Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2025, 21:22   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.611
Standaard Zet de EU de deur open voor alle typische US-voertuigen?

Meer Pick-up trucks op Europese wegen?

EU zou de US-veiligheidsstandaards aanvaarden en natuurlijk omgekeerd ook. Daarmee zou de US-invoertaks terug dalen van 27,5 naar 15% voor Europese auto’s.

"Veiligheidsexperten" vinden dit verraad...

Citaat:
https://autobahn.eu/artikel/663384/h...-europa-openen

05 sep. 2025

Een nieuw handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten kan de deur openzetten voor Amerikaanse auto’s die tot nu toe niet aan Europese regels voldeden.

Doorbraak tussen EU en VS

Eind augustus bereikten beide economische blokken onverwacht een akkoord. Kern van de deal: voertuigen die in de VS zijn goedgekeurd, zouden ook in de EU zonder extra typegoedkeuring de weg op mogen – en omgekeerd. Tegelijkertijd wordt de hoge Amerikaanse invoerheffing op Europese auto’s verlaagd van maximaal 27,5 naar 15 procent.
Citaat:
https://www.spiegel.de/auto/tesla-cy...f-d16980d3be49

Typgenehmigung von Pkw

Handelsdeal könnte Europas Straßen für US-Trucks öffnen

Ob Tesla Cybertruck oder Ram – riesige US-Pick-ups passen nicht zu europäischen Normen. Doch im neuen Handelsabkommen erklärt sich die EU zum ungehinderten Import bereit. Verkehrssicherheitsexperten sprechen von Verrat.

22.08.2025
idem dubbelcheck : https://www.tagesschau.de/wirtschaft...igung-100.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 september 2025 om 21:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2025, 06:35   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.974
Standaard

joepie nóg grotere auto's ...
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2025, 07:10   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.779
Standaard




Ze krijgen hun onzin nog niet eens in hun eigen continent meer verkocht...

https://www.youtube.com/watch?v=NnCyimN1hxM


en niemand weet waarom.....*kuch*



Ach,ik weet het ,ik zie alhier ook wel eens een Dodge RAM of een Ford F150,maar eerlijk gezegd zit daar absoluut geen stijging in omwille van:

1) de prijs
2) de kost om het f*cking ding op de baan te houden
3) de godallemachtig verslechterende verkeerssituatie bij ons,niet alleen wegens de groeiende aantallen autos (zou het eventueel iets met de onverantwoord groeiende bevolking te maken hebben???*peinspeins*)maar ook de vastbeslotenheid van onze bestuurders omde overblijvende nog vrij goed functionerende wegen te veranderen in hindernissenparcours waar zelfs fietsers in gevaar zijn nu.....



Dus....wathever beslist wordt,we gaan er niet veel van zien....
__________________
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie...

Laatst gewijzigd door kelt : 12 september 2025 om 07:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2025, 08:43   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ach,ik weet het ,ik zie alhier ook wel eens een Dodge RAM of een Ford F150,maar eerlijk gezegd zit daar absoluut geen stijging in omwille van:

1) de prijs
Die prijs zou dan gemiddeld € 6000 goedkoper worden, wat denk je nu?
Citaat:
Transport & Environment (T&E) denkt zelfs dat deze snelgroeiende nichemarkt een massamarkt zou kunnen worden
T&E overdrijft zeker, maar dat moet je doen om aandacht te krijgen, €6k minder zullen die pickups-gegadigden zeker gehoord hebben, want hun oude pickup is dan likely aan vervanging toe.

Citaat:
2) de kost om het f*cking ding op de baan te houden
Vraag het eens aan de pickup rijders hoe ze het vandaag lappen?
Of aan de lichte vracht specialisten?
Citaat:
https://www.vanmossel.be/assets/2025...02-2025-NL.pdf

Fiscale aspecten van lichte vrachtwagens en hun voordelen
(Update 15 februari 2025)
En met de minstens ~ €6k en importeurskosten en extra keuringskosten gespaard komt men al een eindje...

Citaat:
3) de godallemachtig verslechterende verkeerssituatie bij ons,niet alleen wegens de groeiende aantallen autos (zou het eventueel iets met de onverantwoord groeiende bevolking te maken hebben???*peinspeins*)maar ook de vastbeslotenheid van onze bestuurders omde overblijvende nog vrij goed functionerende wegen te veranderen in hindernissenparcours waar zelfs fietsers in gevaar zijn nu.....
Hoe meer drempels plateaus en chicanes gaan die "terreinwagens" amper storen, of dan nemen ze gewoon onverharde wegen.

Citaat:
Dus....wathever beslist wordt,we gaan er niet veel van zien....
Alvast meer als ze nog eens een pak goedkoper worden (minus €6k), wat denk je?

Dus moest het erdoor komen zal die nichemarkt nieuwe pickups van vandaag zeker stijgen als die pickups veel goedkoper worden, men schat 6000 € gemiddeld. En vooral geen extra keuringskosten meer US-standaard = EU-homologatiebrief.

Verleden jaar zouden er in de EU ca. 7000 "pickups" ingevoerd zijn en met een individuele keuring (in 1 EU-land voldoende) rijden die reeds op Europese wegen.

Bron ETSC en Transport & Environment (T&E), via die link spiegel.de:
Citaat:
https://www.spiegel.de/auto/tesla-cy...f-d16980d3be49

De ETSC heeft Brussel al bekritiseerd vanwege de lakse aanpak van een maas in de wet: sommige importeurs specialiseren zich in Amerikaanse pick-ups, die in Europa geen typegoedkeuring krijgen, maar toch gelegaliseerd kunnen worden met een zogenaamde individuele goedkeuring voor elk voertuig uit elke EU-lidstaat. Volgens de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) werden er vorig jaar zo'n 7.000 van dergelijke pick-ups geïmporteerd, waarvan de meeste van het merk Ram, dat samen met Opel, Fiat en Peugeot tot de Europese Stellantis-groep behoort. De organisatie vreest nu dat deze snelgroeiende nichemarkt een massamarkt zou kunnen worden. Volgens hun schattingen zou de deal zo'n voertuig in de EU € 6.000 goedkoper maken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2025 om 09:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be