![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Volgens een studie van het centrum politicologie van de KU Leuven zou paars zijn meerderheid in de federale kamer verliezen op basis van de provincieraadsverkiezingen afgelopen zondag .
De zetelverdeling toegepast op de federale kamer in vergelijking met de federale verkiezingen van 2.003 zou er als volgt uitzien : CD&V-NV-A :van 22 naar 28 zetels . Vlaams Belang : van 18 naar 20 . VLD-VIV : van 25 naar 18. SP.A-SPIRIT : van 23 naar 18 . Groen ! : van 0 naar 6 . Leterme for president of Belgium ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da zijn interessante cijfers, den Leterme zijn tsjevenstreek van iedereen te doen geloven dat m ne flamingant is, heeft precies nie slecht gewerkt, hopelijk valt m goe door de mand voor de volgende federale verkiezingen.
Maar da denk ik niet, nu rap rap een regeringscrisis in scene proberen zetten waar de VLD of PS de schuld van krijgt en t is gebakken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Volgens mij gaat Leterme zijn tijd afwachten tot de verkiezingen van mei , en intussen de liberalen nog wat meer ruzie laten maken om nog wat extra zetels te winnen .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind dergelijke studies geen goed idee. Aangezien het geen federale verkiezingen waren (er moest voor andere bevoegdheden gestemd worden), heeft het niet veel zin een dergelijke vergelijking te maken.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 11 oktober 2006 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar is er wel rekening gehouden met het Franstalig landsgedeelte, want ik zie de extreem progressieve regime partijen nog voortdoen als ze federaal een nipte meerderheid hebben door een surplus in Wallonie, en waarbij de meerderheid van de Vlamingen tegen paars is (dus zonder meerderheid in Vlaanderen alleen). Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 11 oktober 2006 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn bron was de krant De Morgen , misschien staat er al meerdere duiding op de site van De Morgen . Bovendien is het zo dat deze zetelverdeling bijzonder goed aansluit bij diverse peilingen aangaande federale materie . Laatst gewijzigd door Kaffer : 11 oktober 2006 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens , de Waalse tsjeven en sossen komen goed overeen want die hebben de meerderheid in de Waalse regering . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() als zelfs de KU Leuven al denkt dat het opportuun is om appels met peren te vergelijken, is het inderdaad misschien slecht gesteld met de kwaliteit van het universitair onderwijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Dit is het volledig overzicht:
http://soc.kuleuven.be/pol/docs/0610...tsimulatie.pdf CD&V/NVA: 22 + 6 = 28 Groen: 0 + 6 = 6 SPA/Spirit: 23 - 5 = 18 VLD/Vivant: 25 - 7 = 18 VB: 18 + 2 = 20 CDH: 7 + 2 = 9 Ecolo: 4 + 4 = 8 MR: 25 - 5 = 20 PS: 25 - 2 = 23 FN: 1 - 1 = 0 Volgens deze simulatie haalt paars dus nog 79 zetels op 150 of een meerderheidsoverschot van 4 zetels. Paars blijft dus overeind volgens deze simulatie. En, Netslet, heeft hierboven wel even gelijk.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 11 oktober 2006 om 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Provincieraad word door de bevolking nu éénmaal als een nationale materie aanzien . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar staar u niet blind op deze simulatie en houdt rekening met wat Netslet hierboven stelt.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 11 oktober 2006 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bart Somers wil nu Jean-Marie Dedecker uit de VLD ! En Leterme maar in de handjes wrijven . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
a. Het aantal blanco's voor de provinciale verkiezingen ligt beduidend hoger dan voor Europese, federale, regionale of gemeenteraadsverkiezingen. Ik zou moeten opzoeken hoe groot dat verschil nu is maar het gaat bijna om een verdubbeling. De provincie interesseert de mensen niet en zij duiden dan gewoon blanco aan op de computer of doen niet eens de moeite hun brief te openen als ze klassiek stemmen. b. Veel mensen stemmen provinciaal dan weer uit automatisme op de partij waarvoor ze gemeentelijk kozen. Mensen stemmen gemeentelijk in hoge mate voor personen en niet voor partijen. Bij Europese, federale en regionale verkiezingen stemmen mensen vooral op partijen of partijbonzen. De discripantie is hier énorm. Als rekeningoefening is de simulatie van de KU Leuven misschien wel plezant maar ze draagt geen enkele relevantie in zich.
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Brussel mocht trouwens geen provinciale stem uit brengen: 1.000.000 of zo Brusselaars monddood, "Vlaemssche" schepenambten in Brussel die buiten de democratische spelregels vallen tgv de Lambertakkoorden, maar waarover roept het VuilB dan? Niet daarover ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 11 oktober 2006 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nu is paars in Vlaanderen ook kleiner dan paars in Wallonie dacht ik...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Hugo Coveliers buiten , Anny De Maght ( Aalst ) buiten , Karel De Gught bijna buiten , Jean-Marie Dedecker binnenkort buiten ; wie is toch het kwaadaardige genius die de VLD steeds weer verzwakt ?
Verhofstadt natuurlijk . Ter illustratie , deze middag gehoord van een SP.A-gemeenteraadslid van Zelzate : De Strijd tussen het burgemeesterschap in Zelzate ging tussen de SP.A en de VLD . Gisteren moesten beide op het matje komen bij Verhofstadt en Van Den Bossche in Gent . Die VLD'er uit Zelzate eiste luidkeels het burgemeesterschap op waarop Verhofstadt woedend : Ik ben hier den baas , de postjes in Gent zijn hier verdeeld en daar hoorde bij dat de burgemeester in Zelzate naar de SP.A gaat . Ge had dienen VLD'er ( Frank Bruggeman ) zijn muilke moeten zien deze middag ! Tot groot jolijt van ondergetekende . |
![]() |
![]() |