![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stilaan beginnen de geesten te rijpen... De (kans op een) Hereniging wordt op deze manier mentaal voorbereid. ![]()
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 21 augustus 2007 om 18:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik de cijfers wat analyseer, kom ik wel tot de conclusie dat de Nederlanders soms moeite hebben om de begrippen 'Vlaanderen' en 'België' uit elkaar te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel mensen werden gepeild naar hun visie hierover?
Percentages op zich zijn uiteindelijk maar weinig informatief...
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit zal misschien wel wat aan de hoge kant zijn, maar over het algemeen is er toch vooral sympathie voor de zuiderburen.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 augustus 2007 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burgemeester
|
![]() Nederlanders massaal voor fusie met Vlaanderen
![]() ![]() Nederland volgt de politieke ontwikkelingen in België met argusogen. En dat heeft een goede reden: 77 procent van onze noorderburen zou Vlaanderen zó weer bij Nederland voegen. Opvallend: 'slechts' 61 procent denkt dat beide landen beter zouden worden van zo'n fusie. Ruim 85 procent is voor intensievere samenwerking met de Belgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van RTL heeft uitgevoerd. Wat na de fusie? Een op de vijf Nederlanders denkt dat Nederland en Vlaanderen na samenvoeging geleid moeten worden door het Nederlandse koningshuis. Afschaffing van beide koningshuizen is volgens 16 procent de beste optie. Ongeveer evenveel Nederlanders (17 procent) denken dat beide landen hun eigen koninklijke familie moeten behouden. Maar onze noorderburen beseffen ook wel dat dat scenario niet helemaal realistisch is. Ongeveer 83 procent denkt dat België zelfstandig blijft voortbestaan. Ongeveer 14 procent denkt dat dit niet het geval is. Een kwart van de Nederlanders denkt dat Vlaanderen en Wallonië gescheiden moeten worden. Aanleiding voor de enquête is de politieke impasse in België. De kabinetsformatie duurt er door onenigheid tussen Walen en Vlamingen al bijna twee maanden en uitzicht op een coalitie is er nog niet. (hln/anp |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen misschien met Nederland en Wallonië misschien met Frankrijk? Wie weet, maar als het gebeurt, zou het op zeer lange termijn gebeuren als ik objectief en realist blijf. Op de Franstalige kant ben ik er 100% van overtuigd dat de grote Franstalige partijen een "verborgen agenda" hebben, wat een mogelijke aansluiting van Franstalig België met Frankrijk betreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() M.i. is het percentage te hoog. Maar het klinkt goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Uit peiling van De Standaard en Le Soir bleek dat meer 60% van de ondervraagden terug willen naar een unitair Belgie. Uit de daaropvolgende verkiezingen bleek dat slechts 0,15% van de Belgen dat wil..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
http://www.tns-nipo.com/ Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door kaap : 21 augustus 2007 om 18:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Waarom wordt er opvallend gezwegen over het aantal deelnemers?? Ik stelde enkel maar een vraag hoor. Zoals je weet heb ik het niet zo op met peilingen (of ze pro Belgisch, pro Vlaams of pro Groot-Nederland zijn). Peilingen van bv. 1000, 10000 of 100000 mensen zeggen uiteindelijk geheel niks over de visie van bv. 6.000.000 Vlamingen. Ik erken maar één peiling en dat is een referendum.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 21 augustus 2007 om 18:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tis natuurlijk niet representatief, maar het doet een mens toch deugd, nietwaar? Al was het maar om de unitaristen te jennen. ![]()
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
TNS NIPO is een degelijk onderzoeksbureau. Hoewel het percentage aan de hoge kant is geeft het wel de betrokkenheid van Nederland met Vlaanderen aan. En dat op een paar jaar tijd. Een paar jaar geleden schommelde het percentage tussen 25 en 50%, nu reeds 67%. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit cijfer verbaast me niet. Ik heb al met Fransen gesproken over onze communautaire problemen en feit is dat de absolute grote meerderheid van mijn Franse kennissen of gewoon Fransen met wie ik er sprak, voor een aansluiting van Wallonië met Frankrijk zouden zijn. Natuurlijk wil dat niets zeggen, het is helemaal geen peiling en ik spreek helemaal niet in de naam van de hele Franse bevolking, dat weet ik wel, maar het toont toch iets.
Laatst gewijzigd door Everytime : 21 augustus 2007 om 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Het is m.i. véél relevanter om te weten wat de Belgen zelf willen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Het federalisme, en dat moet ik Kim nageven, is in zoverre goed geweest dat Vlaanderen heeft kunnen laten zien wat ze waard is. |
|
![]() |
![]() |