Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2023, 20:50   #1
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard inschrijving auto + uw geboorteakte

Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.

De echte autochtone Belg, zou geen identiteitskaart (ID) kunnen hebben zonder geboorteakte. Bijkomend: bij een hernieuwing van uw ID, volstaat het gewoon om een aanvraag te stellen.
MAAR
Niet het geval bij een auto!!
Een copie van uw ID volstaat dus niet. Neen, het moet uw eigen persoonlijke geboorteakte zijn.
Wat is de meerwaarde/reden dat er een geboorteakte moet zijn?
-> Officiële wettekst?

Meer nog: ik kan me geen andere situatie voorstellen waar men zijn geboorteakte moet tonen...
(huwelijk...)


Ik stel me de vraag bij al deze politiek correcte onaantastbare personen, waarvan sommigen zelfs geen ID hebben omdat ze anders potentieel kunnen worden teruggestuurd, die toch een wagen op hun naam hebben..
.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 22:12   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.
(...)
Voor zover me bekend geldt dat alleen als je als ouder een kind van je je wagen wil laten overnemen, of als je bij een sterfgeval de wagen van je overleden ouder wil overnemen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 22:24   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.

De echte autochtone Belg, zou geen identiteitskaart (ID) kunnen hebben zonder geboorteakte. Bijkomend: bij een hernieuwing van uw ID, volstaat het gewoon om een aanvraag te stellen.
MAAR
Niet het geval bij een auto!!
Een copie van uw ID volstaat dus niet. Neen, het moet uw eigen persoonlijke geboorteakte zijn.
Wat is de meerwaarde/reden dat er een geboorteakte moet zijn?
-> Officiële wettekst?

Meer nog: ik kan me geen andere situatie voorstellen waar men zijn geboorteakte moet tonen...
(huwelijk...)


Ik stel me de vraag bij al deze politiek correcte onaantastbare personen, waarvan sommigen zelfs geen ID hebben omdat ze anders potentieel kunnen worden teruggestuurd, die toch een wagen op hun naam hebben..
.
Dit?:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210506_96223463

Vrouw ontdekt per toeval dat al haar gegevens zijn gestolen: “Gefeliciteerd met uw nieuwe auto, stond er”

Een vrouw uit Herzele is slachtoffer geworden van een vergaande vorm van identiteitsfraude. “De bank van Citroën stuurde me een brief dat mijn krediet was goedgekeurd en ze wensten me proficiat met mijn nieuwe auto”, vertelt Yollande Atilla (27). Maar de vrouw had helemaal geen auto gekocht.

Dirk Coosemans en Tim Lescrauwaert ,Donderdag 6 mei 2021 om 19:16

De feiten speelden zich vorige week vrijdag af. “Ik kreeg telefoon van mijn neef die op mijn oud adres in Brussel woont”, zegt Yollande Atilla. “Er was daar een brief voor me toegekomen van een bank.” Het bleek te gaan om een brief van de kredietverstrekker van Citroën. “Proficiat, uw krediet voor de aankoop van een Citroën C3 is goedgekeurd. Per maand gaat er 191 euro van uw rekening en dat 48 maanden lang”, stond er.

“Ik wist niet waar ik het had”, vertelt de vrouw. “Ik had helemaal geen nieuwe auto gekocht. Er stond nog in dat ik hem in een garage in Tielt, West-Vlaanderen mocht afhalen.” Yollande holde meteen naar het politiekantoor met de brief en die verwittigden hun collega’s in Tielt die meteen naar de garage gingen.

Net op dat moment kwamen er drie mensen, de vermoedelijke fraudeurs, toe die de auto van Yollande kwamen ophalen. De politie kon er twee klissen. De derde kon ontsnappen na een achtervolging. “Ze hadden de auto gekocht per mail en hadden in die mail een kopie van mijn identiteitskaart gevoegd en een valse loonfiche. Volgens die loonfiche werkte ik in een intercommunale in Charleroi, maar dat klopt niet. Ik werk in een hotel in Brussel.”

Alweer vrij
Hoe de frauders aan de kopie van de identiteitskaart zijn geraakt is niet duidelijk. “Mijn identiteitskaart is nooit gestolen geweest en ik ben hem ook nooit verloren. Ik begrijp dit niet. Het is beanstigend. Bovendien kenden ze mijn oud adres.”

Zowel de politie van Tielt als het parket in Brugge bevestigt de feiten. Het parket stelt dat de twee arrestanten verhoord zijn en nadien weer zijn vrijgelaten. Dit tot grote ontgoocheling van de advocaat van Yollande, meester Peter Callebaut. “Die twee worden vrijgelaten voor ze die derde hebben? Dat verontrust me. Ik ga het parket een brief schrijven om meer informatie te bekomen. Nu, het ergste is gelukkig vermeden. Dankzij het goede politiewerk is alvast de lening ingetrokken en moet mijn cliënte niet langer betalen voor een auto die ze niet gekocht heeft”, aldus de advocaat die zich ook vragen stelt bij de laksheid waarmee auto’s tegenwoordig verkocht worden en leningen goedgekeurd. “Enkel met een kopie van een ID? Dat zou toch niet mogen?

De garage zou ons nog contacteren voor een reactie, maar deed dat uiteindelijk niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2023 om 22:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2023, 08:55   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.

De echte autochtone Belg, zou geen identiteitskaart (ID) kunnen hebben zonder geboorteakte. Bijkomend: bij een hernieuwing van uw ID, volstaat het gewoon om een aanvraag te stellen.
MAAR
Niet het geval bij een auto!!
Een copie van uw ID volstaat dus niet. Neen, het moet uw eigen persoonlijke geboorteakte zijn.
Wat is de meerwaarde/reden dat er een geboorteakte moet zijn?
-> Officiële wettekst?

Meer nog: ik kan me geen andere situatie voorstellen waar men zijn geboorteakte moet tonen...
(huwelijk...)


Ik stel me de vraag bij al deze politiek correcte onaantastbare personen, waarvan sommigen zelfs geen ID hebben omdat ze anders potentieel kunnen worden teruggestuurd, die toch een wagen op hun naam hebben..
.
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2023, 09:00   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.999
Standaard

Ik weet van niets
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2023, 21:10   #6
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Voor zover me bekend geldt dat alleen als je als ouder een kind van je je wagen wil laten overnemen, of als je bij een sterfgeval de wagen van je overleden ouder wil overnemen.
Thanks.

Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat mijn ID gekoppeld is aan een geboorteakte. Zo ja: wat is de issue dat een ID onvoldoende is?
En waarom enkel bij overname ouder kind, of overlijden?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Thanks Micele.
Maar identiteitsfraude kan bij elke aankoop/verkoop gebeuren.
Dus waarom niet bij aankoop van een huis - voor de meeste mensen 1 van de grootste investeringen in hun leven?

Dus waarom - enkel bij? - auto's?
Wettekst beschikbaar?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
U heeft nog nooit een auto gekocht?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik weet van niets
Mijn naam is in dit geval niet Haas.
.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 30 oktober 2023 om 21:30.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2023, 21:13   #7
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

dubbel
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 30 oktober 2023 om 21:14.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2023, 22:54   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.186
Standaard

ik denk dat als er u ene uw geboorte akte vraagt voor iets banaals als nen auto overnemen of kopen ze u zwaar aan het rollen zijn.

Hier is de cash en hier zijn de papieren van het voertuig, uw nummerplaten er af , en case closed.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 09:00   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik denk dat als er u ene uw geboorte akte vraagt voor iets banaals als nen auto overnemen of kopen ze u zwaar aan het rollen zijn.

Hier is de cash en hier zijn de papieren van het voertuig, uw nummerplaten er af , en case closed.
Tis wreed. Waar haalt hij het.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 12:24   #10
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.313
Standaard

Een geboorteakte, wat is dat ? Ik heb dat niet.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 13:28   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Thanks Micele.

Maar identiteitsfraude kan bij elke aankoop/verkoop gebeuren.
Uiteraard.

Citaat:
Dus waarom niet bij aankoop van een huis - voor de meeste mensen 1 van de grootste investeringen in hun leven?
Bij de aankoop van een huis is alvast veel meer nodig, wat de geboorte-akte overbodig maakt. Ik plak er 2 van de 11.
Citaat:
https://www.zimmo.be/blog/2023/08/18...an-een-woning/

Welke attesten heb je nodig bij het verkopen van een woning?

1. Eigendomstitel of notariële aankoopakte

Om te bewijzen dat jij de effectieve eigenaar van de woning bent, heb je uiteraard de eigendomsakte nodig. Het origineel van dit document wordt bewaard bij de notaris die het document heeft opgemaakt. In geval je de naam van de notaris niet meer kent, kan je terecht bij het registratiekantoor van je provincie.

4. Uittreksel van het kadaster & kadastraal plan

In het uittreksel van het kadaster staan alle gegevens over de eigenaar en de aard van het pand (huis, appartement, kantoor, …). Ook het perceelnummer en -oppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen vind je hier terug. In het kadastraal plan krijg je een zicht over de grenzen van het perceel en de verschillende constructies. Deze beide documenten kan je aanvragen bij het kadaster.
Een notaris zal alvast de akte van geboorte opvragen.

Citaat:
Dus waarom - enkel bij? - auto's?
Toon dat eens aan?

Citaat:
https://www.vlaanderen.be/akte-van-geboorte

Akte van geboorte

De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

uzelf
• de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
• uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
• bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
• uw erfgenamen
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2023 om 13:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 13:59   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Een geboorteakte, wat is dat ? Ik heb dat niet.
Kun je online aanvragen aan de gemeente waar je geboren bent.
Via https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...-burgerprofiel


Heb ik gisteren ff getest. Antwoord komt snel in je e-box en-of via een mail van de gemeente.
De volgende dag kun je de pdf van de akte downloaden, de electronische handtekening is wel maar 3 maanden geldig.
Zelfs het geboorte-uur staat erin, mijne is 23u30.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 oktober 2023 om 14:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 17:37   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
Nog steeds hetzelfde: geen flauw benul.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2023, 23:18   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Thanks.

Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat mijn ID gekoppeld is aan een geboorteakte. Zo ja: wat is de issue dat een ID onvoldoende is?
En waarom enkel bij overname ouder kind, of overlijden?
(...)
Als je als Belg geboren bent in België is dat denk ik wel het geval:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding2.png‎
Bekeken: 34
Grootte:  10,2 KB
ID: 118603  

PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 11:52   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.

De echte autochtone Belg, zou geen identiteitskaart (ID) kunnen hebben zonder geboorteakte. Bijkomend: bij een hernieuwing van uw ID, volstaat het gewoon om een aanvraag te stellen.
MAAR
Niet het geval bij een auto!!
Een copie van uw ID volstaat dus niet. Neen, het moet uw eigen persoonlijke geboorteakte zijn.
Wat is de meerwaarde/reden dat er een geboorteakte moet zijn?
-> Officiële wettekst?

Meer nog: ik kan me geen andere situatie voorstellen waar men zijn geboorteakte moet tonen...
(huwelijk...)



.
Als je een wagen 'overneemt' van een echtgenoot, wettelijk samenwonende of ouder moet je voor die wagen geen nieuw kenteken aanvragen en geen keuring voor verkoop te ondergaan.

Je hebt dan in geval van 'echtgenoot' wel een uittreksel van de huwelijkakte nodig, in het geval van 'samenwonende' een uittreksel van het samenlevingscontract en in het geval van ouder een geboorte-akte (en in geval van overlijden van de ouder een overlijdensakte).

U moet immers kunnen bewijzen dat de mensen waarvan u de auto overneemt wel degelijk uw ouders zijn en dat kan alleen met een geboorteakte.
Op uw ID staat immers niet wie uw ouders zijn.
Net zo bij echtenotes en samenwonenden.
Die info staat niet op uw ID.

Wil je dat gedoe (al is 'gedoe' wat veel gezegd: je kan je geboorteakte gewoon online bij de gemeente opvragen) allemaal niet kan je de wagen ook gewoon 'kopen' ipv overnemen. Je moet dan wel naar de keuring.
BIV betalen moet je sowieso, ook als je de wagen van een ouder overneemt. Tussen (ex-) partners moet dat niet.


Citaat:
Ik stel me de vraag bij al deze politiek correcte onaantastbare personen, waarvan sommigen zelfs geen ID hebben omdat ze anders potentieel kunnen worden teruggestuurd, die toch een wagen op hun naam hebben..
Om een wagen in te schrijven heb je een rijksregisternummer nodig en dat heb je ook met een vreemdelingenkaart.
Dus ja, je kan waarschijnlijk een auto inschrijven zonder ID maar je gaat wel minstens een rijksregisternummer nodig hebben.

Je kan niet morgen als illegale vluchteling zonder enig papier (ID, vluchtelingenkaart,...) zomaar een auto inschrijven, als je dat zou bedoelen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 19:07   #16
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik denk dat als er u ene uw geboorte akte vraagt voor iets banaals als nen auto overnemen of kopen ze u zwaar aan het rollen zijn.

Hier is de cash en hier zijn de papieren van het voertuig, uw nummerplaten er af , en case closed.
De vragende partij is in dit geval het DIV = dienst inschrijving voertuigen.

Ergens heeft u gelijk dat men door de overheid gemakkelijk wettelijk kan worden gerold - andere discussie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tis wreed. Waar haalt hij het.
DIV
zie bovenstaand

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog steeds hetzelfde: geen flauw benul.
U heeft dus nog nooit een auto gekocht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als je als Belg geboren bent in België is dat denk ik wel het geval:
Ben ik.
Dus waarom is een ID onvoldoende?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
• uzelf
• de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
• uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
• bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
• uw erfgenamen
• bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Hier staat het DIV niet tussen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je een wagen 'overneemt' van een echtgenoot, wettelijk samenwonende of ouder moet je voor die wagen geen nieuw kenteken aanvragen en geen keuring voor verkoop te ondergaan.
...
U moet immers kunnen bewijzen dat de mensen waarvan u de auto overneemt wel degelijk uw ouders zijn en dat kan alleen met een geboorteakte.
Op uw ID staat immers niet wie uw ouders zijn.
Dit lijkt een mogelijke reden te zijn: geen keuring + behouden zelfde nummerplaat.

Toch vind ik dat een ID zou moeten volstaan.



Ziet er naar uit dat ik een copie zal moeten aanvragen, voor een auto...
.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 1 november 2023 om 19:09.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 21:30   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
De vragende partij is in dit geval het DIV = dienst inschrijving voertuigen.
Maar betreft topic ben jij toch de vragende partij die een auto wil inschrijven? Maar je bent onduidelijk in TS van wie die auto komt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Blijkbaar moet men bij de overname van een auto uw eigen persoonlijke geboorteakte geven.
. (....)

Citaat:
Hier staat het DIV niet tussen.
Natuurlijk niet, daarom dat ik uzelf -uit dat rijtje- in het vet gezet heb.

Citaat:
Dit lijkt een mogelijke reden te zijn: geen keuring + behouden zelfde nummerplaat.
Dat is dé of een van de redenen, kies maar uit.

Ik heb ff ggld op <DIV geboorteakte> en dit hieronder stond 2e in mijn browser, lol

Citaat:
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/in...t-van-europees

Een kentekenplaat van Europees formaat overdragen

Changed 07/02/2023

Een kentekenplaat van Europees formaat overdragen?

Opgelet: het is niet mogelijk om een kentekenplaat van het oude model (voor 15/11/2010) over te dragen. Als het geen gepersonaliseerde kentekenplaat betreft, moet een nieuwe kentekenplaat worden aangevraagd.

Overdracht tussen levende personen
[..]

In de praktijk:

• Vul het formulier aanvraag tot inschrijving in (ontvangen van de verkoper, de technische controle of uw verzekeraar). Vraag indien nodig uw verzekeraar om u hierbij te helpen.
• Vermeld in vak X 10: "overdracht van de kentekenplaat van: ............. naar: ............." zoals bijvoorbeeld: "overdracht van de kentekenplaat van echtgenoot naar echtgenote".
• Vraag uw verzekeringsmakelaar om een verzekeringsvignet en kleef dit op het formulier.

Voeg de 2 vereiste attesten toe:

-Eerste bijlage:

De schriftelijke toestemming van de huidige eigenaar die de kentekenplaat wenst over te dragen.

- Tweede bijlage:

Voor een overdracht van een kentekenplaat tussen gehuwde personen: ofwel een uittreksel van de huwelijksakte dat niet meer dan 15 dagen eerder door de gemeente is uitgereikt, of een attest van de gezinssamenstelling dat niet meer dan 15 dagen eerder door de gemeente is uitgereikt.
Voor een overdracht tussen wettelijk samenwonenden: het attest van wettelijke samenwoning, dat niet meer dan 15 dagen eerder door de gemeente is uitgereikt.
Voor een overdracht van een kentekenplaat van ouder op kind: ofwel de geboorteakte uitgereikt door de gemeente, ofwel het afschrift van de akte van wettelijke adoptie uitgereikt door de gemeente, ofwel het attest van gezinssamenstelling dat niet meer dan 15 dagen eerder is uitgereikt door de gemeente.

Opmerking: indien het een overdracht betreft van een kentekenplaat van Europees model samen met het voertuig dat onder die kentekenplaat is ingeschreven, is het niet nodig een technische controle uit te voeren. In dat geval moet het originele kentekenbewijs bij het aanvraagformulier worden gevoegd.
Het volledige dossier moet ingediend worden bij de DIV, hetzij via de post, hetzij door een afspraak te maken met een antenne of een Brussels loket van de DIV.
Het kentekenbewijs wordt geleverd door de postbode. Voor de prijs en de levering: klik hier.
Citaat:
Toch vind ik dat een ID zou moeten volstaan.
De reden zijn duidelijk dat een ID helemaal geen *bewijs is om dat aan te tonen. Dat zie je toch hopelijk in na al die vorige posten die uitleggen wat NIET op een ID staat.

Citaat:
Ziet er naar uit dat ik een copie zal moeten aanvragen, voor een auto...
Yup, zo is de wetgeving, sinds 18.03.2003 van kracht, lees ik.

Jij wilt iets. Je hebt dus in bepaalde gevallen een akte van geboorte nodig. Die uzelf kan aanvragen. (de DIV moet zich sowieso aan de wetgeving houden)

De link van de wetgeving vind je via die link hierboven, hier de directe link:
Citaat:
https://www.ejustice.just.fgov.be/el...justel#LNK0013

Afdeling 6, Artikel 25, specifiek § 2

Afdeling 6. - Overdracht van kentekenplaten.

Art. 25.§ 1. [1 Een gewone kentekenplaat die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21 mag met instemming van de houder ervan worden overgedragen op naam van de echtgenoot, van de wettelijke samenwonende, of van één van de kinderen van de houder, indien het voertuig van de houder of een ander voertuig tegelijkertijd wordt ingeschreven onder het nummer van die kentekenplaat.
Indien de houder overleden is mag diens gewone kentekenplaat, die voldoet aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21, eveneens worden overgedragen op naam van de overlevende echtgenoot, van de wettelijke samenwonende of van één van zijn kinderen indien het voertuig van de houder of een ander voertuig tegelijkertijd wordt ingeschreven onder het nummer van die kentekenplaat.
In beide gevallen vervalt de inschrijving op naam van de oorspronkelijke houder van zodra het voertuig op een andere persoon wordt ingeschreven.]1
§ 2. In de voormelde gevallen wordt het bewijs van het huwelijk, de wettelijke samenwoning, de afstamming, de wettelijke adoptie of het overlijden geleverd door de gemeentelijke overheid.
De overdracht van een kentekenplaat wordt beschouwd als een geval van gewone inschrijving. (Het akkoord wordt gegeven op het formulier vermeld in artikel 11, § 1.) <KB 2003-03-18/42, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 18-04-2003>
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2023 om 21:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 11:38   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog steeds hetzelfde: geen flauw benul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
...
U heeft dus nog nooit een auto gekocht.
...
Nog maar 9.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 2 november 2023 om 12:01.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 11:41   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Het kan zijn dat men een geboorteakte moet voorleggen, om een bepaald fiscaal voordeel, ivm de inschrijving van je auto, te kunnen bekomen.

Dan moet je die akte voorleggen, om dat voordeel te bekomen,
niet om die auto in te schrijven.

Sommige dingen zien er wat moeilijker uit dan een zwanworst te kopen in de Aldi, maar in wezen zijn de dingen toch vaak redelijk simpel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 21:47   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog maar 9.
Verkeerd geteld, sorry: 11 .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be