![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Gouverneur
|
![]() http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4818722226.htm
Chomsky is altijd al een rots in de branding geweest, in een beschaving die uitpuilt van idiotie (de Westerse). Citaat:
Citaat:
Zover moet de vrijheid van meningsuiting en expressie inderdaad gaan, zelfs al gaat het over negationisme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Hoewel ik het met vele uitspraken van Chomsky niet echt eens ben, heeft de man hier wel gelijk natuurlijk. De vrijheid van meningsuiting is absoluut of ze is niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Voor 1 keer heeft Chomsky gelijk.
Wat mij ook ergert is de verkeerde term "vrijheid van meningsuiting" in het Nederlands. Daardoor denken mensen vaak dat "vrijheid van meningsuiting" enkel wil zeggen dat je slechts vrij bent in wat je zegt in de mate dat het een goed onderbouwde, beleefde en volwassen mening is. Maar vrije meningsuiting gaat veel verder. Het is niet enkel vrijheid van meningsuiting, maar ook van spraak. Kijk bvb naar het Engels: "freedom of speech". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chomsky wordt 'radikaal' links genoemd, waarschijnlijk omdat hij tegen de veroveringsoorlogen opkomt van de 'gematigden'.
Chomsky is in deze zaak gewoon consequent. Vergelijk het met degenen die een verbod op een betoging afkeuren terwijl ze niet eens zijn met de eisen van de betogers (neem bv. de anti-dicht-bij-ground-zero-moskee-betoging in Brussel). Hoeveel mensen zijn niet gewoon opportunistisch in dit soort zaken spijtig genoeg. Als ze niet akkoord zijn met de inhoud mag de betoging verboden worden. Als ze wel akkoord zijn en de betoging wordt verboden openen ze verontwaardigd draden over 'vrije meningsuiting'. Chomsky staat boven dit soort van hypocresie en komt op tegen vrijheidsbeperkende wetten en gedachtenpolitie zonder meer. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2010 om 16:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de zin dat geen intelligent mens vindt dat de vrije meningsuiting absoluut moet zijn, of zelfs maar kan zijn. Eerstens zijn er reeds zo lang wetten die die vrije meningsuiting reguleren: het simpelste voorbeeld is de belediging. Tweedens bulkt het in onze sociale omgeving van omgangsvormen die de vrije meningsuiting kanaliseren. Je mag fulmineren tegen de kaloten (ik doe met je mee), maar je gaan dit niet doen in een begrafenisplechtigheid of iets dergelijks. Het parlement heeft beslist dat negationisme een misdrijf is. Naar mijn vermoeden omdat het een te grove belediging is van een bevolkingsgroep. Ik kan leven met die beslissing van het parlement. Wie het niet kan laten toch de negationist uit te hangen, moet zijn beperkte straf maar ondergaan, ofwel rekenen op vrijspraak wegens het feit dat hij als psychiatrisch patiënt lijdt aan een soort van collectieve Gilles de la Tourette.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 september 2010 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Wat mensen zien in Noam Chomsky, zal me eeuwig een raadsel blijven, maar soit.
Feit is en blijft dat er nooit absolute vrijheid van meningsuiting kan bestaan, maar hypercorrecte salonintellectuelen als Chomsky begrijpen deze simpele waarheid niet. Vraag me niet waarom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je ziet daar werkelijk niets verkeerd in?
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 17 september 2010 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er dan zo speciaal aan negationisme dat het als mening strafbaar met gevangenisstraf moet zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan de landen waar wel vrijemeningsuiting heerst, waar negationisme niet een verboden en strafbare mening is, die zijn dan verkeerd?
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gouverneur
|
![]() In de USA kan bv deze man gerust zijn gang gaan.
Dat hij een complete fruitball is zullen er niet veel ontkennen, maar dat hij daarvoor de bak in moet? Persoonlijke vrijheid moet inderdaad zover kunnen gaan. Iets wat men vroeger in West-Europa ook niet in vraag stelde, maar nu aan banden gelegd wordt door anti-discriminatiewetten die er uiteindelijk toe leiden dat ze slechts selectief toegepast worden.
Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Pauvre Belgique - argument du livre sur la Belgique Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Amoenitates Belgicae Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 17 september 2010 om 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wellicht ook de meerderheid aan parlementairen die de wet gestemd hebben ook niet. Voor wat betreft het verschil tussen de landen: ik hoop dat je akkoord zult gaan dat er na de onafhankelijkheid van Walenland en Vlaanderen, er in die twee landen verschillende wetten zouden kunnen komen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik deel ze niet. Voorlopig gaan we verder moeten leven zoals nu, tot een bevoegd parlement er anders over beslist. Ik wens u boeiende tijden (*) (met uw pogingen om een wetswijziging tot stand te brengen). (*) Chinees spreekwoord dat op subtiele wijze wil aangeven dat je met je kop tegen een muur aan het lopen zijt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb jij de vorige berichten in deze draad gelezen ?
En begrepen ? Aai dont tink so.
![]() |
![]() |