Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2022, 13:15   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard China investeert in steenkool

Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.

https://www.hln.be/buitenland/china-...jnen~a1fe637c/
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 13:47   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.

https://www.hln.be/buitenland/china-...jnen~a1fe637c/
De Anuna's en Greta's zullen met open armen ontvangen in China...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 15:04   #3
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Wat is er mis met steenkool?
Is na verbranding brandstof voor bomen en planten.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 17:19   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.

https://www.hln.be/buitenland/china-...jnen~a1fe637c/
En hoeveel investeren ze in hernieuwbare energie en kernenergie?

Het meeste van de wereld, de anderen staan nog niet eens op de foto.

Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/ar...len-windparken

Recordstijging in hernieuwbare energie, China goed voor de helft

11 mei 2021
Had je die link vergeten?
Als men A schrijft mag men ook B vermelden.

Of men kan het in één link uitleggen:
Citaat:
https://www.abnamro.com/research/nl/...r-naar-energie
13 april 2021

De Chinese honger naar energie

“China is de grootste als het gaat om groei van de opwek van duurzame energie, kernenergie en kolen”

Al decennia lang kan het aanbod van energie de Chinese groei van de vraag naar energie niet of nauwelijks bijhouden. Dit zien we ook terug in de ontwikkeling van de energiemix. China is oppermachtig als het gaat om investeringen in energie. Een grafiek van Ember’s Global Electricity Review laat zien dat er mondiaal van 2015 tot 2020 zo’n 2.600 TWh meer energie wordt opgewekt. Ongeveer 1.900 TWh daarvan wordt extra geproduceerd in China. China is de grootste als het gaat om groei van de opwek van duurzame energie (zon-, wind-, waterkracht- en bio-energie), van kernenergie en van kolen. Daarnaast was er een sterke groei van het verbruik van aardgas. Alleen de VS heeft meer aardgas gebruikt voor de productie van elektriciteit, de EU ongeveer evenveel als China. Aangezien dat in de EU en de VS vooral ter vervanging was van kolenstroom is de netto-elektriciteitsproductie in de VS nagenoeg gelijk gebleven en in de EU slechts licht gedaald. Omdat de vraag naar elektriciteit in China harder groeit dan de bouw van duurzame energiebronnen, neemt het gebruik van fossiele brandstoffen zoals kolen en aardgas noodzakelijkerwijs ook toe. De conclusie is dat ‘we’ mondiaal als gevolg van deze ontwikkeling, ondanks de forse investeringen in duurzame energie, toch in 2020 meer fossiele brandstoffen gebruikten voor het opwekken van elektriciteit dan in 2015.

Inzoomend op twee energiebronnen, namelijk kolen en kernenergie, kunnen we concluderen dat beiden in China een compleet ander patroon laten zien dan in Europa, laat staan Nederland. De eerste is kolenstroom. Afgelopen jaar werd in China de bouw van 38,4 GW aan kolencentrales goedgekeurd. Hierdoor is er nu bijna 90 GW aan kolenstroom onder constructie. Tegelijk werd er in 2020 voor 8,6 GW aan kolencapaciteit ontmanteld. Ter vergelijking, na de sluiting van de Hemwegcentrale in Amsterdam (630 MW) draaien er in Nederland nog vier kolencentrales met een gezamenlijke capaciteit van bijna 4 GW. Deze mogen na 2030 geen kolen meer verstoken.

“Nieuwe kerncentrales zijn al lange tijd niet meer gebouwd in Europa”

De andere is kernenergie. In 2020 had China 51 GW aan capaciteit voor elektriciteitsproductie door kerncentrales. Hoewel dit minder is dan de nagestreefde 58 GW aan capaciteit in eerdere vijfjarenplannen blijft het land inzetten op een verdere uitbreiding van het aantal kerncentrales. Sterker, met een voorgenomen bouw van gemiddeld zes kerncentrales per jaar zou de capaciteit in 2025 moeten uitkomen op 70 GW. Door het maken van kerncentrales in serie blijkt dat het kostentechnisch uit kan en de technische kennis op een hoog niveau is/blijft. Ter vergelijking, Duitsland en Frankrijk willen kernenergie steeds meer uit de energiemix drukken vanwege de risico’s. Dat dit niet 1-op-1 vervangen kan worden door duurzame energie leidt tot hogere CO2-uitstoot. In België is de discussie rondom kernenergie weer opgelaaid en lijkt er een patstelling tussen partijen die een snellere sluiting willen van de bestaande kerncentrales met oog op risico’s en partijen die juist een verlenging van de levensduur willen ten behoeve van het klimaatbeleid. En ook in Nederland is er hernieuwde interesse in de energiebron. Nieuwe kerncentrales zijn al lange tijd niet meer gebouwd in Europa (er wordt er nu één gebouwd in het VK, maar verder niets). Onze kennis en kunde is daarom afgenomen, en de kosten liggen daarom hoger dan in China.

Waarom China ook vol inzet op kernenergie heeft mogelijk te maken met een ander argument. In een recente column(3) wees John Kemp (Reuters News) terecht op de voorzieningszekerheid die China nastreeft in een economie die steeds meer energie nodig heeft. De bouw van duurzame energiebronnen gaat hard. Desalniettemin wordt het land ook steeds afhankelijker van import van aardgas en olie, met geopolitieke gevolgen. China beschikt over grote reserves steenkolen dat het land goedkoop kan winnen. Dat verklaart het grote percentage kolen in de energie-/elektriciteitsmix. Maar de luchtvervuiling die daarmee gepaard gaat is ook een belangrijk aspect. Deze combinatie maakt dat het kan lonen om meer in te zetten op kernenergie, ook als dit iets duurder is dan bijvoorbeeld kolenstroom.

“China’s massale investeringen in duurzame energie helpen de technologische ontwikkeling enorm”

Hier in het westen wordt er vaak gekscherend gezegd dat ons Nederlandse, of zelfs Europese, beleid er toch niet veel toe doet en dat de Chinezen eerst maar eens wat aan hun uitstoot moeten doen. Vanuit Westerse optiek is er daarom behoorlijk wat commentaar op het vijfjarenplan. Het zou qua CO2-reductie niet ambitieus genoeg zijn en er wordt nog teveel ingezet op fossiele brandstoffen. Vanuit het Chinese perspectief is het juist erg ambitieus. China streeft naar hoge voorzieningszekerheid met een betaalbare en een zo schoon mogelijke energiemix. En dat in een economie waarin de honger naar energie nauwelijks te stillen lijkt door forse economische groei en hogere levensstandaarden. Energie-efficiëntie zal dan ook hoger op de agenda komen te staan.

Volgens mij zouden we wel iets meer begrip mogen hebben voor de Chinese handelwijze ten aanzien van de energietransitie.

Hun massale investeringen in de duurzame energie helpen bovendien de technologische ontwikkeling enorm. Ook veel internationale bedrijven bouwen daarmee kennis op of worden door concurrentie gedwongen beter hun best te doen om concurrerend te blijven. Hogere efficiëntie en lagere kosten zijn het gevolg. Door hun aanhoudende investeringen in kernenergie zijn ook daar de kosten acceptabel en is het kennisniveau op peil. En tja, dat ze ook naar hun voorzieningszekerheid kijken en tekorten aanvullen met dié energiebron die zij ruimschoots en tegen lage prijzen voorhanden hebben kan ze niet kwalijk worden genomen. Een argument dat vanuit ons land, met onze 99,99% leveringszekerheid van energie, op dit moment nog moeilijk is voor te stellen.
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210927_92512777

China kampt met grote stroomtekorten, waardoor fabrieken noodgedwongen hun productie moeten staken. Huishoudens krijgen de oproep om het stroomverbruik te verminderen. De problemen met de stroomtoevoer zijn het gevolg van de stijgende vraag naar elektriciteit in combinatie met stijgende prijzen voor steenkool en gas en de strengere regels die Peking oplegt om de uitstoot te verminderen.

jvh Bron: BELGA Maandag 27 september 2021 om 08:56

De problemen treffen met name de grote verwerkende industrieën van het land zoals aluminiumsmelterijen, textielproducenten en verwerkers van sojabonen.

Bijna de helft van de Chinese regio’s heeft de doelstellingen van Peking om het energieverbruik terug te dringen niet gehaald. Deze staan nu onder druk om deze doelstellingen alsnog te halen. Belangrijke industriële regio’s als Jiangsu, Zhejiang en Guangdong, die samen goed zijn voor bijna een derde van de Chinese economie, behoren tot de zwaarst getroffen regio’s. De provincie Guandong vraagt inwoners bijvoorbeeld om het gebruik van airconditioners te beperken, nadat de stroom in sommige fabrieken werd afgesloten.

Kenners waarschuwen voor een volgende crisis in het land na de problemen met het financieel geplaagde Evergrande. Doordat de laatste tijd veel aandacht uitging naar de vastgoedontwikkelaar zijn de stroomproblemen een beetje over het hoofd gezien, zo klinkt het. De economische opleving na de coronacrisis heeft de vraag naar energie door huishoudens en bedrijven aangewakkerd. Ondertussen werd er door mijnbouwers en oliebedrijven minder geïnvesteerd, wat de productie beperkte.

Toeleveranciers van Apple en Tesla zouden de productie in enkele van hun vestigingen in China naar verluidt hebben stilgelegd. Dat zou overigens niet gelden voor Foxconns fabrieken in Longhua, Guanlan, Taiyuan en Zhengzhou, ‘s werelds grootste complexen voor de productie van iPhones. Ook een aantal kleinere bedrijven moet de activiteiten beperken of stopzetten. Dit alles schopt mogelijk de toeleveringsketens in de war, wat ook grotere bedrijven kan raken.
Tof he Fred?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.
Nee de Chinees doet dat al een tijdje met zachte druk van hun regering, en "de Belg" lacht ermee, en veegt hun voeten aan het milieu.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 17:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 18:36   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

China zal van de puur electrische personenwagens 40 tot 45% van de wereld hebben, absoluut aantallen (wel relatief veel kleintjes maar dat doet er niet toe)

Het aandeel BEV van alle stekkervoertuigen ligt in China namelijk reeds bij 83% (lichtgroen is BEV in de grafiek), zie ook inschrijvingen 2021 (bestelwagens, vrachtwagens en bussen inbegrepen, zie kleingedrukte)



https://en.wikipedia.org/wiki/New_en...icles_in_China

https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...use_by_country

https://www.canalys.com/newsroom/glo...af6b38e200993a



En qua ander commercieel electrisch vervoer, dus vrachtwagens en bussen kan dat dus zelfs 80% van de wereld zijn:
zie Wiki-tekst van aantallen 2015 tot einde 2020 en hun %-wereldwijd, in 2021 kwam daar nog 40% bij op 1 jaar.
Citaat:
As of December 2020, China had the largest stock of highway legal plug-in passenger cars with over 4.5 million units, 42% of the global plug-in car fleet in use.[10][21] China also dominates the plug-in light commercial vehicle and electric bus deployment, with its stock reaching over 500,000 buses in 2019, 98% of the global stock, and 247,500 electric light commercial vehicles, 65% of the global fleet.[citation needed] In addition, the country also leads sales of medium- and heavy duty electric trucks, with over 12,000 trucks sold, and nearly all battery electric.[21]

China has been the world's best-selling plug-in electric passenger car market for five years running, from 2015 to 2019, with annual sales rising from more than 207,000 plug-in passenger cars in 2015, to 579,000 in 2017, and just over million units both in 2018 and 2019.[21] A particular feature of the Chinese passenger plug-in market is the dominance of small entry level vehicles, in 2015 representing 87% of total pure electric car sales, while 96% of total plug-in hybrid car sales were in the compact segment.[22]
• Het aandeel - of strategische dwang - van de Chinese overheid vind je hier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Govern...vehicles#China

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2022 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 21:39   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En hoeveel investeren ze in hernieuwbare energie en kernenergie?

Het meeste van de wereld, de anderen staan nog niet eens op de foto.


Ze hebben nog wat goed te maken als ge het mij vraagt

Het land is goed voor haast een derde van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dat is veel meer dan de uitstoot van de Verenigde Staten en de Europese Unie.

Ah ja heb iets aangepast .....alles in het vet zetten behalve kolen is beetje flauw. Zie mijn versie

China is de grootste als het gaat om groei van de opwek van kolen”

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 23 februari 2022 om 21:49.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 09:21   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.273
Standaard

Tot wanneer mag je op benzine rijden?

p.s.

Botste ik op het net nog op deze ...

Audi: actieradius elektrische auto’s gaat afnemen in de toekomst

Of daar ook maar iets van waar is????
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 09:22   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.273
Standaard

Tot wanneer mag je op benzine rijden?

p.s.

Botste ik op het net nog op deze ...

Audi: actieradius elektrische auto’s gaat afnemen in de toekomst

Of daar ook maar iets van waar is????

Steenkool: met zen allen terug de mijnen in?¿

De kweek van de kanarievogeltjes zal in stijgende lijn gaan.

Dubbel mits een kleine aanpassing, sorry, ik slaap gewoon verder wat mij in deze dagen ook de beste optie lijkt.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 24 februari 2022 om 09:24.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 15:59   #9
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.

https://www.hln.be/buitenland/china-...jnen~a1fe637c/
In China zouden politiekertjes die de eigen economie zouden willen schaden door te beginnen emmeren en zanikken over uitstoot van stikstof of CO2 of over kernafval niet zomaar hun gang mogen gaan.
Het is dan ook niet voor niets dat China de grootmacht aan het worden is. Laat Vlaanderen maar de kop trekken van het Avondland…het zal snel het barre nachtland worden
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 16:01   #10
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Tot wanneer mag je op benzine rijden?

p.s.

Botste ik op het net nog op deze ...

Audi: actieradius elektrische auto’s gaat afnemen in de toekomst

Of daar ook maar iets van waar is????

Steenkool: met zen allen terug de mijnen in?¿

De kweek van de kanarievogeltjes zal in stijgende lijn gaan.

Dubbel mits een kleine aanpassing, sorry, ik slaap gewoon verder wat mij in deze dagen ook de beste optie lijkt.
Tja…
De Chinezen zullen wel de 1000 km halen…en nog betaalbaar ook.
Arm zielig Europa, ze kunnen zelfs Tesla niet eens benaderen
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 17:25   #11
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Tot wanneer mag je op benzine rijden?

p.s.

Botste ik op het net nog op deze ...

Audi: actieradius elektrische auto’s gaat afnemen in de toekomst

Of daar ook maar iets van waar is????

Steenkool: met zen allen terug de mijnen in?¿

De kweek van de kanarievogeltjes zal in stijgende lijn gaan.

Dubbel mits een kleine aanpassing, sorry, ik slaap gewoon verder wat mij in deze dagen ook de beste optie lijkt.
Voila...
Hij is al te koop de electrische wagen met 1000 km rijbereik, en idd nog betaalbaar ook (in tegenstelling tot Audi)
Laat de prutsers van Volkswagen maar voor korter gaan
https://www.businessinsider.nl/nio-e...lometer-china/
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 24 februari 2022 om 17:26.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 09:01   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Voila...
Hij is al te koop de electrische wagen met 1000 km rijbereik, en idd nog betaalbaar ook (in tegenstelling tot Audi)
Laat de prutsers van Volkswagen maar voor korter gaan
https://www.businessinsider.nl/nio-e...lometer-china/

En in de VS lijken ze er zich ook allemaal niet te veel van aan te trekken. Ondertussen moeten oude mensen hier hun kleine stads autootje met 40.000 km op de teller weggooien. Hun wekelijkse boodschappen mogen ze er niet meer mee doen.

En ondertussen.....

https://www.demorgen.be/nieuws/kolen...eren~b3c37784/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 februari 2022 om 09:01.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 10:59   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

De zakdoeken zijn ook opgeslagen.

En de katoenen zakdoeken zitten niet meer in de indexkorf, de papieren nog wel.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...nborden-en-vo/

Werden toegevoegd omdat ze relevanter zijn geworden of omdat er maar een beperkt aantal producten in de grotere productgroep zaten:

- computermuizen en toetsenborden, omdat we meer telewerken,
vitaminen, mineralen en voedingssupplementen
- consultaties bij de psycholoog, omdat die nu ook terugbetaald worden
- en dakkoffers.

Werden geschrapt, omdat het belang ervan jaar na jaar afneemt:

- losse gps-/navigatietoestellen, omdat die vaker ingebouwd zijn en minder los verkocht worden
- en katoenen zakdoeken omdat we meer papieren zakdoekjes zijn gaan gebruiken.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2022 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 11:17   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Voila...
Hij is al te koop de electrische wagen met 1000 km rijbereik, en idd nog betaalbaar ook (in tegenstelling tot Audi)
Laat de prutsers van Volkswagen maar voor korter gaan
https://www.businessinsider.nl/nio-e...lometer-china/
Die NIO ET5 zou pas ten vroegste lente 2023 naar Europa komen, wslk eerst Noorwegen:

https://www.electrive.com/2022/01/24...n-spring-2023/

Die gaat alvast eerst nog een jaartje enkel in China verkocht worden, vanaf september 2022 zullen we wel iets horen vanuit China.

Citaat:
Chinese EV manufacturer Nio unveiled its new ET5 mid-size sedan in December, with deliveries in China scheduled to begin in September 2022. Now, CEO William Li revealed that the Nio ET5 would also arrive in Norway and some other overseas markets from spring 2023.

Li mentioned the plan during a call with the company’s Norwegian team, led by general manager Marius Hayler, last Saturday, C NEV Post reports. Nio has been active in Norway since last year when it began selling the ES8 electric car.

However, Li did not reveal more details about the ET5’s entry into overseas markets on Saturday but mentioned that the ET7 would arrive in Norway in the fourth quarter of 2022.

When presenting the Nio ET5 last December, the car was hailed as a game-changer due to its expected range of more than 1,000 kilometres, at least according to Chinese testing standards. In China, deliveries are set to start this September.

The ET5 is the second sedan after the company’s flagship ET7 and Nio’s fifth production model.
De veel grotere ET7 heeft ook dat 150 kWh batterijpack, (optie lees onderaan) en die zal deze herfst wel al getest worden door Bjorn Nyland in Noorwegen. adhv die cijfers zullen we alvast weten of die wagen de 1000 km haalt, maar daar twijfel ik niet aan aangezien men met 75 kWh ruim 500 km haalt, dan haalt men met het dubbele ook 1000 km, ook bij de ET5 die aerodynamisch niet veel slechter is dan de ET7.

Bjorn Nyland heeft de ET7 (prototype) al gekeurd en voor zeer goed bevonden, het topmodel zal hier wslk >100k kosten:
Citaat:
https://insideevs.com/news/547425/ni...karound-video/

Bjorn Nyland Checks Out Nio ET7 Prototype, Is Very Impressed

The Norwegian reviewer says the Nio ET7's interior quality reminds him of Mercedes-Benz.

The cabin looks welcoming and high quality, with Bjorn saying it reminds him of a Mercedes-Benz. He also notes that none of the interior design themes will feature piano black-style shiny surfaces, which is a plus in his book.

The interior is very roomy as well, including in the back, though the seats are placed a bit too low for his liking. Obviously, some things may change when the ET7 enters production, but based on this prototype, things are looking very promising.

As a refresher, the Nio ET7 will offer three lithium-ion battery options (75 kWh, 100 kWh, 150 kWh), with the largest one enabling a driving range of 1,000 kilometers (621 miles) on the NEDC cycle.

All models will come with dual-motor AWD and a combined output of 644 hp and 850 Nm (627 lb-ft), enabling a zero to 100 km/h (62 mph) sprint in 3.9 seconds. In China, Nio said the ET7 would have a starting price of 448,000 yuan ($69,000) before subsidies.
• laatste nieuws, de NIO ET7 wordt einde maart 2022 uitgeleverd, voorlopig enkel China, link met alle specs:
Citaat:
https://electricvehicleweb.com/nio-et7-details/

Nio ET7 customer deliveries to begin on 28 March 2022 [Update]

Range
While the world’s largest automakers like Volkswagen Group, Stellantis, and Hyundai Motor Group don’t see solid-state batteries coming in the first half of the decade in their cars, Nio Technologies is apparently years ahead.

Nio says that the ET7 will be the world’s first mass-produced electric car available with a solid-state battery pack. A 150 kWh solid-state battery pack with a 50% battery energy density of 360 Wh/kg will be available as an option. Nio said in January 2021 that the new battery would be available from the fourth quarter (October-December) of this year.

The Nio ET7 has likely the longest range for any electric car in the world that is mass-produced. With the 150 kWh solid-state battery pack, it can offer an estimated CLTC range of 1,000 km. The Tesla Model S Plaid does 520+ miles/837+ km (comparatively conservative EPA number), while the Lucid Air Grand Touring’s projected EPA estimated range is 517 miles/832 km. Nio’s ET5 and the GAC Aion LX Plus are the two models that would compete for the title in 2022.

Initially, Nio will offer only conventional 75 kWh and 100 kWh battery pack options. The company expects these battery packs to provide a CLTC range of 480-550 km and 615-705 km, respectively. Do note that CLTC range figures tend to be considerably higher than the WLTP range and EPA figures.

Het speciaal 150 kWh pack (Solid State cellen, wereldpremiére!) wordt als optie aangeboden en zal pas 4e kwartaal 2022 klaar zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2022 om 11:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 13:32   #15
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had je die link vergeten?
Als men A schrijft mag men ook B vermelden.

.
Of tot 3 tellen en eerlijk zijn...
Al die extra vervuilende steenkool komt er. Het maakt niet uit hoeveel hernieuwbare energie je er naast zet.
Je doet bijna een Tinneke...
Mijn gascentrales vervuilend niet want in andere landen worden er gascentrales gesloten...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 19:26   #16
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.964
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ondertussen moeten de mensen hier binnenkort hun autootje weggeven wegens te vervuilend. De Chinees kijkt er naar en lacht ermee.

https://www.hln.be/buitenland/china-...jnen~a1fe637c/

Ondertussen, ook China:



ook in China:
This Chinese City Has 16,000 Electric Buses And 22,000 Electric Taxis


One city in China has more electric buses than all of America’s biggest cities have buses




ook china
HOW CHINA PUT NEARLY 5 MILLION NEW ENERGY VEHICLES ON THE ROAD IN ONE DECADE



Nog even en de Chinezen wijzen *ons* met het vingertje
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 19:49   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Of tot 3 tellen en eerlijk zijn...
Al die extra vervuilende steenkool komt er. Het maakt niet uit hoeveel hernieuwbare energie je er naast zet.
Oh, dat maakt heel veel uit.

Citaat:
Je doet bijna een Tinneke...
In China zijn geen Tinnekes

Dus de rest van de context die ik gaf negeer je gewoon?
Dat noemen ze vanaf nu een Poetin doen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 19:51   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Dat doen ze nu al, en zeer terecht. (er zijn ook grafiekjes tem 2021)

Wat er in 2021 bijkwam...


Tov China lijkt "ons Westen" eerder gatachterlijk qua groei van hernieuwbare energie.

Het hele Westen moet wel een derdewereldland zijn als men ziet wat China het laatste decennium geïnvesteerd heeft in hernieuwbaar, en "het Westen" dus minder investeerde...

Een oude grafiek tem 2017, vanwaar China komt:

https://www.dw.com/en/europe-breaks-...ina/a-42386502

bvb windenergie tem 2020:En nu China een echt energietekort dreigt, wegens hun economische groei, en ze op hun tandvlees zitten van energiebesparingen, opnieuw investeren in goedkopere kolenenergie (terplaatse), gaan die gatachterlijke hypocrieten uit "het Westen" beginnen te janken?

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2022 om 20:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 20:26   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.409
Standaard

Nog eentje zelfs inclusief 2021, grafiek enkel windenergie offshore, maar ook de hele tekst spreekt voor zich... zon- en onshore wind...

Citaat:
Comparing China with Other Countries

China’s efforts towards net-zero carbon dioxide emissions are staggering compared to other countries.

• For example, China’s solar capacity spree in 2021 saw it build as much in one year as Germany has over its entire history.

• China’s onshore wind power added in 2021 alone exceeds what the UK, Spain and France have in total.

• Additionally, the 16.9 GW of offshore wind added trumped the UK’s capacity of 10 GW.

• China Built More Offshore Wind in 2021 Than the Rest of the World Managed in 5 Years. Source: IRENA, IEA, NEA and Carbon Brief



According to Muyi Yang, Senior Electricity Policy Analyst at Ember Climate Asia, a think tank, China’s actions signify its commitment to pursuing clean energy. He added that this enormous growth would spill over and present opportunities for Australia, Japan and South Korea to take their offshore wind potential more seriously.

However, when it comes to the share of renewables in total electricity generation, China still lags behind the European Union. But in terms of full capacity, no country can compete with China’s dominance.

https://energytracker.asia/what-the-...for-the-world/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2022 om 20:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2022, 22:01   #20
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had je die link vergeten?
Als men A schrijft mag men ook B vermelden.

.
Of tot 3 tellen en eerlijk zijn...
Al die extra vervuilende steenkool komt er. Het maakt niet uit hoeveel hernieuwbare energie je er naast zet.
Je doet bijna een Tinneke...
Mijn gascentrales vervuilend niet want in andere landen worden er gascentrales gesloten...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be