Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juli 2010, 12:35   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard De Nieuwe Moskee

Vandaag is er een website geopend waarop islamitische ‘hedendaagse denkers een kritische (zelf)reflectie’ binnen moslimgemeenschappen in Nederland willen te ontwikkelen. Dat lijkt mij een mooi initiatief. Op het forum van politics.be wordt ook gedebatteerd met moslims over het geloof en integratie waarbij het over en weer nog wel eens aan hoffelijkheid ontbreekt en in de discussie is ook vaak geen lijn te ontdekken. Als nu een select gezelschap op een eigen site in alle openheid discussieert kan dit wellicht veel verhelderen voor moslims en autochtonen en problemen met integratie oplossen.

Citaat:
Een groep islamitische ‘hedendaagse denkers’ lanceert vandaag een nieuwe website om ‘kritische (zelf)reflectie’ binnen moslimgemeenschappen in Nederland te ontwikkelen.

De site Nieuwemoskee wil starre denkbeelden over de islam doorbreken en meer diepgang brengen in het felle, maar veelal ongenuanceerde islamdebat.

Beschouwingen over de moeizame nesteling van de islam in de westerse maatschappij blijven volgens de initiatiefnemers nogal eens steken in simplisme. In islamitische kringen hoor je vaak argumenten als ‘zij begrijpen de islam verkeerd’. Of ‘wij moslims zijn niet goed bezig, maar de islam is perfect’. Terwijl islamcriticasters de religie rigoureus bij het oud vuil zetten, in hun visie immers is de islam het probleem.
http://www.nieuwemoskee.nl/2010/07/w...ie-gelanceerd/

Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2010 om 12:36.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 13:19   #2
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard Opinie: De kritische moslim

In de rubriek opinie van denieuwemoskee wordt een pleidooi gehouden voor kritisch denken van moslims en af te zien van absolutistische waarheidsclaims. De godsdienst van de onderwerping moedigt aan om na te denken en ze kiest voor individuele vrijheid. Dat is een veelbelovend bericht.
Citaat:
http://www.nieuwemoskee.nl/2010/07/w...durf-te-weten/
Het begrip ‘kritische moslim’ zal in de oren van velen als een contradictio in terminis (tegenstrijdigheid in de woorden) klinken. Immers, een ‘kritische houding’ betekent dat men niet zomaar iets aanvaardt of gelooft zonder er een grondige evaluatie op los te laten. Terwijl ‘moslim zijn’ betekent de ‘islam’ aanvaarden: ‘overgave’ aan een ondoorgrondelijke Transcendente werkelijkheid (God).

Door: Kamel Essabane

Enige bekendheid met de lange lijst van islamitische kritische denkers, in heden en verleden, die positieve bijdragen hebben geleverd aan de wetenschap en de filosofie zou voldoende moeten zijn om af te rekenen met het vooroordeel dat kritische moslims niet (kunnen) bestaan.

Het is ook niet moeilijk om in de primaire islamitische bron, de Koran, aanmoedigingen te vinden voor een ‘kritische houding’. De Koran wijst op vele plekken op het belang van nadenken en reflecteren (bijv. Koran 2:269, 8:22 en 3:190). De Koran wijst op de vrijheid van godsdienst en geweten (Koran 2:256) en het blind opvolgen van tradities wordt afgekeurd (zie bijv. Koran 2:170, 5:104 en 17:36).

[...] Kritisch denken staat in het Westers verlichtingsdenken gelijk aan het in twijfel trekken van de autoriteit van traditie, kerk en koning in combinatie met het verdedigen van de verlichtingsidealen van de Franse revolutie: vrijheid, gelijkheid en broederschap. In de 18de eeuw riep de verlichtingsfilosoof Immanuel Kant (1724-1804) op tot mondigheid. [...]

Het pad van de kritische moslim is een pad van continue evaluatie van mijn eigen denkbeelden en die van anderen. Het gaat gepaard met een kritische houding ten opzichte van zowel de islamitische traditie als mijn eigen hedendaagse context. Het is tevens een pad dat allergisch is voor absolutistische waarheidsclaims. Het claimen van de absolute waarheid neigt voor mijn gevoel naar veréénzelviging (shirk) met de Alwetende. Enige vorm van bescheidenheid en nederigheid past beter bij een moslim.
[...] k ben overtuigd van de waarden van individuele vrijheid, sociale rechtvaardigheid, onze verantwoordelijkheid voor de natuur en het milieu, en de waarde van een betekenisvolle spirituele relatie met Allah.
(lees verder ... - zie link boven)

Laatst gewijzigd door Piero : 23 juli 2010 om 13:26.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 19:17   #3
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Tieners die grote masters willen imiteren maar die daar niet in staat voor zijn want ze zijn zowel intellectueel als spiritueel niet in staat om deze positie in te nemen en woordjes als "denken", "kritisch" of "traditie" hier of daar gooien, zal er helemaal niets aan doen veranderen.

Met grote masters bedoel ik bijvoorbeeld averroism en Traditionalist School van René Jean Marie Joseph Guénon (Abdel Wahid Yahya), Ssufismus, Gardet, de Beaureceuil, Nwyia, de Vitray-Meyerovitch, Chodkiewiecz, Étienne Dinet, Agueli, Eberhardt, Rimbaut, Lorraine, Valentine de Saint Point, Frithjof Schuon, Valsan, Muhammad Abduh, Mohammed Rachid Rida, Sayed Jamalludin Afghani, mouvement spirituel d'institut des hautes etudes Islamiques d’Embrun, Terres d’Europe, Les amis de l’Islam, Martin Lings, Sir Muhammad Iqbal .. Mohammed Abed Al-Jabri, Eric Geoffroy, Mark Hanson Hamza Yusuf, Daniel Abdal-Hayy Moore, Robert Dickson Crane, Timothy Winter, .. enzvoorts enz ..

Wat waren die amateurs van blabla--nieuwmosqeet, nou weer?

De islam is een systeem gebaseerd op kritiek, de eerste pilaar (fundament/steunpunt) van de islam is de geloofsbelijdenis: la ilaha illa Allah.
Het begint eerst met ontkennen van (af)god(en): la ilaha = geen god/er is geen god.
(illa Allah: behalve dé God)
En uitzondering is Allah (de God de Schepper, het Hogere: absoluut essentieel bestaan).

Er is geen god (la ilaha) gaat om het verwerpen van alle (af)goden zoals vergoddelijkte mensen, eigen begeerte ego, vergoddelijkte idealen en ideeën, vergoddelijkte profeten en/of sociale/spirituele hervormers, vergoddelijkte natuurverschijnselen, .. en alles wat vergoddelijkt wordt.

La ilaha (geen god). Ilah = god = wat/wie aanbeden wordt zoals materialisme, ego, leven .. enzovoort enz ...

Dus zelfs geloofsbelijdenis begint met het verwerpen van (af)god(en), en daarover kritisch denken is een islamitische must. Wat willen die amateurs van blabla--nieuwmosqeet ons wijsmaken? Op die manier misschien aandacht van internetgebruikers trekken en bezoekers krijgen? Misschien. Maar hun slogan is een grote onzin, kritiek en kritisch denken zit in de islam ingebakken en ze gaan niet beweren dat zijn de enigen zijn die dat hebben ingezien en vervolgens op eigen manieren de islam gaan interpreteren los van zijn bronnen, geschiedenis, context, taal, .. enzovoort enz.

Laatst gewijzigd door porpo : 23 juli 2010 om 19:22.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 20:24   #4
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Tieners die grote masters willen imiteren maar die daar niet in staat voor zijn want ze zijn zowel intellectueel als spiritueel niet in staat om deze positie in te nemen en woordjes als "denken", "kritisch" of "traditie" hier of daar gooien, zal er helemaal niets aan doen veranderen.

Met grote masters bedoel ik bijvoorbeeld averroism en Traditionalist School van René Jean Marie Joseph Guénon (Abdel Wahid Yahya), Ssufismus, Gardet, de Beaureceuil, Nwyia, de Vitray-Meyerovitch, Chodkiewiecz, Étienne Dinet, Agueli, Eberhardt, Rimbaut, Lorraine, Valentine de Saint Point, Frithjof Schuon, Valsan, Muhammad Abduh, Mohammed Rachid Rida, Sayed Jamalludin Afghani, mouvement spirituel d'institut des hautes etudes Islamiques d’Embrun, Terres d’Europe, Les amis de l’Islam, Martin Lings, Sir Muhammad Iqbal .. Mohammed Abed Al-Jabri, Eric Geoffroy, Mark Hanson Hamza Yusuf, Daniel Abdal-Hayy Moore, Robert Dickson Crane, Timothy Winter, .. enzvoorts enz ..

Wat waren die amateurs van blabla--nieuwmosqeet, nou weer?

De islam is een systeem gebaseerd op kritiek, de eerste pilaar (fundament/steunpunt) van de islam is de geloofsbelijdenis: la ilaha illa Allah.
Het begint eerst met ontkennen van (af)god(en): la ilaha = geen god/er is geen god.
(illa Allah: behalve dé God)
En uitzondering is Allah (de God de Schepper, het Hogere: absoluut essentieel bestaan).

Er is geen god (la ilaha) gaat om het verwerpen van alle (af)goden zoals vergoddelijkte mensen, eigen begeerte ego, vergoddelijkte idealen en ideeën, vergoddelijkte profeten en/of sociale/spirituele hervormers, vergoddelijkte natuurverschijnselen, .. en alles wat vergoddelijkt wordt.

La ilaha (geen god). Ilah = god = wat/wie aanbeden wordt zoals materialisme, ego, leven .. enzovoort enz ...

Dus zelfs geloofsbelijdenis begint met het verwerpen van (af)god(en), en daarover kritisch denken is een islamitische must. Wat willen die amateurs van blabla--nieuwmosqeet ons wijsmaken? Op die manier misschien aandacht van internetgebruikers trekken en bezoekers krijgen? Misschien. Maar hun slogan is een grote onzin, kritiek en kritisch denken zit in de islam ingebakken en ze gaan niet beweren dat zijn de enigen zijn die dat hebben ingezien en vervolgens op eigen manieren de islam gaan interpreteren los van zijn bronnen, geschiedenis, context, taal, .. enzovoort enz.
Popo meent het monopoly te bezitten op denken.

Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Cdude : 23 juli 2010 om 20:24.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 12:30   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard Reacties op De Nieuwe Moskee

De redactie van de site plaatst opinies en reacties daarop die zij geschikt acht. Controversieel wordt het niet tot de laatst genoemde reactie van redactielid Mol. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Citaat:
Ceylan Pektas-Weber is redactielid van Nieuwemoskee
[...] Dat het verlaten van de geijkte paden veel kan opleveren, werd ook duidelijk tijdens een discussie over ethiek en metataal in de multiculturele samenleving met onder anderen filosoof Paul Cliteur en islamdeskundige Abdulwahid van Bommel. Cliteur stoorde zich aan een artikel van Naema Tahir waarin ze vertelde dat ze haar keuzes bij haar vader verdedigde met de taal van de Koran. Cliteur vond het teleurstellend dat dit nog nodig was. Tijdens de discussie met het publiek werden de gebruikelijke posities ingenomen. Uiteindelijk probeerde ik uit te leggen dat Tahir geen andere optie had dan de taal van haar vader te spreken als ze hem wilde bereiken. Hierop was Cliteur even stil en zei “maar toch blijf ik het een klein drama vinden”. “Migratie is een klein drama”! riep ik, waarna Cliteur mij peinzend aankeek en me na afloop een gemeende handdruk kwam geven.

Het in standhouden van de macht, of het zich daarnaar schikken, vormt werkelijk de grootste vijand van kritisch denken en daarmee ook de grootste vijand van de schoonheidsbeginselen van de islam. Dichter Yunus Emre raadde ons al aan om ‘het schip nu en dan te verlaten om echt te leren zwemmen’. En zolang wij als moslims de natuurlijke aanleg willen volgen, die God in ons geschapen heeft (Koran, 30:30), lijkt mij geen enkele vraag te kritisch.
Citaat:
saskia zegt: 24 juli 2010 om 14:16

Hier was het wachten op! Eindelijk gaan de deuren open. Eindelijk heeft het stellen van vragen enige zin gekregen, omdat je een doordachter antwoord kunt verwachten en de discussie niet meer geschuwd wordt. Ik had de moed al opgegeven.

Toch bekruipt me ook een vreemd gevoel van wantrouwen.
Heet het nu “kritisch denken” waar eigenlijk “verdedigen” bedoeld wordt? Ceylan, waarom is het zo belangrijk voor je om te suggereren, dat je in de openbare discussie een punt scoorde bij Paul Cliteur, hem de mond snoerde met een snedige opmerking? Hij is als geen ander een kritische, genuanceerde , verfrissende denker. Hij kan als geen ander helpen bij het verkrijgen van moderne inzichten.
Hoe ver gaat het kritische denken? Wordt de Koran niet meer gezien als het Heilige Boek? Is Mohammed niet meer onaantastbaar? Lijkt er een overtuiging door te dringen, dat ook de Islam en de Koran door een (kritische) ontwikkeling moeten net als het Christendom en de Bijbel?
Citaat:
Harry zegt: 22 juli 2010 om 23:09

“Kritisch denken of doorvragen vraagt om moed.”

Als atheist is het voor mij verbijsterend te lezen met welk een gemak religieuzen (moslims, christenen,etc.)het woord kritisch weten te gebruiken. Ze gaan er veelal totaal aan voorbij dat ze juist kritiekloos zijn wat hun dogmatisch geloof in Allah, God, Bijbel, Koran betreft. Ze zijn dermate geindoctrineerd dat ze verzinsels en illusionaire goden als waarheid aanvaard hebben. Geloven in Zeus, Amun Ra, Wodan etc. doen we niet meer. Hoe lang zal het nog duren voor de mensheid deze laatste goden ook als fantasie heeft afgedaan. Mensen wees kritisch en kom tot bezinning.
Citaat:
Arnold Yasin Mol zegt:
23 juli 2010 om 16:00

@ Harry, 22juli2010, 23:09

Ik ben het er zeker mee eens dat alles besproken moet worden, de logica van het bestaan van een God of goden, het idee dat openbaringen zouden kunnen bestaan. Ik denk ook dat wij zeker hier aandacht aan zullen spenderen.

Maar jammer genoeg ga jij er ook meteen vanuit dat jouw interpretatie van het bestaan, dus dat het idee van een God onzin is, de waarheid is. Het idee bv. dat geloven in een God EN tegelijkertijd wetenschappelijke theorieën te accepteren als evolutie, niet samen kunnen gaan, is op zichzelf een dogma onder vele atheisten.

Kritisch zijn is inderdaad voor mij, dus ook dogmaloos te zijn, zowel theologisch als wetenschappelijk, want ik probeer elke dag het bestaan te bekijken en daar een waarheid uit te halen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 14:29   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard Vrije Duitse moslims

Vrije Duitse moslims richten nieuwe islamitische vereniging op. - juni 12, 2010

Moslims die in het Westen assimileren voelen zich niet meer thuis in de bestaande organisaties van moslims. In Duitsland bestaat daarom een liberale islamitische bond. Het initiatief van nieuwemoskee is dus geen uitzondering. De imam heeft allang niet meer het laatste woord in alles.

Citaat:
Na een voorbereidingstijd van ruim een jaar heeft een groep ongebonden moslims onlangs in Duitsland een nieuwe belangenvereniging opgericht: de Liberaal-islamitische Bond. De vereniging streeft naar meer openheid in de islam, wil de samenleving en de politiek benaderen vanuit een ‘liberaal-islamitisch standpunt’ en zet zich in voor gelijkberechtiging van mannen en vrouwen. De bond wil daarbij een spreekbuis vormen voor landgenoten die zich vanuit hun progressief-islamitische identiteit prima thuisvoelen in de seculiere Duitse rechtsstaat. Lidmaatschap van de LBD staat alleen open voor moslims die niet aangesloten zijn bij een van de vier grote conservatief-islamitische koepels in Duitsland. Toch zegt de vereniging zich niet te willen afzetten tegen deze organisaties, maar zich als verbreding te zien.

Initiatiefnemer en voorzitter van de Liberaal-islamitische Bond is de islamwetenschapper en pedagoge Lamya Kaddor. Deze 31-jarige geboren Duitse met een Syrische achtergrond zet zich al geruime tijd in om de defensieve en in zichzelf gekeerde houding van de traditionele islamitische voorhoede in Duitsland open te breken.

In conservatieve kringen wordt haar vrije interpretatie evenwel niet altijd verwelkomd. Zo verplicht de Koran volgens Kaddor vrouwen geenszins tot het dragen van een hoofddoek. Ze schuwt ook niet afbeeldingen van de profeet Mohammed in haar publicaties op te nemen. voor veel orthodoxe moslims een gruwel.
http://www.nieuwemoskee.nl/2010/06/v...vereniging-op/

Laatst gewijzigd door Piero : 28 juli 2010 om 14:30. Reden: link toegevoegd
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2010, 20:26   #7
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard Ramadan

De nieuwe moskee signaleert het probleem dat het niet overal op aarde even lang donker/licht is tijdens de Ramadan en dat er plaatsen zijn waar het extreem kort donker is. Een moslim in de buurt van de noord- of zuidpool mag in de zomer bij een Ramadan bijna de hele dag door eten. Zo heeft het vasten natuurlijk geen enkele waarde.

Citaat:
Snelle berekeningen leren dat we pas vanaf 2016 weer de makkelijkere kant opgaan, want dan passeren we de langste dag op 21 juni. Op het toppunt moeten we hier in Nederland maar liefst 19 uur vasten! O… my… Rabbi… Hoe ga ik dat volhouden? Natuurlijk, waar een wil is, is een weg, maar dat is toch niet meer leuk? En hoe zit het met moslims ten noorden van ons? Moeten die alles in één uurtje naar binnen proppen? En sterven moslims in Lapland gewoon uit zonder donker?

Natuurlijk gelden hiervoor uitzonderingen. Een geloof kan immers nooit succesvol worden bij een groot publiek als de regels te extreem zijn. Zo vinden we in de Koran dat God het de gelovigen makkelijk en niet moeilijk wil maken. Een rondvraag in mijn omgeving en een speurtocht op internet leert dat moslims hier op verschillende manier mee omgaan. Sommigen zeggen dat als je in eeuwig daglicht woont, je tijdens de ramadan hoort te verkassen naar een plek waar je wel kunt vasten. Als dat niet mogelijk is, kun je de vasten ‘afkopen’ door een arm persoon te eten te geven. Anderen claimen dat je de tijden van de eerste zuidelijk gelegen stad mag aanhouden waar het wel nacht wordt of dat je zelfs de tijden van Mekka zou mogen aanhouden.

Nu ben ik geen schriftgeleerde, dus laat ik het theologisch oordeel hierover aan anderen over. Interessanter vind ik de vraag of onze Profeet er rekening mee heeft gehouden dat de islam een wereldwijd succes zou worden.
http://www.nieuwemoskee.nl/2010/08/w...-lapland-zijn/
Zo te zien hebben moslims grote moeite met eigen initiatief in geloofszaken. Ze vragen steeds of iets wel of niet mag.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2023, 17:55   #8
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.131
Standaard

tegen 2050 heb je in A'pen in elke straat een moskee
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2023, 22:02   #9
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
tegen 2050 heb je in A'pen in elke straat een moskee
Dat is een goede update na 13 jaar.

Islam, wat is het probleem?

Islam kent geen hiërarchie Onderdrukking vrouw niet ...
Trouw
https://www.trouw.nl › home › islam-kent-geen-hierarchi...
19 dec 1994 — Ascha: “De koran stelt vrouwen achter. De getuigeverklaring van een vrouw bij de rechter is maar de helft waard van die van een man. Vrouwen ...

Alles draait om macht.
Niet om kennis en verstand van zaken.
Of zie ik wat over het hoofd?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2023, 11:29   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.946
Standaard

Allah zij geprezen, maar zijn ware Godin heeft Hij nog niet gevonden onder de stervelingen.
Hij blijft liever vrijgezel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2023, 09:15   #11
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.946
Standaard

In de nieuwe moskee is Allah wedergeboren als een microwezentje.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be