Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2003, 14:04   #1
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Als docent in wording moet je goed kunnen improviseren. Je weet nooit wat voor over het paard getilde figuren in je klas kunt aantreffen. Daarom had een docente een kleine verassing voor ons in petto. We moesten even snel een lesje draaien van rond de tien minuten, impvrovisatie op het natuurlijke af. Het onderwerp mocht je zelf verzinnen, en na een korte bedenktijd had ik een onderwerp gevonden waar ik honderduit over kon lullen. Mijn korte les noemde ik "vooroordelen". Welke vooroordelen zijn er over Marokkanen en welke vooroordlen zijn er over de Belgen?
De klas vond het boeiend, en we begonnen met de etnische groep waar ze als belgen het meest over schijnen te weten, de Marokkanen.

'Marokkanen zijn crimineel en ze stelen alles wat los en vast zit, Marokkanen vallen vaak vrouwen lastig. Zelfs Belgische vrouwen kunnen ze niet met rust laten. Ze willen wel Belgische meisjes maar mogen niet aan hun meiden komen (en terecht). Ze dragen van die leren jassen
met een bontkraag en ze hebben vaak opgeschoren hoofden. Marokkanen vechten veel, het zijn agressieve mannetjes. Ze zijn lui en leven van de ocmw en van de onterechte uitkeringen.
Ze willen snel veel geld verdienen en doen dat door hasjiesj en drugs te verkopen.
Ze gaan elk jaar in een propvol busje naar Marokko waar ze grote huizen hebben. Ze jatten je vuilnis. wanneer je een bank weggooit dan wordt hij binnen de 5 minuten meegesjouwd door een Marokkaanse vader en zijn drie zooons. Ze zijn dom en allemaal laaggeschoold.
Marokkanen zijn extremistische moslims, ze doen aan rellen. En ze komen op voor de Palestijnen.
Ze zijn anti-Joods en zingen in hun vrije tijd "hamas, hamas, Joden aan het gas". Marokkaanse vrouwen worden onderdrukt, ze moeten een hoofddoekje dragen. Ze hebben Islamitische scholen die
die ze dan gaan misbrruiken door daar terroristen op te leiden.

Een hele waslijst aan vooroordelen. De klas werd steeds enthousiaster. Het leek wel alsof ze het al die tijd opzettelijk in zich moesten houden. Nu ze vrijelijker op Marokkanen mochten schelden viel er een zware last van hun schouders. Marokkanen zus, Marokkanen zo, en hoe! Het bord
werd te klein voor het vele verontwaardigde gezwets. Na alles aangehoord te hebben was het tijd om aandacht te besteden aan de vooroordelen over Belgen. De klas werd stil. Ik kreeg
geen fatsoenlijk antwoord uit hun mond. Daarom probeerde ik ze een beetje op te jutten. 'wat dachten jullie, dat Marokkanen geen vooroordelen over jullie hebben?'.
Uiteindelijk kreeg ik er iets uit in de richting van 'gierig'. Een heel mager resultaat, maar het past bij de aard van het beestje. Toen was het mijn beurt.

"Belgen gaan met hun schoenen naar bed en met hun schoenen naar de wc. ze wassen zich 1 keer per week. hun haar wassen ze 1 keer per maand. dagelijks spuiten Belgische moeders gif in hun
opgestoken kapsels om het ongedierte te doden en om hun kapsels stijf te houden. Het zijn vieze associale mensen. Ze graaien gewoon met hun handen in pannen en likken hun borden schoon. Ze leven met dieren zoals katten en honden die ze behandelen alsof het hun kinderen zijn.
Die beesten hebben zelfs een eigen huisarts.
Ze (tong)zoenen hun beesten. hun huis stinkt naar natte hond. Ze hebben honden en kattenvlooien in hun kleding en op hun huid zitten. Ze hebben altijd remsporen in hun onderbroek omdat ze hun kont met droog papier afvegen in plaats van nat wc-papier te gebruiken of het wc-papier
te bevochtigen. Ze doen hun behoefte met de deur open. De vrouw kan gewoon de man zien schijten op de wc. Dat vinden ze heel 'natuurlijk'.
Ze denken dat ze heel grappig zijn en alles weten. Ze zijn arrogant, intolerant, onverschillig ten opzichte van andere culturen en vinden zichzelf geweldig. Ze knijpen hun vrouwen in de kont in het bijzijn van hun ouders. Ze zijn in staat om zich van hun familie te ontdoen, al bij
het minste en geringste ruzie. Ze gaan dan alleen verder met hun leven, zonder nog ooit contact op te nemen met de ouders. Wanneer hun vader in coma ligt en in leven wordt gehouden door een ingewikkeld hartapparaat dan zijn ze in staat om de stekker eruit te trekken om zo sneller aan de erfenis te komen.
Vaak vechten de broers en zussen om de erfenis, terwijl de vader nog geen uur geleden begraven is.
Familie komt bij hen op de laatste plaats. hun ouders stoppen ze in een hoenderhok,dat ze bejaardentehuis noemen.
Ze eten van de grond. Als iets van het bord afvalt dan spoelen ze het af en eten ze het alsnog op.
Je kunt ze niet vertrouwen en zijn goed in het verzinnen van regels en manieren om je geld af te troggelen. Ze verkopen hun eigen moeder voor een paar tientjes.

Ze zien zichzelf als de top van de beschaving terwijl ze dat verre van zijn.
ze laten winden in het bijzin van vreemde mensen en bezoek en doen alsof er niets aan de hand is.
Vaak laten ze een harde wind en vragen ze het volgende "zei je wat?".
Ook nemen ze niet de moeite om in de nacht op te staan en om naar toilet te gaan.
Ze laten harde winden, zo hard dat het dekbed opbolt als een luchtballon, zelfs als ze het hun echtgenotes onder de dekens liggen. Als de echtgenote vreemd opkijkt, wat zelden gebeurt omdat ze even
hard meedoet, antwoord de man "was dat jouw zaktelefoon of de mijne?", ik heb hem nog niet op tril gezet.
Als ze naar het toilet gaan dan vertellen ze dat graag van tevoren. 'ik krijg een boodschap van darmstad', is een veelgehoorde opmerking.
Ze praten ongemanierd en vertellen schuine moppen in bijzijn van familie.
Ze hebben geen respect voor voedsel, ze drukken hun peuken uit in het bord waaruit ze net uit hebben gegeten. Ze peuteren vaak in hun neus, en de inhoudt belandt vaak in hun maag.
Na toiletbezoek wassen ze hun handen niet. de mannen urineren staand, en morsen daarbij op hun handen, broer, wc-bril en de grond.
Ze roddelen vaak op het werk en thuis. ze klagen overal over en steken de hand nooit in eigen boezem.
Getrouwde mannen gaan vaak naar de hoeren en hun vrouwen vinden het goed omdat ze zichzelf niet meer aantrekkelijk vinden.
Ze hebben overal commentaar op.
De belgische cultuur is een echte betwetecultuur. Ze dringen hun gewoontes op aan minderheden die er liever niets mee te maken willen hebben.

Ze kopen plastic groenten, fruit, gebak en taarten ie net echt lijken bij de tuincentra omdat dat op termijn goedkoper is dan echt voedsel.
De plastic druiven en bananen stoppen ze dan tussen de bananen en tomaten die ze wel gekocht hebben.
Als ze bananen en andere fruitsoorten kopen dan kopen ze dat per stuk.
Watermeloen kopen ze per gram. Het zijn hongerlijders die nooit tevreden zijn met wat ze hebben..

De overdonderde klas werd nogmals stil. dit was iets teveel van het goede. Er was een alom vertegenwoordigde gedachte aanwezig, zelfs de zieke docent dacht precies hetzelfde als de rest van de klas.
De collectieve gedachte zweefde door de lucht, ver boven de tierende zieke docent en de van de stuk gebrachte leerlingen, zo nadrukkelijk aanwezig dat je hem bijna kon horen.

"iemand is hier psychisch niet in orde"
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 14:41   #2
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Dat van die protten in bed.. nog niet geprobeerd, maar lijkt me de moeite waard

Ook een scheet in brand steken is fun!
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 14:43   #3
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Dat van die protten in bed.. nog niet geprobeerd, maar lijkt me de moeite waard

Ook een scheet in brand steken is fun!
Als ge u jeansbroek aan houdt tenminste...

Schitterende column, Mustapha, proficiat!!!
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 15:52   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Na toiletbezoek wassen ze hun handen niet. de mannen urineren staand, en morsen daarbij op hun handen, broer, wc-bril en de grond.
Al het overige klopt, maar ik heb geen broer, dus dat laatste neem je maar terug.
Oud 2 juli 2003, 17:23   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

'k moet toegeven, al die vooroordelen hebben een grond van waarheid.
Zelfs ik onsnap er niet aan, maar wat betreft de vooroordelen over Belgen, prima, en zelfs is maar een achtste kompleet waar, waarom blijven dan die Marrokaantjes hier, als het in Marroko toch beter is?

In mijn geval, als de vooroordelen die je spuit enigzins correct zijn, dan wil ik verdorie dat mijn huis naar gezonde hond ruikt, kwestie van ongewenste gasten af te schrikken zonder naar mijn wapens te moeten grijpen.
Oud 2 juli 2003, 20:55   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik wou mij eerst inhouden, maar ik laat me nu toch maar eens goed gaan.

Hier zijn dus nog enkele vooroordelen over Europeanen en Turken en Marokkanen.

Marokkanen en Turken komen naar Europa om er te roven of te bedelen om een baantje.

Europeanen gaan naar Marokko en Turkije om er hun vakantie door te brengen.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 13:12   #7
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
"Belgen gaan met hun schoenen naar bed en met hun schoenen naar de wc. ze wassen zich 1 keer per week. hun haar wassen ze 1 keer per maand. dagelijks spuiten Belgische moeders gif in hun
opgestoken kapsels om het ongedierte te doden en om hun kapsels stijf te houden. Het zijn vieze associale mensen. Ze graaien gewoon met hun handen in pannen en likken hun borden schoon. Ze leven met dieren zoals katten en honden die ze behandelen alsof het hun kinderen zijn.
Die beesten hebben zelfs een eigen huisarts.
Ze (tong)zoenen hun beesten. hun huis stinkt naar natte hond. Ze hebben honden en kattenvlooien in hun kleding en op hun huid zitten. Ze hebben altijd remsporen in hun onderbroek omdat ze hun kont met droog papier afvegen in plaats van nat wc-papier te gebruiken of het wc-papier
te bevochtigen. Ze doen hun behoefte met de deur open. De vrouw kan gewoon de man zien schijten op de wc. Dat vinden ze heel 'natuurlijk'.
Ze denken dat ze heel grappig zijn en alles weten. Ze zijn arrogant, intolerant, onverschillig ten opzichte van andere culturen en vinden zichzelf geweldig. Ze knijpen hun vrouwen in de kont in het bijzijn van hun ouders. Ze zijn in staat om zich van hun familie te ontdoen, al bij
het minste en geringste ruzie. Ze gaan dan alleen verder met hun leven, zonder nog ooit contact op te nemen met de ouders. Wanneer hun vader in coma ligt en in leven wordt gehouden door een ingewikkeld hartapparaat dan zijn ze in staat om de stekker eruit te trekken om zo sneller aan de erfenis te komen.
Vaak vechten de broers en zussen om de erfenis, terwijl de vader nog geen uur geleden begraven is.
Familie komt bij hen op de laatste plaats. hun ouders stoppen ze in een hoenderhok,dat ze bejaardentehuis noemen.
Ze eten van de grond. Als iets van het bord afvalt dan spoelen ze het af en eten ze het alsnog op.
Je kunt ze niet vertrouwen en zijn goed in het verzinnen van regels en manieren om je geld af te troggelen. Ze verkopen hun eigen moeder voor een paar tientjes.

Ze zien zichzelf als de top van de beschaving terwijl ze dat verre van zijn.
ze laten winden in het bijzin van vreemde mensen en bezoek en doen alsof er niets aan de hand is.
Vaak laten ze een harde wind en vragen ze het volgende "zei je wat?".
Ook nemen ze niet de moeite om in de nacht op te staan en om naar toilet te gaan.
Ze laten harde winden, zo hard dat het dekbed opbolt als een luchtballon, zelfs als ze het hun echtgenotes onder de dekens liggen. Als de echtgenote vreemd opkijkt, wat zelden gebeurt omdat ze even
hard meedoet, antwoord de man "was dat jouw zaktelefoon of de mijne?", ik heb hem nog niet op tril gezet.
Als ze naar het toilet gaan dan vertellen ze dat graag van tevoren. 'ik krijg een boodschap van darmstad', is een veelgehoorde opmerking.
Ze praten ongemanierd en vertellen schuine moppen in bijzijn van familie.
Ze hebben geen respect voor voedsel, ze drukken hun peuken uit in het bord waaruit ze net uit hebben gegeten. Ze peuteren vaak in hun neus, en de inhoudt belandt vaak in hun maag.
Ze roddelen vaak op het werk en thuis. ze klagen overal over en steken de hand nooit in eigen boezem.
Getrouwde mannen gaan vaak naar de hoeren en hun vrouwen vinden het goed omdat ze zichzelf niet meer aantrekkelijk vinden.
Ze hebben overal commentaar op.
De belgische cultuur is een echte betwetecultuur. Ze dringen hun gewoontes op aan minderheden die er liever niets mee te maken willen hebben.

Ze kopen plastic groenten, fruit, gebak en taarten ie net echt lijken bij de tuincentra omdat dat op termijn goedkoper is dan echt voedsel.
De plastic druiven en bananen stoppen ze dan tussen de bananen en tomaten die ze wel gekocht hebben.
Als ze bananen en andere fruitsoorten kopen dan kopen ze dat per stuk.
Watermeloen kopen ze per gram. Het zijn hongerlijders die nooit tevreden zijn met wat ze hebben..

De overdonderde klas werd nogmals stil. dit was iets teveel van het goede. Er was een alom vertegenwoordigde gedachte aanwezig, zelfs de zieke docent dacht precies hetzelfde als de rest van de klas.
De collectieve gedachte zweefde door de lucht, ver boven de tierende zieke docent en de van de stuk gebrachte leerlingen, zo nadrukkelijk aanwezig dat je hem bijna kon horen.

"iemand is hier psychisch niet in orde"
Je vergeet er een paar. Westerse vrouwen zijn sletten en westerse mannen zijn gecastreerde mietjes.
Oud 4 juli 2003, 12:59   #8
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Toch gemakkelijk die vooroordelen...

Mijn moeder en ik zijn eens een keer uitgenodigd geweest op de bruiloft van een buurmeisje en bij het eten gebruikte iedereen de vingers van de rechterhand maar kregen mijn moeder en ik een lepel. Wat moet ik daar nu van denken ?
Mijn buurman is een vrome Moslem, maar hij vindt dat mijn hond helemaal geen overlast veroorzaakt omdat zij 's nachts waakt. Ze heeft hem 1 keer gewekt toen wij niet thuis waren... de nacht dat iemand mijn autoradio uit mijn thuis geparkeerde wagen stal. Was hijzelf iets sneller geweest bij het aankleden dan had hij de dief kunnen betrappen.
Hij heeft er wel een probleem mee dat mijn hond haar gevoeg in mijn tuin doet, maar daar dienen dan schepje en vuilniszak voor nietwaar ? Hij stelt het ook heel erg op prijs dat ik zijn kleinkinderen aanmaan om niet aan de hond te komen. Ik kan dat begrijpen.

De Marrokaanse vooroordelen tegen de Belgen ken ik wel hoor. Het is begrijpelijk. Ik kan het weten als half Nederlandse... je moet eens de Hollandermoppen en de Belgenmoppen horen.

Tsja, vooroordelen raak je niet kwijt. Die zijn al zo oud als de mensheid.
Oud 4 juli 2003, 13:20   #9
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Het verschil tussen beide vooroordelen, is dat uit deze blijkt dat de Marokkaanse voornamelijk te maken heb met maatschappelijke overlast, en de Belgische zich eerder in de private sfeer afspelen. Je zou dus eventueel kunnen besluiten dat deze over de marokkanen weldegelijk gestoeld zijn op concrete ervaringen, maar deze over de Belgen niet, of zitten de Marokkanen nu ook al onder ons bed in de slaapkamer !!??
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 18:36   #10
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Het gaat niet over de vooroordelen op zich.
Het gaat over de enthousiasme bij de Belgen bij het horen van vooroordelen aan het adres van de Marokkanen.
Maar als Marokkanen dan over hun vooroordelen beginnen tegenover Belgen dan is het plots niet zo pluis.

De column is samen te vatten in 1 zin "iemand is hier psychisch niet in orde"
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 19:38   #11
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Mustapha, en hoe zit het wet de reactie van Marokkanen op vooroordelen?

Ook psychisch niet in orde?
Oud 6 juli 2003, 23:46   #12
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

éla, Mustapha!!

in slaap gevallen?
Oud 7 juli 2003, 14:57   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Al die opgesomde vooroordelen zijn uiteraard sterk overdreven veralgemeningen. Maar ze wijzen toch op een trant want de perceptie is belangrijk.

De Marrokkanen denken in feite van de Belgen dat ze veel van zichzelf denken, en uiteindelijk slechte manieren hebben.
De Belgen denken van de Marrokkanen dat het luierikken, dieven en profitteurs zijn die bovendien voor overlast zorgen.
Hier schuilt dus toch een stukje waarheid tussen.

Bovendien is het ook zo dat de Marrokkanen altijd om kunnen keren en terug naar huis vliegen. Wij zijn hier bij ons.
En dat is het grootste verschil.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 15:56   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Bovendien is het ook zo dat de Marrokkanen altijd om kunnen keren en terug naar huis vliegen. Wij zijn hier bij ons.
Wat voor bullshit is dat nu? Wat maakt dit 'bij' ons? Kan een marrokaan misschien geen eigendom hebben in Belgie en 'bij hem' zijn? Wat een voos stuk pretentie is dat om een deel van de wereld te reserveren voor 1 bepaalde huidskleur, religie etc.
Oud 7 juli 2003, 16:29   #15
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Wat voor bullshit is dat nu? Wat maakt dit 'bij' ons? Kan een marrokaan misschien geen eigendom hebben in Belgie en 'bij hem' zijn? Wat een voos stuk pretentie is dat om een deel van de wereld te reserveren voor 1 bepaalde huidskleur, religie etc.
Ik kan begrijpen dat je dit stelt. Wat is trouwens een Amerikaan ? Inderdaad, je kan je er eigenlijk geen beeld van vormen. als ik je vraag om een Chinees voor te stellen, of een Egyptenaar, een congolees of een Noor of een Nederlanden, dan kan men daar een perfect beeld van oproepen dat zeker opgaat voor het merendeel van de bevolking. In se is de Marokkaan, Congolees of chinees altijd een vreemde in onze contreien. Dat is altijd zo geweest, geldt voor alle volkeren en zal waarschijnlijk altijd zo blijven.
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2003, 16:39   #16
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

Amai zeg, wie heeft al die vooroordelen??? Dat is toch allemaal bizar hoor, ik ken nu echt wel enorm veel allochtonen en autochtonen en ik moet zeggen dat ik die vooroordelen van geen van de twee kanten ben tegengekomen.
Moet je de mensen met deze vooroordelen dan bij een bepaalde 'sociale klasse' zoeken?
Oud 7 juli 2003, 16:48   #17
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Moet je de mensen met deze vooroordelen dan bij een bepaalde 'sociale klasse' zoeken?

is dat geen vooroordeel?
Oud 7 juli 2003, 16:50   #18
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Neen, kabouter, het is een voorstel. Ik stelde de vraag. En ik verwacht zinnige reacties....
Oud 7 juli 2003, 16:55   #19
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Neen, kabouter, het is een voorstel. Ik stelde de vraag. En ik verwacht zinnige reacties....
Ik voelde het eerder aan als een twijfel, in je post.
Btw. ik denk niet dat je dat tot een sociale klasse kan herleiden, alhoewel het misschien sterker tot uiting zal komen in een lagergeschoolde 'klasse' (en damn, ik spreek niet graag over 'klassen').

Voor zinnige reacties bent u bij mij uiteraard aan het verkeerde adres. Da's algemeen geweten hier. 8)
Oud 7 juli 2003, 19:24   #20
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Standaard

Mja, ik spreek ook niet graag over 'klasses', maar hoe moet je het dan noemen?
Bon, ik ga proberen het te omschrijven, zonder mensen pissed off te maken.
Vaak is het toch zo dat wanneer bepaalde (met bepaalde bedoel ik dus met een zeker karakter) mensen niet dezelfde kansen krijgen op financieel/educatief gebied redelijk gefrustreerd raken over het parcours van hun leven. Vaak krijg je dan mensen die niet verder dan hun neus kijken en als het ware hun frustraties gaan uiten onder vorm van vooroordelen en dus hun gevoel van falen gaan spiegelen en zich gaan uitwerken op minderheden in een bevolking. Nu is dit maar één vorm van frustratie hé, maar ik ben er heilig van overtuigd dat indien men zich tot bijvoorbeeld een partij als het Vlaams Blok of AEL keert er iets loos is met de persoon zelf en zijn perceptie van de maatschappij.
(Nu ga ik onder mijn voeten krijgen van VB'ers, maar kan het mij niet aantrekken )

PS: Er zal wel iets zinnigs zitten ondetr die pinnemuts van u....

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be