Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2010, 11:12   #1
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard Verwacht niet te veel van Bart De Wever...

Als ik zo de commentaren en meningen lees in diverse draden op dit forum, heb ik de stellige indruk dat velen selectief blind blijken te zijn voor de realiteit van zaken, en meer in het bijzonder, dat diverse forumdeelnemers véél te veel verwachten van Bart De Wever.

Kennelijk neemt men graag aan dat De Wever bezig is de Franstaligen een onsmakelijk poepje te laten ruiken middels aandringen op het invoeren van een confederaal staatsverband en/of zelfs op het punt staat de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen.

Het volstaat nochtans de realiteit onder ogen te zien om te weten dat één en ander niets méér is dan wishful thinking.

Wat De Wever wél doet, daarbij in zekere mate geholpen door de CD&V en in even grote mate tegengewerkt door beide andere zogenaamd Vlaamse partijen, is méér onderwerpen van discussie op tafel gooien dan een Vlaams politicus ooit aandurfde, en het been veel duidelijker en langer stijfhouden dan Franstaligen van de gemiddelde Vlaamse politicus gewend zijn.

De Wever kan zich dergelijke houding veroorloven gezien de onverwacht grote verkiezingsoverwinning van zijn partij. Enkel de vroegere CVP en in mindere mate de PVV hebben ooit een gelijkaardige machtspositie gehad, maar die waren veel te belgicistisch om daar in onderhandelingen met de Franstaligen gebruik van te maken. De Wever doet dat dus wel, en daardoor alleen al ruiken de Franstaligen meer poepjes dan hen lief is.

Verwacht echter niet méér dan wat De Wever in de huidige omstandigheden maximaal kan bereiken.

Vergeet het confederaal staatsverband, vergeet de Vlaamse onafhankelijkheid : daar is het op dit ogenblik duidelijk nog te vroeg voor. Als De Wever cq. het N-VA ooit twintig �* dertig procent méér haalt bij federale verkiezingen, of bij gebreke daaraan middels een coalitie met een andere Vlaamsvoelende partij een gelijkaardige overweldigende meerderheid in Vlaanderen kan halen, dan is het koekenbak en kunt u uw huidige wensdromen in vervulling zien gaan. Maar voorlopig is het zaak geduld te hebben en de nodige realiteitszin aan de dag te leggen.

Overdreven veel van De Wever verwachten op dit ogenblik, kan er slechts toe leiden dat velen (onterecht) immens ontgoocheld zullen zijn in die jongen, zelfs als hij het momenteel maximaal haalbare binnenhaalt. Dat dit vanzelfsprekend zeer ontmoedigend zou zijn voor De Wever en voor elkeen die na hem de fakkel overneemt, hoeft geen betoog.

U mag zelf overwegen hoe bevorderend dit uiteindelijk zou zijn voor de Vlaamse zaak...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 22 augustus 2010 om 11:21.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 11:21   #2
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Mijn verwachtingen zijn simpel. Ik verwacht niet dat we in 1 stap naar een confederaal model gaan. Wat ik wel verwacht?
- Meer autonomie voor de deelstaten en dan niet enkel hoe ze het geld bedelen
- Zekere mate van responsabilisering voor de deelstaten
- Geen uitbreiding van de faciliteitgemeentes/Brussel
- Geen discriminatie van de Vlamingen (door bvb de Franstaligen in de Vlaamse rand in Brussel te laten stemmen maar de Vlamingen in de Waalse faciliteitgemeentes niet hetzelfde te gunnen)
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 11:50   #3
Jonathandv
Vreemdeling

Jonathandv's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Mijn verwachtingen zijn simpel. Ik verwacht niet dat we in 1 stap naar een confederaal model gaan. Wat ik wel verwacht?
- Geen discriminatie van de Vlamingen (door bvb de Franstaligen in de Vlaamse rand in Brussel te laten stemmen maar de Vlamingen in de Waalse faciliteitgemeentes niet hetzelfde te gunnen)
Voila

Mijn verwachtingen zijn ook niet zo hoog gespannen, maar ik verwacht wel van BDW dat we een goede stap zetten naar een confederatie. M.a.w. minder België meer Vlaanderen is wat ik van BDW verwacht. Maar een splitsing van BHV is wel het enigste wat ik wel eis van N-VA. Indien die er niet komt heeft N-VA wel nog mijn steun, maar met iets minder overtuiging.

Laatst gewijzigd door Jonathandv : 22 augustus 2010 om 11:51.
Jonathandv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 11:56   #4
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Laat ik de frequent gehanteerde beeldspraak eens hanteren. Een hervorming die breed en/of diep genoeg is, zal zonder twijfel op heel veel bijval kunnen rekenen, en omgekeerd. BDW heeft tot nu toe op dat vlak geen fouten gemaakt. Maar alles staat of valt met een splitsing van BHV. Afwachten of dit lukt in de huidige... "goede sfeer".
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 12:02   #5
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Nog nooit in de geschiedenis van België is een Vlaams - nationale partij politiek/electoraal zo sterk geweest als de n-va nu .
28 % percent voor de kamer en 30 % voor de senaat.
En u verwacht dat de n-va zich zou tevreden stellen met
-geen uitbreiding van de faciliteiten
-bijkomende (voor()rechten voor Franstaligen als die maar ook worden toegekend aan Vlamingen.
Toegeven op die twee laatste punten kan geen enkele Vlaamse partij zich nog veroorloven.

Laatst gewijzigd door stab : 22 augustus 2010 om 12:03.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 12:22   #6
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Waar stel ik dat ik daar tevreden mee ben? Dat lijstje moet je als minimum en dan bedoel ik uiterste minimum beschouwen. Geen discriminatie/voorrechten en responsabilisering+autonomie kan men echt niet onder. Evidente zaken zoals een splitsing van BHV (met punt 3+4 rekening houdende) komen er natuurlijk ook nog bij.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 13:26   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als ik zo de commentaren en meningen lees in diverse draden op dit forum, heb ik de stellige indruk dat velen selectief blind blijken te zijn voor de realiteit van zaken, en meer in het bijzonder, dat diverse forumdeelnemers véél te veel verwachten van Bart De Wever.

Kennelijk neemt men graag aan dat De Wever bezig is de Franstaligen een onsmakelijk poepje te laten ruiken middels aandringen op het invoeren van een confederaal staatsverband en/of zelfs op het punt staat de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen.

Het volstaat nochtans de realiteit onder ogen te zien om te weten dat één en ander niets méér is dan wishful thinking.

Wat De Wever wél doet, daarbij in zekere mate geholpen door de CD&V en in even grote mate tegengewerkt door beide andere zogenaamd Vlaamse partijen, is méér onderwerpen van discussie op tafel gooien dan een Vlaams politicus ooit aandurfde, en het been veel duidelijker en langer stijfhouden dan Franstaligen van de gemiddelde Vlaamse politicus gewend zijn.

De Wever kan zich dergelijke houding veroorloven gezien de onverwacht grote verkiezingsoverwinning van zijn partij. Enkel de vroegere CVP en in mindere mate de PVV hebben ooit een gelijkaardige machtspositie gehad, maar die waren veel te belgicistisch om daar in onderhandelingen met de Franstaligen gebruik van te maken. De Wever doet dat dus wel, en daardoor alleen al ruiken de Franstaligen meer poepjes dan hen lief is.

Verwacht echter niet méér dan wat De Wever in de huidige omstandigheden maximaal kan bereiken.

Vergeet het confederaal staatsverband, vergeet de Vlaamse onafhankelijkheid : daar is het op dit ogenblik duidelijk nog te vroeg voor. Als De Wever cq. het N-VA ooit twintig �* dertig procent méér haalt bij federale verkiezingen, of bij gebreke daaraan middels een coalitie met een andere Vlaamsvoelende partij een gelijkaardige overweldigende meerderheid in Vlaanderen kan halen, dan is het koekenbak en kunt u uw huidige wensdromen in vervulling zien gaan. Maar voorlopig is het zaak geduld te hebben en de nodige realiteitszin aan de dag te leggen.

Overdreven veel van De Wever verwachten op dit ogenblik, kan er slechts toe leiden dat velen (onterecht) immens ontgoocheld zullen zijn in die jongen, zelfs als hij het momenteel maximaal haalbare binnenhaalt. Dat dit vanzelfsprekend zeer ontmoedigend zou zijn voor De Wever en voor elkeen die na hem de fakkel overneemt, hoeft geen betoog.

U mag zelf overwegen hoe bevorderend dit uiteindelijk zou zijn voor de Vlaamse zaak...
Uw betoog geeft aan dat u ook van mening bent dat frituur Bart niet de oplossing is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 14:01   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uw betoog geeft aan dat u ook van mening bent dat frituur Bart niet de oplossing is ?
Alsof er ook maar één iemand van mening zou zijn dat "frituur Bart" de oplossing is... De enige oplossing is het verdwijnen van de Belgische staat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 14:46   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Alsof er ook maar één iemand van mening zou zijn dat "frituur Bart" de oplossing is... De enige oplossing is het verdwijnen van de Belgische staat.
Dat zet u dan in het Vlaams Belang Kamp.
Oud 22 augustus 2010, 14:51   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zet u dan in het Vlaams Belang Kamp.
Oh nee! Gruw gruw gruwel, dat niet, oh nee. leve België! oef zeg, gered
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 22 augustus 2010, 14:52   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh nee! Gruw gruw gruwel, dat niet, oh nee. leve België! oef zeg, gered
Alles is idd beter dan België.
Zelfs dat flutpartijtje namens VB.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 augustus 2010 om 14:52.
Oud 22 augustus 2010, 14:54   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles is idd beter dan België.
Zelfs dat flutpartijtje namens VB.
Klopt.
Oud 22 augustus 2010, 15:14   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
grondig mee eens
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 17:06   #14
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerder dan over « de oplossing » te spreken, ben ik van mening dat er van Bart Dewever geen (op dit moment) onrealiseerbare dingen moeten worden verwacht.

Dat geldt aan Franstalige zijde overigens evenzeer voor Elio Di Rupo.

Al is er een duidelijk verschil : van De Wever verwachten sommige Vlamingen kennelijk resultaten die momenteel nog niet van de Franstaligen kunnen afgedwongen worden, wijl veel uwer Franstalige landgenoten van Elio Di Rupo een mate van onredelijke weerstand tegen elke mogelijke hervorming eisen, die geen enkele Vlaamse partij nog kan en zal slikken.

Maar als u het dan toch over “de oplossing” wil hebben…

Er zijn in de loop der geschiedenis van de Belgische staat momenten geweest waarop vanuit democratisch oogpunt redelijke overeenkomsten en regelingen hadden kunnen gevonden worden, die het aan België inherent en immer voortdurend probleem tussen Franstaligen en Vlamingen konden milderen.

De polarisatie is inmiddels echter zo ver gevorderd, dat men dergelijke momenten niet meer moet verwachten. Niet nu, en niet in de toekomst. Wat tijdelijk oplapwerk is natuurlijk nog wel mogelijk, maar dat is dan ook alles : het Belgisch probleem is immers een structureel probleem, en tegen dergelijke zware ziekte zijn een paar vitaminepilletjes niet opgewassen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat de enig mogelijke oplossing mettertijd kan gevonden worden in een zeer duidelijke verzelfstandiging van de gemeenschappen in België. Met een ruime mate van solidariteit weliswaar, maar op vrijwillige basis. Het is, meen ik, voor elk van de gemeenschappen broodnodig een onderlinge regeling te treffen waarbij de mogelijkheid tot bemoeienis van de ene gemeenschap in de werking van de andere wordt uitgesloten.

Hoe die regeling in de praktijk kan worden gebracht (het weze middels een confederale staatsindeling, door België te splitsen in van elkaar onafhankelijke staten, of wat dan ook) moeten de Belgen onder mekaar uitmaken. Mijn inspraak desbetreffend is uiteraard nul.

Ik wens u evenwel allen zeer oprecht een vreedzaam bereiken van dergelijke regeling toe, en dat geldt evenzeer voor de Franstaligen als voor de Vlamingen en de Duitstaligen.

Het zal jammer genoeg nog niet voor meteen zijn : de tijd en de omstandigheden zijn er nog net niet rijp genoeg voor. Maar wat nu nog niet is, zal zonder twijfel komen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 17:45   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een wollig gedoe in deze draad.

Niemand verwacht van het Weverke onmogelijke dinges.

Iedereen weet welke de verkiezingsuitslag is, hoe mooi de aangroei van V-stemmen, maar hoeveel tekort om perfect blokkeringsminderheid te zijn.

Als nva-stemmer weet ik dat allemaal goed genoeg ...

en begrijp ik zelfs dat aanhangers van andere partijen gebruik maken van hun vrijheid om 't een en 't ander in de verf te zetten dat het volgens hen niet vlug genoeg gaat; of dat het volgens hen de verkeerde richting uitgaat; of dat het volgens hen allemaal veel centen gaat kosten; of dat het onbegrijpelijk is voor hen dat je pro Europese samenwerking zijt, maar nog niet kunt één beleid voeren met ...

da's politiek hé zeg.
't Is hier geen theekransje van nonnekes en begijntjes.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 17:46   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Zijt ge u al aan het indekken voor de dag dat de NVA federaal op het pluche zit met hun x-aantal ministers?

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2010 om 17:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 17:56   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zijt ge u al aan het indekken voor de dag dat de NVA federaal op het pluche zit met hun x-aantal ministers?
Moet daar nu voor 'ingedekt' worden ?

Moet je je indekken voor de duidelijke boodschap van de kiezer ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 18:12   #18
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet daar nu voor 'ingedekt' worden ?

Moet je je indekken voor de duidelijke boodschap van de kiezer ?
vier woorden voor u : plat op de buik
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 18:21   #19
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Twee zaken verlang ik van Bart Dewever:

- de spitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde
- aanpassing van de financieringswet

Ten laatste toch ook een beetje recht doen aan de verkiezingsuitslag in Vlaanderen. Men kan niet toestemmen dat in ruil voor de twee bovenstaande dat we nu plots op andere vlakken een volledige PS regering krijgen met straffeloosheid en massale regularisaties.

Ik begrijp wel dat dat bijzonder moeilijk wordt, maar er is nu éénmaal geen andere weg.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 18:32   #20
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De hele boel splitsen, ook fiscaal. En dan zien wat we nog samen willen doen en dat betalen zoals we momenteel Europa betalen, met bijdragen van de gewesten. Zodat de Vlamingen niet meer rechts moeten stemmen omdat links van geen Vlaamse zelfbeschikking wil weten. En dan maar hopen dat we het beter gaan doen dan vroeger het geval was maar dat ziet er eerlijk gezegd niet echt naar uit. Dat is dus mijn korte lijstje voor BDW op wie ik niet gestemd heb
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be