Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2005, 22:59   #1
stephen-
Gouverneur

stephen-'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard Adoptie voor homokoppels

Ik heb er veel over gehoord en gelezen, het is dan ook al enige tijd geleden dat homokoppels een kind kunnen adopteren.

Maar nergens vind ik terug waarom homokoppels ook mogen adopteren. Zijn er dan bepaalde voordelen of verbeteringen dat die regeling met zich meebrengt? Volgens sommige mensen is het positief voor de aanvaarding van homo's, maar nergens wordt dat beargumenteerd.

Zelf heb ik gezocht naar mogelijke voordelen, maar heb niets concreets gevonden.

Stel dat een homokoppel een meisje adopteert.

Alles verloopt goed en wel.

Ze wordt 11 jaar.

En krijgt haar eerste maandstonden. Bij wie kan ze terecht voor uitleg daaromtrent? Ja, op school wordt ze wel geinformeerd, maar ze heeft iemand nodig om erover te kunnen spreken. Een vertrouwenspersoon op school, daar durft ze niet naartoe gaan met haar vragen. Een vriendin dan, maar heeft die haar maandstonden al eens gehad? Het is niet zomaar een onderwerp dat je in de groep gooit terwijl iedereen erbij is. Andere optie, een familielid, een tante ofzo, maar niet iedereen heeft een tante waartegen ze open kan praten over zulke dingen. Ze moet toch iemand vinden waar bij ze terecht kan met haar problemen. Of niet zozeer haar problemen, maar haar ervaringen die samenhangen met die bepaalde gebeurtenis.

Moet ze dan ten rade gaan bij één van haar vaders? Zij weten toch niets af van maandstonden, ja ok, ze zullen heus wel weten wat het is enzo, maar het is een vrouwelijk iets en een man kan zich daarin toch niet inleven.

Ze wordt 12 jaar.

En ze krijgt haar eerste gsm. Wat een vreugde. Dát is nou iets wat ze best alleen aankan. Maar goed ook denkt ze, dit jaar is haar cadeau niet zo ingewikkeld. Oef.

Ze wordt 13 jaar.

Al enige tijd geleden heeft ze een jongen leren kennen. Ze zien elkaar best wel vaak, is ook zo handig, afspreken via sms met die gsm die ze vorig jaar gekregen heeft.

Maar weer zit ze met vragen. In school veel erover geleerd en gepraat, zelfs per ongeluk op die ene site terecht gekomen die ze met een roodgekleurd hoofd bijna direct weer afsloot. Maar zo weet ze nog altijd niet zoveel over jongens. Het hele proces van vertrouwenspersoon, vriendin, tante en ook ondertussen vaders beste shopvriendin slaagt ze meteen al over.

Wat kunnen haar vaders haar vertellen over seks? Jaja, ze weten er wel voldoende over, maar niet direct waarover zij wilt spreken, met een vrouw die weet hoe het zit. Ze moet toch bij iemand terecht kunnen, maar die persoon is er niet... want die persoon zou haar moeder zijn.

Dit is maar een kleine greep uit de problemen die een kind meemaakt rond deze leeftijd. Je kan misschien wel denken dat dit meisje wel een goede vriendin zal hebben waarmee ze over dit alles kan spreken, dat zal ook wel zo zijn in bepaalde gevallen. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet vind ik.

Hetzelfde geldt voor een lesbisch koppel als zij bijvoorbeeld een jongen adopteren. Daar kunnen zich ook situaties voordoen waardoor die jongen niet terecht kan bij zijn moeders.

Misschien denk je, wat als een gewoon kind van een hetero-koppel door omstandigheden niet meer bij haar moeder of vader terecht kan (overlijden ed). Inderdaad ja, maar dan zit het kind wel in natuurlijke situatie, het is nu eenmaal mogelijk dat iemand haar moeder of zijn vader kan verliezen, hoe erg dat ook mag zijn.

Bij een homo-koppel komt een kind terecht in een onnatuurlijke omgeving. Twee mannen zijn er niet op gemaakt dat ze kinderen kunnen krijgen.

Hetzelfde geldt bij een lesbisch koppel.

Dan kan je weer beginnen over hoe een hetero-koppel waarvan de vrouw of man onvruchtbaar is dan ook geen kind zou mogen adopteren omdat er biologisch iets niet in orde is. Ik vind wel dat het dan de eigenlijke bedoeling van de natuur geweest is dat mannen en vrouwen kinderen kunnen krijgen, dus dat is iets totaal verschillend.

Zelf ben ik al meer dan 3,5 jaar samen met m'n vriend. Ik ga wel graag om met kinderen, maar ik zou nooit overwegen om een kind in zo'n onnatuurlijke situatie te plaatsen...
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 23:17   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

En waar heb je dat gevonden, mijn beste, dat homokoppels een kind mogen adopteren?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 23:23   #3
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen-
Zelf ben ik al meer dan 3,5 jaar samen met m'n vriend. Ik ga wel graag om met kinderen, maar ik zou nooit overwegen om een kind in zo'n onnatuurlijke situatie te plaatsen...
ik ben blij dat ik het van iemand hoor die er rechtstreeks mee te maken heeft. Wat vind je van het homohuwelijk? Wil jij per sé huwen met een man? Mijn vermoeden is dat een minderheid van de homobevolking dit er wil doordringen om aandacht te krijgen, en dat lukt goed want ze worden gesteund door het de linkse politici.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 23:27   #4
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Niet zeveren hé, ik heb ook nooit van die genante blosvragen aan mijn ouders gesteld en toch weet ik hoe dat zit.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2005, 23:27   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Hier gaan we weer .

Wil er iemand Peace roepen aub?

Veel holebi's hebben kinderen. Wanneer die holebi een partner heeft van het gelijke geslacht, ontstaat er een juridisch probleem dat vooral weerslag heeft op de kinderen. Namelijk: de "stiefouder" kan nooit dezelfde rechten én plichten verwerven als een hetero-stiefouder in dezelfde situatie. Hetero-stiefouders kunnen immers hun stiefkind adopteren. Dat betekent ook dat, als er iets misgaat (biologische ouder sterft, koppel gaat uit elkaar), er vanalles met dat kind kan gebeuren dat niet ideaal is. Bijvoorbeeld: een kind moet opeens terug naar z'n biologische vader, die hij/zij al jaren niet meer gezien heeft en waarmee alle contact verbroken is, terwijl er daar een 'stiefmama' is die geen enkel recht heeft, maar die dat kind wel 10 jaar heeft opgevoed en is gaan beschouwen als haar eigen kind.
Als er geen biologische ouders meer zijn, wordt het kind geplaatst in een instelling. De stiefouder kan dan wel proberen dat kind alsnog te adopteren als alleenstaande, maar dan zijn we weer twee �* vier jaar verder.

D�*t is voor mij de belangrijkste reden.
Ik begrijp niet dat sommigen hier tegen kunnen zijn, omdat dit zaken zijn die gewoon superbelangrijk zijn voor een kind.
Oud 12 januari 2005, 23:32   #6
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

stephen- zou graag hebben dat er linkiewinkies die "oh zo verdraagzaam zijn" eens op zijn smoel kunnen timmeren, dermee dat hij ijn foto laat zien. Dan is hij een slachtoffer etc...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 00:02   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is een zichzelf repeterende topic blijkbaar.
Kan er niet eens gezorgd worden dat herhalingen niet zo vaak mogelijk zijn?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 00:07   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Sluit dan maar meteen heel dit forum .
Oud 13 januari 2005, 08:01   #9
stephen-
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
ik ben blij dat ik het van iemand hoor die er rechtstreeks mee te maken heeft. Wat vind je van het homohuwelijk? Wil jij per sé huwen met een man? Mijn vermoeden is dat een minderheid van de homobevolking dit er wil doordringen om aandacht te krijgen, en dat lukt goed want ze worden gesteund door het de linkse politici.
Als ik zou trouwen, zou dat enkel en alleen zijn omdat gehuwden nogal wat voordelen hebben. Maar zoiets kan je ook bereiken met een samenlevingscontract.

Zelf vind ik wel dat het homohuwelijk ok is. Er zijn natuurlijk altijd koppels die zoiets doen gewoon omdat het chic is enzo, dus maw om aandacht. Maar ik ken evengoed getrouwde homokoppels die niet in de media geweest zijn, die er heel gewoon over doen en het hele homo-huwelijk niet ten schande maken door op tv te gaan paraderen in een roos kostuum en liggen pleiten voor meer homo-rechten.

Anderzijds bestaan er ook hetero-koppels die huwen en dat enkel maar doen omdat het chic staat, ze zouden dan ook maar wat graag op tv komen.
Oud 13 januari 2005, 08:05   #10
stephen-
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
stephen- zou graag hebben dat er linkiewinkies die "oh zo verdraagzaam zijn" eens op zijn smoel kunnen timmeren, dermee dat hij ijn foto laat zien. Dan is hij een slachtoffer etc...
Haha, leuke theorie. *yuuuuy*
Oud 13 januari 2005, 08:31   #11
ingenious

Standaard

de reden waarom homokoppels van mij kinderen mogen adopteren is dat gebleken is dat kinderen hier geen nadeel van ondervinden. kinderen moeten in een liefdevolle omgeving opgroeien, en of dat nu in een hetero- homo- of éénoudergezin is maakt eigenlijk niet uit. ik ben opgegroeid in een éénoudergezin, maar met heel veel liefde, en ik heb eigenlijk nooit die tweede ouder gemist. soms denk je dat wel, maar dat is het maatschappijbeeld dat je wordt opgedrongen. je moet op school bv een knutselwerkje maken voor vadertjesdag, om maar een belachelijk vb te noemen. met de juiste omkadering kan men dit probleem echter verholpen worden.

het belangrijkste probleem heeft nynorsk aangegeven. het is een realiteit dat kinderen bij homoparen worden groot gebracht. omdat dit echter niet wettelijk geregeld is (in tegenstelling tot wat jij in je openingspost beweert), kunnen er schrijnende toestanden ontstaan. daarom is het in het belang van die kinderen dat er een wettelijke regeling komt. de tegenstanders van homo-adoptie roepen steeds dat ze tegen zijn omwille van de bestwil van het kind. maar het zal je als kind maar gebeuren dat je moeder sterft, en je bovendien ook nog eens bij je 2de moeder wordt weggehaald omdat zij wettelijk je ouder niet is.

de problemen die je daar aanhaalt zijn trouwens ook maar drogredenen. hoeveel moeders denk je praten als een vriendin met hun dochter over seks? heel wat kinderen kunnen niet met hun ouders praten. in andere gezinnen kunnen de dochters net beter met hun vader praten. en laat ons niet vergeten dat we het over adoptie hebben. het gaat dus om een wel overwogen beslissing (wat bij heterokoppels jammer genoeg niet altijd het geval is). de mogelijke problemen worden voor de adoptie besproken, en er kan naar een oplossing gezocht worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 08:39   #12
PAJOT
Banneling

Standaard

Ik ben tegen die vuiligheid !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 08:41   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb het al gezegd dat ik het concept huwelijk op zichzelf al niet eens begrijp.
Waarom enig koppel een eed wil zweren beëedigd door een bureaucraat/ambtenaar/politicus, gaat mijn pet al te boven.

2 mensen die een mensje willen opvoeden moeten vooral kunnen aantonen dat ze daartoe geschikt zijn. Dat dat nu 2 mannen, 2 vrouwen of een gemengd koppel zijn; maakt voor mij geen drol uit. Maar die ideologie mag dan wel doorgetrokken worden tot samenwonende of gehuwde heterokoppels.
Tegenwoordig , met alle echtscheidingen en binnenhuwelijkse problemen, zoals al dan niet sexueel geweld, hoe kan iemand een echte mens opvoeden?
Oud 13 januari 2005, 08:44   #14
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Ik ben tegen die vuiligheid !
wat kan het mij nou schelen dat jouw kot er vuil bijligt. neem een kuisvrouw in dienst en laat ons verder discussiëren.

Citaat:
Oud 13 januari 2005, 08:55   #15
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Stephen ik stel voor dat je eerst eens met Alexandra Colen en co gaat praten ...

Have Fun

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 08:55   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht ondertussen nog steeds vol ongeduld op een antwoord op mijn vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
En waar heb je dat gevonden, mijn beste, dat homokoppels een kind mogen adopteren?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 09:08   #17
stephen-
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik wacht ondertussen nog steeds vol ongeduld op een antwoord op mijn vraag:
Één van beide mag eigenlijk adopteren. Ik heb me een beetje ongelukkig uitgedrukt door 'koppel' te zeggen. Strikt gezien kan het niet als koppel, maar in de praktijk kan een kind bij 2 mannen terecht komen als één van beide dat kind adopteert.
Oud 13 januari 2005, 09:16   #18
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Één van beide mag eigenlijk adopteren. Ik heb me een beetje ongelukkig uitgedrukt door 'koppel' te zeggen. Strikt gezien kan het niet als koppel, maar in de praktijk kan een kind bij 2 mannen terecht komen als één van beide dat kind adopteert.
Ik zie niet in wat er erger is aan 2 mannen die als koppel een kind opvoeden of een vader die hoederrecht gekregen heeft ...

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 09:16   #19
ingenious

Standaard

Citaat:
inderdaad, en dit kan voor schrijnende toestanden zorgen indien er iets met de 'wettelijke' ouder gebeurt, zoals ik en nynorsk al aangaven.

Citaat:
Oud 13 januari 2005, 09:32   #20
stephen-
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
inderdaad, en dit kan voor schrijnende toestanden zorgen indien er iets met de 'wettelijke' ouder gebeurt, zoals ik en nynorsk al aangaven.
Maar initieel zou één homo al geen kind mogen adopteren vind ik. Dan kom je later ook niet in de problemen, want er is helemaal geen kind.

Enkel voor hetero-koppels die uiteen gaan of als er zich een andere situatie voordoet waarbij er een oplossing voor het bestaande kind moet gevonden worden, zou er een speciale regeling moeten zijn, zoals die momenteel al is. Maar geen regeling voor homokoppels, waarmee ik één homo bedoel die een kind wil adopteren, maar eigenlijk al lang samenwoont met zijn vriend ofzo én uiteraard ook geen alleenstaande homo's.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be