Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2003, 09:43   #1
struiK
Vreemdeling

struiK's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

Nu we volop in den blok zitten valt het mij op dat ik toch wel heel wat engelstalige brokken cursus te verwerken krijg.
Overal in Europa worden meer en meer richtingen gedoceerd in 't engels, moeten wij ook in Vlaanderen daarin veel verder gaan en ons engelstalig onderwijsaanbod sterk uitbreiden. of moeten we daar uiterst behoedzaam mee omspringen en zoveel mogelijk het Nederlands gebruiken om te doceren of te publiceren.
Pro-engels kan je zeggen dat dit het Europese denken alleen maar kan stimuleren en de arbeidersmobiliteit tussen onze Europese Staten sterk kan doen toenemen. Door het meer universele karakter van het Engels wordt samenwerking gestimuleerd met andere universiteiten hetgeen ons wetenschappelijk onderzoek ten goede kan komen.
Contra-Engels gaat het vooral over ons Nederlands niet verder te verengelsen. de positie van Nederlands als wetenschapstaal niet te ondermijnen. Dat we geen Engelse bourgoisie kweken gelijkaardig aan de Franstalige bourgoisie van de 19de en 20ste Eeuw. Dat we de verworvenheden die het Nederlands binnen Belgie heeft verkregen niet op de helling zetten,...
Welke argumenten zijn nu het belangrijkst?
Welke richting moeten we uit? meer Engels of terug meer Nederlands?
graag jullie mening, ik ben er zelf niet uit
Oud 12 mei 2003, 10:04   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Het kan niet zo zijn dat de hoofdtaal op de universtiteiten en hogescholen opeens geen Nederlands meer zou zijn. Maar er zijn sowieso een aantal begrippen die vanuit andere talen komen.

Economische begrippen uit het Engels en ook allerlei speciale woorden voor specifieke beroepen uit andere talen: Frans, Duits, Spaans, ... .
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 14:24   #3
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het verkeerd om de colleges in een andere dan de "moedertaal" van de studenten te geven, en met moedertaal bedoel ik de taal die in een bepaald taalgebied wordt gesproken zoals het Nederlands in Vlaanderen. Toen ik nog aan de VUB studeerde waren er maar een handvol colleges in andere talen, vooral omdat de professoren die deze colleges gaven buitenlanders waren. Ik heb zelf een cursus over communicatiewetenschappen in het Duits moeten volgen omdat die professor een Duitser was. Zijn Nederlands was zo slecht (respect ! hij probeerde het tenminste !) dat we hem vroegen om zijn in het Nederlands uitgetypte notities te mogen copiëren terwijl hij zijn colleges dan in het Duits zou geven zodat we het zo optimaal mogelijk konden volgen.

Het Engels is wel gemakkelijk als "universele taal" zoals het Latijns in de Middeleeuwen en tot lang daarna de voertaal was op de universiteiten in Europa, maar ik wil waarschuwen voor taalverarming nu wij meer en meer Engelse uitdrukkingen overnemen, alleen al door de invloed van het internet. Ik betrap mijzelf er regelmatig op Engelse woorden te gebruiken om iets uit te drukken dat ik niet meer in het Nederlands kon, maar dat komt dan ook omdat ik vrijwel uitsluitend Engelstalige SF- en Fantasy-literatuur lees en in het Engels communiceer met mijn internationale contacten. Ik merk zelf dat mijn Nederlands taalgebruik armer is geworden. Hoe moet het dan wel niet zijn als studenten hun colleges uitsluitend of voornamelijk in het Engels zullen volgen ?
De door mij aan de VUB gevolgde richting communicatiewetenschappen heeft als basis het werk dat door verschillende Duitse communicatiewetenschappers (die voor en na WOII naar de USA zijn geëmigreerd) was verricht, vandaar dat we ook verplicht waren om hun werken in het Duits en het Engels te lezen. Wij leerden die talen snel genoeg hoor !

Conclusie: ik ben tegen het in het Engels doceren op de universiteiten en hogescholen. Ik ben wel voorstander van een degelijk taalonderwijs om internationaal te kunnen werken. De dwang om Frans te leren zou moeten vallen voor de noodzaak om Engels te leren, net zoals de Franstaligen er beter aan zouden doen om Engels te leren in plaats van Nederlands. Wie verder wil komen kan dan Frans en Spaans bijnemen. Ik spreek zelf 4 talen vloeiend en heb noties van een vijfde + gebarentaal, maar ik besef dat ik daarmee wel een uitzondering ben. Men wilt onderwijs afbouwen om de kinderen meer te laten spelen... mijn visie is de kinderen extra lessen bij te geven om hen in staat te stellen zich internationaal te kunnen uitdrukken !
Oud 12 mei 2003, 15:58   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Heel simpel: onderwijs moet een zo laag mogelijke drempel hebben, zodat iedereen kan studeren. Een andere taal is een nodeloze drempel, die het eerst bij de socio-economisch zwaksten zal gevoeld worden.

Doet gij echter Romaanse of zo, kunt gij wel voor mijn part schoontjes verrekken en mogen de lessen allemaal in een Romaanse taal zijn.
Oud 12 mei 2003, 17:50   #5
Kotsmos
Minister-President

Standaard

In principe zou ik natuurlijk het liefst al mijn lessen in het Nederlands krijgen, en zeker mijn cursussen. Dat laatste is goed doenbaar, maar wat met gastprofessoren die geen Nederlands kunnen?
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 14:52   #6
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Hmm Babeth....Vilvoorde....VUB....Fantasy....

Ooit nog cantor van KBS geweest Babeth?
Oud 13 mei 2003, 15:10   #7
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in wat er mis is met Engels aan onze hogescholen en universiteiten, zolang de staat maar niet beslist dat alle lessen in het Engels moeten zijn.

Alle software, boeken, ... zijn toch al in het Engels. In onderzoek schrijf je al je papers in het Engels. Je collega op je labo spreken vaak ook geen Nederlands.

Je hebt als student nog altijd de vrije keuze om naar een richting te gaan die in het Nederlands gedoceerd wordt. Op die manier ontstaat er concurrentie tussen de verschillende richtingen, waardoor zeker niet alles in het Engels zal worden, want dat zou teveel studenten (en dus geld) wegjagen.
Als daarentegen blijkt dat de studenten het niet erg vinden om in het Engels les te volgen, dan is een wet nutteloos. Dus dan hoeft hij ook niet gestemd worden.
Ik vind dus dat er in géén geval een politieke belissing over moet genomen worden.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 15:59   #8
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik zie niet in wat er mis is met Engels aan onze hogescholen en universiteiten, zolang de staat maar niet beslist dat alle lessen in het Engels moeten zijn.
Het creëert een sociale drempel. Kijk eens naar uw geschiedenis om het in te zien. Vlamingen waren boerkes, intellectueel achtergesteld omdat het hoger onderwijs enkel in het Frans was. Het is die drempel van de anderstaligheid die Vlaanderen zijn intellectuele fine fleur heeft gegeven en verantwoordelijk is voor onze rijkdom. Vergeet niet dat onze enigste natuurlijke grondstof onze grijze massa is.
Oud 13 mei 2003, 16:50   #9
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Het is vooral belangrijk voor de arbeidskansen van onze studenten om de lessen volledig in Nederlands te geven.
Weg met die vreemde talen!

Wat gaat het volgende zijn?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 18:42   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Nah, gewoon weer zo eentje die graag opschept dat ze eens een blauwe maandag aan de VUB gezeten heeft.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 19:06   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is alles mis mee: het door de overheid georganiseerde of betoelaagde onderwijs is in de eerste plaats naar de eigen bevolking gericht en streeft haar verheffing dus na. Het is dan ook maar normaal dat dit onderricht in de taal van het volk gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 19:07   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je collega op je labo spreken vaak ook geen Nederlands.
Dan moeten die collega's maar Nederlands leren. Of beseffen die mensen soms niet dat ze in Vlaanderen komen werken?
Oud 13 mei 2003, 19:09   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In onderzoek schrijf je al je papers in het Engels.
Wie een blik werpt op de lijst eindverhandelingen van studenten als doctorandi aan de KUL stelt vast dat de overgrote meerderheid ervan nog steeds in het Nederlands is opgesteld.
Oud 13 mei 2003, 19:10   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IJe hebt als student nog altijd de vrije keuze om naar een richting te gaan die in het Nederlands gedoceerd wordt. Op die manier ontstaat er concurrentie tussen de verschillende richtingen, waardoor zeker niet alles in het Engels zal worden, want dat zou teveel studenten (en dus geld) wegjagen.
Als daarentegen blijkt dat de studenten het niet erg vinden om in het Engels les te volgen, dan is een wet nutteloos. Dus dan hoeft hij ook niet gestemd worden.
Indien onze voorvaders een dergelijke redenering hadden gevolgd dan waren onze universiteiten en hogescholen nog altijd Franstalig.
Oud 13 mei 2003, 19:11   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dus dat er in géén geval een politieke belissing over moet genomen worden.
Jazeker, in bijna alle Europese landen is de onderwijstaal strikt voorgeschreven (Nederland waarschijnlijk niet te na gesproken). Alleen in Vlaanderen zou dat niet mogen?
Oud 13 mei 2003, 19:14   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Het Engels is wel gemakkelijk als "universele taal" zoals het Latijns in de Middeleeuwen en tot lang daarna de voertaal was op de universiteiten in Europa ...
Engels is helemaal geen gemakkelijke taal. En wanneer dit een element zou zijn in het kiezen van een "universele taal" dan komt het Engels met zijn talrijke uitzonderingen in (werk)woordsvorming en -verbuiging, het sterk idiomatisch karakter en het wanordelijk spellingssysteem helemaal niet in aanmerking. De voorrang van het Engels is enkel te wijten aan de economische, culturele (en militaire) invloed op de wereld.

Een echt eenvoudige, maar toch aan verwoordingsmogelijkheden rijke taal is het Esperanto. Daarenboven is die nog eens volkomen neutraal.
Oud 14 mei 2003, 16:36   #17
Babeth
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Nah, gewoon weer zo eentje die graag opschept dat ze eens een blauwe maandag aan de VUB gezeten heeft.
Om ons Rafke teleur te stellen... het antwoord op de vraag van TomB is "ja." Dus weet TomB nu wie ik ben. En dus heb ik iemand die kan getuigen dat ik wel degelijk aan de VUB het gezeten. En er zelfs ben afgestudeerd...
Oud 14 mei 2003, 17:44   #18
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Om ons Rafke teleur te stellen... het antwoord op de vraag van TomB is "ja." Dus weet TomB nu wie ik ben. En dus heb ik iemand die kan getuigen dat ik wel degelijk aan de VUB het gezeten. En er zelfs ben afgestudeerd...
Dat ge afgestudeert bent dat weet ik niet, maar ge hebt er in alle geval lang gezeten En ik die dacht dat gij een linkse sloerie waart....
Oud 14 mei 2003, 17:45   #19
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Oh en: Maddox = Rudi B?
Oud 14 mei 2003, 21:38   #20
Babeth
Gouverneur

Standaard

Een linkse sloerie die meezingt op cantussen en het zelfs tot cantor schopt ? Vergeet het maar manneke... de meeste linksen vonden (en vinden vermoedelijk nog steeds) cantussen iets voor Vlaams-nationalisten en vieze Blokkers vanwege de taalstrijdliedjes en de "strenge" discipline van de praesessen. Er zaten misschien wel enkele linksen op de cantusen, maar ik ben van een andere politieke kant. Met de jaren is mijn gedachtengoed wat naar rechts opgeschoven... tja... een mens wordt ouder, bereikt de "jaren der onderscheids" en ziet uiteindelijk "Het Licht" zullen we maar zeggen. Ik blijf een voorstander van levenslang leren, en dus ook op politiek gebied. Iets waar mijn "vrijzinnige" kameraadjes nogal wat moeite mee hadden, en waarschijnlijk nog steeds hebben.
Wat dat "sloerie" betreft... ik heb aan de VUB slechts 3 lieven gehad, wat naar het schijnt een behoorlijk laag getal is. Maakt niet uit... liever kwaliteit dan kwantiteit en ik kan me tenminste nog alle namen herinneren.
En dat ge me lang op de campus hebt zien rondlopen klopt want ik heb er zes jaar gestudeerd (tja, 2 jaar langer dan de gebruikelijke 4 om die bijzondere licentie in de wacht te slepen).

Maddox is niet Rudi B. ! Rudi was wel een kameraad van mij maar mijn hart is uiteindelijk gaan toebehoren aan een vriendelijke, intelligente en vrolijke arbeider.

Ik vraag me eigenlijk wel af wie gij zijt omdat ge me kende... geef eens een hint ?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be