![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Vlag, een vaderlands Symbool
Albert Paternostre, tijdschrift 4/1994 Vandaag nog herinner ik mij hoe mijn vader, 76 jaar geleden, het huisbalkon opliep om onze nationale vlag te hijsen bij het afkondigen van de wapenstilstand in 1918. Ik was nog zeer jong en het is dan ook het enige wat me is bijgebleven uit die periode ; maar dit beeld heeft me ongetwijfeld dermate getroffen, dat het me altijd vóór ogen is blijven staan en mijn leven heeft getekend. Ik kan me inderdaad geen enkele nationale feestelijke of droevige gebeurtenis meer indenken zonder bevlagging. Is het enkel sentimentaliteit of heeft het een diepere betekenis ? Wat er ook van zij, de vlag onder gelijk welke vorm blijft voor mij een symbool van verbondenheid, fierheid, eendracht. In de oudheid schaarden de Romeinse legioensoldaten zich rond hun adelaarstandaard tijdens verplaatsingen of bij de opstelling voor het gevecht. Hij was hun baken, hun verzamelpunt in kritieke toestanden. In de loop der tijden werden de standaarden vervangen door vaandels, wimpels, banieren. Talrijke schilderijen uit de Romantiek tonen ons soldaten op het slagveld, verzameld rond hun omhooggestoken vlag. In onze bataljons is iedereen, van de korpscommandant tot de laatste soldaat, fier over zijn vaandel, dat herinnert aan de wapenfeiten van hun voorgangers gedurende de twee wereldoorlogen. En ze zijn talrijk, de vaandels van 14-18, van 40-45, die met veel eerbied gegroet worden door gezagsdragers en op de allereerste plaats door de Koning, wanneer ze defileren op de nationale feestdag. De vlag is een symbool van eigenheid, van samenhorigheid. Elke moderne Staat heeft zijn eigen kleuren, die door zijn burgers geëerd worden en die tijdens belangrijke gebeurtenissen aan de gevels wapperen, of in optochten meegedragen worden om te getuigen van de geestdrift der massa voor een zaak die hun nauw aan het hart ligt. Men heeft dit kunnen meemaken op 28 april 1993, tijdens de manifestatie “Tegen het separatisme”. Ik ben derhalve ontgoocheld over het feit dat zo weinig Belgen, die toch van het Land houden, de nationale driekleur bovenhalen ter gelegenheid van kenmerkende verjaardagen van ons vaderland (21 juli, 11 november) of op het feest van Z.M. de Koning op 15 november. Daarboven ben ik verontwaardigd als ik vaststel dat vele officiële gezagsorganismen alleen hun gemeentelijke of communautaire vlag hijsen, met soms de Europese erbij, maar de Belgische driekleur geen plaats waardig achten. Dit getuigt van een volkomen misprijzen voor België en degenen die verantwoordelijk zijn voor deze “nalatigheden” dienen met de vinger gewezen. Het is waarschijnlijk juist dat de Grondwet deze gezagsdragers niet uitdrukkelijk verplicht hun Belgisch staatsburgerschap uit te stallen, net zomin als ze een “federale” minister kan dwingen tijdens de uitoefening van zijn functie Nederlands te spreken in Oostende. Deze laatste beschouwing en bewijzen eenvoudig dat onze “federaliseerders” de essentiële regel voor een federale Staat over het hoofd zien, namelijk dat ze tot een nationale Staat behoren. Wat zou men zoal zeggen, als de autoriteiten der afzonderlijke staten of bonden, in Amerika, Duitsland, Zwitserland, hun nationale vlag negeerden ? * * * Onze gewestelijke en gemeenschapsautoriteiten geven blijk van een bekrompen geest, en werken tersluiks, zonder het openlijk te zeggen, de feitelijke splitsing van België in de hand. Ik ben tenslotte dan ook geschokt, wanneer ik in de Luikse krant “VLAN” van 1 november j.l. een artikel onder ogen krijg van de hand van een reserveofficier, waarin deze meneer onze nationale vlag een “vod met akelige kleuren” noemt en onomwonden verklaart dat Frankrijk het ware vaderland is voor de Luikenaren, de Walen. Dit vraagt vanwege onze medeburgers een verscherpte aandacht t.o.v. zulke ontsporingen die ons Land ondermijnen. Laten we ons niet afschrikken om schriftelijk te reageren. Hetgeen wij heden gedaan hebben voor deze Luikenaar die zijn officierseed verraden heeft. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gouverneur
|
Ha ha!!! Ik dacht even dat je het hier over ging hebben:
![]() Want de vlaamsnationalisten dwepen ook nog altijd met De Vlag .
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ja, maar onze vlag is zuiver! |
|
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ach, die domme vlaamsnationalisten zouden het nog geloven ook!!!
|
|
|
|
#5 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Heeft u enig idee hoe belachelijk je jezelf weer maakt? __________________________________________________ ___________________________________ |
|
|
|
|
|
|
#6 | ||
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#7 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
Laten we dus allemaal onze ogen openhouden voor vunzige landverraders en niet aarzelen dergelijke snoodaards aan te geven die de Belgische vlag niet laten wapperen of afwijkende meningen verkondigen! |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Dat dacht ik ook:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (http://www.geocities.com/narwa44/Image11.jpg) ![]() ![]() (Degrelle en co in actie) ![]() http://www.geocities.com/narwa44/Image23.jpg Ook topic openen? Heb nog veel meer materiaal. Zin, belgicisten? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Provinciaal Statenlid
|
![]() Daag alle belgicisten uit om zelfde foto te vinden met flamingant in de plaats. Veel succes. Koning Leopold III telt niet mee. Was geen flamingant. Andere Belgen hebben Hitler de hand niet gedrukt. Degrelle belgicist. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die smerige nazi's op de foto's zijn WAALS-nationalisten. Zij misbruikten de glorierijke Belgische kleuren en zetten er de walgelijke naam van hun idioot nep-land Wallonië boven.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Koning Leopold III had waarschijnlijk ook niets met België te maken, zeker?! Hij had nochtans wel bijna bedelend bij Hitler gevraagd om een of andere onderkoning in het Derde Rijk te mogen spelen... |
|
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
.................................................. .................................................. .. |
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even opmerken trouwens dat bijna alle vrijwilligers die naar het Oostfront deden dat onder hun eigen nationale vlag deden. Geen enkel land dacht er na de oorlog aan om daarom de vlag te veranderen. Bijgvolg is het een beetje onnozel om dit te blijven doen met de Vlaamse vlag. Wat uw laatste zin betreft volg ik eerlijk gezegd niet goed. Waar, wanneer en hoe heb ik ergens gesteld dat "recentere uitspraken van Vlaamsnationalisten als achterhaald" bestempeld moeten worden? Als ik "eeuwenoude" feiten "uit de sloot" haal, dan is dat omdat ze daarin passen, beste vriend. Als de Blubbers hier onzin schrijven over de Guldensporenslag, dan kan ik slechts reageren met de geschiedkundige feiten. Of had u gedacht dat ik dan ging uitpakken met de laatste sterrenslag van Star Wars of zo? |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
---------------------------------------------- 150 ----------------------------------------------
|
|
|
|
#19 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Helaas heb ik ze niet meer teruggevonden en heb ik het dus nagelaten om hierover verder te discussieren. Het is niet omdat ik ze niet gevonden heb dat ze in het recente verleden niet hebben bestaan. Aangezien het om publicaties van de grootste oppositeipartij ging hebben die meer betrekking op de huidige politieke situatie in vlaanderen en belgië dan verhaaltjes uit de middeleeuwen of vroeger. Moest het blok zich enigzins hervormd hebben en hun radicaalste figuren naar de achtergrond schuiven dan zou ik deze partij nog als enlke andere partij kunnen beschouwen. Het feit dat de top vrijwel ongewijzigd is gebleven en dat die toppolitici van het blok af en toe op een of andere buitenlandse zender hun oorspronkele aard even naar boven brengen geeft mij niet echt vertrouwen in de zogenaamde gematigdere koers die ze vandaag zogenaamd volgen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de wolf een schapenvel aan het passen is. MVG
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|