Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2011, 13:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Open VLD : De oude liften in Brussel zijn Mia zeer dankbaar”

Een strijd heeft een gezicht nodig“Mia Doornaert heeft in de VOLT-reportage (VRT) van afgelopen woensdag met enkele rake woorden de absurditeit van de huidige wetgeving op oude liften in appartementsgebouwen duidelijk gemaakt, veel beter dan vele acties en parlementaire vragen van mezelf, collega’s-politici, de gepassioneerde liftenreparateur Paul Marien, het Comité tegen de verplichte renovatie van oude liften en het Eigenaarsyndicaat”, aldus René Coppens (Open Vld).

Open Vld-Brussel is bijzonder tevreden met het voorstel van minister Paul Magnette (PS) om het Koninklijk Besluit op de renovatie van oude liften te willen herzien. De minister wil terecht wel twee hoogdringende verplichte renovaties aan alle liften tegen 2013 behouden:

- Elektronisch lichtgordijn aan de binnenzijde van de lift;

- En automatische blokkering van de schachtdeur aan de gangzijde van de liftkoker.

Alle andere in het KB voorziene aanpassingen zouden met 5 jaar worden uitgesteld, met daarenboven de belofte opnieuw met de sector – niet enkel met de grote constructeurs (Otis, Schindler, Kone, Thyssen)– en met alle betrokken partijen het KB te herschrijven.

René COPPENS: “Eindelijk. Het was zo duidelijk dat dit KB op de liften niet deugde, dat het KB op maat van enkele grote bedrijven was geschreven, dat het KB was opgesteld in functie van de tewerkstelling bij liftenconstructeurs en niet in functie van de veiligheid van de bewoners en eigenaars, dat het vele eigenaars onredelijk trof, dat het stadsbewoners opzadelde met een onredelijke kost die kon oplopen tot meer dan 20.000 euro per eigenaar in sommige gevallen … dat was 8 jaar geleden al overduidelijk. En toch bewoog er niets … Ik ben in naam van de vele eigenaars van liften in onze steden bijzonder tevreden met de VOLT-reportage en Mia Doornaerts woorden en met het voorstel tot beslissing van Minister Magnette”.

René Coppens
Brussels Volksvertegenwoordiger Open Vld






Even terug in de tijd:

In 2003 ondertekent toenmalig minister voor consumentenzaken Jef Tavernier een KB met nieuwe richtlijnen voor de veiligheid van de liften in ons land.

In 2004 wordt stilaan duidelijk dat dit nieuwe KB heel eenzijdig door de grote liftenconstructeurs werd opgesteld en dat het aanstuurt om binnen een termijn van tien jaar alle oude liften te vervangen door nieuwe moderne liften. De grote liftenconstructeurs werden op Europees niveau trouwens gestraft voor de kartelafspraken die ze hieromtrent maakten. Na de eerste vragen over dit KB door o.a. Sven Gatz, René Coppens, Annemie Turtelboom in het Brussels en federaal parlement en een aantal reportages en artikels in de media beseft toenmalig federaal minister Freya Van den Bossche dat er een reukje is aan het KB en beslist om de termijnen van uitvoering van de werken een eerste maal uit te stellen.

2004-2011: Ondanks de aanhoudende kritiek op het KB door politici, maar ook toenemende mate door het Comité tegen de verplichte renovatie van oude liften, durfden noch Minister Van den Bossche, noch haar opvolger op consumentenzaken Magnette, het KB aanpassen.

In dezelfde periode zullen Paul Mariën, lifthersteller en gepassioneerd door oude liften, en het Comité tegen de verplichte renovatie van liften niet enkel de absurditeit van het bestaande KB aanklagen. Het KB legt inderdaad onredelijke eisen op aan de eigenaars van oude liften en dwingt hen in feite te kiezen voor de vervanging van hun oude lift door een nieuwe moderne lift.

Het Comité gaat ook voor het eerst een tegenvoorstel doen: de methode Kinney. Een methode die de reële risico’s van de lift onderzoekt en aanpassingen op maat voorstelt:

- Deze methode houdt in dat de renovatie door kleinere firma’s kan gebeuren;

- De renovatie gaat dan uit van een risicoanalyse op maat van de lift;

- Ook de aanpassingen zijn dan in verhouding tot het reële veiligheidsrisico;

- Het oude karakter van de lift kan zo behouden worden;

- De methode waarborgt de veiligheid;

- en is ruim goedkoper dan de standaardrenovatie die de liftensector de eigenaars oplegt.

In 2011, 8 jaar na de invoering van het KB, beslist Minister Magnette om de termijnen in het KB opnieuw te verlengen, maar om ditmaal ook het debat aan te gaan over de inhoud van het KB.

Nog voor deze beslissing van Paul Magnette diende René Coppens, zoals hij de voorbije jaren systematisch heeft gedaan, een vraag in in het Brussels parlement om de Minister-President op het probleem te wijzen.

- René Coppens vroeg niet enkel het uitstel van de termijnen

- Coppens vraagt ook nog steeds de formele erkenning in het KB van de methode Kinney

- Coppens vraagt een informatiecampagne bij de Brusselaars over de methode Kinney (heel wat eigenaars worden namelijk onder druk gezet om de dure oplossing uit het KB toe te passen, omdat ze het alternatief niet kennen).

Door de beslissing van Magnette krijgt de vraag die volgende week zal gesteld worden een anders ietwat beter perspectief. Maar de belangrijkste aandachtspunten blijven. Een uitstel van de termijnen volstaat niet, het KB zelf moet grondig worden aangepakt.

1 december 2004: Kostprijs oude liften loopt hoog op

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2004120102

13 januari 2005: Renovatie oude liften. “Uitstel van termijnen is goede zaak maar volstaat niet”.

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2005011201

30 maart 2005: VLD vindt aanpassingen liften KB onvoldoende

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ers/2005033001

25 september 2005: verplichte renovatie liften. Veiligheid is mogelijk zonder dat de eigenaars er de dupe van moeten worden.

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ers/2005092502

23 december 2005: Europees onderzoek naar prijsafspraken bij grote liftenconstructeurs

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ers/2005122302

12 maart 2007: Coppens weer in de lift. Mondelinge vraag aan Minister Picqué over behoud van liften in Brusselse appartementsblokken

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2007031201

22 februari 2007: schaf KB ter modernisering van de liften nu maar af

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2007022201

10 oktober 2007: Open Lift. Alles wat u wilde weten over de verplichte renovatie van liften http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2007101002

23 maart 2009: Kiest PS voor liften-lobby of voor de bewoners?

http://www.vldbrussel.be/page.php/ni...ent/2009032301

20 september 2011 Interpellatie van de heer René Coppens aan mijnheer Charles Picqué, Minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Ontwikkelingssamenwerking en Gewestelijke Statistiek, betreffende de verplichte aanpassing van oude liften in Brusselse appartementsgebouwen en gevolgen hiervan voor de bewoners

De liftenlobby heeft jaren geleden via een Europese richtlijn gedaan gekregen dat in principe alle oude liften in ons land moeten vervangen worden. Het Koninklijk Besluit betreffende de beveiliging van liften werd in 2003 goedgekeurd en legt de normen en termijnen voor de renovatie van liften vast. Wie een lift heeft in zijn gebouw, weet ondertussen wat de gevolgen zijn van dit besluit.

Onder het mom van veiligheidsmaatregelen, wordt getracht om zoveel mogelijk oude liften te vervangen door moderne liften, wat ten goede komt aan de drukkingsgroepen die aan de oorsprong liggen van deze regelgeving. Tal van oude appartementsgebouwen in ons gewest beschikken nog over een ‘open lift’, d.i. een (meestal houten) liftkooi die in een schacht wordt afgezet met een metalen vlechtwerk. De laatste jaren horen tal van Brusselaars op hun vergaderingen van de mede-eigenaars van hun syndicus dat de vernieuwing van hun lift noodzakelijk is omwille van deze regelgeving. Tal van oude ‘waardevolle’ liften, die voor velen ook een stukje Brussels erfgoed betekenen, worden bedreigd.

Bovendien levert deze regelgeving een niet onbelangrijk bijkomend probleem op: de kostprijs van de renovaties. Het onderhoud van een lift betekent sowieso een zware last in de gemeenschappelijke lasten in een appartementsgebouw, maar als gevolg van dit KB moeten tienduizenden Brusselse gezinnen opdraaien voor een renovatiekost tussen de 5.000 en 10.000 euro per wooneenheid. Een nieuwe lift die voldoet aan alle normen, brengt algauw een kost van 75.000 tot 150.000 euro met zich mee. Vele eigenaars kunnen dit echter niet betalen en zien zich genoodzaakt een lening aan te gaan of te verhuizen. Bovendien zijn het niet enkel de eigenaars die getroffen worden, aangezien deze kosten ongetwijfeld op een of andere manier worden doorgerekend aan de huurders.

Het is niet de eerste keer dat ik deze problematiek onder de aandacht breng. Ik word echter nog steeds gecontacteerd door moedeloze Brusselaars die zich de vraag stellen of er echt geen politieke wil is om deze voor hen zeer onrechtvaardige en dure grap ongedaan te maken. Ook het Comité tegen het Verplicht Moderniseren van Liften blijft zich met klem tegen de gevolgen van het fameuze Koninklijk Besluit van 2003 verzetten en blijft ijveren dat dit grondig zou worden herzien.

De noodzaak aan veiligheidsmaatregelen op zich wordt niet in vraag gesteld. Maar deze maatregelen moeten wel zinvol zijn en zouden bijgevolg moeten voldoen aan de volgende criteria: efficiëntie, een optimale kosten/baten-verhouding en respect voor de esthetiek van de gebouwen.

Het stemt mij tevreden dat de federale Minister bevoegd voor consumentenzaken, na zeer lang aandringen, midden september eindelijk een delegatie van dit Comité heeft willen ontvangen, om de problemen die zich in de praktijk voordoen, te aanhoren.

Buiten de gekende problemen is er ook sprake van een gebrek aan informatie bij de bewoners. Veel eigenaars zijn zeer slecht ingelicht over de opgelegde maatregelen. De meesten onder hen weten ook niet dat er alternatieve oplossingen kunnen aangewend worden in de plaats van de door de sector aangeprezen ‘standaard oplossingen’ die regelrecht uit de productcatalogus van de constructeurs komen. Zij zijn ook niet op de hoogte van het bestaan van de Kinney-methode voor risicoanalyses om zulke alternatieve oplossingen te evalueren en aan te tonen dat ze een equivalente verbetering van de veiligheid met zich meebrengen.

Verder blijkt uit de praktijk dat de overgrote meerderheid van de EDTC’s (Externe Dienst voor Technische Controle) weigeren om echte risicoanalyses uit te voeren, hoofdzakelijk omwille van een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. En ten slotte, bestaat er een schrijnend gebrek aan bekwame ambachtslui om alternatieve oplossingen te installeren en te onderhouden.

Het valt echter af te wachten of uit het gesprek met de Minister ook concrete maatregelen zullen volgen, die een oplossing betekenen voor alle mensen die momenteel het slachtoffer zijn van de draconische gevolgen die dit KB met zich meebrengt.

Vandaag blijven de termijnen waarbinnen de renovaties dienen te worden uitgevoerd lopen en de klok tikt. Wat de beslissing van de federaal bevoegde Minister ook mag wezen, ik blijf herhalen dat ook het Brussels Gewest niet bij de pakken hoeft te blijven zitten en een rol heeft in dit dossier.

Het KB treft immers vooral de inwoners van een grootstad. We discussiëren binnen dit assemblee regelmatig over de leefbaarheid van onze stad en de kwaliteit van het stedelijk leven en nog over betaalbare huisvesting. Brussel is het zijn inwoners verplicht op te komen tegen de gevolgen van deze federale regelgeving.

Graag had ik van de Minister-president vernomen:

- Is overleg mogelijk met andere grootsteden om samen druk uit te oefenen op de federale regering, aangezien de regelgeving voornamelijk een zware financiële last betekent voor de stedelingen?

- Kan er bij de federale regering worden aangedrongen om de termijnen voor de aanpassingswerken te verlengen?

- Kan het Brussels Gewest, gelet op de verregaande gevolgen voor de bewoners, eventueel voorzien in een financiële tegemoetkoming, naar analogie met andere renovatiepremies?

- Heeft u reeds maatregelen genomen om de Brusselaars te informeren over deze regelgeving en/of alternatieve oplossingen? Zo ja, hoe heeft u dit aangepakt? Zo neen, waarom niet?

- Is het mogelijk ondersteuning te bieden voor de opleiding van bekwame ambachtslui, die tevens de alternatieve oplossingen zouden kunnen toepassen?

René Coppens

Vriendelijke groeten,
Johan Basiliades
Fractiesecretaris Open Vld
Brussels Hoofdstedelijk Parlement

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be