![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
VLD Vivant Enkel sympathisanten van VLD Vivant, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'VLD Vivant' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind dit hoe langer hoe logischer klinken. Ok, kenners hier, tegenwerpingen?
__________________
[size=1] ![]() [/size] |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Wel, ik zou meteen mijn telefoon nemen en naar Zweden bellen dat we een laureaat hebben voor de Nobelprijs Wiskunde.
Professor de Grauwe is er immers in geslaagd te bewijzen dat één gelijk is aan twee. Applaus. Ik vind het vreemd dat zo'n geleerd mens niet inziet dat belastingen VERVANGEN niet hetzelfde is als belastingen VERHOGEN.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 24 januari 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 385
|
![]() Degrauwe raakt m.i. de tere plek van het VIVANT-model: brengt de alternatieve financiering wel evenveel op ?! en het is een vraag die gesteld moet worden ...
1) het gesloten vs open economie argument, vind ik een beetje raar daar professor de grauwe gespecialiseerd is in de internationale economie. Dus ik denk dat hij daar wel rekening mee heeft gehouden. Persoonlijk denk ik dat die surplussen slechts klein en tijdelijk zijn. Handelspartners buiten de EU nemen slechts een klein deel voor hun rekening, en zullen na verloop van tijd gelijkaardige systemen ontwerpen of de afroming tegenhouden via eventuele NTB's. 2) prijsstijgingen: de veronderstelling die Deheer Duchatelet maakt; nl. dat de prijzen eenzelfde percentage dalen als de arbeidsbelasting is niet echt plausibel. Zo zouden de prijzen door de invoering van de euro ook niet gestegen mogen zijn ...Maw waarom zou een bedrijf zijn prijzen laten dalen met dat bepaald percentage? 3) sociale uitkeringen: ik denk dat hier weer het voornaamste meningsverschil speelt: nl. brengt de alternatieve financiering wel genoeg op. Degrauwe denkt van niet, en zegt dat men dan logischerwijze ook de uitgaven moet verminderen. Ik kan hier uiteraard niet voor Prof degrauwe spreken, maar wat ik eventjes wilde aantonen is dat in dergelijke statische discussies (waar nu deheer Duchatelet repondeert op een artikeltje waarop er geen reactie volgt van degrauwe) men zelf de redenering van de tegenpartij moet opzoeken. In elk geval ik kan de ideenstroom van VIVANT enkel aanmoedigen, maar bemerk ook dat het met de nodige kritische ingesteldheid moet bezien worden.
__________________
" At the age of six I wanted to be a cook, at the age of seven I wanted to be Napoleon, and my ambition has been growing steadily ever after" |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() @ jehann
1. De handelspartners buiten de EU zijn bijvoorbeeld China, met zijn economische groei van tien procent per jaar. Het zal niet lang meer duren eer al onze multinationals richting China trekken, en China onze belangrijkste importeur wordt. De Renaults die vroeger in Vilvoorde gemaakt werden, worden nu in Rusland gemaakt. Etcetera. Je zegt dat ze hetzelfde systeem zullen invoeren; inderdaad, dat komt doordat het Vivantmodel (ook wel Fairtaxmodel genoemd, naar www.fairtax.org) een dominant economisch systeem is. Klinkt wat imperialistisch misschien, maar als een ander land (bv. de VS) het invoert, zullen wij hetzelfde moeten doen om niet ten onder te gaan. De surplussen zijn dan misschien tijdelijk, er is nog een ander belangrijk surplus. Het eerste surplus is de BTW op geïmporteerde goederen. Aangezien die BTW 50% van de kostprijs bedraagt, is het echte tarief dus 100%. Chinese goederen en zo zullen dus dubbel zo duur worden. Een bedrijf als Nike zal dus een stuk van zijn monsterwinsten moeten inleveren, willen ze hun producten nog aan de man kunnen brengen. Het tweede surplus is een stijgende export door goedkopere loonkosten. BTW wordt immers niet geheven op geëxporteerde producten. Dus onze export wordt goedkoper en zal dus een groei kennen. Dat is goed voor de economie, en dus ook goed voor de schatkist, zij het onrechtstreeks. Tot zover de internationale economie. Er is ook bij ons een voordeel. Door lagere loonkosten zal de zorgsector een grote groei kennen. Rusthuizen e.d. worden vrijgesteld van BTW én van sociale lasten. Dus het probleem van te dure rusthuizen, hoge kosten in de gezondheidszorg... verdwijnt. In plaats krijgen we tewerkstelling, en dus economische groei. 2. Prijsstijgingen: De prijsstijging ingevolge de euro zal iets van een twee, drie procent bedragen. Als het al zoveel is. De invoering van onze BTW ter vervanging van sociale lasten, is véél ingrijpender. Als bedrijf A nu plots een besparing van 100.000 euro sociale lasten krijgt, maar anderzijds 100.000 euro BTW, is dat in theorie statusquo. De prijs zal niet stijgen, men zal die 100.000 euro besparing gebruiken om de prijs te laten dalen en te vervangen door BTW. Als bedrijf B minder rechtvaardig is, en die besparing in zijn zakken steekt en de prijzen laat stijgen, zullen hun producten dubbel zo duur zijn als die van bedrijf A. De vrije markt zal dan zorgen voor prijscorrectie: bedrijf B zal zijn producten even duur moeten maken als bedrijf A, om nog iets verkocht te krijgen. Misschien zullen sommige producten duurder worden, maar andere zullen dan weer goedkoper worden. Gemiddeld vervangen we de ene belasting door de andere en blijft alles gelijk. 3. Degrauwes redenering is: de prijzen stijgen dus de koopkracht vermindert. Dus moeten we de uitkeringen doen stijgen, en aangezien we daar geen geld voor hebben is er dus een sociale ramp. Vivant redeneert: ten eerste, de prijzen stijgen niet. Ten tweede: de arbeidskosten worden goedkoper dus de werkgelegenheid stijgt. Ten derde: de kosten in de ambtenarij dalen zodat het basisinkomen betaalbaar is. Dit zal zorgen voor een economische groei, die overigens niet eens is meegerekend in het programma van Vivant. Het is vreemd dat Degrauwe beweert dat ons model niet haalbaar is, terwijl professor Van Parijs van de UCL in een studie de haalbaarheid bewezen heeft, op een klein deficitje na. Sindsdien is het programma echter in die zin gewijzigd zodat het deficit weggewerkt is.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 1.874
|
![]() Citaat:
Voor de rest ben ik ook wel alsmaar meer overtuigd van het feit dat het Vivantmodel wel eens de oplossing zou kunnen zijn voor een aantal problemen die zich onvermijdelijk zullen stellen in de toekomst, voor zover ze dat nu nog niet doen. Ik stel dan ook voor dat een van de slimmerds hier antwoordt op m'n vraagje hierboven en zo de laatste twijfels wegneemt ![]() |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Ik ga eens in de pap roeren:
Het exportargument dat Vivant maakt werkt niet. Als jij de producten niet belast, doet het importerende land dat wel voor u. Volgens de GATT akkoorden kunnen ze dat doen tot op hoogte van het prijsverschil dat je door de alternatieve financiering creeert. Nettoresultaat: Uw producten blijven even duur in het buitenland Je krijgt dus geen exportstimulans Wat je vroeger hier aan belastingen ontving op arbeid wordt nu in het buitenland geheven, uw staatsinkomsten dalen dus bij 1zelfde productie. Je hebt een meerwaardegeneratie, en die wordt belast, of je dat nu aan de verkoop doet of aan de aanmaak maakt macroeconomisch niet zoveel uit. (Microeconomisch natuurlijk weer wel, je kan sommige sectoren en doelgroepen gaan bevoordelen en anderen benadelen door je financiering te veranderen). Conclusie: Je kan beter de macroeconomische bullshit laten vallen als je over alternatieve financiering praat, want het verandert er geen bal aan. Wat dan weer wel aantrekkelijk is, is de relatieve simpelheid van zo'n systeem. Je zou kunnen stellen dat dat financieringssysteem op zich minder zal kosten.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
Ge denkt echter wel in de juiste richting. Zie mijn post hierboven van wat er in de praktijk gebeurt als een land zijn export op die manier subsidieert.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Yawn
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() laat ik mij beperken tot te zeggen dat een nieuwe financiering zich opdringt, dat deze bij voorkeur NIET regressief werkt (dus zo weinig mogelijk negatieve impact op werkgelegenheid...) en liefst zo SIMPEL mogelijk.
Inderdaad, zoals TomB opmerkt, om de inningskosten laag te houden. Dit kan best geoptimaliseerd worden door de werkingskosten van de hele overheid te drukken tot op het Armey-optimum. Dat is het punt waarbij de overheidsuitgaven de grootste welvaart genereren. De belastingen kun je bij voorkeur op het Laffer-optimum plaatsen. Het basisinkomen heeft in die zin ermee te maken, dat het de overheid een stuk efficiënter maakt (weg administratie) en dat het van een FlatTax een progressieve belasting maakt door de forfaitaire herverdeling. Dat maakt het sociaal aanvaardbaar om een flattax (bv. BTW) te heffen.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
|
![]() Citaat:
De vraag is echter of de consumptie in het land met vivantsysteem niet drastisch zal dalen, ik vermoed van wel. |
|
![]() |
![]() |
#15 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
||
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Verhoging van BTW houd inderdaat niet per definitie in dat prijzen van producten stijgen, dus is het geen slecht idee om de BTW wat op te trekken om zo de loonlasten te kunnen verlagen. Hierdoor zal men vermijden dat nog meer bedrijven verhuizen naar lageloonlanden en daardoor de werkloosheid nog maar eens stijgt. Want men moet alle aspecten in het oog houden en er zo veel mogelijk aan doen opdat bedrijven hier zouden blijven en zelfs van uit het buitenland met een vestiging naar hier komen. Dit is ook een onderwerp die op Europees vlak zou moeten besproken worden, om alle lonen, loonlasten ed meer in de EU op elkaar af te stemmen!!!!
Laatst gewijzigd door Peter001 : 23 januari 2005 om 18:08. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |