Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2023, 22:32   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.861
Standaard 'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis

onderwerp
'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis

Analyse

1) Ja, ergens voel ik sympathie met zijn bombrieven ok, en ik ben ook PRO Dharti Maata nu, en ik ga inderdaad akties organiseren, en ik heb ook nieuwe designs van Groene Energie centrales, die nog niet bestaan op deze exo planeet. Mijn kansen komen eraan ok, duimen en geluk en de zegen van Alle goden, godinnen, en Duiveltjes, Satans, Djinns uit Islam, enz Satan heeft mij al gezegend.

2) De politiek pakt het verkeerd aan denk ik. Maar de wetenschappers en technologen zijn sukkels en domme Beta Freaks.

3) Ik wil in INdia mijn milieu clubje bouwen, hopelijk vanaf medio volgend jaar. India is een achterlijk, zwart Hindoe apenlandje, en ik denk niet dat zij een milieu beweging hebben of dit kunnen begrijpen. Heeft Hindoeisme een Milieu GOD of Godin??? PRomoot Allah een schoner milieu in de Koran en al de Honderden hadiths? Ja, zo denken wij als Untermenschen van apenkleur ok. Echt. Ik denk Multidimensionaal over Geloof nu, en de hele formule hiervan is echt heel simpel.

4) Ergens geef ik deze Unabomber gelijk, Eigenrichting he heet dit in gerechtelijke zin, zelf politie, rechter of God spelen met zware wapens. Vechten voor een schoner milieu met zwaar wapentuig hahha hha echte Groene Robinhood is hij nu na zijn dood, ROEMVOL Einde: 'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis




===========================

https://www.nu.nl/buitenland/6267495...evangenis.html



'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis
Door Joost ter Bogt
10 jun 2023 om 19:23Update: 41 minuten geleden
278 reacties
Ted Kaczynski, ook wel bekend als de Unabomber, is dood gevonden in een gevangenis in de Amerikaanse staat North-Carolina. Vanaf eind jaren zeventig verstuurde hij bombrieven naar universiteiten en luchthavens om te protesteren tegen de industrialisatie.

Kaczynski hield de Verenigde Staten jarenlang in zijn greep door de bombrieven die hij verstuurde. In 1998 werd hij veroordeeld tot levenslang voor het doden van drie mensen en het verwonden van meer dan twintig anderen. De bombrieven verstuurde hij tussen eind jaren zeventig en de jaren negentig.

In 2021 kampte Kaczynski al met gezondheidsproblemen. Daarvoor kreeg hij speciale medische zorg in de gevangenis in North Carolina. Zijn overlijden meldde ABC News zaterdagavond op basis van een woordvoerder van het Federal Bureau of Prisons. Nadat hij zaterdagochtend bewusteloos werd aangetroffen in zijn cel is hij naar het ziekenhuis overgebracht waar hij werd doodverklaard.

Voordat Kaczynski in 1995 werd geïdentificeerd als de Unabomber, eiste hij dat kranten een lang manuscript van hem publiceerden. Hij dreigde door te gaan met de bombrieven als dat niet gebeurde. Zowel de New York Times als de Washington Post publiceerden later dat jaar het 35.000 woorden tellende manifest op verzoek van de Amerikaanse procureur-generaal en de directeur van de FBI.
Volg dit onderwerp
Krijg meldingen bij nieuws over de Verenigde Staten
Van wiskundedocent naar Unabomber

Na een jarenlange zoektocht kon hij worden gepakt door een tip van zijn broer en diens vrouw. Zij herkenden ideeën van Kaczynski in het gepubliceerde manuscript, waarop de familie contact zocht met de FBI.

In het manuscript, dat door Kaczynski Industrial Society and Its Future werd genoemd, richtte hij zijn pijlen op de industrialisatie van de samenleving. Hij vond de industriële revolutie een ramp voor de mensheid. Zijn terreurcampagne voerde hij vanuit een afgelegen hut in de Amerikaanse staat Montana.

De eerste bombrief verstuurde hij naar de universiteit van Chicago. Na de ontploffing richtte de FBI algauw een taskforce op om onderzoek te doen. Uiteindelijk werkten ruim 150 mensen fulltime aan het onderzoek naar de Unabomber. Die zoektocht werd het onderwerp van Netflix-serie Manhunt: Unabomber.
Levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating

De Unabomber werd zo genoemd omdat hij zich voornamelijk richtte op universiteiten en luchtvaartmaatschappijen. In zijn ogen verwoestten zij de natuur door de ontwikkeling van moderne technologie. De eerste drie letters van Unabomber zijn afgeleid van 'university and airline bomber'.

Nadat de FBI arresteerde Ted Kaczynski arresteerde, stond hij terecht in Sacramento in Californië. Hij pleitte schuldig aan moord in ruil voor levenslang in de gevangenis zonder voorwaardelijke vrijlating. Voordat hij de bombrieven stuurde, werkte hij als wiskundedocent.
Beeld: ANP
278 reacties
Lees meer over:
Verenigde Staten
Buitenland
NUjij: Uitgelichte reacties
Dibbertje
10 jun 2023 om 21:25
Ik lees vooral hoe geniaal de man was en wat een goede visie hij had. Maar onderdeel van zijn visie is ook zijn ideeën kracht bij te zetten met explosieven en waarschijnlijk de bedoeling om mensen te doden, per definitie onschuldige mensen. Als de man wiskundeleraar was gebleven had hij zijn ideeen kunnen ventileren aan honderden leerlingen. Nu eindigt hij als gek die dood gevonden wordt in een gevangeniscel en niet serieus genomen kan worden. De tragiek van een mensenleven.
Respect: ???? 10
Reacties: ???? 2
Reageer
feca
10 jun 2023 om 20:32
Ik kan ook niet achter de daden staan van deze man.Van de andere kant kan ik zijn kritiek op moderne technologie wel begrijpen en zie ik daar de gevaren van in. Zijn manuscript "Industrial Society and Its Future" heb ik gelezen en hoewel ik het niet met al zijn conclusies eens ben denk ik wel dat we dit soort waarschuwingen serieus moeten nemen.Ted Kaczynski was een intelligente man die helaas tot verkeerde daden is gekomen: intelligentie zit vaak dicht tegen waanzin aan. Zijn inzichten waren tegendraads, maar niet per se onjuist. Ook niet per se juist.Zelf denk ik dat het aan ons is om zijn ongelijk te bewijzen door de komende jaren aan te tonen dat ons technologische economische systeem wel degelijk op een verantwoordelijke manier gebruikt kan worden en kan worden ingezet in dienst van mens en milieu i.p.v. andersom.
Respect: ???? 20
Reacties: ???? 1




https://www.nu.nl/buitenland/6267495...evangenis.html
==============================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2023, 21:33   #2
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.861
Standaard Vierde Wereldoorlog is totalitaire RASSENOORLOG op Karmische aardse hellewereld

Ja hij is toch een MilieuHELD hahah Groene Robinhood in Unabomber Rambo stijl.
hhaha hahha wij moeten nu echt harder gaan vechten om het milieu te redden, mislukt het dan zal Dharti Maata zelf meedogenloos Honderden Miljoenen mensen RUIMEN of doodhongeren of Oververhitten of invriezen bij minus 35 Celsius (USA he feb/mrt 2023) of verdrinken of verassen denk ik. Check maar zelf, de natuurrampen gaan erger worden. Dus Dharti Maata zal meedogenloos ingrijpen en feitelijk moet 49 procent van de hele mensheid nu gewoon direct dood gaan om het milieu supersnel te redden.

Bij Natuurrampen in harde, meedogenloze natuur vb bosbranden sterft vaak de volle 100 procent van alle babies, larven, eieren, zaadjes, tientallen miljarden levende wezens sterven per vierkante kilometer Bosbrand, incl alle insecten, wormen, planten, bomen, enz.

post je visie eens, geef jij deze Unabomber niet gelijk?? Hij is nu dood, zelfmoord denkt men, 81 jaar.

==================================
https://www.nu.nl/buitenland/6267522...fbi-bleef.html



Wie was 'Unabomber' Kaczynski, die jaren uit handen van de FBI bleef?
Door Fabiënne Mucuk
11 jun 2023 om 21:18Update: 25 minuten geleden
22 reacties
'Unabomber' Theodore 'Ted' Kaczynski, die zaterdag dood werd aangetroffen in zijn cel, stuurde vanaf eind jaren zeventig bombrieven naar instanties als protest tegen industrialisatie. Wie was hij en hoe bleef hij jaren uit handen van een team van 150 FBI-rechercheurs?

Kaczynski werd op 22 mei 1942 geboren in de Amerikaanse stad Chicago. Zijn ouders waren nakomelingen van Poolse immigranten. Kaczynski was erg intelligent en merkte al op jonge leeftijd dat dit hem van anderen vervreemdde.

Zo zou hij zich niet begrepen voelen door mensen om hem heen. Een klasgenoot zei tegen The New York Times dat Kaczynski niet werd gezien als persoon, maar eerder als "wandelend brein".

Later ging Kaczynski studeren aan Harvard University. Ook deed hij nog een PhD in wiskunde aan de universiteit van Michigan. Op 25-jarige leeftijd ging hij aan de slag als wiskundedocent aan Berkeley, de universiteit van Californië. Hij zou nooit vragen van studenten hebben beantwoord. Na een aantal jaar nam Kaczynski ontslag. Hij vervreemdde steeds verder van de beschaving.
Volg dit onderwerp
Krijg meldingen bij nieuws over de Verenigde Staten

In 1971 ging Kaczynski wonen in een afgelegen hut in de buurt van Lincoln, een klein plaatsje in de staat Montana. Die bouwde hij samen met zijn broer David. Kaczynski leefde er een eenvoudig en teruggetrokken bestaan, terwijl hij radicaliseerde en zijn kritiek op de industrialisering en modernisering toenam. Hij schreef er een manifest over, waarin hij stelde dat "de sociale en industriële fundamenten van het moderne leven moeten worden vernietigd".

Kaczynski ging zelf bombrieven maken en stuurde deze naar onder anderen wetenschappers en mensen uit het zakenleven. Zo verwondde hij met een van zijn bommen een bestuurder van United Airlines, Percy Wood. Een computerwetenschapper van Yale University verloor een aantal vingers toen hij een pakket van Kaczyinski opende.

'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis
Zie ook'Unabomber' Ted Kaczynski op 81-jarige leeftijd dood gevonden in gevangenis

Kaczynski wordt 'Unabomber'

Dat hij het op universiteiten en luchtvaartbedrijven had gemunt, leverde hem de door de FBI bedachte bijnaam 'Unabomber' op (University and Airline Bomber). De FBI had toen nog geen idee wie achter de aanslagen zat. Kaczynski zou zestien aanslagen hebben gepleegd. Drie personen overleefden dat niet. Er raakten 23 mensen gewond.

De FBI had de handen vol aan Kaczynski; de dienst kon maar niet achterhalen wie er achter de bommen zat. Ook in de slachtoffers die hij uitkoos, was geen patroon te herkennen. Bovendien wist niemand van Kaczynski's acties, omdat hij zo'n teruggetrokken bestaan leidde.

Sommige bompakketten werden niet op het juiste adres bezorgd of onderschept. Kaczynski deed er alles aan om ervoor te zorgen dat de pakketten niet naar hem te herleiden vielen. Hij verwijderde vingerafdrukken en likte niet aan de postzegels om te voorkomen dat zijn DNA op de pakketjes terechtkwam.

Vanaf 1979 zocht een team van 150 FBI-rechercheurs naar de 'Unabomber'. Daarmee werd het een van de meest geruchtmakende (en duurste) FBI-zaken in de geschiedenis.

Maar liefst zeventien jaar wist Kaczynski uit handen te blijven van de FBI. Nadat een man met een capuchon en zonnebril in 1987 werd gezien bij het afleveren van een verdacht pakketje in een computerwinkel in Salt Lake City, werd er in het hele land een tekening van de 'Unabomber' gepubliceerd. Kaczynski verstuurde daarna zes jaar lang geen bommen, waarschijnlijk om uit het vizier van de autoriteiten te blijven.
Manifest leidt tot arrestatie

Uiteindelijk deed zijn manifest hem de das om. In 1995 stuurde hij een anonieme brief naar The New York Times en The Washington Post. Kaczynski verwees daarin naar zichzelf in meervoudsvorm om de autoriteiten op het verkeerde pad te zetten. In zijn brief eiste hij dat zijn manifest gepubliceerd zou worden. In ruil daarvoor zou hij stoppen met het versturen van de bommen.

Later dat jaar, op verzoek (en onder druk) van de Amerikaanse procureur-generaal en de directeur van de FBI, publiceerden de kranten het 35.000 woorden tellende manifest. Daarin sprak Kaczynski zich uit tegen de industrialisatie van de samenleving, die volgens hem een ramp voor de mensheid was.

Volgens The Washington Post was het een moeilijke beslissing om het manifest te publiceren, omdat het zou raken aan de persvrijheid. De uitgever van The New York Times zei daarover toentertijd dat "dit gaat om de rol van kranten als onderdeel van de samenleving".

Zijn broer David herkende Ted als degene die achter de bomaanslagen zat. David gaf de FBI schrijfwerk van zijn broer, dat vervolgens werd vergeleken met het manifest. Op 3 april 1996 wist een arrestatieteam van veertig rechercheurs de 'Unabomber' te arresteren bij zijn hut in Montana.
Bekentenis om doodstraf te ontlopen

Kaczynski trof een schikking. In ruil voor zijn bekentenis werd hij tot levenslang zonder de mogelijkheid op vervroegde vrijlating veroordeeld, in plaats van de doodstraf. Hij toonde geen berouw voor zijn daden.

Zaterdagochtend werd hij bewusteloos aangetroffen in zijn cel in een gevangenis in North Carolina. Daarna werd hij overgebracht naar een ziekenhuis, waar hij werd doodverklaard. Bronnen zeggen tegen The New York Times dat hij suïcide pleegde.
Beeld: Getty Images
22 reacties
Lees meer over:
Verenigde Staten
FBI
Terrorisme
Buitenland







https://www.nu.nl/buitenland/6267522...fbi-bleef.html

====================================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2023, 00:28   #3
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.274
Standaard

"Anti tech revolution: why and how" second edition (2020)

Ultime werk.

"Bronnen zeggen tegen The New York Times dat hij suïcide pleegde."...zou me niet verwonderen dat dat wat post mortem poging tot smear is. Zowiezo was hij zwaar ziek schijnt.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 juni 2023 om 00:35.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be