![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Een "Vlaming" is een inwoner van de provincie Oost- of West-Vlaanderen. Elke andere definitie veeg ik met gemak van tafel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan bent u blijkbaar niet op de hoogte van de betekenisevolutie die het woord sedert het einde van de 19e eeuw heeft ondergaan. Heeft men u ergens in 1830 ingevroren en bent u anno 2003 weer ontdooid en onder de levenden gekomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Dat is dus al een insinuatie, met een kern van waarheid: Vlamingen zijn Oost- en Westvlamingen, een andere definitie is redelijk gezien onhaalbaar, probeer maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zie je maar als je omwille van ideologische redenen delen uit de geschiedenis weg knipt en zo tot ongerijmde besluiten komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ´Vlaan·de·ren (het ~) 1 het Nederlandse taalgebied van België 2 provincies Oost- en West-Vlaanderen tezamen 3 het vroegere graafschap Vlaanderen [van de Middeleeuwen tot de Franse Revolutie] (http://www.vandale.nl/NASApp/cs/Cont...tic/index_werk) Vlaming m. (-en) inwoner van, man afkomstig uit Vlaanderen Vlaanderen 1. Eert. graafschap dat de huidige provincies W. - en O.- Vlaanderen, alsook Zeeuws- en Frans-Vlaanderen omvatte. 2. TGW. a. die gewesten b. de noordelijk helft van België, waar Nederlands gesproken wordt. (Verschuren, Groot geïllustreerd woordenboek, p 2102-2103) Als je de betekenis van een woord niet kent, kan je deze altijd gaan opzoeken in een woordenboek misschien best klein beginnen: Van Dale Basis woordenboek Nederlans: Vlaming: m. (-en) inwoner van, man afkomstig uit Vlaanderen Vlaanderen: het Nederlandse taalgebied van België Vlaams (bijv nm) gezegd van iets dat met Vlaanderen of Vlamingen te maken heeft [/b] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() Wat deed die Franstalige daar???????????????
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hij probeerde Vlaanderen te verfransen! De vuile waalse imperialist!!
![]() Hij zat blijkbaar in een ver vooruitgeschoven verkenningspost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus dat is geen Vlaming volgens jullie?
Dan klopt jullie eigen definitie niet meer. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Hoe kan een inwoner uit een Nederlandstalig gebied Franstalig zijn? Hoe hoog schat je de overlevingskansen van die persoon in Antwerpen????? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Daar gaat het hem niet om, ik herhaal uw definitie:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ieder volk dat onder een volksvreemde staat heeft moeten zuchten, draagt ook het Vlaamse volk de wonden uit het verleden met zich mee. Volkeren die het geluk hadden dat de geschiedenis hun gunde om een eigen staat uit te bouwen, zijn erin geslaagd hun volk in eigen taal en cultuur te laten groeien. Volkeren door een bepaalde staat onder druk werden gezet om taal en cultuur af te zweren, hebben dat niet. Zo spreken nu een groot aantal van de Bretoenen Frans, niettegenstaande heel velen zich nog altijd Bretoen voelen. Ook de Basken dragen dezelfde wonden mee. En bij de Ieren is dat nog veel duidelijker: onder dwang is bijna heel het Ierse volk naar taal verengelst en verdween ei zo na de eigen taal. Ook het Vlaamse volk draagt de wonden met zich mee: die Vlaamse burgerij die in het verleden uit sociale druk naar het Frans overstapte dooft wel zo stilaan uit, maar ze bestaan nog steeds. Ook heeft de Belgische staat in de begintijd (op uitdrukkelijk bevel van Rogiers) heel wat Walen in Vlaanderen gedropt om de administratie er te verfransen. Hun nazaten zijn ondertussen wel in het Vlaamse volk opgegaan, maar ongetwijfeld wordt er onder hen nog een woordje Frans gesproken (al is dat een loutere veronderstelling). In ieder geval, in onze groei naar Vlaamse zelfstandigheid moeten we daarmee rekening houden en ons niet uit ons lood laten slaan door de simplistische redeneringen van Tacitus. Volksverbondenheid houdt een geheel aan elementen in: taal, cultuur, plaats, soms ook afkomst. Dit tot één bepaald aspect alleen herleiden getuigt van een zeer beperkte kijk op de zaak, iets wat Tacitus toch iedere keer weer probeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Maar goed, als die Franstalige persoon afkomstig is uit Vlaanderen, dan is dat inderdaad een Vlaming. Net zoals iemand die in Duitsland geboren is ook een Duitser is en iemand die Frankrijk geboren is een Fransman. Persoonlijk ben ik Leuvenaar, Brabander, Vlaming, Belg, Europeaan, Aardling, bewoner van ons melkwegstelsel en een wezen uit het heelal. En u?
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Vriendelijke groeten ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De mensen die zo'n dingen lezen, zien direct dat U anti-Vlaams bent. Zo zal U véél stemmen halen...
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Een koe is een koe, een kalf is een kalf en een ezel, wel ... (ik laat het open voor discussie). Wat u graag zou horen (neem ik aan) is dat een Vlaming iemand uit Vlaanderen is, die vlaamsgezind is. Wel dat gaat dus niet!!! Ik zet het voor u nog eens allemaal op een rijtje en dan hoop ik dat u het begrijpt ![]() LET GOED OP: een Vlaming = een inwoner van VLAANDEREN -> het noordelijke, Nederlandstalige deel GEOGRAFISCH dus Een persoon afkomstig uit Oost- of West-Vlaanderen = een Oost-Vlaming of een West-Vlaming, net zoals iemand uit Brabant een Brabander is, iemand uit Limburg een Limburger, iemand uit Antwerpen een Antwerpenaar. Dit zijn termen waarvan de betekenis vastgelegd is en waar u dus NIET over kan discusiëren. Verder hebt u nog geen enkele poging gedaan, mijn definitie van tafel te vegen zoals u had beloofd ... (mag ik aannemen een m/v van veel en grote woorden maar geen, nul, njet, zero daden) Tot slot vraag ik mij af wat u bent ... Ik herhaal het nog maar eens: Ik ben Leuvenaar, Brabander, Vlaming, Belg, Aardling, bewoner van het melkwegstelsel en wezen uit het heelal.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoogstens een franstalige Antwerpenaar. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Of anders had je moeten opletten op de lagere school, daar leerde je ook de drie gewesten en vier taalgemeenschappen kennen. |
|
![]() |
![]() |