![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Vandaag stelden Bruno De Lille, Brussels Staatssecretaris binnen de VGC bevoegd voor Cultuur, en Christos Doulkeridis, Minister-President van Cocof, bevoegd voor Cultuur, het Brussels Greeters-project voor. Greeters is een internationaal netwerk van bewoners die toeristen op sleeptouw nemen doorheen hun stad en hun buurt. Zo'n ambassadeurs bestaan al in verschillende andere grote steden. Dit participatief toerisme, dat vertrekt vanuit de inwoners zelf, is ook voor Brussel een troef: "De Greeters zijn cultural brokers, de culturele makelaars of ambassadeurs van hun stad. Hun eigen beleving, hun eigen wijk staan centraal. We vertrekken van de echte ervaringsdeskundigen: de bewoners zelf."
Greeters: de inwoners als ambassadeurs van hun stad en wijk De eerste groep Greeters werd opgericht in 1992 in New York. Intussen stapten een vijftiental andere steden in en vandaag is het de beurt aan Brussel. Opzet van het toerismenetwerk: bewoners tonen hun stad door hun ogen aan toeristen. Weg van de toeristische klassiekers, dicht bij de mensen en wat leeft in de stad zelf. Dit participatief toerisme wordt ondersteund door Cocof, VGC, BITC en OPT. Het richt zich tot toeristen of bezoekers die de inwoners van de stad willen leren kennen, die de stad écht willen ontdekken. De inwoners zelf zijn de ambassadeurs van hun stad en hun wijk. Bruno De Lille: "De Greeters vertegenwoordigen hun wijk en laten hun stad op hun manier zien. Ze slaan bruggen tussen culturen, vanuit hun eigen verhalen. Verhalen die je niet terugvindt in de klassieke toeristische gids. Het sluit dan ook naadloos aan bij het cultuurbeleid dat ik uitstippelde in mijn beleidsnota van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. " De Lille en Doulkeridis 'greeten' mee Ook Staatssecretarissen De Lille en Doukeridis worden officiële Greeters. De Lille: "Ik vind het belangrijk dat iedereen Brussel kan ontdekken als multiculturele hoofdstad, de meest diverse stad van België. Een stad waar iedereen welkom is. Dit initiatief is voor mij ook een voorbeeld van Brusselse samenwerking. Brussel is niet te vatten vanuit één gemeenschap, vanuit één taal. Het onderscheidt zich net door zijn kleuren en gemeenschappen. Dit soort samenwerking toont voor mij aan dat we samen sterker staan. Het is belangrijk dat we allen tonen hoe fier we wel zijn op Brussel, de hoofdstad van Europa, en een stad waar iedereen welkom is." Meer informatie Karen Casteels Michaël François KAREN CASTEELS Persattaché Kabinet van Staatssecretaris Bruno De Lille Botanic Building Sint-Lazaruslaan 10, 14de verdieping 1210 Brussel www.brunodelille.be Bron: politics.be