Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2006, 17:00   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard CD&V wil huidige rol koning behouden

CD&V wil huidige rol koning behouden

mhb

Uit het archief

document.write(''); on error resume nextFor mp_i=11 To 6 Step -1If Not IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFla sh." & mp_i)) ThenElse mp_swver=mp_i Exit ForEnd IfNext

BRUSSEL - CD&V vindt dat huidige rol van de koning het best behouden blijft. Dat zegt partijvoorzitter Jo Vandeurzen. ,,De macht van de koning wordt geregeld in de grondwet. Wij zijn integristen van de grondwet'', voegt kamerfractieleider Pieter De Crem daaraan toe.
De discussie over de rol van de koning dook deze week opnieuw op naar aanleiding van de nieuwjaarstoespraak van Albert II en zijn pleidooi tegen separatisme en ,,omfloerst'' separatisme. Voor Spirit en N-VA de gelegenheid om met een voorstel op de proppen te komen om de Belgische monarchie op Zweedse leest te schoeien, waarbij de koning enkel nog een ceremoniële rol toebedeeld krijgt.

CD&V sprak zich deze week nooit echt uit over de functie die ze weggelegd zien voor de koning. De Vlaamse CD&V-parlementsleden en Vlaams minister-president Yves Leterme lieten wel duidelijk verstaan dat de koning niks in de Vlaamse pap te brokken heeft, maar zeiden niks over zijn constitutionele taak.

Dat deed kamerfractieleider De Crem vandaag wel. Volgens hem is de functie van de vorst nu goed beschreven in de grondwet en mag het daar best bij blijven. ,,Wij zijn integristen van de grondwet'', liet hij tijdens het RTBF-programma 'Mise au point' noteren.

Het standpunt staat haaks op dat van kartelpartner N-VA. Die werkte eerder op de week al een voorstel uit om alle grondwetsartikelen te herzien die te maken hebben met de functie van de koning en pleit vandaag voor de oprichting van een subcommissie in de schoot van de kamercommissie voor Grondwetsherziening. Binnen die commissie kan het parlementair debat over de rol van de vorst dan aangevat worden, vindt N-VA.

Volgens CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen is de discussie over de rol van de koning echter geen thema. ,,Wij gaan daar geen nieuw standpunt over innemen. We zullen dat op het juiste moment doen, als hierover een debat komt'', legt de partijvoorzitter uit. ,,Essentieel voor de CD&V is wat gaat gebeuren met de staatshervorming.''

In het televisieprogramma 'De Zevende Dag' wees VLD-kamerfractieleider Fons Borginon erop dat ook zijn partij dat standpunt huldigt. De Vlaamse Liberalen en Democraten schreven in 1992 de protocollaire functie voor de koning al in hun partijprogramma in.

Het idee verwezenlijken is echter geen prioriteit van de regeringspartij, maakten Borginon en achteraf ook de woordvoerder van VLD-voorzitter Bart Somers duidelijk. Als de VLD moet kiezen tussen het hertekenen van de rol van de monarchie en meer bevoegdheden voor Vlaanderen, is de keuze snel gemaakt. ,,Wij willen vooral werk maken van een echte staatshervorming'', luidt het.

bron de standaard

Zo weten we weer dat er niets veranderd is. De cdenv is en blijft de meest koningsgezinde ( en dus belgische) partij (randfenomenen als BUB buiten beschouwing gelaten ...).
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 17:33   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zeer goed van de CDenV. Ze gaan het nog leren !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 18:40   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Dell mooie computer!!! Maar als Vber niet in het frans hé

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 5 februari 2006 om 18:42.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 18:43   #4
ilfalco
Minister-President

Standaard

tja ik kan het niet meer aanpassen...;(
Oud 5 februari 2006, 18:52   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

CD&V heeft groot gelijk. Volledig afschaffen, dat is eis

Nee serieus, het heeft mij altijd al verbaast dat de CD&V, die traditioneel Vlaams-gezind is (waar de SP.A traditioneel Belgisch-gezind is) toch voor het koningschap ageert... Dat zal dat christelijk conservatisme zijn zeker...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 19:15   #6
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Wat willen de heren tsjeven nu eigenlijk? Ze keren hun kar naar wat hen het beste uitkomt...

Enerzijds doen ze alle moeite om zo 'Vlaams' mogelijk over te komen en zo het voortbestaan van het kartel te garanderen, anderzijds likken ze het gat van de koning (bewust met kleine 'k') dat het geen naam meer heeft...

Het wordt tijd dat de CD&V kleur bekent en nu eens echt zegt waar het voor staat. Doen ze dat niet en blijft de N-VA met deze partij aanpappen, zou er volgend jaar wel eens een diagonale lijn op mijn stembrief komen.

Moet ik nu echt op een kartel stemmen waar zulke windhaandpartij deel van uitmaakt?

N-VA, wake up!
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 19:28   #7
ilfalco
Minister-President

Standaard

Wat de cdenv wil is belgie veilig stellen en het koningshuis behouden door het recuperen van vlaams-nationalisten. Ze zullen enkel budget-neutrale bevoegdheden die de walen ook willen splitsen splitsen en terwijl andere bevoegdheden zoals buitenlandse handel terug naar het federale niveau overhevelen. Een echte koehandel dus.

Het moet voor een n-va'er toch al sinds 13 juni duidelijk zijn en ten laatste sinds dat leterme zei dat smanewerking met het VB onmogelijk was omwille van de eis tot splitsing van de SZ.

Leterme noemde het interculturele solidariteit ... een term die gretig werd overgenomen door de walen.
De geldstroom naar wallonie blijft voor eeuwig bestaan met de CDenV.
Oud 5 februari 2006, 19:30   #8
Condor
Vreemdeling

Standaard

Dat de CD&V zijn kruit niet wil verschieten op de koning en de verantwoordelijken uit de wind zetten i.e. de Eerste Minister, is zeker niet dom. Daarnaast brengt de beperking van de functie van de koning ons niet direct iets. Degelijke en duidelijke stappen naar een beter beleid (meer macht naar de regios) is veel belangrijker. Of dit nu leidt tot separatisme of niet is daarbij ook zonder veel belang.
Condor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 19:36   #9
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg de laatste maanden erg sterk de indruk dat het federale premierschap van Leterme voorbereid wordt en dat de CD&V bereid zal zijn zeer grote toegevingen hiervoor te doen. De nog steeds onevenredig grote invloed van het ACW zal hieraan niet vreemd zijn.

Als N-VA aanhanger zou ik mijn partij adviseren onder stil protest mee te marcheren tot na de volgende federale verkiezingen en dan de stekker eruit te trekken.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 19:50   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik krijg de laatste maanden erg sterk de indruk dat het federale premierschap van Leterme voorbereid wordt en dat de CD&V bereid zal zijn zeer grote toegevingen hiervoor te doen.
Dat gevoel heb ik ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 19:53   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik krijg de laatste maanden erg sterk de indruk dat het federale premierschap van Leterme voorbereid wordt en dat de CD&V bereid zal zijn zeer grote toegevingen hiervoor te doen. De nog steeds onevenredig grote invloed van het ACW zal hieraan niet vreemd zijn.
Dat lijkt me een correcte inschatting.

Citaat:
Als N-VA aanhanger zou ik mijn partij adviseren onder stil protest mee te marcheren tot na de volgende federale verkiezingen en dan de stekker eruit te trekken.
Als ge de stekker uit de frigo van het Vlaams Kartel trekt, dan bederft het vriesbakske met N-Va-inhoud ook hoor.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be