![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Open Vld Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu vroeg minister van Mobiliteit Galant vanmiddag in de Kamer om spoorbaas Cornu ruimte te geven om de NMBS te hervormen. “Als we niets doen, dreigt de situatie te ontsporen. Daarom, geef Cornu de slagkracht om de schuldenberg af te bouwen, de NMBS commercieel aan te sturen en een modern personeelsbeleid te voeren.”
Spoorbaas Jo Cornu schreef vandaag een brief aan de vakbonden over de situatie bij de NMBS. Daarin legde hij de vinger op de wonde, volgens Lahaye-Battheu: “Als we niets doen, als we de NMBS niet hervormen, als de schulden verder opstapelen, dan dreigt het bedrijf op de fles te gaan. Dan evolueren we naar Sabena bis.” Zo een scenario wil Open Vld ten allen prijze vermijden, gezien de cruciale rol die de NMBS speelt in ons mobiliteitsbeleid, een rol die alleen maar aan belang zal winnen. De beleidsnota van minister Galant stelt wat dat betreft alvast gerust. “Het is duidelijk dat u permanent overlegt met de NMBS, met Infrabel, met de vakbonden, om het bedrijf op het juiste spoor te zetten”, zei het liberale Kamerlid. Lahaye-Battheu riep de minister op om de spoorbaas de nodige slagkracht te geven om te hervormen, de schuldenberg af te bouwen, het spoorbedrijf commercieel aan te sturen en een modern personeelsbeleid te voeren. “Onze fractie wil de spoorbaas dat vertrouwen alvast schenken.” Galant erkende dat het tijd is om bepaalde taboes te doorbreken. De schuld is gevaarlijk hoog en stapelt verder op, de stiptheid is ondermaats, en het bedrijf niet performant. Ze wil iedereen rond te tafel verzamelen, in het bijzonder de sociale partners, om de NMBS weer fit te maken. Dat is niet alleen noodzakelijk voor de schatkist en het comfort van de reiziger, maar ook om te anticiperen op de liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer. Lahaye-Battheu zei in haar repliek dat er een duidelijk onderscheid is tussen privatisering en liberalisering. “Mijn fractie is geen voorstander van het eerste, maar wil de NMBS wel goed voorbereiden op het tweede. Door financieel orde op zaken te stellen en de dienstverlening te verbeteren. De Europese liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer is dus geen doemscenario, zoals sommigen beweren. Integendeel. Het is een opportuniteit voor de reiziger, het spoorbedrijf en haar personeel dat opnieuw fier zal kunnen zijn.” VOOR MEER INFORMATIE Thomas Vanwing, fractiewoordvoerder Open Vld • Melsensstraat 34 - B-1000 Brussel Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|