Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.698
|
Grondwettelijk Hof schorst uitstel lage-emissiezone Brussel
De gezondheid van de burger primeert!
Na het eerder advies van de Raad van State is ook het Grondwettelijk hof die de klagers "volledig gelijk geeft".
Dit oordeel gaat zeker ook zijn geldigheid krijgen bij andere LEZ dan Brussel, neem ik sterk aan.
Daarvoor moesten x-organisaties en 3 burgers (van Brussel) wel eerst klacht indienen...
Citaat:
https://www.bruzz.be/actua/mobilitei...one-2025-09-11
Grondwettelijk Hof schorst uitstel lage-emissiezone
11/09/2025
Het Grondwettelijk Hof schorst de beslissing van het Brussels Gewest om de invoering van de geplande strengere lage-emissieregels twee jaar uit te stellen. In principe geldt daardoor meteen weer de oude en strengere timing, die Euro 5-diesels en Euro 2-benzines nu al weert. Wat dat betekent voor Brusselse automobilisten blijft op dit moment onduidelijk.
Lees ook: Raad van State kritisch over uitstel lage-emissiezone
"Het Hof oordeelt dat de bestreden ordonnantie een onherstelbaar nadeel kan toebrengen aan een van de verzoekende partijen, een kind dat aan chronische astma en allergieën lijdt", klinkt het in een persbericht van het Grondwettelijk Hof.
Het Hof oordeelt voorts dat het uitstel "een aanzienlijke achteruitgang met zich meebrengt van het beschermingsniveau van het recht op gezondheid en van het recht op een gezond leefmilieu, en die achteruitgang is niet redelijk verantwoord."
De uitspraak komt er nadat de organisaties Bral, Les chercheurs d’air, Fédération des maisons médicales en de Ligue des droits humains naar het Hof waren gestapt, samen met drie burgers van wie de gezondheid persoonlijk leed onder het uitstel.
Twee jaar uitstel
Ter herinnering: in oktober 2024 besloot het Brussels parlement om de volgende geplande verstrenging van de LEZ met twee jaar uit te stellen. Op die manier mogen dieselwagens met de euro 5-uitstootnorm en benzinewagens met de euro 2-norm nog tot 2027 rondrijden in het gewest. De stap, midden in de regeringsonderhandelingen, leidde toen tot verontwaardiging bij de groene partijen.
Het Grondwettelijk Hof volgt de argumentatie van de klagers zowel op individueel als collectief vlak.
"Het Hof beklemtoont dat tal van wetenschappelijke studies aantonen dat kinderen een kwetsbare groep vormen die vatbaar is voor de effecten van luchtverontreiniging"
Arrest Grondwettelijk Hof
“Het Hof beklemtoont dat tal van wetenschappelijke studies aantonen dat kinderen een kwetsbare groep vormen die vatbaar is voor de effecten van luchtverontreiniging”, luidt het in een persbericht.
“Volgens het Hof kan het uitstel van een maatregel tot verbetering van de luchtkwaliteit en waarvan de doeltreffendheid is gekend, zelfs indien het tot twee jaar wordt beperkt, leiden tot een aanzienlijke verslechtering van de gezondheidstoestand van een kind dat al ernstig onder de huidige luchtverontreiniging lijdt. Het Hof besluit daaruit dat de bestreden ordonnantie een onherstelbaar nadeel kan toebrengen.”
Standstill geschonden
Het Grondwettelijk Hof ging ook mee in de redenering dat het standstill-principe werd geschonden. Dat houdt in dat een regering geen beleid kan invoeren dat een bestaand beschermingsniveau van de burger aanzienlijk vermindert.
“Het Hof beklemtoont voorts dat het door het besluit van 30 juni 2022 ingevoerde tijdsschema een blijvende en geleidelijke inspanning op lange termijn beoogt, rekening houdend met toekomstige generaties”, laat de instelling nog weten.
“Uit het verslag 2023 over de evaluatie van de lage-emissiezone blijkt dat dat tijdsschema in de periode 2018-2023 tot resultaten heeft geleid. Het Hof besluit daaruit dat het bij de bestreden ordonnantie bepaalde uitstel een aanzienlijke achteruitgang met zich meebrengt van het beschermingsniveau van het recht op gezondheid en van het recht op een gezond leefmilieu.”
Armere gezinnen kwetsbaarst
De verantwoording door de voorstanders van het uitstel weegt niet zwaar genoeg, oordeelt het Hof nog. Met name het argument dat gezinnen met een laag inkomen zwaar worden getroffen.
“Niets wijst erop dat de aankoop van een tweedehandsvoertuig dat maximaal enkele jaren nieuwer is dan het oudere voertuig – aankoop waarin reeds in 2018 en meer nog in 2022 kon worden voorzien – een belangrijke hindernis vormt."
"Tal van studies tonen bovendien aan dat de bevolkingscategorie die de bestreden ordonnantie beoogt te beschermen, eveneens de categorie is die het meest kwetsbaar is voor luchtverontreiniging en de eruit voortvloeiende gezondheidsproblemen.”
Originele timing van kracht, concrete gevolgen onduidelijk
Voorlopig gaat het om een schorsing van het uitstel. Het Hof buigt zich de volgende drie maanden ook over een beroep tot nietigverklaring.
Wat de precieze gevolgen zijn van de uitspraak is momenteel onduidelijk. De woordvoerder van het Grondwettelijk Hof laat weten dat "de oorspronkelijke ordonnantie met betrekking tot die [uitgestelde] fase opnieuw geldt, tot het Hof ten gronde uitspraak doet binnen uiterlijk 3 maanden."
"De regering moet de oorspronkelijke timing in principe meteen laten respecteren," laat ook Bral weten. "Maar het arrest bepaalt ook dat personen die in inbreuk zijn een zekere tijd moeten krijgen om zich aan te passen, net zoals de regering en het parlement tijd moeten krijgen om begeleidingsmaatregelen te nemen."
Gewestadministratie Leefmilieu Brussel zegt dat haar juristen de uitspraak bestuderen en dat er overleg volgt met de andere betrokken administraties en de voogdijminister Alain Maron (Ecolo).
"De schorsing van de maatregel is een krachtig signaal: het is noodzakelijk om ambitieuze normen voor luchtkwaliteit te behouden, gezien de uitdagingen op het gebied van volksgezondheid en milieu"
Alain Maron
Minister van Leefmilieu (Ecolo)
Maron is alvast verheugd over de uitspraak. Ook hij laat nog bestuderen wat het arrest nu precies betekent in de praktijk en verwijst naar overleg met alle betrokken administraties.
"De schorsing van de maatregel is een krachtig signaal: het is noodzakelijk om ambitieuze normen voor luchtkwaliteit te behouden, gezien de uitdagingen op het gebied van volksgezondheid en milieu."
Gerichte steun voor wie het nodig heeft
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) noemt het arrest "een overwinning voor de gezondheid van onze kinderen en kwetsbare bewoners".
"Geen uitstel meer, maar snel gerichte steun voor wie het nodig heeft", vraagt Van den Brandt. "Er moeten nu gerichte maatregelen komen, zoals een mobiliteitsbudget voor mensen met financiële problemen. Met de gezondheid van onze kinderen sol je niet."
Het uitstel van de LEZ werd destijds goedgekeurd door MR, Open VLD, PS, Les Engagés, Team Fouad Ahidar en Vlaams Belang. Groen, Ecolo en DéFI stemden tegen, terwijl Vooruit, N-VA en CD&V zich onthielden.
Aanpassingen
Christophe De Beukelaer, fractieleider van Les Engagés in het Brussels parlement, reageert donderdagavond dat de partijen die voor het uitstel van de strengere LEZ zijn, nu een oplossing moeten vinden. “Er zullen aanpassingen moeten worden overwogen, in functie van de gerechtelijke conclusies. Het doel is duidelijk: de beslissing van het Hof respecteren, terwijl we vermijden dat een deel van de autobestuurders onterecht gegijzeld wordt.”
Opvallend, de uitspraak van het Grondwettelijk Hof heeft ook gevolgen voor het uitstel van de verstrenging van de lage-emissiezones in Gent en Antwerpen, zo meent de Bond Beter Leefmilieu.
De Vlaamse regering wil die verstrenging wettelijk uitstellen, maar volgens de Bond kan dat niet met de nieuwe uitspraak in het achterhoofd. Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) zegt in een reactie dat hij het arrest bestudeert en dat hij "binnenkort in de schoot van de Vlaamse regering de hervorming van de LEZ zal bespreken".
|
N.B. best eerst alles grondig lezen, alvorens terzake te reageren.
Ik ben benieuwd of bepaalde Vlaamse partijen/politiekers die uitspraak van het Grondwettelijk Hof of idem kritiek van RVS "gewoon naast zich neerleggen" om de LEZ-verstrenging vanaf 1.1.2026 toch te schrappen, of gewoon niet willen handhaven ofzo... hopla, vers van de pers :
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/politiek/v.../90192582.html
03:00
Verstrenging van lage-emissiezones zou uitgesteld of zelfs geschrapt worden, maar zal dat ook lukken? “Hij krijgt dat nooit meer geregeld”
Brussel
De Vlaamse regering zou de verdere verstrenging van de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen en Gent schrappen. Maar het decreet is nog steeds niet aangepast en intussen roert ook het Grondwettelijk Hof zich.
Mag je straks nog binnen met je voertuig in Gent en Antwerpen? Daarover heerst (opnieuw) veel ongerustheid. De zogenoemde lage-emissiezones zouden normaal gezien verder verstrengd worden op 1 januari 2026. De vorige minister van Omgeving, Zuhal Demir (N-VA), zorgde in de vorige legislatuur voor een jaartje uitstel. Maar de nieuwe Vlaamse regering van Matthias Diependaele (N-VA) klopte een ‘standstill’ af in haar regeerakkoord. De milieuregel zou niet meer verder worden aangescherpt, de verstrenging vanaf 2026 werd geschrapt. Dat was althans het idee.
Want formeel is dat nog niet beslist. “Ik heb de minister er al acht vragen over gesteld”, zegt parlementslid Andy Pieters (N-VA). “Maar hij heeft nog geen besluit genomen.” Die minister, dat is huidig omgevingsminister Jo Brouns (CD&V). Hij laat weten de verstrenging van de lage-emissiezones effectief te willen schrappen. Maar bij zijn coalitiepartners wordt hem traagheid verweten. “De verstrenging gaat volgens de huidige regels in op 1 januari. Brouns krijgt dat nooit meer geregeld”, zegt Pieters. “Hij moet nog langs adviesraden en langs de Raad van State. Hij kan wel nog aan de steden meegeven dat ze de strengere regels niet moeten handhaven. Maar er moet gewoon snel duidelijkheid komen.”
Extra auto’s
Mocht de verstrenging er toch komen, dan worden opeens heel wat extra auto’s geweerd uit Gent en Antwerpen. Het gaat over dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2. Het gaat bijvoorbeeld over een Ford Focus op diesel die gebouwd is tussen 2011 en 2014 en een Volkswagen Golf VI bouwjaar 2009-2012. Voor benzinewagens gaat het om auto’s die gebouwd zijn voor 2000. Volgens de huidige wetgeving mogen vanaf januari 2026 dus enkel nog dieselwagens met euronorm 6 en benzinewagens met euronorm 3 binnen in Gent en Antwerpen. Ongelofelijk veel mensen zouden getroffen zijn.
Minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) laat weten dat hij zo snel mogelijk aan de slag gaat. Vandaag staat al een interkabinettenwerkgroep over het dossier op de agenda. “De verstrenging gaat niet door, dat garandeer ik”, zegt hij aan onze redactie. Tegelijk geeft hij toe dat er vertraging is opgelopen. “We hebben gewacht op het nieuwe Vlaams Energie- en Klimaatplan van de regering, dat deze zomer beslist is. Pas toen dat helemaal op punt stond, kon ik aan het cijferwerk voor de lage-emissiezones beginnen. Je moet wel weten wat de implicatie van zo’n maatregel is natuurlijk. Maar ik heb zeker niet getalmd.”
Brussels precedent
Intussen is er in Brussel wel een opvallend precedent geschapen. Ook de Brusselse lage-emissiezone zou verder verstrengen en euronorm 5 voor diesel en euronorm 2 voor benzine weren. Maar bijna alle Brusselse partijen – de groenen niet – wilden de verstrenging op de lange baan schuiven. Maar het Grondwettelijk Hof heeft daar een stokje voor gestoken. Het uitstel van de verstrenging is voorlopig geschorst, na een klacht van onder anderen een kind met chronische astma. Uitstel betekent een aanzienlijke achteruitgang van het recht op gezondheid en van het recht op een gezond leefmilieu, oordeelde het Hof.
Als Brouns de verstrenging van de lage-emissiezone alsnog kan kelderen, volgen dus hoogstwaarschijnlijk procedures. “Brouns heeft nu geen keuze meer. De volgende fase van de Vlaamse LEZ begraven, zal niet passeren”, laat Bond Beter Leefmilieu weten.
|
Dat ze benzinewagens met geregelde drieweg-katalysator, of überhaupt met euronorm 1 en 2 durven schrappen, vind ik wel altijd een dikke fout van de beleidsmakers. Een typische Belgische kemel.
In Duitsland krijgt elke benzinewagen met geregelde drieweg-katalysator een groene (fijnstof)sticker en mag in elke LEZ binnen. Ja zelfs autos voordat de euronormen ingevoerd werden. Ik spreek over mijn (verkochte) wagen van 1989. (atmosferische benzine zonder euronorm).
Het was zelfs een Opel Ascona 1,8i van 1985 die de eerste Duitse wagen was met 3-weg-katalysator in Europa.
Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 11:59.
|