Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2024, 15:07   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Landbouwer wordt "zelfvoorzienend" met 250 zonnepanelen + 200 kWh

Of 200 koeien dagelijks 2x melken zonder het stroomnet significant te belasten.

De zonnepanelen zijn ook op een speciale manier gelegd: MMM...MELK
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240828_96583561

Landbouwer legt zonnepanelen in opvallende vorm: “We mogen best fier zijn op ons beroep”

Kortessem - Piloten die de voorbije weken over Vliermaalroot (Kortessem) vlogen, kan het al zijn opgevallen. Landbouwersfamilie Vandebrouck-Vanheusden langs de Leenstraat heeft immers 250 zonnepanelen op zijn stal gelegd. Niet in saaie rijtjes, maar wel in de vorm van de tekst ‘mmm ... melk’.

Geen boe-geroep in de stallen van het familiale melkvee- en akkerbouwbedrijf in Vliermaalroot. Toch alvast niet van de landbouwer en de energiedeskundige, want die zijn beiden erg trots op wat er sinds deze zomer op het dak ligt. “Wij zijn dan ook heel trots op ons vak en op wat we doen”, legt Ludo Vandebrouck uit. “In de politiek en de pers is er vaak kritiek op de landbouw en de veeteelt. Nochtans willen we zelf niets liever dan zo duurzaam mogelijk produceren. Daarom doen we voor onze 200 enthousiaste melkkoeien aan circulaire landbouw. Ze krijgen met andere woorden onze eigen ruwvoeders, waardoor we helemaal zelfvoorzienend zijn. We verkopen ook zelfgemaakte hoeve-ijsjes aan onze automaat voor de voorbijfietsende toeristen. Alleen blijft voor onze installaties natuurlijk wel veel energie nodig. Daar hebben we voorbije jaren nog serieus over gepiekerd.”

Rekenwerk

Energiedeskundige Stijn Dillen kwam ter plaatse metingen uitvoeren. “Twee weken lang hebben we eerst het energieverbruik grondig in kaart gebracht”, zegt hij namens PowerYourself. “Bleek dat er twee logische verbruikspieken waren in de stallen: ‘s ochtends en ’s avonds als de koeien gemolken worden. Alleen leveren zonnepanelen uiteraard het meeste energie overdag, als de melkmachine stil staat. Vroeger werd daar misschien minder over nagedacht.

Maar wie vandaag efficiënt en energieneutraal wilt werken, heeft wel baat bij wat rekenwerk. We hebben na ons huiswerk 250 zonnepanelen aangesloten op een batterij van 200 Kilowattuur. Alles is voorzien van een slimme sturing. Het energienet in de omgeving wordt daarmee amper belast. We slaan net zo veel mogelijk op, en halen het weer uit de batterij als de koeien gemolken worden. Je kan het niet vergelijken met een eenvoudige thuisbatterij. Ze wordt gekoeld in de zomer, verwarmd in de winter en dankzij een geavanceerd balanceringssysteem gaat ze veel langer mee. En vooral: sinds alles in werking is, werd er geen elektriciteit meer van het net gehaald. Alles is nu zelfvoorzienend. Precies wat deze veehouders wilden.”

Mooie reclame

Al hadden Ludo en zoon Simon Vandebrouck dus nog een speciale wens. “Waarom de zonnepanelen gewoon in rechte lijntjes of in vierkante blokken leggen? Wij vinden dat we in ons land best wat meer fier mogen zijn op de landbouw en de veeteelt. Ik herinnerde me nog een promocampagne van vroeger. Die had als slogan ‘mmm ... melk’. Die wilden wij dus op ons dak.”

De installateur moest daarvoor achter de oren krabben. “Ja, het vraagt wat extra meet- en paswerk. Maar het is wel origineel. En ja, het valt op bij piloten. Maar ook vanop de Leenstraat in Vliermaalroot kun je de slogan kennelijk heel goed lezen. Mooie reclame voor melk, én voor duurzame energie, toch?”
Mogelijk gaat een reaguurder dit lelijk vinden.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2024 om 15:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 15:32   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat is nog een idee voor brouwerijen als Duvel en zoveel andere.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2024, 09:24   #3
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Draai of keer het hoe je wil maar het is en blijft n'en boer. En voor mij is een boer = marginale lagere klasse waar je geen deftig gesprek mee kan voeren.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2024, 13:08   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Draai of keer het hoe je wil maar het is en blijft n'en boer. En voor mij is een boer = marginale lagere klasse waar je geen deftig gesprek mee kan voeren.
Gelukkig zegt deze tekst meer over uw niveau dan over dat van de boeren.
Oud 6 september 2024, 18:55   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of 200 koeien dagelijks 2x melken zonder het stroomnet significant te belasten.

De zonnepanelen zijn ook op een speciale manier gelegd: MMM...MELK

Mogelijk gaat een reaguurder dit lelijk vinden.
Als je het over mij hebt ... neen hoor. Hier ben ik voorstander van. Ik heb op zich niets tegen 'hernieuwbaar'. Ik hoorde ooit over een serrelandbouwbedrijf dat volledig op eigen biomassa draait en waar honderden keren meer paprika's geteeld worden dan op een groter (qua oppervlakte) biolandbouwbedrijf. Prachtig toch, zoveel meer plaats voor natuur. Zolang 'hernieuwbaar' gecombineerd wordt met meer kernenergie en men maar rekening houdt met omgeving en esthetiek ben ik voorstander. Naast de E19 liggen er kilometers zonnepanelen op een overkapping van een spoor (met muren zonder graffiti vol weerpatronen en groen), in de haven staat het vol windmolens, op de industrieterreinen liggen magazijnen en fabriekshallen vol zonnepanelen, ... allemaal niets op tegen. Waar ik wel iets op tegen heb is als men windmolens rond strooit alsof het bomen, zonnepanelen op de grond plaats alsof het struiken zijn of op speciale rekken voor de juiste stand op daken van hiuizen, ... waardoor onze ruimtelijke ordening, uitzichten en natuur nog meer om zeep worden geholpen. Over mobiliteit zit ik wel een pak verder weg van wat de publieke opinie daar over denkt.

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

Racisme: uit armoede geëmigreerde Europeanen 'kolonisten' noemen en uit armoede geëmigreerde Afrikanen 'vluchtelingen'
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2024, 11:18   #6
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Gelukkig zegt deze tekst meer over uw niveau dan over dat van de boeren.
Heeft een boer een niveau? De nullijn zeker
Ik heb geen enkele boer in mijn vriendenkring en ik moet ze ook niet hebben. Dat is een ras dat ik zoveel mogelijk mijdt.
Oud 9 september 2024, 11:30   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb moeite om te geloven dat je echt meent wat je hierboven uit jouw toetsenbord hebt geklopt.
Oud 9 september 2024, 11:46   #8
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Geloof het of niet maar ik haat dus echt elke boer. Zoveel dat ik een fles champagne open doe als een boer in het nieuws komt en er zijn overlijden wordt vermeld. Enige tijd geleden is er een loonwerker in mijn regio verongelukt. Ik was goed zat van de flessen die we in onze vriendengroep hebben leeg gedronken. Mijn dag kon toen niet meer stuk.

Ik heb in het verleden zelfs al mooie zaken stop gezet omdat ik wist dat het voor een boer zou zijn. Zelfs een gigantische verkoop waar ik meer dan het jaarloon van een arbeider mee kon verdienen. De boer wou kopen en had de centen. Toen ik wist dat het een boer was die met zijn mestkarren rondreed was het einde verhaal. Dat heb ik persoonlijk aan hem zo gezegd. Ik heb zelfs nadien goedkoper aan iemand anders verkocht.
Oud 9 september 2024, 13:06   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof het of niet maar ik haat dus echt elke boer. Zoveel dat ik een fles champagne open doe als een boer in het nieuws komt en er zijn overlijden wordt vermeld. Enige tijd geleden is er een loonwerker in mijn regio verongelukt. Ik was goed zat van de flessen die we in onze vriendengroep hebben leeg gedronken. Mijn dag kon toen niet meer stuk.

Ik heb in het verleden zelfs al mooie zaken stop gezet omdat ik wist dat het voor een boer zou zijn. Zelfs een gigantische verkoop waar ik meer dan het jaarloon van een arbeider mee kon verdienen. De boer wou kopen en had de centen. Toen ik wist dat het een boer was die met zijn mestkarren rondreed was het einde verhaal. Dat heb ik persoonlijk aan hem zo gezegd. Ik heb zelfs nadien goedkoper aan iemand anders verkocht.
Ik vrees dat je mentaal in een pathologische toestand vertoeft. Die reactie van jou tegenover een landbouwer is niet meer normaal. Ik heb in mijn leven kennissen gehad uit landbouwerskringen. En, zoals in andere beroepen, waren er zeer vriendelijke, zelfs hartelijke individuen bij. En anderzijds heb ik ook types gekend die “kort van stof” of ronduit nors waren. Kortom, dikwijls mensen met een goed hart en een slecht karakter.
Oud 9 september 2024, 16:30   #10
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Ieder zijn mening. Maar empathie moet niemand van mij zomaar verwachten maar verdienen. En ik ken er tot nu heel weinig die dat verdiend hebben. Sowieso nooit een boer, vrachtwagenchauffeur, SUV rijders met een dodge ram of gelijkaardig, allochtonen ...
Oud 11 september 2024, 17:14   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Worden gemaakt door fruitboeren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2024, 08:20   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ieder zijn mening. Maar empathie moet niemand van mij zomaar verwachten maar verdienen. En ik ken er tot nu heel weinig die dat verdiend hebben. Sowieso nooit een boer, vrachtwagenchauffeur, SUV rijders met een dodge ram of gelijkaardig, allochtonen ...
Vooroordelen te over…

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be