Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2023, 16:00   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.666
Standaard Interview Dilan Yesilgöz: 'Heb heel lang moeten solliciteren ondanks goede papieren'

onderwerp

Interview Dilan Yesilgöz: 'Heb heel lang moeten solliciteren ondanks goede papieren'



analyse


1) Ziet u dat nog steeds bij die linkse partijen?

Dilan Yesilgöz: "Zeker. De linkse partijen bestaan bij de gratie dat zij slachtoffers moeten redden. Zo van: 'Kom maar. Ik ben al verlicht en ontwikkeld. Nu moet jij nog even.' Ik vind dat verschrikkelijk."

2) Ja daarom moet het hele Vreemdelingenbeleid nu verder geoptimaliseerd worden denk ik, misschien is alles nu mislukt mbt hele MULTIKUKELUKU, etnische, kaste apartheid overal, Racisme, nazisme, Blankenhaat, homohaat, religieus extremisme, islam apartheid, hindoe kaste Apartheid, enz

3) Ik wil weg uit NEderland binnen 5 jaar, gewoon weg, dus nu dit project verder ontwikkelen, troefkaarten: mijn hele oeuvre, boeken manuscripten, ja mislukte buitenlanders, misschien is gewoon 66 2/3 procent van alle niet blanke immigranten nu totaal mislukt of weggestopt in de Zwarte Onderklasse van Untermenschen van KLEUR met laagst betaalde Hondenbaantjes??

4) Doorzetten en Waar een Wil is, is een WEG, dat is het echte succesverhaal van Dilan Yesilgöz puur als INDIVIDU, je toekomst is maakbaar, Allah zal niets voor jou doen, en kan ook nooit iets voor jou doen en Allah wil nooit iets concreets voor jou doen. JIJ zoekt het uit tot de DOOD en Allah heeft niets aan jouw dode lijk omdat Allah toch al ruim 1000 miljoen lijken van mensen heeft in zijn lijkenhuis. Waarom zou Allah nou meer menselijke lijken en verrotte geraamten moeten verzamelen op de zieke aardse Hellewereld??


====================================
https://www.nu.nl/tweede-kamerverkie...-papieren.html


Interview Yesilgöz: 'Heb heel lang moeten solliciteren ondanks goede papieren'
Door Edo van der Goot
19 nov 2023 om 05:12 Update: 3 minuten geleden
1.3K reacties
VVD-leider Dilan Yesilgöz moet zich ontdoen van dertien jaar premierschap van Mark Rutte, maar wil zijn erfenis ook niet in de prullenbak gooien. Ze spreekt in deze campagne ook voor het eerst over haar afkomst. "Iedereen moet een eerlijke kans krijgen."

Is de erfenis van dertien jaar Mark Rutte een last of een steun?

"Beide. Ik weiger om dingen die bereikt zijn in de prullenbak te gooien. Alsof het een verschrikkelijk land is geworden. Dat is niet zo. Je moet natuurlijk wel leren van de dingen die fout zijn gegaan."

Rutte had het dan over krassen op zijn gezicht. Zitten die krassen ook op de VVD?

"Elke partij die zo lang verantwoordelijkheid heeft gepakt, is betrokken bij heel veel dingen. Kijk bijvoorbeeld naar de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Dat is niet pas een paar jaar bezig."

"Er zijn op verschillende momenten mensen bij geweest die terugkijkend andere besluiten hadden moeten nemen. Daar is de VVD ook onderdeel van. Er gaan dingen mis die ook aan ons kleven. Dat hoort er helaas bij. Aan de zijlijn schreeuwen is makkelijker."

Het gaat in de campagne veel over de koopkracht. In jullie plannen stijgt die nauwelijks extra.

"Als je kijkt naar het hele plaatje, gaan mensen er bij ons 1,4 procent op vooruit."

In de doorrekeningen staat 0,4 procent.

"Als je kijkt naar de al bestaande maatregelen en wat wij er daar nog bij doen, is het in totaal 1,4 procent. Wij hebben het bestaande armoedepakket overgenomen.

"Maar het moet ook over de middeninkomens gaan. Dat we maatregelen nemen op een manier zodat we dit land niet kapot belasten."

Ik ga dan drie keer harder solliciteren en drie keer meer doen om te zorgen dat ik wél aan een tafel kom.

Het gaat al heel erg lang over de middeninkomens. Dat is alleen niet terug te lezen in jullie verkiezingsprogramma.

"Wij moeten voor onze plannen vechten om de rest erbij te krijgen en echt iets voor die groep te doen. De afgelopen jaren is er terecht voor mensen in armoede gekozen. Maar het moet nu ook over middeninkomens gaan. Wij hebben hard moeten knokken om de verlaging van accijnzen voor elkaar te krijgen. Daar profiteren ook de middeninkomens van."

In het VVD-programma gaat het erover dat sommige wijken en dorpen worden "overspoeld met arbeidsmigranten". Wilders had het ooit over een "tsunami van islamisering". Is de PVV nou milder geworden of de VVD radicaler?

"Over de PVV moet je aan Wilders vragen."

U observeert hem toch ook?

"Jawel. Laat ik bij mezelf beginnen. Wij zien een groot probleem. Er komen te veel mensen naar dit land en dat aantal moet naar beneden. Als je dat zegt, dan moet je laten zien hoe. Wij laten dat zien, dus ik vind ons niet radicaal."

"Wij kijken op dit moment bij asielzoekers niet naar wie ons nodig heeft en bij arbeidsmigranten niet naar wie wij nodig hebben. We hebben er geen grip op. Daarom maken we scherpe keuzes die we ook kunnen uitvoeren. Ik zou ons realistisch noemen."
Volg dit onderwerp
Ontvang meldingen bij nieuwe berichten over de Tweede Kamerverkiezingen in november

Het zit ook in de retoriek. Wilders werd verketterd toen hij het over een tsunami had. Overspoelen is niet hetzelfde, maar die retoriek lijkt er toch op?

"Voor ons, en dan houd ik het weer bij mezelf, kijken wij naar wat er in het land aan de hand is. In Ter Apel spreken mensen niet vanuit haat of afkeer over immigranten, maar zeggen ze dat hun dorp de aantallen niet aankan. En ik geef hen gelijk. Ik wil die mensen recht doen en ik wil ook de echte vluchtelingen recht doen."

"Toen ik hier als achtjarig meisje naartoe kwam met mijn ouders, inmiddels 38 jaar geleden, werden wij als vluchtelingen heel snel opgevangen. We kregen een huis, mijn ouders hebben direct de taal geleerd en zijn geïntegreerd. Dat gun ik iedereen."

"Maar als je geen grip hebt, dan blijven mensen heel lang in azc's zitten en gaan erna naar een containerwoning. Het duurt eindeloos voordat zij onderdeel worden van de samenleving. We mogen van hen meer vragen. Zoals het leren van de taal."
NU.nl is in de verkiezingsprogramma's gedoken. Lees hier wat partijen willen met:

De huizenmarkt
Armoede
Migratie en asiel
Zorg
Klimaat

Toen u deze week bij Vandaag Inside zat, werd er een beetje lacherig gedaan over uw achternaam. Johan Derksen zei dat hij 'Yesilgöz' niet kan uitspreken. Wat vindt u daarvan?

"Dat hoor ik vaker. Bij Johan hebben we nu de eerste stap gezet dat hij mijn voornaam goed uitspreekt. Hij zegt nu 'Dielan' zoals het hoort in plaats van 'Dilan'. En hij kan 'Zegerius' zeggen. Nu het middelste nog."

"Ik vind dat mensen dat maar moeten leren. Dat hoort erbij. Er zijn in Nederland heel veel mensen met zogenaamd een ingewikkelde naam. Zo ingewikkeld is het trouwens ook niet, want als je je best doet, dan kun je het gewoon uitspreken."

Maakt u dat vaker mee?

"Jawel. Maar dan zeg je hoe het moet en dan oefen je. Mark Rutte heeft jarenlang zo'n beetje alle medeklinkers die hij kon bedenken door elkaar geshuffeld. Dan belde ik hem bijvoorbeeld na een debat op en dan gingen we weer oefenen. Nu kan hij het perfect."

"Mensen bedoelen dat niet per definitie lullig. Ik ga er ook niet heel zuur over doen. Maar voor mij is het wel belangrijk dat je eraan went. Het gaat niet alleen over mijn naam. Het gaat over alle namen in Nederland die bij Nederland horen, maar niet Nederlands klinken. In mijn geval betekent 'Yesilgöz' 'groen oog'."

Wordt u ook weleens aangesproken over uw Turkse uiterlijk?

"Uiterlijk denk ik niet. Het feit dat ik hier niet ben geboren is een paar keer… Ik heb daar in mijn hele leven op een bewuste wijze weinig last van gehad."

"Ik heb heel lang moeten solliciteren terwijl ik echt goede papieren had. Als je dan naar mijn achternaam en mijn geboorteplek kijkt... We weten dat dat soort discriminatie helaas voorkomt."

"Ik ga dan drie keer harder solliciteren en drie keer meer doen om te zorgen dat ik wél aan een tafel kom zodat dit niet meer gebeurt. Zo ga ik ermee om."

Doe hier de Kieswijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023
Zie ook Doe hier de Kieswijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023

Hoe gaat u er dan voor zorgen dat dat niet meer gebeurt?

"Ik zit nu op een plek, niet eens als lijsttrekker maar vooral als minister, dat ik daar heel veel oog voor heb. Niet alle sollicitanten komen bij mij als minister aan tafel. Maar iedereen moet een eerlijke kans krijgen."

"Ik heb daar in al die jaren weleens discussie over gehad op de ministeries. Dan was iemand te jong of moest nog veel leren. Dan zei ik: als men dat bij mij had gezegd, dan had ik die kansen nooit gehad."

U zit nu op een plek waar u er iets over kunt zeggen, maar u heeft het er niet over in de campagne.

"Klopt. Maar ik verander het systeem liever dan dat ik doe alsof dit een land is waar je geen kansen krijgt. Kijk waar ik nu zit. Het kan dus wel! Dat straal ik liever uit."

Je verandert het toch ook door het bespreekbaar te maken?

"Ik beantwoord deze vragen ook graag en agendeer het waar ik dat nodig vind."

"De problemen die we nu vooral hebben gaan over rondkomen en het vinden van een woning. Dat wil niet zeggen dat mensen geen discriminatie ervaren. Kijk naar het antisemitisme. Het aantal meldingen is met 818 procent gestegen. Dat zijn wel degelijk onderwerpen die langskomen."

"Je moet het laten zien. Dat is echt een VVD-houding, daarom voel ik mij er zo thuis. Wij hebben het niet over quota en vrouwen. Maar ik ben wel de enige potentiële premierskandidaat. Wij doen het gewoon."

Het laten zien kun je natuurlijk over alles zeggen. Migratie en bestaanszekerheid benoemt u wel steeds.

"Ik loop er ook niet voor weg. Ik vind het ook wel mooi dat u die vragen stelt. Die zaten niet in de tv-debatten."

"Dit is ook een land waar je soms harder moet werken. Maar als je dat doet, dan krijg je ook alle kansen. Die balans hoort er ook bij."

"Discriminatie en racisme is nooit oké. Ik zal het nooit accepteren. Het bestaat helaas wel. Je moet je alleen ook niet aan de kant laten schuiven en vanaf de zijkant daar wat van vinden. Je moet doorvechten, zodat je aan die tafel komt te zitten en het systeem van binnenuit kunt veranderen."

Mark Rutte had het vaak over invechten.

"Dat heb ik geleefd. Dat is wat ik doe."

Linkse partijen bestaan bij de gratie dat zij slachtoffers moeten redden.

Dat impliceert ook dat je een strijd moet voeren waar je zelf niet voor gekozen hebt.

"Dat hebben wel meer mensen. Als vrouw, als allochtoon. Je mag het nooit accepteren. Maar er zijn veel manieren hoe je er vervolgens mee omgaat. Ik ga altijd door."

Hebt u weleens het gevoel gehad dat mensen tegen u zijn?

"Ja. Dan heb ik het over politici van DENK. Samen met andere Kamerleden met een Turkse achtergrond werd ik door hen aangevallen, want we gedroegen ons niet naar onze kleur. Zo zagen zij dat kennelijk."

"Ook van linkse partijen als SP, PvdA en GroenLinks kreeg ik het gevoel dat ik anders ben omdat ik hier niet ben geboren. Ik werd daar echt als slachtoffer in een hokje gezet om er daarna weer uit gered te worden. Dan moest je emanciperen."

Ziet u dat nog steeds bij die linkse partijen?

"Zeker. De linkse partijen bestaan bij de gratie dat zij slachtoffers moeten redden. Zo van: 'Kom maar. Ik ben al verlicht en ontwikkeld. Nu moet jij nog even.' Ik vind dat verschrikkelijk."

"Ik ben de tweet van Wilders ook niet vergeten. Ik heb hem daarop aangesproken en we hebben het uitgepraat. Sindsdien is het niet meer gebeurd."

Door naar die partijen te wijzen, maakt u het heel politiek. Maar u hebt er toch het meest last van gehad bij het solliciteren?

"Ik kan dat van die sollicitaties niet bewijzen. Het is een gevoel. Bij die linkse partijen zag ik het voor mijn neus rechtstreeks gebeuren."

"Mijn boodschap aan mensen is om door te gaan. Want als je aan de tafel zit, en dat hoeft echt geen ministerstafel te zijn, dan kun je ook het verschil maken. Dit land biedt ongelooflijk veel kansen. Ongelooflijk veel vrijheid om te doen wat je wilt doen. Dat koester ik."
NU.nl spreekt in aanloop naar 22 november met verschillende lijsttrekkers.

Lees het interview met NSC-lijsttrekker Pieter Omtzigt.
Lees het interview met JA21-lijsttrekker Joost Eerdmans.
Lees het interview met PvdD-lijsttrekker Esther Ouwehand.
Lees het interview met SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen.
Lees het interview met Volt-lijsttrekker Laurens Dassen.
Lees het interview met D66-lijsttrekker Rob Jetten.
Lees het interview met CDA-lijsttrekker Henri Bontenbal.
Lees het interview met PVV-lijsttrekker Geert Wilders.
Lees het interview met BBB-lijsttrekker Caroline van der Plas
Lees het interview met GL-PvdA-lijstrekker Frans Timmermans

Beeld: ANP
1.3K reacties
Lees meer over:
VVD
Politiek
Tweede Kamerverkiezingen
Interviews met lijsttrekkers
NUjij: Uitgelichte reacties
TDS2301
19 nov 2023 om 10:59
Dilan komt op mij over als een leuke en sympathieke vrouw. Haar als persoon zou ik het gunnen om te winnen en onze nieuwe premier te worden. Echter is zij van de VVD en ik weet niet of nog een keer hetzelfde beleid goed is voor dit land. Er is genoeg fout gegaan de afgelopen jaren en ik ben er niet van overtuigd dat er verbetering gaat komen. Toch overweeg ik wel om VVD te stemmen maar dat zou dan puur strategisch zijn omdat ik bijvoorbeeld een Timmermans aan het roer van dit land al helemaal niet zie zitten.
Respect: ???? 11
Reacties: ???? 1
Reageer
matser_b2a326f5
19 nov 2023 om 09:15
Ik heb erg veel respect voor deze dame. Ze is oprecht, houd haar rug recht en werkt hard voor het land. Mijn stem en die van mijn familie heeft ze. Ik ben mkb ondernemer en wordt bij de plannen van pvda-gl een kopje kleiner gemaakt. Dat is niet eerlijk. We zijn de motor van het land. Het geld moet eerst verdiend worden voordat het verdeeld kan worden. Eerlijk dat je de mensen helpt die het verdienen. Maar ook de mensen die het nodig hebben.
Respect: ???? 78
Reacties: ???? 10
Reageer
Bekijk alle reacties



https://www.nu.nl/tweede-kamerverkie...-papieren.html
=======================================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2023, 12:56   #2
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.666
Standaard HHM Kattenmode, geleerd van Wieroe (RIP 09.09.2022)

toch hele bedreigende briefje van jan de psycho freak aan dilan yesilgoz ok

hele radicalisering in Nederland is trieste ontwikkeling inclusief alle HOMOHAAT via maffia netwerken die ik nu zelf moet meemaken

Einde van Nederland is al een hard feit.



==========================
https://www.buttkicken.nl/briefje-va...an-yesilgoz-9/


Briefje van Jan – aan Dilan Yesilgöz



Beste Dilan,

Mijn hersens werken niet normaal.

Ze associëren soms alle kanten op.

Zo moest ik gisteren opeens weer aan mijn trouwdag denken.

Rockanje, 6 maart 1987.

Een vrieskoude dag, met een waterig zonnetje.

Bij het feest dat we ’s avonds voor familie en vrienden hielden, kwamen alle gasten die binnenkwamen nadat ze ons gefeliciteerd hadden bijna allemaal met dezelfde vraag.

Of we ‘het’ al gehoord hadden.

Wij hadden helemaal niks gehoord.


Bleek er vlak nadat wij het diner binnen hadden buiten Zeebrugge een autoveer van Townsend Thoresen te zijn gekapseisd.

De Herald of Free Enterprise.

193 doden.

En toen ik eenmaal dacht aan de ramp met de Herald of Free Enterprise, gingen die radertjes in mijn hoofd meteen overuren draaien.

14 april 1912: de Titanic in de Atlantische Oceaan met 1512 dode mensen.

3 mei 1945: de Cap Arcona bij Neustadt in Holstein met meer dan 5000 dode mensen.

20 december 1987: de Doña Paz bij de Filipijnen met meer dan 3000 dode mensen.

28 september 1994: de Estonia in de Oostzee met 852 dode mensen.

En dan volgt er weer een sprongetje van mijn hersenen.

De lucht in.

6 mei 1937: de Hindenburg in New Jersey, met 35 dode mensen.

27 maart 1977: twee Boeings op Tenerife, met 583 dode mensen.


7 juni 1989: het SLM-toestel in Suriname, met 178 dode mensen.

4 oktober 1992: het El Al-toestel op de Bijlmer, met minimaal 43 doden.

Nou ja, zo ging dat dus gisteren in mijn hoofd.

Waarom dat zo ging?

Omdat ik de laatste peiling van Maurice de Hond zag.

De eerste peiling na de verkiezingen van 22 november, waarbij jij al tien zetels verloren had.

Net zo’n ramp als die scheeps- en vliegtuigrampen.

2 december 2023: min acht zetels voor Dilan Yesilgöz, met één dode VVD.

Het was van dat rijtje natuurrampen de enige die zorgde dat ik keihard moest lachen.

En ik denk Geert Wilders (plus vijf) en Caroline van der Plas (plus drie) ook.

Ga zo door, poes.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Want anders blijft er helemáál niks van je over.

Wil je doneren? Dat kan via Backme of Bunq. Kopen via mijn Amazon-link is ook top!

------------- W.G. door Twee HOOGbeschaafde, HOOGGeleerde menselijke pootafdrukken van oa zekere:

Jan Dijkgraaf
https://jndkgrf.backme.org/


Drie maal daags een stukkie

Naast mijn echte werk schrijf ik elke dag drie columns stukkies. In de vroege ochtend het Briefje van Jan, meestal aan een bekende Nederlander. Later op de dag 99 woorden. En rond etenstijd het Toetje van Jan.


------------------

https://www.buttkicken.nl/briefje-va...an-yesilgoz-9/
===============================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be