Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2024, 23:00   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.674
Standaard (Intelligentie in natuur) Orang-oetan behandelt wond bewust m geneeskrachtige plant

onderwerp:
(Intelligentie in natuur) Orang-oetan behandelt eigen wond bewust met geneeskrachtige plant


analyse

01) Super intelligent gedrag bij apen en mensapen is vaker waargenomen, oa het werken met gereedschappen, die dus echt zelf worden vervaardigd. Inrichten van voedsel bewerkings werkplaatsen, eigen woning bouwen. Ja heel veel ok, ongelooflijk hoe DOM wij mensen zijn en arrogant, en nu vernietigen wij de hele natuur om rijker te worden en om meer WMD's te produceren, voor al onze heilige religieuze oorlogen.

02) Nu pas heb ik ontdekt dat ik toch 98 procent Indiase Bonobo aapje ben in genetische zin, en wat dit nou echt betekent voor mijzelf is nog onduidelijk. Natuurlijk ben ik geen echte zwarte, Indiase Hindoe aapje, die Hindi kent en die het Hindoe apen geloof echt belijdt en gelooft. Mijn identiteit is nog niet ontwikkeld en misschien kan ik maar liever NIETS blijven.

03) Wat kunnen nou deze intelligente apen ons leren om het milieu te redden?? Dit is feitelijk simpeler dan het lijkt en Wieroe heeft mij inderdaad eea hierover geleerd.

04) zet in deze centrale milieu topic over Intelligente niet mensen alle andere waarnemingen over echte intelligentie bij dieren, vogels, bacterien, mieren, bijen, vissen enz enz. Ook bomen vertonen een soort collectieve intelligentie en hun gedrag is ook collectief in een oerwoud, zoals blijkt uit de biochemische geheimtaal waarin zij dus echt communiceren.



=================================
https://www.nu.nl/dieren/6311427/ora...ige-plant.html


Orang-oetan behandelt eigen wond bewust met geneeskrachtige plant
Door onze nieuwsredactie
3 mei 2024 om 09:01 Update: 6 uur geleden
421 reacties
Een orang-oetan in Indonesië heeft een wond in zijn gezicht zelf zorgvuldig behandeld met een geneeskrachtige plant. Volgens wetenschappers is dit de eerste keer dat dit is gezien bij een dier, schrijft BBC News.

Het onderzoeksteam in het Gunung Leuser National Park noemt de orang-oetan Rakus. Hij is een van de alfamannetjes in het tropische regenwoud op Sumatra.

Rakus gebruikte de bladen van de plant akar kuning om de wond in zijn gezicht te behandelen. De plant staat bekend om haar ontsmettende en ontstekingsremmende werking. Lokaal wordt de plant ook gebruikt tegen onder meer malaria.

Nadat hij de bladeren had fijngekauwd, smeerde de orang-oetan het sap uit de bladeren op de wond. Daarna legde hij de bladeren op de wond zodat deze helemaal bedekt was. De behandeling deed haar werk, want de wond zat binnen vijf dagen dicht en was binnen een maand volledig genezen.

De wetenschappers die dit in juni 2022 zagen, zeggen dat de werkwijze geen toeval is: Rakus behandelde de wond heel zorgvuldig en deed dat verschillende keren op dezelfde manier.
Nog onbekend hoe Rakus de behandeling leerde

Een van de onderzoekers, Isabella Laumer, zegt dat Rakus de behandeling mogelijk bij toeval ontdekte. "Het kan zijn dat hij per ongeluk zijn wond aanraakte met een vinger waar de plant op zat. En doordat de plant behoorlijk krachtige pijnstillende stoffen bevat, voelde hij misschien direct minder pijn."

Volgens Laumer is het ook mogelijk dat hij de methode heeft kunnen afkijken van andere orang-oetans in zijn groep. De onderzoekers gaan andere orang-oetans nauwlettend in de gaten houden om te zien of ze over dezelfde medische vaardigheden als Rakus beschikken.

"Ik denk dat we de komende jaren nog meer menselijk gedrag en menselijke vaardigheden zullen ontdekken bij orang-oetans", zegt Laumer.
Eerder

2 mei 2024 om 10:33
EU wil Aziatische modderkruiper en Chinese moerasslak op lijst invasieve exoten
Aziatische modderkruiper
1 mei 2024 om 19:28
Geneesmiddel ontdekt tegen 'vernietigend' gif van spugende cobra

---------- reacties


Leren? Dieren weten.
'Ik denk dat we de komende jaren nog meer menselijk gedrag en menselijke vaardigheden zullen ontdekken bij orang-oetans'.
Hoezo menselijk gedrag?!
Laat de orang oetans met rust.
Wellicht observeren dieren ook ons mensen vergeet bv niet dat microben en bacillen die wij via een microscoop observeren ons ook terug bekijken via dezelfde lenzen
Dan moeten zij wel ogen hebben die zo groot zijn als de mens, ik vergeet ook altijd terug te kijken naar de heelal, waarschijnlijk kijken ook de aliens via een mega telescoop naar ons, turen naar het niets in de heelal ziet er nog al dom uit dus vergeet ik ook maar te doen
Dieren werken met hun intuiete niet met mensen. Wij stammen af vd apen maar hebben ons zelf opgehemeld naar het unieke beter weten. Voor er beschaving was konden dieren heel goed uit zichzelf weten wat te eten en wat niet, giftig was of nuet. De mens heeft dat zich aangeleerd en niet de dieren
Correctie: wij stammen helemaal niet af van de apen. Wel hebben wij een gemeenschappelijke voorouder met de apen.
De mens heeft dat niet aangeleerd maar krijgt gewoon op het bordje aangereikt, anders hebben wij ook intuïtie om te weten wat wel en wat niet, maar voor de moderne mens is dat achterhaald en niet meer nodig, tot aan ons dood krijgen wij alles aangereikt, zo niet dan gaan wij staken.
Onverantwoordelijk, want Rakus kende de lange termijn effecten van dit geneesmiddel niet! Ik ben toch geen proefdier, moet hij gedacht hebben.
Haha, ja, en mag dit eigenlijk wel worden beschreven online, want het is eigenlijk homeopathie, en niet wetenschappelijk bewezen.. kijk maar uit dat de vereniging van kwakzalverij er niet achter komt...
Nee, met homeopathie heeft dit gelukkig niets te maken. Homeopathie werkt met twee principes: like cures like, en van verdunnen wordt een middel sterker. Ontzettende onzin uiteraard.
Dat is niet te verwarren met natuurgeneeskunde, wat feitelijk is wat deze aap deed.
"Ik denk dat we de komende jaren nog meer menselijk gedrag en menselijke vaardigheden zullen ontdekken bij orang-oetans", zegt Laumer.

En dat noemt zichzelf wetenschapper en onderzoeker.

Vergeten dat mensen zo van de natuur vervreemd zijn dat ze het gebruik van natuurlijke stoffen totaal verleerd zijn en naar dokters lopen die zelf nooit geleerd hebben dat geneesmiddelen gewoon in de natuur groeien en in plaats daarvan chemische imitatie toepassen.
"Een Orang Oetan die menselijke vaardigheden nadoet" Laat me niet lachen. Wij mensen doen vaardigheden na van o.a. de Orang Oetan en wel op een moderne, chemische, verkeerde manier.
En misschien zouden we er goed aan doen hen goed te observeren en wat meer van hun vaardigheden over te nemen
Is een wond niet sowieso na 5 dagen dicht en met 4 weken genezen. Met of zonder geneesmiddel? Evengoed mooi voorbeeld hoever we inmiddels van de natuur afstaan.
Moet je eens proberen met een wond die je in de vrije natuur oploopt en dan ook niet kan wassen laat staan kan ontsmetten.
Wonden gaan heeel lastig dicht in een vochtige omgeving. Laat staan een vochtige omgeving in een jungle. Je hebt een heel grote kans op infectie.
Mooi dat het in beeld is gebracht en jammer dat Laumers dit toedicht aan menselijke kennis! Alsof dieren geen eeuwenoude kennis overbrengen op hun nageslacht?





https://www.nu.nl/dieren/6311427/ora...ige-plant.html
===================================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be