![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.763
|
![]() Man likes to blame Eve for the apple, but it is the Man who is the sinner. It is Adam who raped Eve for Cain. She became very angry and Adam was ashamed and did the second time better for Abel. De mensen willen Eva de schuld geven voor de zogenaamde "zondeval", maar het is Adam, die Eva verkrachtte voor de geboorte van Kain. Eva werd vreselijk boos en gelukkig ging het de tweede keer beter met Abel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.810
|
![]() De Abrahamitische religie heeft drie hoofsektes:
het jodendom, het christendom en de islam met elk een aantal sub- en nog meer sub/subsektes. De religie wordt zo genoemd omdat ze Abraham als een belangrijke profeet en aartsvader erkent en een gemeenschappelijk spiritueel erfgoed deelt. Die godsdienst is het fundament van wat als beschaafd wil doorgaan in een deel van de wereld. Met (goed)gelovig gedrag voor die ene God van Abraham, monotheïstisch perfect voor de ultieme massa kiekens. Uitermate idioot, maar dat is een persoonlijke zekerheid.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 6.040
|
![]() en hoe is Eva zwanger geraakt ?
__________________
was getekend : profeet Filippus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.366
|
![]() Er is geen "Oude" Bijbel. Die vrij arrogante benaming is bedacht door het christendom om te onderstrepen dat zij de enigen zijn die "de waarheid" verkondigen. Vandaar dat ze de Joodse Bijbel hautain het "Oud" Testament noemen. Meer nog, ze claimen dat zij (de christenen) een veel serieuzere interpretatie van die Joodse Bijbel naar voor brengen dan de Joden zelf en dat alles wat in dat "Oud" Testament is geschreven niets anders is dan een "voorbereiding" van de komst van Christus. Punt!
Alleen weten ze niet zo goed wat te denken over een passage in hun Mattheus-evangelie. Daarin zegt Christus onomwonden dat hij geen jota wenst te veranderen aan De Wet (de Torah). Met andere woorden, Jeshuah uit Nazareth (Christus) wenste helemaal niet een nieuwe religie te starten.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 12 september 2025 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.763
|
![]() De "Oude Bijbel" is een term van mij omdat ik een nieuwe Bijbel heb geschreven hoe Gods Rijk in de microkosmos bestaat en atomen uit ruimteschepen bestaan.
Ik ben de enige die het bestaan van God kan bewijzen. En ik ben dan ook de nieuwe Christus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.763
|
![]()
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.763
|
![]() Citaat:
Hij had er kaas van gegeten en ook goed van gescheten... ![]()
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 27.928
|
![]() Citaat:
"Het is volbracht." Johannes 19:30 De wet is nu samengevat in 2 geboden. Tenzij gij nog denkt dat ge ritueel te reinigen zijt met wat bloed van runderen te sprenkelen. of enkel Gods volk zijt door uw penisvelleke af te snijden... Be my guest... Maar dat is allemaal voorbij. Lees voor de gein eens de talmoed, de eerste 5 boeken van den Bijbel en dan effectief Mattheus. Ge zult dan zien waar de schoen wringt. In Mattheus lezen we ook de vervanginsleer LETTERLIJK af, maar dat negeert ge graag he ![]() Er is dus geen beloofde land meer, Zijn Koninkrijk is niet van deze aarde. Iedereen kan nu erfgenaam van Abraham worden. Iedereen is nu uitverkoren, of vrij dat aanbod te laten passeren. Niemand mag het recht in eigen handen nemen om land te stelen en volkerenmoord te plegen. NIEMAND. Dus ja de wet geldt nog, maar is niet aan de jood die te dicteren of over anderen af te dwingen. De hele wet is samengevat in 2 geboden en Zijn profetie staat grotendeels vervuld. Simpel. Laatst gewijzigd door CUFI : Gisteren om 22:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 27.928
|
![]() Lees ook de bergrede en zeg mij dan of Hij niets veranderde.
Ge moogt oa niet meer scheiden, tenzij bij overspel ## Veranderingen en Leerstellingen van Jezus Jezus' leringen en daden hebben aanzienlijke veranderingen teweeggebracht in de religieuze en sociale normen van zijn tijd. In de Bergrede, die te vinden is in het Evangelie van Matteüs (hoofdstukken 5-7), introduceert hij verschillende nieuwe principes en verduidelijkt hij bestaande wetten. Hier zijn enkele belangrijke veranderingen en leerstellingen die Jezus heeft geïntroduceerd: ### 1. Strengere Huwelijkswetten In de Bergrede maakt Jezus de huwelijkswetten strenger door te zeggen dat het niet alleen zondig is om te scheiden, maar dat zelfs het kijken naar iemand met begeerte als overspel wordt beschouwd (Matteüs 5:27-28). Dit benadrukt de noodzaak van innerlijke zuiverheid en trouw. ### 2. Verandering van de Wet Jezus zegt dat hij niet gekomen is om de wet te ontbinden, maar om deze te vervullen (Matteüs 5:17). Hij legt de nadruk op de geest van de wet in plaats van alleen de letter. Dit betekent dat de morele en ethische principes achter de wet belangrijker zijn dan de strikte naleving van regels. ### 3. Liefde en Genade Jezus introduceert het gebod om je naaste lief te hebben als jezelf (Matteüs 22:39) en zelfs om je vijanden lief te hebben (Matteüs 5:44). Dit benadrukt een radicale benadering van liefde en genade, die verder gaat dan de traditionele opvattingen van rechtvaardigheid. ### 4. Vergeving Jezus legt een sterke nadruk op vergeving. Hij leert dat het belangrijk is om anderen te vergeven om zelf vergeving te ontvangen (Matteüs 6:14-15). Dit idee van vergeving is een centraal thema in zijn leringen. ### 5. Eenvoud en Nederigheid In de Bergrede spreekt Jezus over de zegeningen van de nederigen, treurenden en de zachtmoedigen (Matteüs 5:3-12). Dit staat in contrast met de heersende opvattingen van macht en status in zijn tijd. Hij moedigt een leven van eenvoud en nederigheid aan. ### 6. Ware Religiositeit Jezus bekritiseert de schijnheiligheid van de religieuze leiders en benadrukt dat ware religiositeit voortkomt uit oprechte intenties en niet uit uiterlijke rituelen (Matteüs 6:1-18). Hij roept op tot een authentieke relatie met God. ### Conclusie Jezus heeft verschillende belangrijke veranderingen en leerstellingen geïntroduceerd die de religieuze en sociale normen van zijn tijd uitdaagden. Zijn boodschap van liefde, genade, vergeving en de nadruk op de geest van de wet heeft een blijvende impact gehad op de christelijke theologie en de manier waarop mensen hun geloof beleven. Laatst gewijzigd door CUFI : Gisteren om 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 27.928
|
![]() ## Verschillen tussen de Leringen van Jezus en het Oude Testament
De leringen van Jezus, zoals gepresenteerd in het Nieuwe Testament, vertonen zowel continuïteit als discontinuïteit met de wetten en principes van het Oude Testament (OT). Hier zijn enkele belangrijke verschillen: ### 1. Nadruk op de Geest van de Wet **Oude Testament**: De wetten in het OT zijn vaak gericht op specifieke gedragingen en rituelen, met een sterke nadruk op naleving van de letterlijke wet. **Jezus**: Jezus legt de nadruk op de geest van de wet in plaats van alleen de letter. Hij leert dat innerlijke intenties en morele houdingen net zo belangrijk zijn als uiterlijke naleving. Bijvoorbeeld, hij zegt dat zelfs het hebben van kwade gedachten als zondig wordt beschouwd (Matteüs 5:27-28). ### 2. Liefde en Genade **Oude Testament**: Hoewel liefde en genade ook in het OT worden genoemd, ligt de nadruk vaak op de naleving van de wet en de consequenties van ongehoorzaamheid. De wetten zijn bedoeld om het volk te leiden en te beschermen. **Jezus**: Jezus introduceert een radicale boodschap van liefde, waarbij hij oproept tot liefde voor vijanden en het belang van vergeving (Matteüs 5:44). Hij benadrukt dat genade en vergeving centraal staan in zijn boodschap. ### 3. Huwelijkswetten **Oude Testament**: In het OT zijn er regels over echtscheiding, maar deze zijn minder strikt. Bijvoorbeeld, Deuteronomium 24:1-4 staat echtscheiding toe onder bepaalde omstandigheden. **Jezus**: Jezus maakt de huwelijkswetten strenger door te zeggen dat scheiding alleen is toegestaan in het geval van seksuele immoraliteit (Matteüs 19:9) en dat zelfs het kijken naar iemand met begeerte als overspel wordt beschouwd (Matteüs 5:27-28). ### 4. Rituelen en Ceremonies **Oude Testament**: Het OT bevat uitgebreide rituelen en ceremoniële wetten, zoals offers en reinigingsrituelen, die essentieel zijn voor de aanbidding en de relatie met God. **Jezus**: Jezus bekritiseert de schijnheiligheid van rituelen en benadrukt dat ware aanbidding voortkomt uit oprechte intenties en een authentieke relatie met God (Matteüs 6:1-18). Hij vervult de ceremoniële wetten door zijn offer aan het kruis. ### 5. Inclusiviteit **Oude Testament**: De focus ligt vaak op het Joodse volk als het uitverkoren volk van God, met specifieke wetten en voorschriften die voor hen gelden. **Jezus**: Jezus breidt de boodschap van verlossing uit naar alle mensen, ongeacht hun achtergrond of afkomst. Hij roept op tot een inclusieve benadering van geloof en gemeenschap (Matteüs 28:19-20). ### Conclusie De leringen van Jezus brengen zowel continuïteit als verandering met zich mee ten opzichte van het Oude Testament. Terwijl hij de waarde van de wet erkent, legt hij de nadruk op de geest van de wet, liefde, genade en een authentieke relatie met God. Deze veranderingen hebben een diepgaande impact gehad op de ontwikkeling van de christelijke theologie en de manier waarop gelovigen hun geloof beleven. |
![]() |
![]() |