Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2006, 22:48   #1
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard Het is de schuld van de mensen…

Hoe vaak hebben we het nog niet mogen aanhoren? De verwijten van onze politieke beleidsmakers dat “de mentaliteit” van “de Vlaming” rot is? “De Vlaming” is een sjoemelaar, een zwartwerker, een belastingsontduiker; “de Vlaming” is een ongedisciplineerd stuk vreten dat jaarlijks duizenden van z’n medeburgers de dood in jaagt in het verkeer; “de Vlaming” is een racist die ervoor verantwoordelijk is dat een hele generatie allochtone medemensen dreigt verloren te lopen in de kansarmoede (werkloosheid); “de Vlaming” is verzuurd en blijft maar halsstarrig kiezen voor de “verkeerde partij”…

Uiteraard komt het bij de grote architecten van de samenleving niet op dat “het probleem” misschien (wellicht zelfs) niet bij “de Vlaming” ligt, maar integendeel toe te schrijven is aan hun eigen zelfoverschatting en fundamenteel onwerkbare maatschappijvisie. Die universele, verlichte principes –zeg maar rustig dogma’s- klinken allemaal heel logisch en fraai, maar blijken in de praktijk net iets minder “universeel” te zijn dan de predikanten van de “maakbare samenleving” het zouden willen zien. En dat leidt tot frustratie én –paradoxaal genoeg- tot het omhelzen van de repressie en de “harde middelen” om die “verlichte, humanistische droom” willens nillens op te leggen. Want het is “de schuld” van “de mensen” dat zij het licht niet willen zien.

En zo komt het dat we “voor ons eigen bestwil” stilaan terugglijden naar de heerlijkheden van vroeger tijden. De censuur opdat we de officieel afgekondigde waarheden omtrent de duistere kantjes van ons verleden niet meer in vraag zouden kunnen stellen. De inperking van de vrije meningsuiting opdat we geen al te snijdende kritiek meer zouden leveren op de onhaalbare multiculturele natte dromen van onze oversten. Een schrikbewind van superboetes omdat “schrik” goedkoper én rendabeler is dan behoorlijk bestuur. En binnenkort de heksenjacht op elke werkgever, dancing- of fitnessuitbater die zo dom is om toe te geven dat hij niet altijd recht in de pot pist als het erop aankomt te bepalen met wie hij het liefst in z’n bedrijf zou samenwerken en/of als klant zou hebben. Der Feind hört mit! Dankzij de “progressieve” jongens en meisjes gaan we heel erg op onze woorden moeten letten. Maakt niet uit dat we krek onze goesting blijven doen, als we ons maar een schijn van conformisme aanmeten. De hypocritisering van onze samenleving is nu goed ingezet.

Ik lees in nogal wat reacties hoe nogal wat leden van dit forum zich met klem afzetten tegen de verstikkende invloed die de Rooms Katholieke Kerk op onze samenleving zou gehad hebben. “Zou gehad hebben”, d�*t wordt er immers goed ingelepeld op school want wie heeft het aan den lijve ondervonden? Ikke niet, en ik ben van niet zo lang na de laatste oorlog. Theoretisch zou ik het nog moeten meegemaakt hebben. Wat ik wél meemaak vandaag is de verstikkende propaganda, stigmatisering én groeiende repressie waarmee de politiek correcte progressieve architecten ons meer en meer bedenken. Wat ik heel goed herken is het soort preconsiliaire donderpreken uit de mond van de nieuwe progressieve pausen; compleet met de revival van de Spaanse Inquisitie onder de vorm van het fameuze CGKR, onze versie van "the ministry of love" (voor de Orwell liefhebbers).

Misschien moeten we eindelijk onze ogen weer eens openen en zien met wat voor fraais onze progressieve paarse maatschappij-architecten ons reeds hebben bedacht en wat ze nog in petto hebben om –tegen de natuurlijke gang der dingen in- hun “visies” te doen kloppen. Willens nillens. Zullen we dan met z’n allen binnen enkele jaren –naar het voorbeeld van onze noorderburen- de puinhopen van paars mogen beginnen ruimen?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 23:42   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

misschien moet ge eens een paar dagen congé pakken, desiderius.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 23:49   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
misschien moet ge eens een paar dagen congé pakken, desiderius.
Weer iemand plat geslagen met uw argumenten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 23:50   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Mossel.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 00:06   #5
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar zijn de "maatschappelijke problemen" die nog enige aandacht behoeven ofwel het eeuwige vraagstuk "hoe kom ik rond met een leefloon?" of "holebi's, een superinteressante bevolkingsgroep". (nauw op de hielen gezeten door "kinderen slaan, nieuwe inzichten in de pedagogie" en "hang ze op - het 1001ste pleidooi voor de doodstraf")

Sorry dat ik me wat verveelde en eens een ander onderwerp wou aansnijden. Misschien iets te filosofisch en wellicht enkele volzinnen teveel.

Aju paraplu, ik kom nog wel eens piepen binnen een paar dagen of een snodaard het toch gewaagd heeft om inhoudelijk te reageren.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 00:13   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik sta wisselvallig ten opzichte van je post, Desiderius...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 00:17   #7
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Laat ze eerst nog even de puinhoop van de vorige huurders opkuisen....
Oud 28 februari 2006, 09:08   #8

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ja, een mensenleven is eigenlijk te kort om degelijk te vergelijken alhoewel men in datzelfde mensenleven toch al enige verschillen kan waarnemen al naargelang de tijd.
Het klopt wel dat men steeds wordt bestookt met uitspraken als zou de Vlaming schuld hebben aan diverse moeilijkheden.
Eigenlijk denk ik dat dit deels te wijten is aan het gegeven dat de wetmakers eigenlijk zelf niet echt te maken hebben (lees: distantieren) met wat bij het volk nu echt belangrijk is.
Het doet me denken aan de psychologen die tewerk zijn gesteld in bijvoorbeeld instellingen. Die mensen menen het dikwijls wel goed en beginnen dan concepten te schrijven die theoretisch (hun kennis halen ze per slot van rekening meestal uit de lectuur) orde op zaken moeten stellen. En wat blijkt: het werkt niet (is geen veralgemening want soms werkt het wel). Vermits het hun concept is en omdat ze een bepaalde macht hebben (kennis is macht) willen ze perse dit concept doordrijven, immers indien het niet werkt is dit een deuk in hun imago. En dan doen ze er alles aan om het in stand te houden met alle gevolgen van dien. Vaak staan die psychologen niet eens op de werkvloer maar houden ze hun voeten onder hun bureau.
En zo gaat het dikwijls ook in de politiek. Van zichzelf durven zeggen dat iets niet werkt of dat iets ondanks de goede bedoelingen toch slechte resultaten heeft is er vaak niet bij. Niet erg zolang die groep niet te groot wordt en zolang er anderen zijn die deze mensen terug met hun pootjes op de grond kunnen zetten. Indien de machthebbers echter met een te grote groep worden die allemaal op dezelfde manier werken ontstaat er een probleem. En wees gerust, diezelfde groep kan het goed zeggen en is eigenlijk niet dom. De kunst is om de grote massa blijvend te manipuleren en wat niet werkt onder een paraplu te stoppen alsof ze er zelf geen schuld aan hebben. Is trouwens vaak niet moeilijk vermits de concepten die er worden bedacht door anderen moeten worden uitgevoerd. Op die manier zijn er altijd wel andere schuldigen die het concept niet goed hebben uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door Karma : 28 februari 2006 om 09:23.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be