![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Joodse familie uit Marollen doorloopt administratieve molen voor schadevergoeding - De schadeloosstelling van Joodse Holocaust-overlevenden verloopt soms pijnlijk.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...QS&word=joodse Gabriël Zimmerman was elf jaar in die dramatische zomer van 1942. Hij kreeg te horen dat hij zich voortaan Timmermans moest noemen en hij werd verborgen bij een vreemde familie. […] Het atelier van zijn vader werd door de nazi's geconfisqueerd. Zijn vrachtwagen werd afgepakt, het appartement leeggehaald. De Belgische staat verleende hen een forfaitaire schadeloosstelling van 3.800 euro voor het atelier, en 5.221 euro voor de vrachtwagen. Te verdelen onder vier, want behalve Gabriël waren er nog drie erfgenamen. Voor een onderdeel van zijn vaders handelszaak kreeg hij dus meer dan voor de hele zaak samen. […] In 2003 deed Gabriël Zimmerman daarvoor een aanvraag. Veel bewijzen over de waarde van de handel van zijn vader had hij niet. De wetenschappers in de commissie gingen ook zelf op zoek naar bewijsmateriaal in de archieven van de Belgische banken, en in de Duitse archieven. Zo ontdekte men dat de stad Brussel 2,8 kilo koper had gepakt uit de metaalvoorraad van Jacques Zimmerman. […] Bij de commissie beseft men dat er bij de Joodse gemeenschap onbegrip bestaat. ,,Wij kunnen alleen een materiële schadevergoeding geven, geen morele'', zegt directeur Marc De Trazegnies. ,,Ik krijg veel telefoontjes van Joodse mensen, van wie ik er velen goed heb leren kennen. Onze wettelijke opdracht bestaat erin de tegoeden die niet werden teruggegeven door de overheid, de banken of de verzekeringsmaatschappijen, terug te bezorgen tegen de geactualiseerde waarde.'' ,,Velen waren of zijn van mening dat alle goederen die men vóór de oorlog bezat, integraal zouden worden vergoed. Maar daarvoor zijn wij niet gemachtigd. Maar door de zware onrechtvaardigheden die de Joodse gemeenschap tijdens de oorlog heeft geleden, zijn wij soepel en interpreteren we de wet ruim. Zoals ook uit dit dossier blijkt.'' Van onze redacteur Joost Loncin Het is normaal dat men slachtoffers vergoed voor de hen aangerichte schade. Minder normaal is het wanneer 'bepaalde groepen slachtoffers' een 'geactualiseerde' schadevergoeding krijgen... die niet toegepast wordt voor anderen. Het was te denken dat men met deze methode zou verder gaan, vooral na de excuses van onze Verhofstadt waarin hij verklaarde dat wij (de huidige Belgische belastingbetaler) schuld hadden... De kassa gaat weer beginnen te rinkelen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk dat mijn voorouders door de Romeinen zijn benadeeld. Nu even Prodi telefoneren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men heeft die mensen natuurlijk veel leed aangedaan, maar het kan inderdaad niet, dat we effe om nu het voorbeeld van dat koper te nemen, Dat aan de huidige marktwaarde gaan vergoeden.
Het is 60 jaar geleden gebeurd, dus is het normaal dat het aan de toenmalige prijs wordt vergoed, langs nen andere kant heeft de stad brussel 60 jaar lang, van die toenmalige marktwaarde gratis gebruik kunnen maken, dus zouden ze daar de interesten op moeten betalen ook... Maar, als ge daar mee wilt beginnen geld dat voor iedereen, dus ook voor mijn grootvader die 2 jaar gratis en verplicht in Duitsland gewerkt heeft, gratis tis te zeggen, hij kreeg genoeg om hem op de zwarte markt 1 brood mee te kopen... Krijgt nu wel een aalmoes van den duits, ... Maar heeft dat jaren niet gekregen omdat het dorp in kwestie in de DDR lag, en de DDR zo geen regeling had... Als iedereen nu gaat beginnen procederen, en interesten gaat eisen op verloren kapitaal, gronden, roerende en onroerende goederen, waarde van patenten etc... dan dreigt het faillisement voor zowat alle europese staten... De nabestaanden van de bombardementen van de gealieerden hebben dan overigens ook rechten... en dan heb ik het niet alleen over Dresden, Kassel, Berlijn, maar ook Rotterdam, of den ouden god / Mortsel... Hiroshima en Nagasaki... Herstelbeschadegingen voor WO I hebben overigens ook tot WO II geleid, dus bezint, eer ge begint... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() by the way, de ex kolonialen, kunnne dan ook hun beurs opentrekken, ...
ook de familie coburg trouwens... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ben ik het ook mee eens. Trouwens: collateral damage wordt niet vergoed. De mensen in Mortsel hebben grote schade geleden, maar zijn nergens vergoed, omdat het bombardement aangericht was door de geallieerden. Ik vraag me eigenlijk af of deze man niet vergoed kan worden met de winsten van de Holocaust industrie. Daarmee bedoel ik: alle winsten die men zou maken op films als "Schindler's List" zouden voor een stuk gebruikt moeten worden om slachtoffers van de holocaust te vergoeden. Nu maakt de holocaust nieuwe slachtoffers: de belastingsbetalers, die dikwijls nog na WO ll geboren zijn. Ik vrees dat de Joden met telkens naar compensaties te blijven vragen, tot in het absurde en ruim 60 jaar na datum, zich opnieuw haat op de hals gaan halen. De realiteit is namelijk dat veel van het geld dat de nazi's van de Joden gestolen hebben, geïnvesteerd is verschillende projecten en dat verschillende bedrijven, banken en zelfs hele economieën overkop kunnen gaan, als alle interesten terugbetaald moeten worden. Zouden we niet beter beseffen dat we van al de economische opbloei die er onder ander met dat gestolen kapitaal is opgebouwd, beter geworden zijn en dat de Joden daar sowieso hun graantje van meepikken. Geef toe dat verschillende grote zakenimperia in handen zijn van Joden. En verschillende Duitse bedrijven zijn ontstaan op nazi gelden. Denk hierbij aan Volkswagen. Of de Mediamarkt en daar zie ik regelmatig genoeg Joden rondlopen. Daarom denk ik dat we het verleden beter laten rusten. Het heeft geen zin om telkens de wonden open te steken. Trouwens: wanneer gaan de roze bewegingen, de zigeuners, gehandicapten en de Russen eens op tafel kloppen voor compensatie? Want ik stoor er me aan dat het blijkbaar maar 1 groep is die doet alsof de holocaust enkel tegen hen gericht was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet trouwens van minstens 1 groot bedrijf, Mercedes, dat die voor hun "verplichte arbeiders" ergens een vakantieresort hadden opgericht.
Als je tijdens de oorlog voor Mercedes gewerkt had, kon je daar je vakantie doorbrengen, maar dat is volledig op privé initiatief van dat bedrijf natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() Wel daar is toch iets dat mij stoort aan het verhaal dat door die Joodse famillie wordt voorgehouden. Er staat namelijk:
"...Zo ontdekte men dat de stad Brussel 2,8 kilo koper had gepakt uit de metaalvoorraad van Jacques Zimmerman." Die stad Brussel heeft dus iets gepakt? Wie heeft dat gepakt? Een ambtenaar?...dan is die schuldig aan diefstal! Nu mag men zeggen van de overheidsinstanties wat men wil, maar als er iets officieel wordt gedaan (en dat was hier het geval!) dan moet dit volledig volgens de bestaande wetgeving gebeuren. En geloof me, een ambtenaar gaat niet iets pakken en dat officieel laten registreren in de rekeningen van een stad/gemeente. Dus deze passage is volledig uit de duim gezogen. Wat enigszins de rest van het verhaal in een bepaald licht stelt... Tiens, ik heb ook een rijbewijs voor een zwaar voertuig. Mag ik nu ook verklaren dat dit als bewijs moet gelden dat ze er met 'mijnen camion' vandoor gegaan zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Waarom denkt ge dat men de laatste 6 jaar zich zo op die schadevergoeding heeft gestort van Joods kapitaal bij de banken? Dat heeft wat aardig in de kassa gebracht om die muur te financieren die Israël van de Palestijnen scheidt. Nu moet alleen nog maar die 'verloren' oorlog tegen Libanon vergoed worden. Waarschijnlijk zullen ze weer iets vinden om dat ook voor mekaar te krijgen... Onze Verhofstadt zal wel onmiddellijk klaar staan om zich in naam van onze Belgische bevolking te excuseren... (Hij betaald de factuur niet - wel de belastingbetaler) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2,8 kilo koper aan 10 fr de kilo zeker ?
is kom allé we gaan ons goe hart laten spreken 30 frank, nog genen euro dus, en dit aan huidige marktwaarde... Mijn grootvader heeft ginder in duitsland gewerkt, laat ons zeggen 10 a 12 uur per dag gedurende 2 jaar, het was dan nog kinderarbeid ook, want hij was maar 16. 10 uur per dag aan nog maar 25 euro per uur, ... is 250 euro per dag, X 200 werkdagen op een jaar, (maar toen moesten ze 's zaterdags ook nog werken, ... eigenlijk... dus 250 dagen per jaar) 250 x 250 = 62500 X 2 = 130 000 euro dit uitgezet over 60 jaar + kapitalisatie van den interest... (sjans dat die kolenboer/landbouwer/voerman + mijnbouw maatschappij nie meer bestaat 't zou hun een serieus euroke kosten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar dat doet niets af van uw manier van berekenen. Dat had inderdaad een schone spaarpot geweest voor de gedeporteerden. Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 19 februari 2007 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over de huidige waarde hé, hetgeen wat onze joodse vriend ook wil, natuurlijk lagen de lonen toen zo hoog niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Nope, ik ken u ook niet.
![]()
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij werden allemaal opgejaagd door Atilla de hun hé, ! daarom is ook het Romeinse rijk gevallen, de druk die ontstond aan de ene grens, deed de andere instorten... eigenlijk zijn wij allemaal illigale imigranten... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herr Flick, rood koper gaat tegenwoordig meer dan €2 per kilo als schroot.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laten we dus niet vergeten wie voor dergelijke toestanden verantwoordelijk is. Dat sommige Joden dit gewild hebben en ervoor hebben gelobbyed staat buiten kijf. Dit is echter niet eigen aan de Joden. In de VS zijn er zwarte lobbys die schadeloosstelling eisen voor de in 1863 afgeschafte slavernij. De dag dat dat kan zal je honderduizenden zwarte gezinnen hebben die processen zullen aanspannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Men is hier alles aan het verwarren! De fondsen waaruit deze schadevergoeding zal betaald worden bestaan uit de fondsen die de banken en verzekeraars gedurende 60 jaar hebben achtergehouden. De Belgische staat had daarbij alle excuses gebruikt om niets te doen (ik hen oa een ander dossier waar ze even smerig gespeeld hebben).
Die fondsen die bij de banken en verzekeringen lagen werden dan geactualiseerd zoals het hoort en dan hebben ze dat ongeveer door 2 gedeeld, wat ook nog de reinste schande is terwijl ze daar 60 jaar van geprofiteerd hebben als fondsen of reserves. Het is daaruit dat geput wordt om de rechthebbenden en benadeelden als groep te vereffenen. Dus al die zever dat de Belgische staat dat betaalt zijn de reinste leugens: het was hun geld dat daar door de banken werd achtergehouden en waar de overlevenden op erfgenamen eigenlijk niet veel van wisten omdat dezelfde banken gedurende 50 jaar alle medewerking geweigerd hadden! Dat is dus wel een gans ander beeld dan wat sommigen hier willen laten doorschijnen. Waarom ze dat doen? Dat antwoord moeten ze zelf maar geven ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vraag me af waarom in dit soort kwesties niet de gebruikelijke verjaringstermijnen gelden. Zie ter vergelijking bv de zaak Moriau:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels Indien men geen verjaringstermijnen hanteert zou het hek inderdaad van de dam moeten zijn, tenminste indien men iedereen gelijk zou behandelen.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 19 februari 2007 om 18:09. |
![]() |
![]() |