![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vooreerst, excuus voor de nogal lange posting , maar een mens wil soms zoveel vertellen nietwaar.
Inderdaad een oproep aan alle leden om gezamelijk een constructieve analyse (over de partijgrenzen heen) van het peilinggebeuren te maken. Reeds meerdere jaren staan peilingen en polls prominent op de journalistieke (en politieke) agenda, dat is ondertussen de meeste al wel opgevallen. Nu buiten het feit dat dit wat inspeelt op de menselijke nieuwsgierigheid, heeft dit gegeven ook wel een strategische waarde voor zij die het aanbelangt. Zo is het voor de meeste kiezers al wel duidelijk dat resultaten van peilingen ,...ofschoon de meeste partijen officieel beweren er geen waarde aan te hechten , en vlak voor publicatie ervan het officieus dunnetjes in de broek doen ,... een prelude, een virtueel platform zijn van waaruit pre-electoraal (jawel nog voor de eigenlijke verkiezingen) de coalities worden gevormd, en in functie van de ruwe uitslagen, backstage reeds regeringsonderhandelingen worden gevoerd. Kiezersbedrog kan je 't niet bepaalt noemen, maar een mens vraagt zich op de duur toch af wat het nut van verkiezingen tussen al die peilingen door nog is. Maar,......peilingen zijn maar peilingen, en er is zoals jullie allen weten maar één juiste. Wat niet weg neemt dat men stilaan de indruk krijgt dat de overvloed van polls vanuit diverse ideologische hoeken een geheel eigen leven beginnen de leiden, en derhalve een buitenaardse dimensie krijgen. En hier komen we dan op het vlak van het psychologisch belang van verkiezingscampagnes en pre-electorale periodes. Zowat alle partijen balanceren tegenwoordig op een slappe koord als het partij-en regerings initiatieven aanbelangt. Haast geen concreet wetsvoorstel of ingrijpende maatregel wordt nog publiekelijk gemaakt alvorens te zijn getoets op maatschappelijk draagvlak, acceptatie door de eigen achterban en opportuniteits-analyses. Dat geldt voor alle partijen, en dat maakt dat buiten grote uitschuivers zoals dioxine >CVP,...migrantenstemrecht >VLD,...agusta en recent stookolie >SP.a ,... politiek proces >VB ,... enkel punten en komma's het politieke landschap nog , zij het miniem , kunnen wijzigen. Op naar nieuwe instrumenten dan maar om in de gunst van de kiezer te geraken. En wat is daarvoor doeltreffender dan de audio/visuele media en geschreven pers. Berlusconi deed het ons openlijk voor in Italië , en wordt daarvoor zwaar op de korrel genomen door allerlei (Belgische) fatsoenlijke hypocrieten, maar in de loop van de voorbije decennia werd in het eigen media/journalistieke landschap ook deskundig gesleuteld aan benoemingen en positionering van trawanten. Dat maakt dat die ' slapende journalistieke cellen ' ten allen tijde kunnen worden ingeschakeld om het hoger belang te dienen (lees: leveren van pre-electorale hand-en spandiensten) Elk gazetje heeft zo zijn bedje. Maar een vertrouwensbreuk van de burgers tenaanzien van berichtgeving dient zich aan.De geloofwaardigheid van kranten en media wordt in twijfel getrokken, en journalistieke overshoots in aanloop en nasleep van verkiezingen ( Rob Klop verhaal, Vlaams Blokker wurgt hond bijna, the making of Freya VDB, Steve is god enz.) hebben de efficiëntie van de indoctrinatie aan het wankelen gebracht. Gas moet worden teruggenomen , het spel subtieler gespeeld, want jan modaal begint te wenkbrauwen te fronsen, zoveel is duidelijk. Geweer van schouder wisselen dan maar, en wat morrelen met peilingsresultaten lijkt een goede start te zijn. Deze week pakte de Morgen uit met twijfels over de recente peilingresultaten. De stemmenkampioen HLN gaf het VB 27,5 % , de VRT/de Standaard houden het liever rond de 22%. Zowaar een heftig verschil. Maar om nu een lang verhaal kort te maken en een open deur in te trappen, het is een psychologische wetmatigheid dat (de meeste) mensen kiezen voor winnaars. Zit in ons instinct, we ondergaan het wellicht allemaal tot op zekere hoogte in het onderbewustzijn. En net daar zit nu de kracht van de nieuwe strategie, de meesten zien het niet aankomen, en bij diegenen die het wel doen blijft steeds een residu in de duistere hoeken van de cortex hangen dat regelmatig wordt gestimuleerd door impulsen allerlei. In mensentaal wil dit zeggen dat wanneer je peilingresultaten politiek correct ' modifiërt ' en daarbij gelijktijdig aanvult met subtiele en geslepen randinformatie (demoniseren van de ene partij en ophemelen van de andere) je een elkaar aanvullend en gekataliseerd effect bekomt. Altijd goed voor enkele procenten , en misschien net genoeg om het kaartspel in eigen handen te houden. Maar nu de kern van mijn posting, en mogelijk is iemand me al voor geweest, des te beter want dat zou een hele boel werk besparen. Ik zou graag een overzicht maken van alle peilingresultaten (met datum) van de laatste jaren , en ze naast de verkiezingsresultaten leggen. Helaas liet ik het in het verleden na om ze allemaal te noteren, en op het internet is het, of zoeken naar een speld in de hooiberg, of helemaal niet meer te vinden. Op die manier wordt het voor iedereen zowat duidelijk of er een rode draad (pun) in die resultaten te vinden is, en geeft het een beeld van accuratesse van de verschillende peilingsinstanties. Mag best als persoonlijk bericht worden verzonden, of hier op de thread , maakt niet uit. De uiteindelijke bedoeling is om het voor alle lezers toegankelijk te maken, en dat zou meteen een goede basis zijn om de cijfers naar de toekomst toe verder op te bouwen. Betrokken resultaten: *La Libre Belgique *Le Soir *VRT/de Standaard *Stemmenkampioen. Met dank aan alle hulpvaardige zielen van goede wil. Groetjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je wil zeggen dat we op het VB moeten stemmen doe dat dan rechtuit.
Probeer dat geen draai te geven door het 'demoniseren' van peilingen als zouden die de mensen aanzetten om niet naar uw goesting te stemmen.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn persoonlijke mening rond peilingen is, :
(zeker rond verkiezingspeilingen, ... ) Ze moeten anoniem zijn om enige waarde te hechten aan het resultaat. Dus als Dimarso mij belt, hebben ze mijn telefoonnummer en weten ze wie ik ben, en maak ik hun maar wat wijs. Verder, hoe ben je zeker dat je voldoende respondenten hebt, uit verschillende bevolkingsgroepen die ook verschillend kunnen antwoorden. Als stemmenkampioen heb je enkel de politiek geintreseerden, als VRT televoting, heb je enkel diegene die VRT kijken en bovendien, een halve euro willen uitgeven om hun stem te geven, bovendien zijn die stemmen dan nog manipuleerbaar... En als je als DENG bv een enquette onder je lezers uitvoert, denk ik dat de score ook nogal bepaald zal zijn... De enige echte enquette is de verkiezing zelf, al de rest is manipuleerbare bulshit, ofwel is de groep te klein, ofwel is de groep gekozen. Als je zegt wat zijn de kiesintenties onde de lezers van de GVA, dan ben je juist, als je daaruit denkt te weten wat heel vlaanderen denkt, ... dan ben je een dikke sukkelaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ffffffffffffffffffft.
Iedereen maakt toch de peiling die hij het liefste heeft. De meeste trekken per definitie op niets omdat ze afgenomen zijn bij een veel te kleine groep. Ook wel grappig in deze tekst: als men het over peilingen heeft, begrijpt men zelf altijd de betrekkelijkheid ervan. Maar men is altijd bezorgd over de andere, over Jan Modaal die dat niet begrijpt of doorheeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat staat in feite in bob.s artikel? Een waarschuwing:"Mensen, jullie worden door de peilingen 'beïnvloed' om niet voor het VB te stemmen." Een zoveelste denigrerende betutteling van de burger.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Beste superstaaf, bedankt alvast voor de toegevoegde waarde van uw bijdrage. Het ware misschien beter om , alvorens als een olifant door een porseleinwinkel te stormen , het resultaat van ' opbouwende ' reacties af te wachten (zo was die van Payot al een schitterende) , de eindanalyse te lezen en dan uw ontzaglijk grote licht te laten schijnen op eventueel onderliggende en verborgen agenda's. We hadden een soorgelijke discussie al in het verleden waar ik verwees naar flooding posts die het bespreken van issues vrijwel onmogelijk maken. Het aantal wapenfeiten op uw naam (ruim 20000) laat vermoeden dat je of een overvloed van tijd hebt (je liet enige tijd geleden uitschijnen dat dit niet zo is) of dat het zowat voortdurend moet stormen in jouw hoofd en een postje of 20 tussen de soep en de patatten moet verzenden om de energie van je af te schrijven. Mag ik voorstellen om toch te proberen wachten tot je met ' the perfect storm ' zit , bv tot na de afronding van dit initiatief zodat jouw inzending echt de moeite waard is om te lezen. Je fnuikt namelijk een opbouwend proces nog voor het goed en wel gestart is,.........of is dat nu net jouw verborgen agenda ?! Goedbedoelde opmerking hoor Groetjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de burger weet dat hij belogen wordt, dan is hij niet langer belogen.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hier is het nog erger...de vierde macht zorgt er zeer zorgvuldig voor dat de andere kant van de medaille, de waarheid in dit geval, ofwel verhuld of gekarikatureerd of besmeurd of verzwegen of verdacht gemaakt wordt.
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste bob.,
Citaat:
Citaat:
Op een discussieforum een draadje openen, geeft je nog niet het recht om de aard van de reacties van anderen te bepalen. Als je zoiets wenst open dan een weblogje, dan kan je naar hartelust reacties knippen die je onwelgevallig zijn. Citaat:
Citaat:
Als mijn reactie u te summier lijkt, denk dan eens na waarom ze van dien aard is. (Hint: misschien verdient uw pathetische, betuttelende tekstje waaruit minachting voor het kiespubliek spreekt niet beter) Citaat:
On topic: Bobs agenda is overduidelijk: "Luister niet naar de media, stem VB"
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoi fieseler!
Long time no see! Welkom bek. ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad een poging van de vRT en andere media, om het blok te stoppen een van hun vele misleidingen die ze uitproberen, elke dag zit er wel een subtiele verborgen boodschap in. ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laat me je even corrigeren, want uiteindelijk is niemand perfect nietwaar,...als een burger weet dat hij belogen wordt , blijft hij (in tegenstelling tot jouw inzicht) wel belogen , maar zorgt hij ervoor dat hij er zich niet meer voor openstelt. Maw , hij gelooft de liegende partij in de toekomst niet meer. Groetjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bang dat je reacties inhoudelijk wat tekort schieten? Citaat:
Ik acht mijn medeburgers bekwaam genoeg om uit te maken wat waarheid is en wat leugen. Ik vind het dus overtrokken om hen op hysterisch wijze te waarschuwen voor eventuele nep in peilingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Guy liegt, groeit zijn neus, we weten allemaal dat zijne neus ondertussen om en bij de 2 meter lang is.
Toch blijft hij gewoon doorliegen en neemt hij ook zijn woorden niet terug nog zet hij een stap opzij. Nochtans weten we allemaal dat hij liegt, nog steeds worden we belogen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei, flooding posts. Met in jouw geval een narcistisch kantje aan. Heb jij nog tijd om de eigen postings te lezen , want dat is toch de spreekwoordelijke spiegel nietwaar. Maar goed,...ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En tijdterwijl ben je'r weer gedeeltelijk in geslaagd om met crap en zelfingenomen onzin een goedbedoeld initiatief te ruineren. Waar is Jambers wanneer je'm nodig hebt. Groetjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie verkloot hier zijn eigen topic met gelul en irrelevante argumenten ad hominem? Waar blijft je inhoudelijke reactie op mijn korte samenvattig van jouw hartekreet? Jij mag gerust je eigen initiatief als goedbedoeld proberen verkpen, maar op een discussieforum is het best mogelijk dat iemand er totaal anders over denkt. Ik persoonlijk zit in dat geval. Ik legde bovendien uit waarom. Daarop kreeg ik niet echt inhoudelijk weerwoord, je begint op de man i.p.v. op de bal te spelen. Mag ik daaruit concluderen dat je geërgerd bent omdat ik de nagel op de kop sloeg met mijn summiere reactie?
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe groot is de groep die werd bevraagd, hoe werd ze bevraagd, hoe worden de resultaten geëxtrapoleerd, welke foutenmarge wordt gehanteerd, welke verschillen worden als statistisch significant beschouwd enz. Desnoods toon je aan dat bepaalde peilingen door het gebruik van een bepaalde methodiek ideologisch gekleurd zijn. Dat lijkt mij veel zinvoller dan gewoon alle peilingen op een hoop te gooien en naast verkiezingsresultaten te plaatsen. Want hoe ga je objectieve conclusies trekken uit loutere cijfers, zonder dat je de toevalsfactoren er voldoende kan uitfilteren of de (al dan niet subjectieve) invloed van de gevolgde methodiek kan aantonen ? Of volgende suggesties:
[/SIZE]
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt wel of de kiezer zelf het belang van peilingen niet kan inschatten. Ik ben er dus ook van overtuigd dat de kiezer dat wel degelijk kan zonder vuistdikke dossiers met cijfermatige analyses.
![]() |