif? Enig idee hoeveel bier er wordt soldaat gemaakt?
Ik heb mij zeker en vast al stiepelzat gedronken, en meer dan eens
Maar ik ging daarna niet achter het stuur zitten , en al helemaal geen bus vol mensen vervoeren.
Als je de foute keuze's maakt, moet je ( soms ) de gevolgen dragen...
Oud 24 maart 2009, 23:12   #15
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

²
Oud 25 maart 2009, 10:43   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik wil ook terug in dienst.
Want ik ben ontslagen en dronk niet eens.
Oud 25 maart 2009, 11:08   #17
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ik heb mij zeker en vast al stiepelzat gedronken, en meer dan eens
Maar ik ging daarna niet achter het stuur zitten , en al helemaal geen bus vol mensen vervoeren.
Als je de foute keuze's maakt, moet je ( soms ) de gevolgen dragen...
Volgens de tekst, is hij de dag nadien gaan werken. Omdat de termijn niet lang genoeg was had hij de morgen nadien nog teveel alcohol in zijn bloed.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik na een avond doorzakken, en een uur of 5 te slapen ook nog wel ben gaan werken. Ben daar nooit bij stil gestaan dat je nog teveel drank in je vel kunt hebben.....
Dat die man een ernstige verwittiging moet krijgen is duidelijk, en dat het geen 2de keer mag voorvallen ook. Het zal een les zijn voor vele bestuurders.
Maar om iemand voor 1 fout met een perfecte staat van dienst van 20 jaar op straat te zwieren gaat te ver. Geef hem gewoon een ferme bolwassing en een laatste verwittiging.
Oud 25 maart 2009, 11:12   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de tekst, is hij de dag nadien gaan werken. Omdat de termijn niet lang genoeg was had hij de morgen nadien nog teveel alcohol in zijn bloed.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik na een avond doorzakken, en een uur of 5 te slapen ook nog wel ben gaan werken. Ben daar nooit bij stil gestaan dat je nog teveel drank in je vel kunt hebben.....
Dat die man een ernstige verwittiging moet krijgen is duidelijk, en dat het geen 2de keer mag voorvallen ook. Het zal een les zijn voor vele bestuurders.
Maar om iemand voor 1 fout met een perfecte staat van dienst van 20 jaar op straat te zwieren gaat te ver. Geef hem gewoon een ferme bolwassing en een laatste verwittiging.
Iemand die drie liter wijn drinkt savonds, die doet dat waarschijnlijk alle dagen.

Die mens is waarschijnlijk al jaren niet meer nuchter geweest.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 11:14   #19
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Iemand die drie liter wijn drinkt savonds, die doet dat waarschijnlijk alle dagen.

Die mens is waarschijnlijk al jaren niet meer nuchter geweest.
Onzin, 3 flessen wijn drink je sneller dan je denkt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 11:19   #20
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Onzin, 3 flessen wijn drink je sneller dan je denkt.
Ja, iedereen drinkt drie flessen wijn savonds.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be