Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2024, 09:18   #401
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het verhaal van mijn leven.

Ik ben geboren op 11 mei 1945, een paar dagen na de Tweede Wereldoorlog.
Mijn vader was metselaar van beroep, maar was ook geïnteresseerd in filosofie en psychologie.
Hij volgde de lezingen van de Dhr. Drs. A. Börger.

Ik raakte ook geïnteresseerd in de verhalen van mijn vader in mijn vroege puberteit, maar ik wist niet wat ik in het leven moest doen om de kost te verdienen, omdat ik niet zo goed kon leren en ik ook niet zo geïnteresseerd was in het saaie. school onderwerpen.
Ik droomde te veel weg in mijn denken.
"Mr.Drs.A.Börger" staat er in zijn biografie op een webpagina. Is dit geen oneigenlijk gebruik van een universitaire titel (ondanks het weinig bekende verschil tussen dr. en drs. in het Nederlands). Het komt me misleidend over. Welke universitaire titel (eventueel een master) heeft de man?

Laatst gewijzigd door Bach : 21 juni 2024 om 09:23.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2024, 09:54   #402
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Mr.Drs.A.Börger" staat er in zijn biografie op een webpagina. Is dit geen oneigenlijk gebruik van een universitaire titel (ondanks het weinig bekende verschil tussen dr. en drs. in het Nederlands). Het komt me misleidend over. Welke universitaire titel (eventueel een master) heeft de man?
Börger had rechten gestudeerd.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2024, 09:55   #403
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Vervolg.

Ik raakte ook geïnteresseerd in de verhalen van mijn vader in mijn vroege puberteit, maar ik wist niet wat ik in het leven moest doen om de kost te verdienen, omdat ik niet zo goed kon leren en ik ook niet zo geïnteresseerd was in het saaie school lessen.
Ik droomde te veel weg in mijn denken.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2024, 10:01   #404
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Vervolg

Ik wilde het leven begrijpen, maar niets voor een beroep worden.
Maar omdat dit onmogelijk was, werd ik voor het Kadaster getest om als tekenaar kaarten van eigendomsgrenzen te tekenen.
Maar omdat dit niet was wat ik echt wilde en omdat ik ook een heel introvert persoon was en nogal verlegen en opkeek tegen de grote, grote wereld, raakte ik in een psychologische crisis en stuurde mijn vader me naar meneer Drs. Börger.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2024, 09:05   #405
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Oedipus

De heer Börger dacht dat ik een moederbinding had (zoals in het Oedipuscomplex van Freud), maar ik heb voor mezelf dit hele idee omgedraaid in iets positiefs, omdat Börger zelf had gezegd dat de geest van de man uit de ziel van de vrouw werd geboren, zoals Jezus uit Maria.
En Börger bracht dit idee ook in verband met onze moderne tijd, waarin de bevrijding van de vrouw zo'n grote rol speelt en een nieuwe geest geboren moet worden.
En omdat ook mijn vader mij ervan beschuldigde een moederbinding te hebben, had ik al over dit probleem nagedacht.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2024, 08:39   #406
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Ik ben Jezus

Dus vertelde ik Börger dat ik Jezus was, maar hij gaf mij geen gelegenheid om uit te leggen waarom ik dat dacht.*
Hij zei alleen dat ik Hem moest worden.
Maar ik vond dit toch een goed antwoord.

*Omdat ik een moedercomplex had net als Jezus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2024, 08:22   #407
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

De flowerpower-tijd.

Ik ben zes jaar bij de heer Börger geweest als patiënt en heb veel van hem geleerd over filosofie en psychologie en over het leven in het algemeen.
En ik kwam ook naar zijn lezingen.
Hij was een groot licht en een grote steun voor mij in die moeilijke tijden en ik leerde onafhankelijk te worden van huis en mijn eigen weg te gaan in de wereld.
In een jeugdherberg maakte ik kennis met een meisje met wie ik trouwde.
Dat waren de gelukkige dagen van de hippies en de flower power-tijd.
Het leek allemaal zo idealistisch in het geloof in een betere wereld.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2024, 07:39   #408
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

De Vietnamoorlog.

Maar het was ook de tijd van de Vietnamoorlog.
En het leven bleek anders te zijn.
Het geluk duurde niet lang.
Het eerste probleem was dat ik mijn werk niet leuk vond en ik probeerde te studeren om leraar te worden, maar dat mislukte.
Ten tweede waren mijn vrouw en ik te veel tegengestelde karakters en gingen we uit elkaar.
En ten derde was er ook een politiek probleem, want in die tijd van de hippies was het allemaal links dat de wereld gelukkig maakte en rechts (Amerika) was de grote Duivel zelf.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2024, 09:49   #409
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Communisme en kapitalisme.

En er was die grote strijd tussen het kapitalisme en het communisme.
Wie zal winnen?
Amerika en de Sovjet-Unie waren bereid een derde wereldoorlog te voeren en de hele wereld te vernietigen met hun atoombommen.
Maar ondanks het feit dat Amerika de oorlog in Vietnam verloor, droomde ik ervan dat ik bij het Amerikaanse leger zou gaan.
Ik voelde dit als een offer aan de slechte wereld, zoals Jezus stierf aan zijn kruis.
En de tijd van de hippies ging voorbij en in plaats daarvan kwam de punkbeweging met sympathie voor Hitler en ook de yuppies, jonge mensen die in de eerste plaats veel geld wilden verdienen. En omdat ik helemaal geen werk en geld had en op straat naar geld zocht, werd ik gedwongen of in de verleiding gebracht mijn ziel aan de duivel te verkopen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2024, 08:08   #410
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Verandering van filosofie.

Maar de belangrijkste verandering was de verandering van de filosofie.
Ik kon eindelijk begrijpen dat het denken de basis van de werkelijkheid was, zodat de essentie van het leven metafysisch was, en ik als spiritueel wezen, dat ik in feite helemaal niets was (niets natuurlijks).
En tegelijkertijd heb ik ook veel nagedacht over de eenheid van Zijn en Niets uit de filosofie van Hegel.
Mijn ik als ziel stierf voor mijn ik als geest.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2024, 07:45   #411
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Het kruis van Jezus.

In feite was het het kruis van Jezus met twee kruisende bewegingen: de ene was de beweging van de Natuur naar de Geest als een verticale beweging en de andere was de beweging van het ik naar de Wereld als een horizontale beweging.
Dat laatste omdat mijn ik als helemaal niets in de wereld verdween als objectieve en veel grotere basis en mijn ik niet zelfstandig was.
Dat betekent: van links naar rechts, politiek gesproken, hoewel hier sprake is van een tegenstrijdigheid, want rechts is het individu en links de gemeenschap, maar mijn stervende ik was het ik van de linkse ziel en de wereld is de gemeenschap van het liberalisme in de eerste plaats, waarin het individu niet het werkelijke, volledige individu van de ziel is, maar geregeerd wordt door de macht en de geest van de wereld waarin het individu ondergeschikt is, hoewel hij (het ik) zou kunnen denken het in de eerste plaats allemaal voor zichzelf te doen: hij is gewoon een pop aan een touwtje! En in beide bewegingen samen stierf ik in het hart van het kruis van een natuurlijke subjectieve ziel naar een objectief denkende geest.
En tegelijkertijd had ik het mysterie van het universum opgelost in mijn atoomtheorie door de beide tegenstellingen van Natuur en Geest en Individu en Wereld te verenigen, omdat de Geest in de Natuur zelf is en ieder individu ook een wereld op zichzelf is en onze wereld als zodanig beschouwd kan worden als EEN Individu.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2024, 08:55   #412
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Het probleem werd opgelost door het kruis van Jezus.

Maar mijn Geest als mijn ik was nog maar het begin en moest sterven voor de wereld zoals met name de vele ikken van de liberale staat Amerika.
En de Geest als zodanig moest in de natuur sterven om daar mijn atoomtheorie te vinden.
Om de oneindig vele ik's van God te vinden als de oneindige Geest van God.
Het is het midden van het kruis, met oneindig veel ikken als wij* (na mijn eigen ik en de vele ikken van de liberale staat).
En het midden van de Geest en de Natuur als Gods Koninkrijk in de Microkosmos.

*Daarom zegt God: Laat ons...(Genesis 1:26). Ons zijn wij.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2024, 08:23   #413
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

De Heilige Geest.

Maar de werkelijke diepere essentie van het hart van het kruis is de eenheid van God en de mens in de heilige Geest, en mijn atoomtheorie was daarom niet de totale oplossing.
Er zou nog meer komen, omdat ik het raadsel nog niet had opgelost hoe het ik als punt een plaatje kon zien. (zie plaatje)
En ook niet hoe het universum als God in mijn atoomtheorie één persoon kon zijn in plaats van een oneindig aantal goden.
En beide problemen waren de beide kanten van de Heilige Geest in de eenheid van God en de mens, en beide kanten moesten verenigd worden om ook dit probleem op te lossen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2024, 08:23   #414
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Het alledaagse leven.

Maar nu is het tijd om dit zeer moeilijke onderwerp te verlaten voor wat er in mijn dagelijks leven is gebeurd.
Op het moment dat ik mijn atoomtheorie vond, woonde ik op een zolderkamertje van een vriend.
En ik werkte destijds in Haarlem in mijn oude baan als tekenaar, maar mijn vriend had grote moeilijkheden in zijn eigen leven en kon mij niet langer op zijn zolder verdragen.
Hij begon geesten te zien.
Hij begon de duivel in mij te zien.
En omdat hij zelf problemen met zichzelf had, werd hij gek, sprong uit het raam en werd naar het ziekenhuis gebracht.
Hij overleefde.
Maar toen hij terugkwam, kon hij mij nog steeds niet langer verdragen.
Ik was te veel voor hem.
Ik denk omdat ik politiek rechts was geworden in plaats van links, en ook vanwege mijn atoomtheorie.
Hij dacht dat het seks was in plaats van liefde. Hoewel hij zelf zijn vriendin had geneukt, en zij zwanger was geworden en de baby had laten aborteren.
Ik denk dat dat zijn echte probleem was, niet ik.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2024, 09:24   #415
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Bidden.

En omdat het voor mij ook moeilijke tijden waren, had ik mijn baan opgezegd en leek het mij beter ook zijn zolder te verlaten voordat hij mij vermoordde.
Dus dwaalde ik door het nachtelijke Amsterdam en woonde een week in een hotel en vond een woonruimte bij andere vrienden.
Ik stond niet echt sterk in het leven en was altijd afhankelijk van anderen.
En hoewel ik niet volledig in het bestaan ??van God geloofde (ik ben niet met religie opgevoed) en het bestaan ??van God door de filosofie en mijn atoomtheorie nog niet als volledig bevredigend kon begrijpen, begon ik tot God te bidden om hulp.
En toen werd er in een visioen een hand op mijn schouder gelegd en God sprak tot mij en zei: "Dit is de eerste keer dat je tot mij bidt!
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2024, 11:56   #416
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Een droom van God.

Diezelfde nacht droomde ik dat ik over de Dam in Amsterdam liep en een ruimteschip in de vorm van een tv op mij af vloog en voor mij stopte.
Daarin zag ik een houten beeld dat nog niet af was en rondom dat beeld stonden vier jongemannen en een stem van God kwam als ruimteschip uit die tv en zei tegen mij: "Je hebt iets van een megalick!"
En: "Eens zul je mij zien!"
En ook: "Maar Gods molens malen langzaam!"
Het is een Nederlandse uitdrukking en het betekent: het zal nog lang duren, maar het komt zeker!
Deze vier mannen en het standbeeld in het midden deden mij denken aan Jezus en de vier evangelisten.
En het deed me ook denken aan het boek Daniël in het Oude Testament, waarin wordt gesproken over vier grote dieren (Daniël 7:3) en een Oude van Dagen die plaatsnam en een mensenzoon (7:13).
Het beeld in het midden was nog niet klaar en moest gevormd worden.
Mijn vader had mij ooit een stuk hout gegeven om er een beeld uit te hakken, maar dat lukte niet.
En ook een megaliet is een eenvoudig, ongevormd beeld.
In mijn droom heette het megalick, dat wil zeggen: mega-l-ick, waarbij mega groot betekent en ick ik betekent, dus: GROOT IK.
En ik had het gevoel dat het standbeeld in het midden mij zelf moest worden, zoals meneer Börger zei: "je moet hem worden".
Maar het beeld was ook God zelf als iemand anders.
Er is hier dus sprake van tegenspraak en strijd tussen mij en mijn vader om zich met elkaar te verzoenen.
Het is ook een filosofisch probleem tussen het ik als punt en God als het oneindige universum, zoals ik je al eerder vertelde, en dat eerst opgelost moest worden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2024, 11:05   #417
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Ik kreeg mijn oude baan weer en een huis.

Een paar dagen later kwam mijn chef van mijn oude baan in Haarlem naar mij toe en vroeg of ik weer wilde gaan werken.
Het was alsof de wil van God hem naar mij toe had gestuurd, en het weer beter ging.
Ik vond een kamer en een jaar later een appartement: één grote kamer met een keuken en een toilet.
Maar het grote probleem was wat ik met mijn atoomtheorie moest doen.
Ik probeerde het aan andere mensen te vertellen, maar waar ik al bang voor was bleek waar: als je echt iets te vertellen hebt, wil niemand luisteren.
En dan zou het volgende probleem zijn om te kijken of het mogelijk was om mijn atoomtheorie in werkelijkheid te bewijzen.
Ik geloofde dat niet echt, maar ik moest alle mogelijkheden uitproberen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2024, 09:43   #418
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Mijn levensverhaal even opnieuw begonnen, want de oude was vertaald uit het Engels en dit is meteen in het Nederlands, wat wel zo handig is.

1 - Mijn levensverhaal.


Kort overzicht:

Geboren in 1945 als zoon van een metselaar, mijn vader, die in de filosofie van Börger was geïnteresseerd.
Ik heb zelf de MULO-school doorlopen en ben landmeetkundig tekenaar bij het Kadaster geworden.
Ik was eveneens in de filosofie van Börger geïnteresseerd en kwam bovendien als patiënt bij Börger terecht, die ook een psycholoog was.
In 1974, toen ik 29 jaar oud was, vond ik mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2024, 12:06   #419
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Het binnenste buiten gedraaide heelal (1977).

Als eerste heb ik gezocht naar een mogelijkheid van een werkelijk bewijs van de microwezentjes, door het heelal binnenste buiten gedraaid te denken, zodat de veel kleinere microwezentjes zich zouden uit vergroten, maar dat wilde maar niet lukken.
Dat idee van het binnenste buiten draaien had ik ontleend aan een artikel in een tijdschrift over het gesloten heelalsysteem van Einstein door dat te vergelijken met een binnenste buiten gedraaide mandarijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2024, 11:00   #420
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.157
Standaard

Het zelfbewustzijn van het oneindige (1980).

Het godsbegrip van mijn atoomtheorie is die van een oneindig aantal microwezentjes, maar hoe kan een oneindig aantal enig bewustzijn bezitten?, want als zodanig heeft het niet één stel hersenen, maar valt in een oneindige veelheid uit elkaar.
Dit wist ik op te lossen door de oneindige veelheid tot een eenheid te denken en het individu als middel te gebruiken tot bewustzijn daarvan, en wel zo dat ik zelf het oneindige ben en daarvan bewust ben door middel van mijn eigen individuele persoon, dus als reflectie.
Dus zo dat ik eigenlijk twee personen ben: in de eerste plaats God als oneindig en in de tweede plaats ook harrie als individu in het hier en nu, maar als middel om me van die oneindigheid bewust te worden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be