Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2015, 11:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard ABVV : CD&V wil dat De Lijn samenwerkt met een illegale taxidienst!

Vlaams Parlementslid Dirk de Kort van CD&V denkt dat er een toekomst is voor de illegale taxidienst Uber als partner van De Lijn. Het CD&V parlementslid verklaart in De Morgen dat we er niet flauw moeten over doen: Uber is een valabel alternatief voor de zogenaamd te dure belbus. Roger Kesteloot, de secretaris Generaal van De Lijn, verklaart het idee genegen te zijn.

Voor Frank Moreels, co voorzitter van BTB-ABVV tart dit elke verbeelding: ”Uber is een taxidienst die doelbewust de wet overtreedt. Het bedrijf pretendeert “autodelen” te organiseren. In werkelijkheid is Uber een multinational die doelbewust de wet overtreedt. Niet enkel in België, maar wereldwijd. In Brussel opereert Uber vandaag illegaal en wordt strafrechtelijk vervolgd. In Nederland was er recent een inval in de kantoren van Uber … Mag een Multinational alles indien die zich maar sexy profileert?”

CD&V is er blijkbaar van overtuigd dat Uber de belbussen van De Lijn kan vervangen. Omdat ze goedkoper werken. Dat dit gebeurt door wetten, decreten en Collectieve Arbeidsovereenkomsten te overtreden is blijkbaar geen bezwaar. Terwijl De Lijn – overigens volledig terecht – kwaliteitseisen oplegt aan de eigen chauffeurs, en aan deze van de private operatoren is dat bij Uber blijkbaar niet nodig.

De Uber chauffeurs hebben immers geen bewijs van vakbekwaamheid en zijn dus slecht opgeleid, ze beschikken niet over een medische keuring en vormen dan ook een veiligheidsrisico voor de passagier.

Uber zelf biedt de chauffeurs contracten aan die hen zo goed als rechteloos maken (alle risico’s worden op de chauffeur afgewenteld). Dit gebeurt via een schimmige constructie in Nederland. Uit het onderzoek dat loopt in Nederland blijk bovendien dat er grote twijfels over zijn of Uber wel conform de fiscale en sociale wetgeving opereert.

Willen De Lijn en CD&V – en met hen de Vlaamse regering – eigenlijk een kwalitatief openbaar vervoer organiseren buiten de centrumsteden? Blijkbaar niet: de belbussen zouden te duur zijn, en dus doen we aan “peer-to-peer service”. Beseft men dat Uber enkel via smartphone en creditcard werkt? Beseft men dat minder kapitaalkrachtige en oudere mensen nu net niet over die smartphone en creditcard beschikken? Wordt het openbaar vervoer een zaak voor de jonge en hippe stedeling? Of nemen we iedereen mee met de bus?

BTB-ABVV vertegenwoordigt als vakbond het personeel van de private ondernemingen die diensten leveren aan De Lijn. Ongeveer 50 % van het aanbod van De Lijn wordt door deze private partners georganiseerd. De chauffeurs van deze private busdiensten, en zeker deze die al jaren goede diensten leveren op de belbussen, maken zich grote zorgen over het beleid van De Lijn en de Vlaamse Regering. De besparingsobsessie motiveert sommigen zelfs om samen te werken met bedrijven die de wet overtreden, en sociale dumping organiseren .

Meer informatie over Uber, zie het BTB – ABVV dossier: http://www.btb-abvv.be/images/storie...SSIER%20NL.pdf Meer info: Frank Moreels , [email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2015, 10:40   #2
Nexer
Parlementslid
 
Nexer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1.901
Standaard

Het gal druipt er zo af.
__________________
Citaat:
"The liberals of today are the tyrants of tomorrow."

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2015, 10:11   #3
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Het gal druipt er zo af.
Dit is een storm in een glas water : Het systeem Uber werkt alleen in steden
waar er dikwijls beschikbare wagens in de buurt zijn op alle momenten. In de dorpen is er gewoon geen voldoende aanbiod ; & om dat aanbod te organizeren
moet de prijs stijgen !
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be