![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wist U dat BHV volgens het gestrande Egmiont pact eigenlijk reeds ongeveer 30 jaar geleden reeds gesplitst was ? Toen gold echter een bezwaar tegen het feit dt franstaligen in 14 gemeenten rond Brussel (het brussels gewest)
zich zouden hebben mogen registreren in Brusselse gemeenten, zodat ze nog op franstalige lijsten zouden kunnen stemmen. Ik vraag me af waarom dit bezwaar niet eggenomen is door ook Nederlandstalige inwoners langsheen de taalgrens dit "voorrecht" toe te kennen en in één trek de stemplicht te vervangen door stemrecht, zodat in de praktijk het aantal "over detaalgrens heenstemmenden" toch wel héél klein zou zijn. Het feit dat franstaligen in Vlaanderen de mogelijkheid krijgen om op franstalige kandidaten te stemmen zou de verfransing in de hand werken ? Is iets waar ik niet in geloof : als ik zie dat engelstaligen die naar dit land gezonden worden om in het gewest Brussel te gaan werken de raad krijgen van lotgenoten om vooral .. Nederlands te leren omdat ze de franse taal hooguit nodig zullen hebben om met het winkelpersoneel in Brussel te konverseren, geloof ik niet meer in een voor de deur staande verfransing van het Noorden van de Zuidelijke Nederlanden. Ik geloof eerder in het tegendeel : de sterke economie van België resp. Nederland heeft een demografische druk voor gevolg die de sprekers van het Nederlands wegens overbevolking van hun gebieden zuidwaarts drijven. Ook de immigranten vestigen zich momenteel bij voorkeur in Vlaanderen en worden steeds meer Nederlandstalig. Bovendien heeft de franse taal veel van haar internationale pluimen verloren... ze hebben er alle belang bij om samen met de andere middenmoot van Europese kultuurtalen front te vormen tegen het oprukkende Engels. Door op een respectvolle wijze de gelijkwaardigheid van onze talen in België te bekrachtigen ie. een gelijke behandeling van nederlandstaligen, franstaligen en duitstaligen op alle niveau's denk ik dat we onze belgische problemen kunnen oplossen : wat een voorbeeld is voor alle staten die met gelijkaardige problemen worstelen en waar dat bovendien met veel onnodig bloedvergieten en morele pijn gepaard gaat. Ik vernam dat de vooraanstaande politici van diverse franstalige partijen inmiddels begrepen hebben dat aan de huidige gewestgrenzen niet getrond zal kunnen worden de tweede noodzakelijke stap ie. om nederlandstaligen overal en altijd dezelfde rechten en plichten toe te kennen als de franstaligen in dit land moet niet moeilijk te zetten zijn.
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het viel me op dat in deze niet-faciliteitengemeenten de werfteksten van aannemers, architecten, leveranciers, enz. voor particuliere woningen in opbouw allemaal in het NL was. De te koop aangeboden woningen werden overheersend in het NL aangekondigd. Terwijl in het zuidelijk deel van Vlaamse faciliteitengemeente Ronse nogal tweetaligheid in de 'te koop'-borden de bovenhand haalde. Was dit net nog iets zuidelijker enkel in het NL ! Dit fenomeen heb ik ook al opgemerkt in Geldenaken, in Hamme Mille, in Bevekom, en al die gemeenten te zuiden van Leuven. Ook in Komen zag ik onlangs op nieuwbouwen enkel NL'se werfopschriften. Er wonen een massa Vlamingen nét over de taalgrens. (Wellicht om bouwgrondprijs-redenen, veronderstel ik) Zij hebben niet dezelfde rechten als de Franssprekenden die in Vlaanderen in het westelijk deel van Vlaams Brabant wonen.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 26 april 2010 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() maar aan de kaasa vd Lunchgarden van Ronse ( en zeker die van Gr-bijgaarden ) moet je duidelijk laten horen dat je nederlands spreekt of je wordt in het frans bediend
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() kassa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Uw denkspoor houdt steek, maar ik geloof toch dat u het een en het ander onderschat.
Het is niet omdat het Frans inderdaad veel pluimen heeft verloren en dat Nederlandstalig Europa een sterke economie heeft, dat dat ineens betekent dat Nederlands sterk genoeg is om te overleven tegen het Frans. Frans weegt nog steeds veel zwaarder door, zij het minder dan vroeger. En als er geen dam tegen verfransing wordt opgetrokken, zal de taalgrens nog steeds (langzaam) richting het noorden verschuiven. Dat kan niet de bedoeling zijn, blijf waakzaam... |
![]() |
![]() |