Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2023, 22:24   #181
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat heeft eigenlijk gemaakt dat je die raad niet meer opvolgde?
Enerzijds omdat de cardioloog voor een waarneembaar (door mezelf) en meetbaar (cardio onderzoek) probleem, tot tweemaal toe (met 3jr interval) de bal missloeg bij de "vaststaande" oorzaak en oplossing (stent). En dan nadien met vage uitleg kwam over syndroom X en metaboolsyndroom, waar nog niet veel over geweten was (terwijl toen al op het internet voldoende degelijke literatuur hierover te vinden was).
Huisarts idem dito over die syndromen, 'insuline resistentie' nog niet van gehoord, diabetes 2 is onomkeerbaar, oppassen met suiker, maar geen woord over koolhydraten (buiten "zeker bruin brood eten"), achterhaalde voedseldriehoek adviezen, max. 3 eieren per week, etc.
Los daarvan was ik al jaren overtuigd dat de ontbrekende holistische aanpak, een serieuze tekortkoming was bij de klassieke medische aanpak.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
En hoe heb je je visie veranderd? Want de huisarts zal het jou niet hebben aangereikt.
Tja, eigenlijk via "Dr.Google" hoewel ik iedereen hiervoor waarschuw. Een anekdotisch voorbeeld dat ik, jammer genoeg jaren te laat, letterlijk via Dr Google ontdekt hebt, is Acanthosis Nigricans. Dit alarmsignaal bij uitstek (als het er is, kan je er niet naast kijken) bij diabetes, was als periodieke huidaandoening voor voormalige huisarts (die ik zeer bekwaam inschat) en preventie arts op werk, totaal onbekend, en enkel wat vettige crèmes was de symptoom bestrijding. Hierdoor heb ik wel jaren te laat de pre-diabetesstrijd kunnen aanvatten.
Maar ik moet enigszins beschaamd toegeven, dat mijn metabool zoektocht op internet voor een deel via "Dr" Berg gestart is. Maar mits een smeltkroes van dokters/wetenschappers, soms met tegenstrijdige inzichten, die ik volg; PubMed en andere degelijke publicaties ter staving; zoelho.com als ik farma advies nodig heb; etc., ben ik er van overtuigd dat ik na zoveel jaren, de correctere metabool klok hoor luiden, hoewel ik tegelijk besef dat niemand eigenlijk de klepel exact weet hangen...
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2023, 17:38   #182
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vraag mij echt af of zulke mensen, over hun leven, echt duurder zijn dan bijvoorbeeld diabetici van type 1, en in vergelijking met een gezonde mens.

Denk jij dat die duurder zijn ? Worden de medische kosten die ze door hun behandelingen genereren, niet ruimschoots gecompenseerd door het feit dat ze vroeger dood gaan ?
Daarom zeg ik al heel lang dat er voor elke Vlaming een app moet komen die traceert hoeveel belastingen (geïndexeerd) we betaald hebben gedurende onze loopbaan. Ik kan wel 90 worden door gezonde voeding en lifestyle. Maar ik heb ook gedurende mijn gehele loopbaan recordbelastingen betaald. Ik ben bij de zwaarste belastingbetalers in dit land. Dat is gemakkelijk dubbel zoveel als een ander. En daarmee heb ik mijn pensioen dus terugbetaald.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2023, 10:46   #183
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Daarom zeg ik al heel lang dat er voor elke Vlaming een app moet komen die traceert hoeveel belastingen (geïndexeerd) we betaald hebben gedurende onze loopbaan. Ik kan wel 90 worden door gezonde voeding en lifestyle. Maar ik heb ook gedurende mijn gehele loopbaan recordbelastingen betaald. Ik ben bij de zwaarste belastingbetalers in dit land. Dat is gemakkelijk dubbel zoveel als een ander. En daarmee heb ik mijn pensioen dus terugbetaald.
Neen, om te weten of elke (dikke, zieke) vlaming voldoende belastingen/bijdragen betaalde om hun medische kosten te dekken, moet je enkel het gedeelte belastingen kennen dat werd betaald voor het federale en vlaamse gezondheidsbudget/ziekteverzekering/invaliditeit en daar moet je ook nog de individuele bijdragen aan het ziekenfonds en allerlei bijkomende ziekteverzekeringen met ook eigen opleg bijtellen anders klopt jouw app-verhaaltje voor medische kosten niet.
Dat heeft niks te maken met wat je nog bijdraagt voor andere sociale zekerheid en oa je latere pensioen.

Want jouw recordbelastingen voor je pensioen worden reeds opgesoupeerd en door de politiek uitgedeeld aan de huidige pensioenen van de vorige generatie belastingbetalers.
De volgende generatie zal moeten werken en recordbelastingen betalen voor jouw pensioentje.
Maar geen nood, de stroom asielzoekers in de hangmatten zullen wel voor jouw pensioen gaan zorgen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2023, 14:28   #184
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Daarom zeg ik al heel lang dat er voor elke Vlaming een app moet komen die traceert hoeveel belastingen (geïndexeerd) we betaald hebben gedurende onze loopbaan. Ik kan wel 90 worden door gezonde voeding en lifestyle. Maar ik heb ook gedurende mijn gehele loopbaan recordbelastingen betaald.
Waarom zo moeilijk doen ? Dan is het toch gewoon beter dat er geen dingen meer zijn zoals ziekteverzekering, als de "rekeningen moeten kloppen" ?

Dan betaalt iedereen EXACT hoeveel hij/zij/het kost.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2023, 14:48   #185
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Gevoelig onderwerp. Ik weet ook dat velen het onmiddellijk zullen afschieten.

Vandaag kwam in het nieuws dat de staat jaarlijks 6 miljard euro van ons belastinggeld aan medicatie verkwanselt. Een aantal zaken zullen nodig zijn, maar minstens de helft is volledig te vermijden. Zo worden antidepressiva veel te gemakkelijk voorgeschreven. En cholesterolremmers en maagzuurremmers zijn gevaarlijk en overbodig (referentie op vraag)

De basis voor mijn stelling (titel) is dat zwaar obese mensen 4 keer vaker het metabool syndroom ontwikkelen (hart - en vaatziekten, diabetes, kanker) in vergelijking met niet - obese mensen. Het metabool syndroom doodt 80% van de mensen in de gehele westerse samenleving en is dus zeer sterk gecorreleerd met overgewicht.

Ik ben dus helemaal niet akkoord dat iemand die wel gezond leeft (lage suikerinname, voldoende beweging, niet overmatig roken en drinken) evenveel betaalt dan iemand van 120kg die massa's gezondheidsproblemen ontwikkelt. Medische kosten voor die mensen zijn tegen de pensioenleeftijd enorm omdat de gewrichten het begeven, omdat ze continu aan de medicatie zitten. Omdat ze veel vaker invalide thuis zitten dan iemand die wel gezond is.

Kom aub niet aandraven met "ja maar mijn schildklier werkt niet". De invloed van genetische factoren op overgewicht is beperkt, en je weegt geen 120kg als je elke dag salades eet. Je lichaamsvetpercentage is voor een groot deel een keuze. En als je bij die uitzonderingen hoort die echt pech heeft, kun je je verplicht laten opvolgen bij een diëtist.

Obesitas is ook heel sterk aan het toenemen in de samenleving, voornamelijk door slechte eetgewoonten. Het metabool syndroom zal dus ook floreren en die kosten kunnen we gewoon niet blijven betalen. De gezondheidszorg komt onder immense druk te staan, en het gevolg zal zijn dat we binnen enkele jaren moeten besparen op de zorgverlening.

Een aantal mensen hier zullen hogere kosten op basis van het lichaamsvetpercentage meteen zien als discriminatie (uiteraard de dikke mensen zelf). Maar het zou meteen ook die mensen stimuleren om gezonder te gaan leven.
En ook voor wie overmatig sport, te veel gedronken heeft, veel te mager is, te weinig bewoog, rookte, geen structuur in leefgewoontes had of ooit een lijntje coke op de bakfiets snoof?

Of wie bij huwelijk vergat hun genetisch patroon in kaart te brengen waardoor hun kinderen allerlei zeldzame afwijkingen hebben?

Die ziekteverzekering zal toch afgebouwd worden, niet omwille van geboden zorg, maar de kost van uitkeringen.
Dus nee.. u vertelt onzin.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2023, 08:16   #186
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.832
Standaard

Milkshake neuroscience: how the brain nudges us toward fatty foods

Citaat:
Rich, high-fat foods such as ice cream are loved not only for their taste, but also for the physical sensations they produce in the mouth — their ‘mouthfeel’. Now scientists have identified a brain area that both responds to the smooth texture of fatty foods and uses that information to rate the morsel’s allure, guiding eating behaviour1.
Citaat:
Accompanying brain scans showed that activity patterns in an area called the orbitofrontal cortex (OFC), which is involved in reward processing, reflected the shakes’ texture. The scans also identified OFC activity patterns that reflected participants’ bids, suggesting that this brain region links mouthfeel to the value placed on that food.
https://www.nature.com/articles/d41586-023-03243-8

Neurobiologie is de sleutel
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2023, 09:20   #187
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Neurobiologie is de sleutel
Neen, niet 'de' sleutel, maar één van de vele sleutels die op zich nog niet volledig doorgrond zijn, maar belangrijker nog, waarvan de interacties totaal niet begrepen zijn.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 15:55   #188
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 595
Standaard

Nog een voorbeeld waarom we niet alle schuld moeten doorschuiven naar de obese personen, maar dat de (para)medische wereld ook serieus tekort schiet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hln.be
Welke limonade is het gezondst?
Is Fanta echt zo ongezond?
Diëtist proeft tien soorten limonades en buist meer dan de helft: “Alleen deze drie merken zijn aanvaardbaar”
(achter betaalmuur, maar inleiding is al erg genoeg https://www.hln.be/eten/welke-limona...ndst~a2b9698f/)
Da's dan de hoofddiëtist van UZA, en die het lef heeft om 'limonade' en 'gezond' tesamen in één zin te gebruiken
Hoeveel werd er voor dit artikel betaald, om in vraag te stellen of Fanta wel zo ongezond is

Terwijl dit ronduit voor iedereen ongezond is, en wilt ge af en toe eens zondigen, OK doe maar. Maar om elke dag mee te nemen naar school, of als dagelijkse dorstlesser, is dat not done (sporters, bouwvakkers, etc. eventueel terzijde gelaten vanwege hun hoog glucose verbruik).
En toegevoegde vitamines, (ongezonde) suikervervangers, een percentage industrieel fruitsap, etc. maken de limonades niet gezond. Trouwens fruit moet je eten, en niet persen, zeker niet als je problemen hebt met gewicht of bloedsuiker.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 00:23   #189
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.323
Standaard

Het is wetenschappelijk bewezen dat tien minuten per dag naar borsten staren het leven verlengt. Krijg ik nu korting?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 1 november 2023 om 00:25.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2023, 18:34   #190
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.383
Standaard

Citaat:
Een 36-jarige Italiaan die is veroordeeld voor de moord op zijn vriendin mag de gevangenis verlaten. De keuken van de strafinrichting is levensgevaarlijk voor de obese man, zo meldt het Italiaanse persbureau ANSA. Bron.
Eet je vrij. (Ik vond de draad met scheve rechtspraak niet meer.)
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be