Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 september 2005, 19:02   #1
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard Dient het Vlaams Belang een sociaal-rechtse partij te zijn?

Toen ik vandaag wéér eens op Coolov site ging spioneren viel mijn oog op volgend artikel: http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/2005/09/13/blok.html

Met bijhorende cartoon van FDW die 1 of andere grootkapitalist belooft de vakbonden te zullen vernietigen.

Dit hebben we dus te dankzij aan marginalen als een Beliën die met hun associale visie op werkende Vlamingen extreem-links wel zéér goede argumenten geven om zich tegen het Belang te keren. Het vroegere Vlaams Blok heeft haar eerste stemmen altijd te danken gehad aan vroegere SP-stemmers en arbeiders die teleur gesteld waren in de traditionele politiek. Op de webstek van het VB léés ik het volgende:

Warm aanbevolen

In aanloop naar het economische najaarscongres 'Ondernemend Vlaanderen: welvaart voor iedereen!' organiseert de Studiedienst van het Vlaams Belang op woensdag 25 mei om 20 uur in het Elzenveld te Antwerpen een lezing door professor Hans-Hermann Hoppe. Onderwerp van de lezing is 'Small is beautiful... and profitable! About the economic advantages of small nations.' De lezing van professor Hoppe zal doorgaan in het Engels, een simultaanvertaling naar het Nederlands is uiteraard voorzien. De inleiding wordt gegeven door dr. Paul Beliën, Gerolf Annemans sluit de avond af.

Wie snel is - het aantal plaatsen is beperkt! - kan zich nog inschrijven via
[email protected].

Begrijpt het VB niet dat dit soort van lezingen wel eens tot resultaat zou hebben dat vélé Vlamingen zich tegen het VB zouden kunnen keren. Hans Hoppe 's visie op sociale zekerheid is nochtans simpel: "Bent u arm, dan hebt u pech". Een kaakslag aan al de Vlaamse arbeiders(in het bijzonder de strijdvaardige dokwerkers(waartoe ook ik behoor)die elke dag opnieuw zich het beste van het beste geven om de Vlaamse economie draaiende te houden. Geflirt met het Groot-kapitaal leidt tot overwinning voor extreem-links die zich steeds op hetzelfde principe kan beroepen: het VB is associaal, liberaal en voor "rijk volk eerst" . Wordt het niet eens tijd dat de grootste nationalistische partij in Vlaanderen een méér anti-kapitalistischere, solidaristische koers terug gaat varen inplaats van dat geflirt met ultra-associaal liberalisme anders vrees ik dat links en extreem-links altijd de lakens zullen blijven uitdelen in Vlaanderen als was het maar alléén omdat vélé Vlamingen bezorgd zijn over hun job en de sociale voorzieningen. Dat ze in ieder geval beginnen om die associale zak Beliën eruit te kegelen!!!
Breydel is offline  
Oud 13 september 2005, 19:07   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

We zullen wel zien in november. Voorlopig is er geen enkele reden om te twijfelen. Dat men poogt de ganse "rechts"-liberale kliek voor de solidaristische kar te spannen is geen probleem en is zelfs positief. Het verzwakt verder de politieke liberale krachten.

Alles hangt af van het feit of men het solidarisme als een vrijwillige zaak dan wel als een plicht zal aanzien. Het eerste zou liberaal zijn en compleet verwerpelijk. Ook die vlaktaks mag er niet door komen. Ik denk dat we er -gelet op de achtergrond van diegenen die de beslissingen nemen- gerust mogen in zijn.
Guderian is offline  
Oud 13 september 2005, 19:13   #3
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
We zullen wel zien in november. Voorlopig is er geen enkele reden om te twijfelen. Dat men poogt de ganse "rechts"-liberale kliek voor de solidaristische kar te spannen is geen probleem en is zelfs positief. Het verzwakt verder de politieke liberale krachten.

Alles hangt af van het feit of men het solidarisme als een vrijwillige zaak dan wel als een plicht zal aanzien. Het eerste zou liberaal zijn en compleet verwerpelijk. Ook die vlaktaks mag er niet door komen. Ik denk dat we er -gelet op de achtergrond van diegenen die de beslissingen nemen- gerust mogen in zijn.
Het feit toch dat de top van het VB er géén problemen mee heeft om een associale zak als Beliën in naam van het gehéle VB te laten spreken verontrust mij wel zéér. All by all, blijf ik uiteraard trouw als kiezer aan Vlaanderen's enigste rechts-nationale oppositie maar wij moeten waakzaam blijven en figuren als Beliën proberen zovéél mogelijk stokken in de wielen te steken.
Breydel is offline  
Oud 13 september 2005, 20:27   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je gelooft toch echt niet dat nadat ze 20 jaar en meer lippendienst hebben bewezen aan het solidarisme ze nu opeens met een solidaristische economisch programma voor de dag zullen komen en dat dan gebruiken om door te breken bij de rechts-liberale economische elite in Vlaanderen, wat volgens u noodzakelijk is om onafhankelijk te worden. Uiteraard heb je gelijk dat we moeten afwachten wat het zal geven maar ik heb de indruk dat je je eerder vastklempt aan de laatste strohalm dan de zaak met een heldere blik bekijkt. De idee dat je op dit moment rechts-liberaal Vlaanderen voor je 'solidaristische' kar kan spannen is gewoon idioot. Ik heb in ieder geval geen enkele indicatie dat het VB daar mee bezig is. Dewinter wil ook naar Israël gaan zeker om de Antwerpse joden voor zijn solidaristische kar te spannen?

Ik gok op een mosselen nog vis programma in de goede oude CVP traditie, dat laat ons duidelijk zijn niet solidaristisch is maar een compromis. Daarnaast zullen er aantal liberale accenten inzitten als zoethoudertje voor service-club Vlaanderen. De gewone Vlaming zal moeten wachten op een Vlaamse onafhankelijkheid waarna de mana uit de hemel zal vallen. Nu, ik weet het niet.
solidarnosc is offline  
Oud 13 september 2005, 21:03   #5
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Je gelooft toch echt niet dat nadat ze 20 jaar en meer lippendienst hebben bewezen aan het solidarisme ze nu opeens met een solidaristische economisch programma voor de dag zullen komen en dat dan gebruiken om door te breken bij de rechts-liberale economische elite in Vlaanderen, wat volgens u noodzakelijk is om onafhankelijk te worden. Uiteraard heb je gelijk dat we moeten afwachten wat het zal geven maar ik heb de indruk dat je je eerder vastklempt aan de laatste strohalm dan de zaak met een heldere blik bekijkt. De idee dat je op dit moment rechts-liberaal Vlaanderen voor je 'solidaristische' kar kan spannen is gewoon idioot. Ik heb in ieder geval geen enkele indicatie dat het VB daar mee bezig is. Dewinter wil ook naar Israël gaan zeker om de Antwerpse joden voor zijn solidaristische kar te spannen?

Ik gok op een mosselen nog vis programma in de goede oude CVP traditie, dat laat ons duidelijk zijn niet solidaristisch is maar een compromis. Daarnaast zullen er aantal liberale accenten inzitten als zoethoudertje voor service-club Vlaanderen. De gewone Vlaming zal moeten wachten op een Vlaamse onafhankelijkheid waarna de mana uit de hemel zal vallen. Nu, ik weet het niet.
Het VB neemt terecht de nodige afstand van het historische solidarisme dat te sterk met het tijdperk van de jaren '20:'30 verweven is en dus ook met de maatschappioj en de problemen van toen. Niemand mag verwachten dat het VB plots een nieuw Verdinaso-programma zal voorleggen. Dat kan niet en dat is ook niet gewenst. Dat werd hier overigens ook al eerder uitvoerig besproken.

Het VB zal allicht verderborduren op de visie zoals deze was op het einde van de Vlaams Blok-periode. Ik raad u en de vele andere lezers eens aan om te trachten aan de brochure 'Vlaams Blok, sociale volkspartij' te geraken, geschreven door oa Koen Bultinck en Guy D'Haeseleer. Als ik me niet vergis ook op pdf-bestand te vinden op internet. Daarin staan regelrechte anti-liberale standpunten. Voor een uitdrukkelijk sociale politiek, die ten andere het logische vervolg is van het volksnationalisme.

Beliën en zijn ultra-liberale kliek worden gedoogd. En ja, voor mij persoonlijk gaat dit net als voor 'Breydel' ook al te ver. Maar anderzijds kan ik best begrijpen dat de partij dit doet. Een politieke partij in de volle betekenis van partij, betekent pas iets bij een grote hoeveelheid aan stemmen. En die rechts-liberale stemmen zijn zeker welkom, maar een rechts-liberale politiek mogen ze uiteraard niet verwachten.

Moch het zo zijn (maar ik herhaal: ik acht er zeer weinig kans toe) dat het VB op sociaal-economisch vlak liberaal wordt, dan verliest de partij gegarandeerd een groot aantal militanten. Niet zozeer een grote groep kiezers, maar wel noodzakelijke militanten. En die zijn noodzakelijk als een partij wil overleven op langere termijn. Verkiezingsnederlagen en een afkalving van de kiezersmassa zijn slechts tijdelijk, maar kaders en militanten niet. De VB-partijtop weet perfect wat ze moet doen, het zijn grootmeesters in politieke communicatie.
Guderian is offline  
Oud 13 september 2005, 21:06   #6
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breydel
Het feit toch dat de top van het VB er géén problemen mee heeft om een associale zak als Beliën in naam van het gehéle VB te laten spreken verontrust mij wel zéér. All by all, blijf ik uiteraard trouw als kiezer aan Vlaanderen's enigste rechts-nationale oppositie maar wij moeten waakzaam blijven en figuren als Beliën proberen zovéél mogelijk stokken in de wielen te steken.
Zie m'n PM. Bepaalde zaken zijn nu eenmaal niet bestemd voor de "vijand".

Guderian is offline  
Oud 13 september 2005, 21:35   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VB neemt terecht de nodige afstand van het historische solidarisme dat te sterk met het tijdperk van de jaren '20:'30 verweven is en dus ook met de maatschappioj en de problemen van toen. Niemand mag verwachten dat het VB plots een nieuw Verdinaso-programma zal voorleggen. Dat kan niet en dat is ook niet gewenst. Dat werd hier overigens ook al eerder uitvoerig besproken.

Het VB zal allicht verderborduren op de visie zoals deze was op het einde van de Vlaams Blok-periode. Ik raad u en de vele andere lezers eens aan om te trachten aan de brochure 'Vlaams Blok, sociale volkspartij' te geraken, geschreven door oa Koen Bultinck en Guy D'Haeseleer. Als ik me niet vergis ook op pdf-bestand te vinden op internet. Daarin staan regelrechte anti-liberale standpunten. Voor een uitdrukkelijk sociale politiek, die ten andere het logische vervolg is van het volksnationalisme.

Beliën en zijn ultra-liberale kliek worden gedoogd. En ja, voor mij persoonlijk gaat dit net als voor 'Breydel' ook al te ver. Maar anderzijds kan ik best begrijpen dat de partij dit doet. Een politieke partij in de volle betekenis van partij, betekent pas iets bij een grote hoeveelheid aan stemmen. En die rechts-liberale stemmen zijn zeker welkom, maar een rechts-liberale politiek mogen ze uiteraard niet verwachten.

Moch het zo zijn (maar ik herhaal: ik acht er zeer weinig kans toe) dat het VB op sociaal-economisch vlak liberaal wordt, dan verliest de partij gegarandeerd een groot aantal militanten. Niet zozeer een grote groep kiezers, maar wel noodzakelijke militanten. En die zijn noodzakelijk als een partij wil overleven op langere termijn. Verkiezingsnederlagen en een afkalving van de kiezersmassa zijn slechts tijdelijk, maar kaders en militanten niet. De VB-partijtop weet perfect wat ze moet doen, het zijn grootmeesters in politieke communicatie.
Uiteraard zou het onozel zijn om met een klassiek solidarisme uit te pakken maar het huidig alternatief van het VB komt niet echt uit de verf. Het minste wat je toch kan zeggen is dat ze zich niet echt op sociaal-economische onderwerpen profileren en waarom zouden ze ook. Maar bon we zullen zien wat de toekomst brengt. De vraag is uiteraard ook of een partij vandaag de dag nog veel interesse heeft in haar militanten, laat staan haar leden. Vroeger waren ze nog nodig om geld in het laadje te brengen maar nu kosten ze meer geld dan ze opbrengen. Veel leden hebben staat mooi in de statistieken maar er zijn weinig partijen die hun leden echt actief betrekken bij de werking en uitbouw van hun partij. Nu, bij verkiezingen zijn ze uiteraard handig om het vuile werk te doen en dat is wellicht ook een reden waarom ze hen af en toe wat brokken toesmijten.

De kaders van de burgerlijke partijen bestaan ook voor een groot percentage uit carièristen die gerust van partij veranderen om een mooi postje te bemachtigen. Bij het VB is dat wellicht minder het geval op dit moment, al moet ik zeggen dat de kwaliteit van de NSV'ers er de laatste jaren ook niet echt op verbeterd is. Wat een liberale praat je van die mannen soms te horen krijgt en dan zijn ze nog niet eens afgestudeerd, djeezes. Ik weet best dat een unief niet echt goed is voor het gezond verstand maar toch.

Dat ze qua communicatie geen lessen hebben te krijgen van anderen zal ik ook niet ontkennen. De burgerlijke tegenstand is echter ook zeer zwak (de SP-a is maar al te blij dat ze van dat verzuurd balast verlost zijn - de VLD is meer met zichzelf bezig dan met iets anders en de CD&V is zo establishment en burgerlijk als maar kan zijn, idem voor de N-VA, en Groen! tja ) en helaas staat de linkerzijde in Vlaanderen nergens in vergelijking met een aantal omringende landen maar daar wordt uiteraard aan gewerkt.

A propos. Moest jij niet in Griekenland zijn. 8)
solidarnosc is offline  
Oud 13 september 2005, 21:39   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie m'n PM. Bepaalde zaken zijn nu eenmaal niet bestemd voor de "vijand".

Mooi, dat wil dan een rood-zwart front vormen en dan mag ik nog niet eens meelezen. Fijn van je. Ik hoop toch echt dat je met "vijand" de liberalen op dit forum wil zeggen hoor anders ziet het er niet goed uit voor onze "relatie".
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 10:44   #9
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Waarom heb ik de indruk dat er een schisma dreigt binnen het VB... .
Oud 14 september 2005, 12:10   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Waarom heb ik de indruk dat er een schisma dreigt binnen het VB... .
Verklaar je nader?
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 13:06   #11
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooi, dat wil dan een rood-zwart front vormen en dan mag ik nog niet eens meelezen. Fijn van je. Ik hoop toch echt dat je met "vijand" de liberalen op dit forum wil zeggen hoor anders ziet het er niet goed uit voor onze "relatie".
Nope, we zijn vragende partij voor een zwart-rood front, niet en rood-zwart.

Afijn, met "vijand" wordt inderdaad al het scum of the earth bedoeld dat zich tot het blauwe fabriekje bekent.
Guderian is offline  
Oud 14 september 2005, 13:19   #12
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard zou het onozel zijn om met een klassiek solidarisme uit te pakken maar het huidig alternatief van het VB komt niet echt uit de verf. Het minste wat je toch kan zeggen is dat ze zich niet echt op sociaal-economische onderwerpen profileren en waarom zouden ze ook. Maar bon we zullen zien wat de toekomst brengt. De vraag is uiteraard ook of een partij vandaag de dag nog veel interesse heeft in haar militanten, laat staan haar leden. Vroeger waren ze nog nodig om geld in het laadje te brengen maar nu kosten ze meer geld dan ze opbrengen. Veel leden hebben staat mooi in de statistieken maar er zijn weinig partijen die hun leden echt actief betrekken bij de werking en uitbouw van hun partij. Nu, bij verkiezingen zijn ze uiteraard handig om het vuile werk te doen en dat is wellicht ook een reden waarom ze hen af en toe wat brokken toesmijten.
Grotendeels juist, maar wat jullie in de LSP blijkbaar niet beseffen is dat het onmogelijk is om al jouw leden te betrekken in de werking en discussie binnen een partij van zodra je een echte massapartij wordt. En dat is de LSP niet. Maar een partij heeft net de kwantiteit aan aanhangers nodig om iets te betekenen, zoniet blijft het een marginaal discussiegroepje. Indien de LSP er ooit in zou slagen zo groot te worden als het VB nu is (wat ik onmogelijk acht door jullie doctrinaire strakheid), dan zou de LSP onmogelijk nog kunnen werken zoals nu. Maar soit, het is niet aan mij om jullie rekening te maken uiteraard...
Citaat:
De kaders van de burgerlijke partijen bestaan ook voor een groot percentage uit carièristen die gerust van partij veranderen om een mooi postje te bemachtigen. Bij het VB is dat wellicht minder het geval op dit moment, al moet ik zeggen dat de kwaliteit van de NSV'ers er de laatste jaren ook niet echt op verbeterd is. Wat een liberale praat je van die mannen soms te horen krijgt en dan zijn ze nog niet eens afgestudeerd, djeezes. Ik weet best dat een unief niet echt goed is voor het gezond verstand maar toch.
Jullie hebben altijd al de fout gemaakt om de NSV als dé studentenvereniging van het VB te aanzien. Eigenaardig maar fout. Binnen de NSV zijn idd VB'ers actief, maar ook NiVeAnen, CD&V'ers en zelfs (jammergenoeg) enkele VLD'ers. Ik ken zelfs een NSV'er die voor Groen! heeft gestemd bij de laatste verkiezingen, uit protest tegen de kiesdrempel. En ik ga niet ontkennen dat de intellectuele kwaliteit van de NSV'ers in het algemeen nu wat minder is dan in de jaren '80. Maar dat geldt voor de ganse studentengemeenschap, die minder kritisch geworden is en die verziekt is door luxe. Maar het VB recruteert al lang niet meer enkel uit de NSV. De jaren'80 generatie van de NSV'ers zijn in belangrijke mate bij die partij terecht gekomen, maar nu haalt het VB veel universitaire medewerkers uit studenten die actief waren in KVHV of totaal niet actief in een studentenclub maar als student enkel actief waren in VBJ zelf.
Citaat:
Dat ze qua communicatie geen lessen hebben te krijgen van anderen zal ik ook niet ontkennen. De burgerlijke tegenstand is echter ook zeer zwak (de SP-a is maar al te blij dat ze van dat verzuurd balast verlost zijn - de VLD is meer met zichzelf bezig dan met iets anders en de CD&V is zo establishment en burgerlijk als maar kan zijn, idem voor de N-VA, en Groen! tja ) en helaas staat de linkerzijde in Vlaanderen nergens in vergelijking met een aantal omringende landen maar daar wordt uiteraard aan gewerkt.
Wees gerust dat de traditionele partijen die "verzuurde balast" maar al te graag als kiezers zouden willen zien terugkeren naar hun oude schaapstal. En wat die "linkerzijde" betreft, we hoeven ons daar weinig zorgen over te maken gelet op de sterke onderlinge verdeeldheid, het gebrek aan charismatische figuren, de doctrinaire strakheid en het ideologisch archaïsme.
Citaat:
A propos. Moest jij niet in Griekenland zijn. 8)
Waarom?
Guderian is offline  
Oud 14 september 2005, 16:14   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We hebben nooit beweerd dat we een massapartij zouden zijn. Dat zou ook behoorlijk absurd zijn gezien ons aantal. In het groter worden schuilen er inderdaad een aantal gevaren. Dit was bijvoorbeeld zeer duidelijk in de degeneratie van de sociaal-democratische partijen waarvan de leiding vooral steunde op de niet-actieve leden. Nietemin is er een groot verschil tussen nu waarin de partij gesubsideerd wordt door de staat en geleid door reclamebureaus en betaalde krachten en een aantal jaar terug.

De banden tussen NSV en VB zijn vele malen nauwer dan die met andere partijen. Dat dit misschien wat minder is dan vroeger kan wel zijn maar nietemin komen we iedere keer VB mandatarissen tegen op acties van de NSV en nooit van andere partijen. Niet dat dit alles wil zeggen maar toch.

Als kiezers misschien wel maar als leden zijn ze blij dat ze er vanaf zijn. De degout dat die salonsocialisten van Animo en SP-a hebben voor het 'klootjesvolk' laat niet echt veel aan de verbeelding over. Het is allemaal de schuld van de 'verzuurden' dat het VB gegroeid is. Hun eigen politiek en beleid is uiteraard altijd al goed geweest voor de 'mensen'. Dat is ook een van de redenen dat de band tussen SP-a en ABVV aan het verwateren is. Het actief lidmaatschap van ABVV en SP-a liggen steeds verder uit elkaar.

De verdeeldheid ter linkerzijde op zich is niet zo erg. In het Duitsland van de jaren 20 waren er tientallen rechts-radikale partijen en organisaties. Een samensmelting zou op zich geen echte stap vooruit zijn op dit moment maar dat kan als de omstandigheden anders worden snel veranderen. Kijk maar naar de Linkspartei. Dat er op dit moment geen charismatische figuren ter linkerzijde (meer) zijn klopt. De ideologie hoeft geen hinderpaal zijn om met elkaar samen te werken. In het verleden hebben we wel al samengewerkt met anderen en dat zullen we in de (dichte) toekomst zeker ook doen. Er is een groot verschil trouwens tussen water in de wijn te doen en op een opportunistische manier proberen om stemmen te winnen. Het laatste leidt tot toestanden zoals de coalitie tussen de PVDA en de AEL en daar staan we niet echt op te wachten.

http://www.lsp-mas.be/lsp/archief/20...iekenland.html

http://www.cjp.org/content_display.h...ticleID=161908

http://www.wiesenthal.com/site/apps/...494&ct=1382273

Daarom dat de Geert het nummer van de Simon vroeg.

Het had gekund dat daar ook een Vlaamse delegatie naar toe zou gaan. Niet van het VB uiteraard maar mensen uit uw kringen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by solidarnosc on 14-09-2005 at 17:25
Reason:
--------------------------------

We hebben nooit beweerd dat we een massapartij zouden zijn. Dat zou ook behoorlijk absurd zijn gezien ons aantal. In het groter worden schuilen er inderdaad een aantal gevaren. Dit was bijvoorbeeld zeer duidelijk in de degeneratie van de sociaal-democratische partijen waarvan de leiding vooral steunde op de niet-actieve leden. Nietemin is er een groot verschil tussen nu waarin de partij gesubsideerd wordt door de staat en geleid door reclamebureaus en betaalde krachten en een aantal jaar terug.

De banden tussen NSV en VB zijn vele malen nauwer dan die met andere partijen. Dat dit misschien wat minder is dan vroeger kan wel zijn maar nietemin komen we iedere keer VB mandatarissen tegen op acties van de NSV en nooit van andere partijen. Niet dat dit alles wil zeggen maar toch.

Als kiezers misschien wel maar als leden zijn ze blij dat ze er vanaf zijn. De degout dat die salonsocialisten van Animo en SP-a hebben voor het 'klootjesvolk' laat niet echt veel aan de verbeelding over. Het is allemaal de schuld van de 'verzuurden' dat het VB gegroeid is. Hun eigen politiek en beleid is uiteraard altijd al goed geweest voor de 'mensen'. Dat is ook een van de redenen dat de band tussen SP-a en ABVV aan het verwateren is. Het actief lidmaatschap van ABVV en SP-a liggen steeds verder uit elkaar.

De verdeeldheid ter linkerzijde op zich is niet zo erg. In het Duitsland van de jaren 20 waren er tientallen rechts-radikale partijen en organisaties. Een samensmelting zou op zich geen echte stap vooruit zijn op dit moment maar dat kan als de omstandigheden anders worden snel veranderen. Kijk maar naar de Linkspartei. Dat er op dit moment geen charismatische figuren ter linkerzijde (meer) zijn klopt. De ideologie hoeft geen hinderpaal zijn om met elkaar samen te werken. In het verleden hebben we wel al samengewerkt met anderen en dat zullen we in de (dichte) toekomst zeker ook doen. Er is een groot verschil trouwens tussen water in de wijn te doen en op een opportunistische manier proberen om stemmen te winnen. Het laatste leidt tot toestanden zoals de coalitie tussen de PVDA en de AEL en daar staan we niet echt op te wachten.

Het had gekund dat daar ook een Vlaamse delegatie naar toe zou gaan. Niet van het VB uiteraard maar mensen uit uw kringen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Het had gekund dat daar ook een Vlaamse delegatie naar toe zou gaan. Niet van het VB uiteraard maar mensen uit uw kringen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 september 2005 om 16:25.
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 21:45   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ligt Beliën nu nog altyd niet uit het Blok? Dat die na zijn streek in de Standaard zijn mond nog mag open doen snap ik niet.
Ambiorix is offline  
Oud 14 september 2005, 21:59   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Moch het zo zijn (maar ik herhaal: ik acht er zeer weinig kans toe) dat het VB op sociaal-economisch vlak liberaal wordt, dan verliest de partij gegarandeerd een groot aantal militanten.
inderdaad.
Ik heb al een protestemail gestuurd naar:
[email protected]
Zet zoveel mogelijk mensen aan om dit ook te doen (protesteren tegen een eventuele liberale uitkomst van het komende congres). FDW heeft vorig jaar duidelijk gesteld dat de partij NATIONALISTISCH is en dus n�*et liberaal.[edit]
[size=1]After edit by Ambiorix on 14-09-2005 at 22:59
Reason:

Citaat:
Moch het zo zijn (maar ik herhaal: ik acht er zeer weinig kans toe) dat het VB op sociaal-economisch vlak liberaal wordt, dan verliest de partij gegarandeerd een groot aantal militanten.
inderdaad.
[email protected]
Zet zoveel mogelijk mensen aan om dit ook te doen (protesteren tegen een eventuele liberale uitkomst van het komende congres). FDW heeft vorig jaar duidelijk gesteld dat de partij NATIONALISTISCH is en dus n�*et liberaal.[/size]

Citaat:
inderdaad.
[email protected]
Zet zoveel mogelijk mensen aan om dit ook te doen (protesteren tegen een eventuele liberale uitkomst van het komende congres). FDW heeft vorig jaar duidelijk gesteld dat de partij NATIONALISTISCH is en dus n�*et liberaal.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 september 2005 om 21:59.
Ambiorix is offline  
Oud 14 september 2005, 22:00   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
ligt Beliën nu nog altyd niet uit het Blok? Dat die na zijn streek in de Standaard zijn mond nog mag open doen snap ik niet.
Beliën buitenzetten zou op dit moment wellicht meer schade doen dan goeds. Het zou wellicht ook geen goed signaal zijn voor de rechts-liberalen die ze momenteel aan het opvrijen zijn. Wil ik maar zeggen dan ie van mijn part gerust mag blijven.
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 22:02   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inderdaad.
[email protected]
Zet zoveel mogelijk mensen aan om dit ook te doen (protesteren tegen een eventuele liberale uitkomst van het komende congres). FDW heeft vorig jaar duidelijk gesteld dat de partij NATIONALISTISCH is en dus n�*et liberaal.
Zo te zien ben je er toch niet helemaal gerust in. Toch fijn om te horen dat de militanten actief betrokken worden bij het optstellen van die tekst. Mocht ik u zijn zou ik alvast maar een pak gaan kopen want zonder komt ge wellicht niet meer binnen op dat congres. [edit]
[size=1]After edit by solidarnosc on 14-09-2005 at 23:04
Reason:

Citaat:
inderdaad.
[email protected]
Zet zoveel mogelijk mensen aan om dit ook te doen (protesteren tegen een eventuele liberale uitkomst van het komende congres). FDW heeft vorig jaar duidelijk gesteld dat de partij NATIONALISTISCH is en dus n�*et liberaal.
Zo te zien ben je er toch niet helemaal gerust in. Toch fijn om te horen dat de militanten actief betrokken worden bij het optstellen van die tekst. Mocht ik u zijn zou ik alvast maar een pak gaan kopen want zonder komt ge wellicht niet meer binnen op dat congres. [/size]

Citaat:
inderdaad.
[email protected]
Zo te zien ben je er toch niet helemaal gerust in. Toch fijn om te horen dat de militanten actief betrokken worden bij het optstellen van die tekst. [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 14 september 2005 om 22:04.
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 22:03   #18
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Zo te zien ben je er toch niet helemaal gerust in. Toch fijn om te horen dat de militanten actief betrokken worden bij het optstellen van die tekst.
ik ben geen partij-lid noch -militant8)[edit]
[size=1]After edit by Ambiorix on 14-09-2005 at 23:03
Reason:

Citaat:
Zo te zien ben je er toch niet helemaal gerust in. Toch fijn om te horen dat de militanten actief betrokken worden bij het optstellen van die tekst.
ik ben geen partij-lid noch -militant8)[/size]

Citaat:
ik ben geen lid noch militant8)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 september 2005 om 22:03.
Ambiorix is offline  
Oud 14 september 2005, 22:09   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben geen partij-lid noch -militant8)
Vreemd dat zoveel niet militanten toch nog zoveel belang hechten aan wat ze daar op het Madouplein allemaal uitrichten. Men zou bijna beginnen te denken dat sommigen voor de 'zaak' de eer aan zichzelf gehouden hebben. Stel je voor dat iemand van 'jullie' op dit moment samen met iemand van het VB wordt gezien.
solidarnosc is offline  
Oud 14 september 2005, 22:10   #20
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Het VB zou beter een rechts-liberale koers volgen, hun kiezers hebben toch geen alternatief (op welke partij zullen guderian en breydel anders stemmen? De SP-a? De LSP? ). Beter een liberale koers varen en wat solidaristische praat verkopen om de basis van laaggeschoolde untermenschen (zoals Breydel de dokwerker) koest te houden.
Phrea|K is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be