Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2014, 19:17   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Question 661.000 Belgen kregen Franse verkeersboete afgelopen 2 jaar

Bron

Tekst:

Citaat:
Ruim 661.000 Belgen hebben de voorbije twee jaar verkeersboetes gekregen in Frankrijk. Dat heeft onze redactie vernomen van het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. Sinds juni 2012 is er een akkoord tussen Frankrijk en België waardoor automatisch een boete gestuurd wordt naar de geflitste. Dat geldt ook voor Franse autobestuurders die in België geflitst worden. Wie zijn boete niet betaalt, kan in eigen land vervolgd worden.
Als die Belgen een overtreding begaan hebben, geen enkel probleem mee dat ze dan een boete krijgen.

Maar dan stel ik mij bij deze wel de vraag: Hoe zit dat hier in België qua boetes uitdelen aan die Fransen, Nederlanders, Engelsen, Polen en andere racers met de meeste exotische nummerplaten die van onze wegen een 'volwaardig' racecircuit weten te maken?

Hier in België mag dat denk ik
Oud 19 mei 2014, 19:35   #2
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Maar dan stel ik mij bij deze wel de vraag: Hoe zit dat hier in België qua boetes uitdelen aan die Fransen, Nederlanders, Engelsen, Polen en andere racers met de meeste exotische nummerplaten die van onze wegen een 'volwaardig' racecircuit weten te maken?
Gezien de staat van het wegennet in België, vind ik het nogal knap wanneer mensen het kunnen gebruiken als "volwaardig racecircuit" .

Maar in alle ernst, dezelfde consequenties zouden voor te hardrijders in België natuurlijk ook moeten gelden.. ongeacht het land waar zij vandaan komen.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 05:28   #3
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Door het bilaterale akkoord met Parijs zullen in elk geval die met Franse nummerplaat niet meer ontsnappen. Hoe het met de andere nationaliteiten zit, geen idee.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 11:03   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Door het bilaterale akkoord met Parijs zullen in elk geval die met Franse nummerplaat niet meer ontsnappen. Hoe het met de andere nationaliteiten zit, geen idee.
Dat van dat akkoord heb ik ook eens ergens ten velde gelezen.

Of men daar veel gevolg aan geeft aan dat akkoord, mag ik daar aan twijfelen?
Oud 20 mei 2014, 11:21   #5
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Totnogtoe waren het vooral de Belgen die in het buitenland ontsnapten, en daar is België ook regelmatig voor op de vingers getikt. Niet dat België de gegevens niet wil doorgeven, maar blijkbaar is dat bij het DIV zo'n lastig karwei, dat de meeste gegevens nooit werden doorgestuurd...
Bon, de proef of de pudding is in the ieting, natuurlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 12:26   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Tekst:

Als die Belgen een overtreding begaan hebben, geen enkel probleem mee dat ze dan een boete krijgen.

Hier in België mag dat denk ik
Met boetes uitdelen ben je niets als je het geld niet krijgt...
als je de boetes van de # meeste Belgen al niet "krijgen" wat denk je hoe het van een buitenlander gaat zijn... gaan ze die voor de Belgische rechtbank dagen, wetende dat ze met hun landgenoten al "overbelast*" zijn ?

En dan de inning in de Belgische Gewesten, lees best zelf:

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...onbetaald.aspx

# Twee derde boetes blijft onbetaald

10/05 BINNENLAND De federale overheid had op 1 januari 2014 zowat 61 procent van de geldboetes van 2012 nog niet ontvangen. Dat meldt Le Soir zaterdag. Het tekort loopt op tot bijna 52 miljoen euro.
In 2012 werd voor een totaalbedrag van ongeveer 83 miljoen euro boetes genoteerd. Meer dan 20 miljoen euro daarvan werd in hetzelfde jaar al geïnd, en nog eens 11,5 miljoen euro kwam in 2013. Niet minder dan 52 miljoen euro moet nog bij Financiën geraken.

Vlamingen blijken betere betalers te zijn dan Walen en Brusselaars. In Namen wordt maar 11 procent boetes betaald, terwijl dat in Brussel 25 procent is. De arrondissementen Vilvoorde en Tongeren leggen de beste cijfers voor, met respectievelijk 81 en 68 procent van de boetes betaald.
Dit krantenbericht gaat over de (niet gekregen) boetes uitgesproken op de politierechtbank, niet de OI * en MS** die al betaald zijn. Natuurlijk als men zijn minnelijke schikking ook niet betaald komt men natuurlijk ook voor de rechtbank**, maar daarvoor heeft de Staat het geld nog niet... (de rechtbanken moet nog kunnen volgen, en dan nog...)

- De betalingsbereidheid van de *onmiddellijke inningen (OI) - of de minst hoge boete - lag volgens de Senaat bij *82 %:
Citaat:
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=2892&LANG=nl (onderaan)
De betalingsbereidheid voor onmiddellijke inningen (82 %) ligt vrij hoog, maar in absolute cijfers geeft dit aanleiding tot een overbelasting van de parketten en de rechtbanken. Voorstellen tot een versnelde afhandeling van verkeersovertredingen, met inbegrip van de “omkering van het initiatief” en de gedwongen uitvoering van de onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen zijn op dit ogenblik in voorbereiding.
- Bij de minnelijke schikkingen werd maar 42 % betaald, dus die 58 % wagen het erop of zeggen foert...:
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-betaald.dhtml

58% minnelijke schikkingen na verkeersovertreding niet betaald

08/03/13, 07u25 − Bron: belga.be
Dat ze eerst maar eens zorgen dat de Walen en Brusselaars hetzelfde (zeer matig) niveau halen van de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2014 om 12:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 16:24   #7
lohabra
Schepen

Standaard

Ik ben wiskundig niet de sterkste, maar zijn het écht 661.000 Belgen zoals het artikel schrijft ? Of gaat het om 661.000 boetes ? (1 bestuurder kan immers meerdere boetes opgelopen hebben in Frankrijk)

Laatst gewijzigd door lohabra : 20 mei 2014 om 16:24.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:07   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Ik ben wiskundig niet de sterkste, maar zijn het écht 661.000 Belgen zoals het artikel schrijft ? Of gaat het om 661.000 boetes ? (1 bestuurder kan immers meerdere boetes opgelopen hebben in Frankrijk)
Volgens de video van redactie.be is het een totaal aan verkeersboetes over 2012-2013+ x-dagen 2014 = *661.841 verkeersboetes, de tekst van het topicartikel is dus verre van correct want daar gaat het over het aantal Belgen en enkel over 2 jaar.

start de video in het kleine venster:
| Frankrijk stuurt honderdduizenden verkeersboetes |
: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...land/1.1972817

* Respectievelijk:
jaar 2012: 227.164 verkeersboetes
jaar 2013: 324.545 verkeersboetes
x-dagen 2014: 110.132 verkeersboetes

Just is just.

Frankrijk is het populairste autovakantieland... mij verrassen die cijfers helemaal niet, het is pakweg 9/10 gewoon een vorm van snelheidsbelasting onder het mom veiligheid.
In Nederland bvb worden zo elk jaar zowat 9 miljoen snelheidsboetes uitgedeeld als sponsoring van Den Haag.
Staat dat aantal in een directe relatie met "hun verkeersveiligheid" ? Helemaal niet, zelfs totaal integendeel.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 mei 2014 om 17:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:11   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Gezien de staat van het wegennet in België, vind ik het nogal knap wanneer mensen het kunnen gebruiken als "volwaardig racecircuit" .

Maar in alle ernst, dezelfde consequenties zouden voor te hardrijders in België natuurlijk ook moeten gelden.. ongeacht het land waar zij vandaan komen.

Jeff
Als ik over die hindernispiste van Luxembourg richting Metz-Nancy rij krijg ik ook niet de indruk dat het een volwaardig race-circuit is.
Awel, daar wordt geflits dat het niet normaal meer is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be