Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2023, 13:36   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.194
Standaard Het SKALA computersysteem.

Dit Soviet,industrieel computersysteem diende bijvoorbeeld ook in de Chernobyl centrale tot in 1986.

Er is er in Oekraine zelfs een bewaard.
De kolos had 20K Ram (magneetkern gewikkeld,i n d r u k w e k k e n d zeg ik er maar even bij ) ,2 onafhankelijke processoren (die just in mijn living zouden kunnen staan) en natuurlijk de vereiste hoeveelheden magneetband units,ponsbandlezers,printers en teletypes .Samen vulde het de sporthal van mijn gemeente vrees ik....Maar het ding werkte al met zeer moderne software-principes (weliswaar allemaal,extreem stoer,direct in assemby geschreven) en monitorde werkelijke alles in de kerncentrale via een ongelofelijke spinnenweb van kabels en sensoren.....

Het SKALA systeem was extreem robuust,kerncentrale-waardig.

Dan nog diende operatoren ,uit het hoofd,een ganse reeks van de belangrijkste kodes te kennen om de juiste vragen te stellen aan het systeem,of omgekeerd te begrijpen wat er op de printouts verscheen...Wnat er waren ZO VEEL kodes dat het bepaald onhandig kon zijn bij een dringende zaak ff iedere keer een vuistdik kodeboek te moeten doorbladeren.

En neen,in een SKALA-systeem,ook in Chernobyl , was er geen beeldscherm te vinden....geen enkel...

Dat zijn verzinsels uit "documentaires" of mix-ups met beelden van de jaren negentig toen de overblijvende reactor weer op gang gebracht werd,welsiwaar met een nieuw,moderner computersysteem....


https://www.youtube.com/watch?v=ZbaptQh2AM4

Laatst gewijzigd door kelt : 23 september 2023 om 13:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2023, 16:06   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.167
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In de meeste kerncentrales is de controlekamer nog "old school".
Omdat men daar perfect van weet hoelang alles meegaat, en de "moderne" hikjes van computersystemen mee vermijd.
Ge wil niet dat ge plots een "Blue screen of death" krijgt op uw reactorcontrole.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 07:04   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In de meeste kerncentrales is de controlekamer nog "old school".
Omdat men daar perfect van weet hoelang alles meegaat, en de "moderne" hikjes van computersystemen mee vermijd.
Ge wil niet dat ge plots een "Blue screen of death" krijgt op uw reactorcontrole.

Inderdaad,ik merk het ook op mijn laptopje van het werk,wordt er wel erg losjes omgegaan door tegenwoordige IT-departmenten met de toegang van leveranciers Microsoft en Google tot wat feitelijk redelijk bedrijfskritische machines kunnen zijn.....Iets wat 20 jaar geleden ONDENKBAAR zou geweest zijn.Het was toen staand order,op straffe van ontslag,dat enkel IT-mensen updates aanbrachten .....IT heeft het opgegeven....Dit jaar hebben wij ook een weeklange blockage gehad wegens een ransomware attack die erdoorheen geglipt was ....Een antwoord lijkt te zijn dat je nu een smartphoontje nodig hebt om in te loggen op een computer (2 factor authentication).....klootzakkerij voor de gebruiker en waarschijnlijk een beveiligings-illusie...

Laat ons hopen dat grote Chemische en Nuclaire installaties inderdaad fundamenteel andere-,en van die clowns afgesloten -, computersystemen blijven gebruiken....

Laatst gewijzigd door kelt : 24 september 2023 om 07:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 15:01   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In de meeste kerncentrales is de controlekamer nog "old school".
Omdat men daar perfect van weet hoelang alles meegaat, en de "moderne" hikjes van computersystemen mee vermijd.
Ge wil niet dat ge plots een "Blue screen of death" krijgt op uw reactorcontrole.
ne goede stamp erop met den botine en t werkt weer.

Daarom dat het os van een aircraft carrier ook nog altijd op windows xp draaide. (pas op dat was wel een gestripte versie)

Idem met Polycom conference bridges die liepen ook op een gestripte XP en dat was goed materiaal dat liep niet vast uiterst zelden.

Ook de eerste Cisco Call Managers liepen op een gestripte versie van windows 2000 en ook daar geen problemen mee.

Later zijn ze die pas op gestripte versies van linux gaan zitten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 15:03   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inderdaad,ik merk het ook op mijn laptopje van het werk,wordt er wel erg losjes omgegaan door tegenwoordige IT-departmenten met de toegang van leveranciers Microsoft en Google tot wat feitelijk redelijk bedrijfskritische machines kunnen zijn.....Iets wat 20 jaar geleden ONDENKBAAR zou geweest zijn.Het was toen staand order,op straffe van ontslag,dat enkel IT-mensen updates aanbrachten .....IT heeft het opgegeven....Dit jaar hebben wij ook een weeklange blockage gehad wegens een ransomware attack die erdoorheen geglipt was ....Een antwoord lijkt te zijn dat je nu een smartphoontje nodig hebt om in te loggen op een computer (2 factor authentication).....klootzakkerij voor de gebruiker en waarschijnlijk een beveiligings-illusie...

Laat ons hopen dat grote Chemische en Nuclaire installaties inderdaad fundamenteel andere-,en van die clowns afgesloten -, computersystemen blijven gebruiken....
ik heb nu zelf een token, daarmee moet ik met een druk op een soort usb stick bevestigen dat ik daadwerkelijk achter de computer zit, en een pincode invoeren anders werkt mijn sys account niet.

dus app op de smarthphone, apart account en nog eens een token ook.

wij doen geen nuclaire of chemische dingen maar zijn ook nogal strikt gereguleerd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be